We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 15:50

Ik zou lekker meteen voor een Pressure Canner gaan. Dan kan je niet alleen wecken maar ook pressure cannen en heb je veel meer (veilige) opties.

Tenzij je echt niet verwacht dat je wil gaan PC-en natuurlijk want dan is de meerprijs zonde geld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:03

Ik gebruikdie silvercrest nu ruim 2 jaar en bevalt me echt goed, even doorhebben hoe hij werkt maar daarna is hij secuur in te stellen en is relatief energie zuinig ook nog

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:36

super ketel, heel veel weckers hebben deze ook en ik heb nog maar 1 iemand gezien die volgens mij dikke pech had met die van haar.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:13

Helemaal prima ketel. Het kraantje kan handig zijn maar is dan meteen ook het zwakste punt van deze ketel. Daarom ben ik zelf voor een weckketel van de Aldi zonder kraantje gegaan. Zal in principe ver hetzelfde zijn als deze van de Lidl.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:40

Wauw dames, bedankt voor alle snelle tips en reacties! Ik ga lekker aan de winkel en testen

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:18

Ik wil gaan experimenteren met droogwecken. Tomaat heb ik nu 2x gedaan (kerstomaat en in stukjes gesneden). Dat was een succes

Heeft iemand van jullie al andere groente op deze manier gedaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 19:28

Appel heb ik gedaan. Je moet alleen heel goed aandrukken, want slink behoorlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:47

Aardappels, geen succes, te veel lucht erin dus werden bruin. Wel te eten op zich maar niet echt aantrekkelijk.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 07:18

Aardappel heb ik wel rauw gedaan, maar niet droog. Maar ook dat scheelt al een hoop tijd.
Appel gaat ook op het lijstje :) ik las dat je ook rozijnen en suiker/kaneel mee in de pot kunt doen. Ook nog een idee.

Iemand al eens paprika zo in de pot gestopt?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:42

ja paprika heb ik x gedaan, komt veel vocht af dus uiteindelijk zelfde structuur uit pot gekomen als dat ik er wel water bij had gedaan.

hier dit weekend 6 kistjes san marzano verwerkt.
31 kleine potjes pastasaus zonder kruiden voor de kleine eters in de fam.
40 hak potjes pastasaus met kruiden
31 sapflesjes tomatenbouillon
5 middel flessen bouillon
3 1l. fles bouillon
18 grote potten pasata
1 grote slowcooker chinese tomatensoep, gaat vandaag nog in potjes en wecken
1 kleinere slowcooker tomatensoep idem
1 boterhamzakje vol tomatenpoeder, gedroogde en gemalen velletjes en pittjes
6 bakjes vd chinees vol met pitjes velletjes in de vriezer om later te drogen.

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:07

meintje schreef:
Aardappel heb ik wel rauw gedaan, maar niet droog. Maar ook dat scheelt al een hoop tijd.
Appel gaat ook op het lijstje :) ik las dat je ook rozijnen en suiker/kaneel mee in de pot kunt doen. Ook nog een idee.

Iemand al eens paprika zo in de pot gestopt?

Nee want ik wil nog niet dood, en helemaal niet aan botulisme..... droog wecken is gewoon niet veilig. Gelukkig gaat het vaak goed, maar waarom zou je het risico nemen. Als je het toch doet, eet het dan alsjeblieft alleen zelf en schotel het niet aan anderen voor.

Als je droog weckt dan heb je de ideale omgeving voor botulisme.
Je behaalt nooit een temperatuur van meer dan 115 graden in de inhoud van de pot.
Haalt de zuurstof uit de pot.
Doet er ook geen zure vloeistof bij....

Het is echt een uitnodiging voor botulismesporen om lekker bezig te gaan *\o/*

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:25

Je weckt toch sowieso op 100 graden, ook met vloeistof. Daar haal je dan toch ook nooit 115 graden?

Wow speurneusc, dat is de moeite!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:07

Precies :j En dus 'mag' je ook alleen zure dingen wecken, als je veilig wilt blijven van botulisme.

Bij vlees en groenten die je niet in het zuur wilt moet je dan gaan pressure cannen, want dan haal je die hogere temperatuur wel en dan moet het alsnog vaak meer dan een uur op 115 graden blijven om zekerheid te hebben dat de eventueel aanwezige botulisme bacterie èn sporen onschadelijk gemaakt zijn.

Wanneer je pot niet vol zit met vocht haalt de inhoud van je pot sowieso moeilijk de temperatuur van buiten. Water geeft warmte immers veel beter door dan lucht. Water van 100 graden is veel hetere, directere warmte dan een oven van 100 graden. Iets dat 10 minuten in kokend water ligt, wordt veel beter door en door verwarmd dan iets dat droog in een pot 10 minuten in een oven van 100 graden gaat.

Daarom wordt ook afgeraden om droog te wecken / cannen.
En afgeraden om het droog in de oven te doen.

Ieder zijn ding maar ik wil het toch af en toe even benoemen zodat mensen een weloverwogen beslissing kunnen nemen over de risico's die ze nemen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:20

Je kan wel veilig wecken als je de inhoud minstens 10 minuten kookt voor je het gebruikt. Voor dingen als sperziebonen etc. is er naar mijn idee weinig risico.
Bij het wecken doodt je de bacterie, en mochten er toch sporen zijn, dan doodt je de bacterie weer bij het koken voor je het gebruikt.
Maar je moet wel opletten, zeker. En voor dingen die je niet (goed) verwarmt, werkt dit ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:42

Ik heb wel eens potjes sperzieboontjes en erwten gehad die niet 100% goed geweckt waren. Nou dat merk je wel _O- :r Dat STINKT :wow:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:52

Ik had per ongeluk iets goed gedaan, sperziebonen in een pan koud water laten staan voor een dag. Kwam mooi uit, kon ik ze daarna mooi wecken (of in mijn geval in pressure cannen in de instant pot, waren maar 3 hele kleine potjes).

Ik hoor het wel als ze stinken als mijn man ze open maakt _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:58

De deksels ploppen er vanzelf vanaf binnen een paar dagen tot een week is mijn ervaring :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:59

Ik gebruik draai deksels, dat geeft dan wat meer explosie waarschijnlijk dan een plop haha. Maar denk dat het wel mee zal vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:22

Ik ben wel benieuwd eigenlijk of bij sommige potten eerder de onderkant er uit knalt dan de stevige deksel :=

Een potentieel met botulisme besmette pot eerst 10 minuten koken is leuk bedacht in theorie.
In de praktijk echter zullen er genoeg dingen zijn die je helemaal niet 10 minuten lang volle bak wilt koken.

En zodra je de pot openmaakt kan je het botulisme dan al inademen.
Je draait de pot open en het komt vrij. Je hangt er lekker boven als je de pot leeggooit en je het hele zaakje doorroert in de pan.... nou hoe klein het risico ook is, voor een potje sperziebonen of paprika ofzo ga ik niet mijn en andermans leven wagen :=

Ik heb overigens wel eens paprika in de pressure canner gedaan, dus wel de zover ik weet enige echt veilige methode zonder zuur zeg maar, maar dan krijg je echt van die kapot gekookte vellerige dingen weet je wel. Dus ik vries ze nu gewoon in.

Of (vries) drogen goed werkt weet ik eigenlijk niet, zou het dan weer een beetje knapperig worden...?
Ik vermoed dat het met paprika gewoon heel lastig is om die een beetje vergelijkbaar met vers te houden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:42

ik weck ook vlees, gehakt, gehaktballen, worst, chipolata en verse worst, 2uur op 100 graden, is wel al gebraden. Wil je ongebraden vlees wecken dan 3uur op 100 graden. We leven nog steeds, niet ziek van geweest.

Wil je ruiken of de inhoud nog goed is, pot openen luchtinhoud wat uit de pot komt stinkt altijd wat, daarom 2 tellen wachten dan pas ruiken, is het niet goed meer dan ruik je dat zeker.

Ik kom wel eens kelder binnen en ruik dan al een specifiek luchtje, dan weet is al moet zoeken naar een pot die niet meer bruikbaar is. Vacuum kan ook verbreken bv door stoten van potten tegen elkaar, zeker als je met glazen deksels en ringen werkt.

en nee deksels of potten knallen er niet af, het vacuum verbreekt dus er komen kieren tussen de deksel en pot, daardoor ga je potten die niet goed meer zijn vanzelf ruiken. Geen idee als je dat negeert hoe erg dat het kan worden, maar rondvliegende deksels en ge'sprongen potten, nee geloof ik niet echt in

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:50

Ik denk dat er niet snel 'ontploffingen' zullen zijn als je het doet 'zoals het hoort' maar als mensen bvb. teveel op elkaar gaan stapelen, of klemmen of schroefringen laten zitten ofzo waardoor een deksel niet los kan gaan, dan kan ik me wel voorstellen dat het effect in sommige gevallen wel interessant kan zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:15

Zo hebben mijn ouders ooit, toen ze jong waren, 'wijn' geprobeerd te maken :') Geen flauw idee waar ze mee bezig waren, dus die hebben gewoon druivensap in wat flessen gedaan, gist erbij, en de schroefdop erop _O-

Nou, dat heeft geknald kan ik je vertellen _O- Alles was rood in de kelder inclusief het plafond :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:04

pmarena schreef:
Of (vries) drogen goed werkt weet ik eigenlijk niet, zou het dan weer een beetje knapperig worden...?
Ik vermoed dat het met paprika gewoon heel lastig is om die een beetje vergelijkbaar met vers te houden.

Waarschijnlijk niet, maar ik heb er nog geen paprika in gehad.

Appel en peer krijgt wel iets van een bite maar zeker niet zoals vers. Die zijn veel lekkerder om als snack zo droog te eten, dan zijn ze knapperig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:07

Ik heb wel eens courgette en pompoensoep (niet geweckt,ingemaakt, ja fout) gehad die niet goed meer was, het heeft wel even geduurd voor ik dat schoon had in mijn keukenkastje :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 17:34

Ik heb nog een paar fruitsap flessen vacuüm staan met schimmel erin. Die vond ik gisteren nog. :')