De "Weigeraars"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:53

bigone schreef:
Grappig hè , dat we 9fornews moeten gebruiken om Dinopinos incomplete inbreng ( zoals gewoonlijk) moeten weerleggen.

:j Ik zat even te twijfelen, moet ik daar nou op klikken...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:54

Mindim schreef:
Poekkie schreef:
Ik zie voor de niet-risicogroepen geen voordeel van vaccins.
Ik vind het dus een prima idee om de samenleving gewoon verder te zetten van zodra de risicogroepen zijn gevaccineerd ja. En dat ik dan een risico loop op corona... ja, net zoals griep, verkoudheid, bronchitis, ... aanvaardbaar risico voor mijn persoonsprofiel.

De manier waarop je anderen wegzet als profiteurs (vruchten plukken, meeliften, ...) laat wel duidelijk uitschijnen dat je je superieur voelt. En dat vind ik niet nodig, ik heb niet meer of niet minder respect voor mensen die al dan niet gevaccineerd zijn. Doe gerust.

Tja, jij vind het gewoon een logisch gevolg van andermans keuzes die goed uitpakken voor degenen die de keus niet hebben gemaakt. Ik kan dat dan egoistisch noemen en tevens superieur (te goed voelen voor..)ook. Maar goed, daar gaan we het niet over eens worden.

Jij verdraait mijn woorden gewoon compleet. Ik zeg dat het mij echt niet boeit hoeveel van mijn medemensen voor een vaccin kiezen.
Pakt het voor mij toevallig goed uit en krijg ik dan een kleinere kans op covid? Nou prima. Het laat me koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:54

nynke55 schreef:
bigone schreef:
Grappig hè , dat we 9fornews moeten gebruiken om Dinopinos incomplete inbreng ( zoals gewoonlijk) moeten weerleggen.

:j Ik zat even te twijfelen, moet ik daar nou op klikken...

Haha ik ook, maar het artikel kwam wel overeen met wat ik al had gehoord :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:57

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:
Poekkie, geen voordeel van vaccins? Vindt jij 10% van de besmettingen (ook onder jongeren) die long-covid oplopen dan een acceptabel risico, versus een 0,000x% kans dat je een bijwerking krijgt die langer dan een paar dagen duurt van het vaccin? Oprechte vraag :j

Alle jongeren die ik ken hebben van covid helemaal geen erge gevolgen ondervonden, maar diegene die gevaccineerd zijn waren wel echt goed ziek. 10% met langdurige effecten bij gezonde mensen <60 lijkt me erg straf.
Maar ja, voor mij persoonlijk loop ik liever het risico op covid dan om nu voor een vaccin te gaan.
Los daarvan ben ik nu ook niet roekeloos bezig en hou me gewoon overal netjes. Maar ooit zal ik het wel eens zitten hebben gok ik. Aangezien mijn oma is gevaccineerd, vind ik dat geen probleem meer.

Probeer eens uit je bubbel te stappen. Zoals ik al eerder aangaf, een goede vriend van mij is er nog steeds niet 100% bovenop. Die is een half jaar verder. Dat het in jouw omgeving niet gebeurd, betekent niet dat het niet kan en dat het geen probleem is. Ik hoor van mijn vriendin collega's die nog aan het integreren zijn.

En daar ligt voor mij de crux. Ik krijg het idee dat er een groot deel van de mensen die het vaccin weigeren (en hiermee zeg ik niet dat jij dit ook zo aanpakt) dat doen omdat het in hun omgeving wel meevalt. Maar vervolgens kijken ze niet verder dan die eigen, veilige bubbel. Tel daarbij op dat Google, Facebook en YouTube door middel van algoritmes en fake news jouw tijdlijn vol zet met artikelen die jouw bubbel bevestigen en je hebt een veel te eenzijdige informatiestroom.

Oprecht super fijn dat je je goed aan de maatregelen houdt overigens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:58

TS, wordt zo moe van het gedram zegt ze en vervolgens komen er 19 pagina‘s met mensen die weigeraars willen bekeren _O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:00

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:
Poekkie, geen voordeel van vaccins? Vindt jij 10% van de besmettingen (ook onder jongeren) die long-covid oplopen dan een acceptabel risico, versus een 0,000x% kans dat je een bijwerking krijgt die langer dan een paar dagen duurt van het vaccin? Oprechte vraag :j

Alle jongeren die ik ken hebben van covid helemaal geen erge gevolgen ondervonden, maar diegene die gevaccineerd zijn waren wel echt goed ziek. 10% met langdurige effecten bij gezonde mensen <60 lijkt me erg straf.
Maar ja, voor mij persoonlijk loop ik liever het risico op covid dan om nu voor een vaccin te gaan.
Los daarvan ben ik nu ook niet roekeloos bezig en hou me gewoon overal netjes. Maar ooit zal ik het wel eens zitten hebben gok ik. Aangezien mijn oma is gevaccineerd, vind ik dat geen probleem meer.

Maar er zit natuurlijk een verschil in wat je in je directe omgeving ziet en de werkelijkheid :j
De eerste onderzoeken (uit american journal of medicine + een onderzoek in engeland) wijzen uit dat het percentage op 10% ligt voor mensen tussen de 19 en 49. Vroege schattingen in Nederland 5%. Dat is alsnog beduidend meer dan de kans op (langdurige of ernstige) bijwerkingen van het vaccin.

Dus ik herhaal mijn vraag: vind je die afweging dan alsnog goed? Wil je dan alsnog die 5-10% riskeren ten opzichte van de erg kleine kans dat je iets overhoudt van vaccinaties?

Ik probeer je overigens niet te bekeren hoor, maar ben benieuwd naar je mening over deze cijfers tov het niet vaccineren :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:00

Sizzle schreef:
TS, wordt zo moe van het gedram zegt ze en vervolgens komen er 19 pagina‘s met mensen die weigeraars willen bekeren _O-

Ik probeer niemand te bekeren hoor :)
Ik hoop alleen wel dat mensen goed geïnformeerd zijn en zich realiseren hoe makkelijk het is om weg te zakken in een fabeltjesfuik

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:02

Dat fabeltjesfuik denk ik ook bij de kerk maar geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om een christelijke groep met ‚bewijzen‘ lastig te vallen.
Ik dacht dat TS dit topic opende om gelijk gestemde te vinden.

nynke55

Re: De "Weigeraars"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:04

Nee, maar geloof is niet besmettelijk en je word er ook niet ziek van of gaat er dood aan.

Poekkie

Maar Marjo, dat er hier en daar een geval is dat er wel echt zwaar ziek van is, is met vaccinaties toch net zo?
Die 222 of hoeveel dan ook zware gevallen van bloedklonters haalden het nieuws, net als die paar gevallen van jonge mensen op de IC of in de kist.
Zowel van covid als van vaccinaties kennen we de lange termijn effecten niet (genoeg).
Jij mag dat een bubbel noemen, maar voor mij is dat mijn afweging.

Met een arts in de familie en zelf een doctoraat meegelopen in ene bedrijf met ook een belangrijke life-science afdeling en 2 collaboraties met universiteiten die zich bezig houden met tests of virussen en bacteriën durf ik het wel aan om te zeggen dat ik in staat ben info te filteren.
En idd, er is veel fake news. Langs beide kanten trouwens.

@ IMANDRA: ja. Niks meer aan toe te voegen :)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 01-06-21 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Sizzle schreef:
Dat fabeltjesfuik denk ik ook bij de kerk maar geen haar op mijn hoofd die er dan aan denkt om een christelijke groep met ‚bewijzen‘ lastig te vallen.

Vind je dit dan werkelijk lastigvallen? Het is toch niet zo vreemd dat wanneer je een topic over zo'n onderwerp op Bokt opent (een discussieforum) dat er gediscussieerd gaat worden?

Als er hier een topic over de kerk of iets geopend wordt, en je voert daar een respectvolle discussie. Wordt er naar mijn mening niemand lastig gevallen.

Respectvol is dan wel belangrijk uiteraard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:06

nynke55 schreef:
Nee, maar geloof is niet besmettelijk en je word er ook niet ziek van of gaat er dood aan.

Daar valt nog over te discussieren :D
Zeker omdat een grote groep niet willende dit uit christelijk grond niet willen ;)

Hoe dan ook, ik vind het bijzonder hoe TS uit haar eigen topic gejaagd is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:06

Poekkie schreef:
Maar Marjo, dat er hier en daar een geval is dat er wel echt zwaar ziek van is, is met vaccinaties toch net zo?
Die 222 of hoeveel dan ook zware gevallen van bloedklonters haalden het nieuws, net als die paar gevallen van jonge mensen op de IC of in de kist.
Zowel van covid als van vaccinaties kennen we de lange termijn effecten niet (genoeg).

Met een arts in de familie en zelf een doctoraat meegelopen in ene bedrijf met ook een belangrijke life-science afdeling en 2 collaboraties met universiteiten die zich bezig houden met tests of virussen en bacteriën durf ik het wel aan om te zeggen dat ik in staat ben info te filteren.

Als je de cijfers dus bekijkt die IMANDRA aandraagt is de kans groter dat je die lange revalidatie aan gaat, dan dat je bijwerkingen van het vaccin krijgt. Dus dat is niet vergelijkbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:07

nynke55 schreef:

Ik denk dat er in de hele geschiedenis (en ook nu nog) nog niets zo dodelijk is geweest als het geloof.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:08

Sizzle schreef:
nynke55 schreef:

Daar valt nog over te discussieren :D
Zeker omdat een grote groep niet willende dit uit christelijk grond niet willen ;)

Hoe dan ook, ik vind het bijzonder hoe TS uit haar eigen topic gejaagd is.

Die grote groep valt dik mee hoor , Staphorst heeft een 70 % vaccinatie graad onder de ouderen. Die zeggen dat God ook medicijnen uitvind dus nemen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:09

Poekkie schreef:

Maar vergelijk die percentages eens? 222 gevallen op de hoeveel vaccinaties? (ik gok dat dat uitkomt op een percentage van zo'n 0,00x%). Ten opzichte van 5-10% van alle besmettingen die long-covid krijgen (waar je de IC-gevallen en doden in principe nog bij op moet tellen)?

Je vergelijkt in je antwoord naar Marjo nu pakweg 222 gevallen (wereldwijd? in Nederland?) ten opzichte van jouw bubbel die niets overhield aan de besmetting (ten opzichte van tienduizenden Nederlanders die long-covid kregen). Ik geloof best dat je goed informatie kan filteren, maar deze risicoanalyse lijkt wel weer wat schever getrokken te worden door het verschil in besmettingen in je bubbel en media-aandacht... Is op zich niet gek of erg, maar dat wringt een beetje met je statement dat je goed bent in informatie te filteren, vandaar.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 01-06-21 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:09

Poekkie schreef:
nynke55 schreef:

Ik denk dat er in de hele geschiedenis (en ook nu nog) nog niets zo dodelijk is geweest als het geloof.

Dat dus

Nog los van de hoeveelheid mensen die gestorven zijn omdat de bekeerders nieuwe virussen meenamen.

TS: ik wens je meer geluk in deel II
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-06-21 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:11

Dat is uit naam van het geloof gebeurt, niet door het geloof zelf. Maar nu dwalen we wel erg af.
Sizzle, dat heeft ze toch echt zelf gedaan. Haar eerste reactie was dat ze niet ging vaccineren, punt. Daarna legde ze uit waarom, en dat vonden zelfs de pro-vaccers een prima reden. En daarna opent ze hier een nieuw discussietopic.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:11

Poekkie schreef:
nynke55 schreef:

Amen. Als er dan tóch wat verboden moet worden, hè....

@Marjo: heel vervrlend voor jouw vriend, maar ik daarentegen ken alleen maar mensen die er met een paar dagen zwaar griep gevoel vanaf waren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:13

Palmera schreef:
Poekkie schreef:
nynke55 schreef:

Amen. Als er dan tóch wat verboden moet worden, hè....

@Marjo: heel vervrlend voor jouw vriend, maar ik daarentegen ken alleen maar mensen die er met een paar dagen zwaar griep gevoel vanaf waren.

Wat probeer je met deze opmerking te zeggen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:14

IMANDRA schreef:
Poekkie schreef:

Maar vergelijk die percentages eens? 222 gevallen op de hoeveel vaccinaties? (ik gok dat dat uitkomt op een percentage van zo'n 0,00x%). Ten opzichte van 5-10% van alle besmettingen die long-covid krijgen (waar je de IC-gevallen en doden in principe nog bij op moet tellen)?

Je vergelijkt in je antwoord naar Marjo nu pakweg 222 gevallen (wereldwijd? in Nederland?) ten opzichte van jouw bubbel die niets overhield aan de besmetting (ten opzichte van tienduizenden Nederlanders die long-covid kregen). Ik geloof best dat je goed informatie kan filteren, maar deze risicoanalyse lijkt wel weer wat schever getrokken te worden door het verschil in besmettingen in je bubbel en media-aandacht... Is op zich niet gek of erg, maar dat wringt een beetje met je statement dat je goed bent in informatie te filteren, vandaar.

Ik mis een beetje achtergrond info over die studie van 5-10%, wie de doelgroep was en wat juist de effecten waren? Alleen leeftijd zegt immers niet zo veel, ik zou het percentage astma / kanker / onderliggende ziektes / overgewicht / ... willen weten tov gezonde mensen.
IC gevallen zullen daar vast al wel bij in zitten, die hoef je niet meer op te tellen.

Hoeveel long-vaccinatie effecten er zijn weten we niet, maar vast ook veel meer dan die 222. Dat zijn immers alleen diegenen die er aan stierven of op de IC om hun leven aan het vechten waren.
De beschreven gevallen van epiletische aanvallen etc zitten daar niet in.

Dus je trekt het zelf ook behoorlijk scheef nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:14

Sizzle schreef:
Dat dus

Nog los van de hoeveelheid mensen die gestorven zijn omdat de bekeerders nieuwe virussen meenamen.

Moet gelijk denken aan With God on their side van Bob Dylan.

Het geloof mag om mij ook de wereld uit, maar dat is weer een hele andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-21 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:16

Dat niet alles is zoals jij het meemaakt. :) En daaruit voortgekomen maken mensen hun keuzes ook.

Erg vervelend trouwens dat mods en andere redactiegenoten wel makkelijk meer dan twee keer kan quoten en de rest moet ingewikkeld knippen en plakken.
Offtopic, sorry, maar valt de laatste tijd bijzonder veel op.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:18

AppleSter schreef:
Het voorbeeld wat je noemt, 2% of 85% maakt daadwerkelijk verschil. Niet qua lockdown, die was absoluut nodig om de zorg niet te laten overstromen en om tijd te hebben om ouderen en kwetsbaren te vaccineren. Dus helemaal eens op dat punt.
Ik ken de exacte getallen niet qua percentages. Maar als die 2% uit jouw voorbeeld gevaar loopt met Corona, waarom zouden die andere 98%, terwijl die 2% nota bene gevaccineerd kan zijn nu, zich allen moeten laten vaccineren? En steeds weer opnieuw, terwijl ze het virus prima kunnen doorstaan en er weerstand mee op kunnen bouwen? Corona blijft, het gaat niet meer weg.

Op het moment dat de zorg overbelast is is het percentage wat ziek wordt niet relevant, dat bedoel ik meer te zeggen. Je kan het virus nog een keer krijgen als je het al hebt gehad (bron: https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... oronavirus) omdat je antistoffen kennelijk langzaam weer verdwijnen. Precies wat je zegt dus - Corona verdwijnt niet, of je het wel of niet hebt gehad wil dus niet zeggen dat je het niet meer kan krijgen of kan doorgeven. Doel van de maatregelen is en blijft om de zorg te ontlasten.

nps schreef:
Geen groot gevaar meer. Je plukt dus de vruchten van het feit dat anderen zich wél hebben laten vaccineren. Dat bedoel ik een beetje met wel de lusten, niet de lasten - als een ander het doet hoef jij het niet te doen.

AppleSter schreef:
Nogmaals; ik heb al Corona gehad en zou niet weten waarom ik de lusten pluk van de vaccinatie bereidheid van anderen. Ik vind het fijn dat de vaccins er zijn voor wie het nodig heeft of wie het wil, maar ik zie voor mezelf geen enkel risico meer. Tot de vaccins beschikbaar kwamen voor kwetsbaren zijn we zelf in lockdown geweest. De kwetsbaren om ons heen zijn inmiddels volledig gevaccineerd.

Snap ik eigenlijk gewoon heel goed. Ik zou zelf denk ik m'n antistoffen willen checken voor de zekerheid. Punt is wel dat als heel veel mensen zich niet vaccineren de vaccinatiegraad laag blijft. Dit kan gevolgen hebben voor de opening van de maatschappij. Vooralsnog gaat het heel goed moet de cijfers dus lijkt de huidige vaccinaties al veel te doen.

AppleSter schreef:
Het feit dat de ziekenhuizen leger lopen mbt Corona wil toch zeggen dat de vaccinatie van kwetsbaren helpt in dit geval en dat de jongeren (en hun directe omgeving dat nog niet gevaccineerd is) grotendeels goed door de besmettingen komen? Als het voor jongeren ook zo gevaarlijk was zouden de scholen immers niet volledig open zijn gegaan en zou de ic weer toch weer vol moeten liggen? Hoe verklaar je dat de uitbraken van de laatste maand op scholen niet voor hogere ziekenhuis opnames zorgen?

Vermoedelijk dat er steeds meer mensen gevaccineerd zijn maar dat durf ik niet te zeggen. Wel hoor ik van collega's dat ze toch ziek worden via school. Een collega en zijn vrouw zijn via hun kinderen ziek geworden, een andere zit op een school die vrij omgaat met de regels en daar zijn dus continu uitbraken. Ook al zijn er op dit moment niet meer ziekenhuisopnamen, het virus is nog niet weg. Ik zou dus zelf niet het risico willen nemen - zolang er mensen ziek worden kunnen ze op de IC belanden (of andere nare gevolgen hebben).

AppleSter schreef:
Zou jij vanaf nu elk jaar, net als bij de griepprik, de vaccinatie gaan halen voor de vaccinatiegraad? Dat kun je zeker van jongeren (zoals mijn kinderen) toch niet verwachten als ze bijna niet ziek worden van Corona?

Nobel dat jij daar geen problemen mee hebt. Ik heb dat wel. Uiteraard denk ik hetzelfde over de zorg die niet onder druk moet komen te staan, maar we staan anders erin qua oplossing. Ik denk dat je er al grotendeels bent door ouderen/kwetsbaren en bereidwilligen te vaccineren. Iedereen maar vaccineren is nu ook niet het geval en toch neemt de druk op de zorg af.

Ik vermoed zomaar dat het ook met het seizoen en de temperatuur te maken kan hebben, vorig jaar hebben we ook een relatief relaxte zomer gehad en toen was nog niemand gevaccineerd. Maar dat is een aanname, ik weet niet goed hoe dat komt. Ik zou niet meteen willen zeggen dat als de ouderen / kwetsbaren gevaccineerd zijn we er zijn, daarvoor moeten we eerst komende herfst / winter afwachten. Bij mij is het ook omdat ik gewoon liever écht geen corona krijg - een groot gedeelte heeft relatief weinig last maar ik hoor om me heen toch mensen die fikse symptomen hebben (blijvende vermoeidheid, algeheel niet fit zijn, twee weken op bed en helemaal niks kunnen, tijdelijk verlies van smaak). Vooral dat laatste, geen eten meer kunnen proeven lijkt me echt vreselijk. Maar goed, mocht het goed blijven gaan met de zorgbezetting is er geen noodzaak voor iedereen om zich te laten vaccineren, dat klopt helemaal.

nps schreef:
Waarom zou je pas kunnen knuffelen met je familieleden die al gevaccineerd zijn als je zelf gevaccineerd bent? Het hele idee is toch dat ze na volledige vaccinatie beschermt zijn tegen het virus en het nog hooguit in heel lichte mate kunnen krijgen?

Goed punt, heb je gelijk in. Maar, niet gevaccineerd ben ik alsnog een klein risico voor anderen die zich niet kunnen vaccineren. Als ik gevaccineerd ben verklein ik het risico gewoon enorm dat ik ook maar iemand ziek maak.
Laatst bijgewerkt door nps op 01-06-21 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:18

Mindim schreef:
Sizzle schreef:
Dat dus

Moet gelijk denken aan With God on their side van Bob Dylan.

Het geloof mag om mij ook de wereld uit, maar dat is weer een hele andere discussie.

Moest er nu een vaccinatie zijn tegen geloof zou ik die dan wel weer direct nemen :D