Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:06

Karl66 schreef:
En het mooie is dat je gewoon tegen een vaccinatiepaspoort kan zijn en dat je die niet hoeft te hebben. Dan mag je precies hetzelfde als wat je nou ook mag. Het klopt dat er dan beperkingen zijn, maar dat komt omdat we bezig zijn een pandemie te bestrijden.

Maar jij vind het vaccinatiepaspoort dus een middel om een pandemie te bestrijden.
Waarom bij een hoog genoeg vaccinatie cijfer heb je dat dus ook niet nodig.
Ik hoef gewoon niet zo nodig mijn gegevens te delen met een ander. Ook mijn medische gegevens heb ik afgeschermd. Dat heeft dus niks te maken met niet willen vaccineren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:08

Dinopino schreef:
Lusitana ik heb mijn mening gegeven en onderbouwd, waarom ik mijn vrijheid wil inleveren met een soort pas. Dat is weer jouw mening dat privacy weg geven iets is met gevoelens. Ik zie het meer als mijn vrijheid en mijn grondrecht.

Wanneer er een organisator of wat dan ook is, die van mij een paspoort verlangt, dan zul je me er nooit vinden. Ik heb geen behoefte om tussen een stelletje gevaccineerden en pcr-test mensen te staan. Tevens wanneer een zanger of groep,met die onzin eens is, dan luister ik hun muziek wel op cd.

Hier in Duitsland eisen ze een pcr test, wanneer ik schoenen wil kopen. Nou gelukkig is er internet.

Besmettingsgevaar,volgens mij zijn ze er nu naar twee jaar nog niet achter, hoe zo n besmetting eigenlijk in zijn werk zou moeten gaan.

Ze wisten vrij snel dat de besmetting vooral ook via de adem gaat. Het virus hecht zich aan vloeistof dat je uitademt. En dat men het vooral MOET HEBBEN om het door te geven. Als je het niet hebt, kun je het niet doorgeven. Daar is het hele vaccinatie en testgebeuren voor.

En als iemand wat van jou verlangt en je wil er dan niet heen gebaseerd is dat prima dat is toch ook gewoon de bedoeling? Dat je wegblijft. Tenzij je kunt aantonen dat je geen covid hebt/niet besmettelik bent.
En als je gewoon dingen thuis laat bezorgen doe je ook mee aan de minderen van besmettingsgevaar.
lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:
En het mooie is dat je gewoon tegen een vaccinatiepaspoort kan zijn en dat je die niet hoeft te hebben. Dan mag je precies hetzelfde als wat je nou ook mag. Het klopt dat er dan beperkingen zijn, maar dat komt omdat we bezig zijn een pandemie te bestrijden.

Maar jij vind het vaccinatiepaspoort dus een middel om een pandemie te bestrijden.
Ik hoef gewoon niet zo nodig mijn gegevens te delen met een ander. Ook mijn medische gegevens heb ik afgeschermd. Dat heeft dus niks te maken met niet willen vaccineren.

Je hebt het over het gegeven dat je niet besmettelijk bent. Waarom is dat iets om te verbergen?
En een vaccinatie paspoort is geen middel om ene pandemie te bestrijden. Mensen die niet gevaccineerd zijn of getest zijn weghouden van evenementen en andere plekken waar veel mensen samenkomen is de manier om de pandemie te bestrijden.
Een paspoort is alleen maar nodig om te kunenn aantonen dat je niet besmettelijk bent en daarom naar een evenement kunt met de zekerheid dat je het virus niet verspreid je wil er dan niet heen gebaseerd is dat prima dat is toch ook gewoon de bedoeling? Dat je wegblijft. Tenzij je kunt aantonen dat je geen covid hebt/niet besmettelik bent.
En als je gewoon dingen thuis laat bezorgen doe je ook mee aan de minderen van besmettingsgevaar.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-05-21 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:13

En daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik vind dat de overheid gewoon slordig omgaat met privacy gegevens van haar burgers. Daar ben ik ook al een aantal keer op de harde manier achter gekomen.
Ik laat mij vaccineren voor mijzelf, mijn familie en mijn werk en de verantwoording die ik daar voor voel. Niet om te laten zien dat ik mij heb laten inenten.
Ik ben ook niet voor een tijdelijke situatie omdat genoeg mensen niet de optie hebben gekregen zich te laten enten. Zijn de ziekenhuisopnames dan nog te hoog dan moeten we met elkaar nog maar even wachten.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 07-05-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:15

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:

Het is natuurlijk tweedelig.

Mensen zijn de maatregelen zat. Maar ze zijn nog wel nodig. Zo'n vaccinatiepaspoort is een manier om op een gecontroleerde, minder risicovolle manier Nederland wat meer open te laten gaan, terwijl je ondertussen natuurlijk gewoon verder gaat met o.a. vaccineren.

Als mensen de maatregelen niet zat waren (en bijv. horecabedrijven niet meer in de problemen komen) dan was dit niet nodig geweest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:16

Zie mijn aanvulling hierboven. Ik ben dus ook niet voor zo’n tijdelijke oplossing. Zolang mensen die gevaccineerd zijn ook nog gewoon besmet kunnen worden heeft dat ook weinig zin.
Het aantal besmettingen moeten hoe dan ook omlaag, net als de ziekenhuisopnames. In combinatie met genoeg gevaccineerden is een paspoort dan niet nodig.

IMANDRA

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:18

Maar de tijdelijke situatie is juist omdat nog niet iedereen zich kan laten enten. Als iedereen zich kon laten enten (en genoeg mensen dat ook deden) was er ook geen vaccinatiepaspoort nodig.

Ik denk dat het best nog wel eens kan meevallen qua privacy. Je hebt best slimme technische trucjes waarmee je dus wel een koppeling kan maken maar die koppeling goed kan beveiligen, zodat je eigenlijk in het slechtste geval alleen kan zien of iemand getest en/of gevaccineerd is. Persoonlijk zie ik dat ook niet als zo'n grote inbreuk op mijn privacy. Dat gezegd hebbende moet men er wel alles aan doen om het zo veilig mogelijk te maken natuurlijk. Dus beter huurt de overheid een top-bedrijf in om die app/dat systeem te maken, in plaats van een loterij met 'wie het goedkoopst dit kan maken krijgt 'm'.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:23

Ik ben het daar dus niet mee eens. Heb je zulke zaken nodig dan is het dus nog te vroeg om de 1,5 meter samenleving meer los te laten. Daarbij sluit je een groot deel van je bevolking buiten. Zeker als daar betaalde testen tegen over staan.
We moesten het als land een jaar lang samen doen maar dan straks toch maar even niet.
Ik geloof best dat het privacy technisch mogelijk moet zijn maar zolang daar mensen bij betrokken zijn heb ik daar geen vertrouwen in.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:26

lenaa_tje schreef:
Ik ben het daar dus niet mee eens. Heb je zulke zaken nodig dan is het dus nog te vroeg om de 1,5 meter samenleving meer los te laten. Daarbij sluit je een groot deel van je bevolking buiten. Zeker als daar betaalde testen tegen over staan.
We moesten het als land een jaar lang samen doen maar dan straks toch maar even niet.
Ik geloof best dat het privacy technisch mogelijk moet zijn maar zolang daar mensen bij betrokken zijn heb ik daar geen vertrouwen in.

Eens hoor, dat dit 'nodig' is is inderdaad een teken dat het nog te vroeg is om 'goed' te versoepelen.

Maar hoe zie jij het dan, gezien mensen zich steeds slechter aan de maatregelen houden? Hoe wil je nog een maand of 3-4 streng aan maatregelen houden totdat er wél genoeg mensen zijn gevaccineerd?

Die laatste zin snap ik niet helemaal. Er zijn altijd mensen betrokken bij de ontwikkeling van zo'n systeem?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:29

Oh bij het maken van een systeem heb ik ook niet zoveel moeite. Ik heb het over de mensen die het mogen inzien en mogen delen (en ook de gegevens die daar weer aan verbonden zijn)
Ik ben zo iemand wiens medisch dossier werd gedeeld met een familie lid met wie ik geen contact heb en terwijl ik al 25 was :+
Dat was inclusief mijn adresgegevens
Tja.. moet niet kunnen en is toch gebeurd

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:32

lenaa_tje schreef:
Oh bij het maken van een systeem heb ik ook niet zoveel moeite. Ik heb het over de mensen die het mogen inzien en mogen delen (en ook de gegevens die daar weer aan verbonden zijn)
Ik ben zo iemand wiens medisch dossier werd gedeeld met een familie lid met wie ik geen contact heb en terwijl ik al 25 was :+

Ah ja dan snap ik je. Dat zou ook niet mogen.
Afhankelijk van hoe het gemaakt wordt kan dat misschien automatisch en zijn er geen mensen nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:35

Ze vragen in bepaalde omstandigheden om een bepaald bewijs. Dat is hun recht en plicht. Dat is niet anders dan als je door een mond en klauwzeer gebied moet of ID moet tonen om ergens binnen te komen. Waarom doet men zo benauwd over een bewijs van vaccinatie of test?

Iemand had het over "mijn lijf". Ja, je kunt met je lijf doen waarje zin in hebt, in je eigen huis. Op het moment dat "jouw lijf" zich ergens anders begeeft kunnen er eisen aangesteld worden. Dat is niet raar, dat is noodzakelijk. En in bestrijding van ziektes al helemaal. In het geval van covid zijn de restricties voor iedereen hetzelfde. En je hoeft geen vaccinatie te halen, maar als je dat doet lijkt het me handig dat als je ergens heenwilt waar het verplicht is om een bewijs daarvan te tonen, dat je dat dan ook kúnt tonen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:37

lenaa_tje schreef:

Je wilt een ja of nee vaccinatie toch niet vergelijken met medische gegevens?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:38

Ik ben vooral ook benieuwd hoe de bedrijven er zelf mee om gaan. De Efteling heeft het fieldlab testevent geannuleerd, omdat er te weinig mensen op af kwamen. Vooral gezinnen zijn weinig tot niet bereid zich en vooral de kinderen te laten testen om binnen te mogen komen.

Ik heb gisteren het debat wat gevolgd en begin toch voorzichtig terug te komen van mijn keihard ´ja zeker moet dat er komen´.
Wat toen ook werd aangegeven.... als je eenmaal de grens over bent en je gaat toegangstesten/paspoorten eisen, dan is daar ook het risico dat dergelijke maatregelen makkelijker verlengd worden. En hoe tijdelijk is tijdelijk dan?

Ik zie een maandenlange of nog langere testmaatschappij echt totaal niet zitten. En dan wordt er volgens mij gekeken naar 1 juni. Maar zijn we dan nog niet zover dat inmiddels zoveel risicogroepen gevaccineerd zijn dat er al een flinke daling in het aantal ziekenhuisopnames is? Ik schrok ook van het bedrag wat ervoor gereserveerd zou worden. Stuur dat dan maar liever rechtstreeks naar al die bedrijven die nu dicht moeten blijven. Een druppel op een gloeiende plaat, dat weet ik, maar beter dan niks.

Ik heb gisteren niet meegekregen hoe het gaat zitten met kinderen. Nu kunnen kinderen bij de GGD een ondiepe kindertest krijgen. Mijn 13 jarige kreeg die (gelukkig!) ook nog toen ze getest moest worden. Maar krijgen kinderen om toegelaten te worden dan ook zo´n vergelijkbare test? Of wordt dat een diepe test? Want mijn 13 jarige is echt enorm bang zo´n test te moeten ondergaan. Zij zou dan daarop buitengesloten worden.

Ik ben nog steeds voor, maar dan wel met de kanttekening dat er echt een duidelijke tijd aan vast komt te hangen. En niet als met de avondklok beloftes die niet nagekomen worden. En vooral belangrijk .... dat er minder vervelende testen komen voor iedereen. Ik heb zelf een keer zo´n diepe test gehad en ik vond die zo naar. Ik laat me sowieso niet meer op die manier testen. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die die test erg vervelend vinden of niet durven. Die groep wordt wel echt buitenspel gezet.
Dus dan vind ik wel dat er speekseltesten moeten komen, ademtesten of ondiep in de neus en wangslijm bijv.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:41

Op een los papiertje voor vind ik niet zo erg, maar een App die door een overheid ontwikkeld wordt zijn bijna per definietie een open deur voor data en identiteit jatters. Dat is gewoon bekend en daar hebben wij ook op het werk continue mee te maken.
Komt nog bij dat als het via een code moet dat dan die uitleesapparaten ook veilig gevalideerd moeten zijn en dat gaat zeer onwaarschijnlijk het geval zijn.
Maar goed, de douane gaat blijkbaar sowieso niet controlleren hebben ze meermaals laten weten dus, I don‘t care.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:42

Lusitana schreef:
lenaa_tje schreef:

Je wilt een ja of nee vaccinatie toch niet vergelijken met medische gegevens?

Ja omdat ik namelijk niet geloof dat, dat gewoon met een papiertje met ja of nee gaat zijn :)
Dus het zit aan jou bsn of iets gekoppeld wat weer ergens anders aan gekoppeld zit. En ja dan ben ik dus maar wantrouwig.
Opnieuw. Ik laat mij direct enten (zit er zelfs op te wachten ) maar nee ik ben niet voor een vaccinatie paspoort

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:46

@lenaa_tje Dat betekent dat je dus niet kunt bewijzen dat je geënt bent als je dat ergens moet tonen. Lijkt je dat niet frustrerend, dat je geweigerd wordt terwijl je wel geënt bent? Of ga je sowieso nergens heen en niet op vakantie? (Waarom zou je dan laten enten?) Of ben je bereid een test te doen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:49

Lusitana schreef:
@lenaa_tje Dat betekent dat je dus niet kunt bewijzen dat je geënt bent als je dat ergens moet tonen. Lijkt je dat niet frustrerend, dat je geweigerd wordt terwijl je wel geënt bent? Of ga je sowieso nergens heen en niet op vakantie? Of ben je bereid een test te doen?

Ja dat betekend dus dat ik dan nog maar moet wachten.
Ik w trouwens best testen maar ook weer niet als ik dan mijn medische gegevens moet openstellen om dat te moeten delen. Dan dus maar niet.

Ik laat mij niet vaccineren om weer dingen te ‘mogen’
Dat is dus ook het tweede wat ik belachelijk vind zolang niet iedereen de mogelijkheid heeft gekregen om zich te laten enten.
Dan moet je dus als land nog maar even wachten.
Zo vind ik Duitsland ook hypocriet nu. Massaal trekken ze de grens over maar wij zijn een risicogebied :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:58

Vayo schreef:
I

Ik ben nog steeds voor, maar dan wel met de kanttekening dat er echt een duidelijke tijd aan vast komt te hangen. En niet als met de avondklok beloftes die niet nagekomen worden. En vooral belangrijk .... dat er minder vervelende testen komen voor iedereen. Ik heb zelf een keer zo´n diepe test gehad en ik vond die zo naar. Ik laat me sowieso niet meer op die manier testen. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die die test erg vervelend vinden of niet durven. Die groep wordt wel echt buitenspel gezet.
Dus dan vind ik wel dat er speekseltesten moeten komen, ademtesten of ondiep in de neus en wangslijm bijv.

Ik denk niet dat dit langer gaat duren dan noodzakelijk, het is namelijk niet goed voor de economie. De avondklok is een ander verhaal. Die heeft langer geduurd dan de bedoeling was omdat er vrij weinig weerstand tegen was en en daardoor 1 van de maatregelen was die men door kon zetten zonder veel bezwaar, zodat men geen andere maatregelen hoefde te nemen die veel meer impact zou hebben.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:04

lenaa_tje schreef:
Dat is dus ook het tweede wat ik belachelijk vind zolang niet iedereen de mogelijkheid heeft gekregen om zich te laten enten.
Zo vind ik Duitsland ook hypocriet nu. Massaal trekken ze de grens over maar wij zijn een risicogebied :+

Ok, ja, dat kan ik begrijpen en respecteren. Zelf denk ik wel dat vanuit economisch oogpunt het wenselijk is het wel te doen en dat langer dichtblijven schadelijker is dan op een dergelijke manier relatief veilig open kunnen. Maar daar verschillen wij dan gewoon van mening over. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:24

lenaa_tje schreef:
Ja dat betekend dus dat ik dan nog maar moet wachten.
Ik w trouwens best testen maar ook weer niet als ik dan mijn medische gegevens moet openstellen om dat te moeten delen. Dan dus maar niet.

Ik vraag of je het niet vervelend zou vinden dat wanneer het gevraagd wordt je het niet aan kunt tonen. Maar als je zegt dat je wegblijft, is die kans er natuurlijk niet.
Betreffende bewijsjes van testen, die zijn niet gekoppeld aan medische gegevens die inzichtbaar zijn voor derden.
De uitslag van de test krijg je gewoon op je telefoon om te tonen. Er is ook geen belang om te gaan zoeken naar iets anders, na jou nog duizend anderen in de rij. Als je naar een ziekenhuis moet, zullen ze de uitslag van de test melden in het dossier, maar op een evenement doen ze er verder niks mee.Waarom zouden ze?

Betreffende reisgedrag, ik zou willen dat mensen in hun eigen land bleven of alleen na negatief gestest zijn vetrokken.
Mensen die per viegtuig gaan moeten al kunnen aantonen dat ze negatief getest zijn. Maar ik denk dat het per auto te omzeilen valt, dus dat is een enorm lek. Maar dat is ene andere discussie.

In principe vind ik het een goed idee dat als je gevaccineerd bent dat je dat aan kunt tonen via een vaccinatiebewijs/paspoort. Ik vind het niet meer dan logish dat er een bewijs aan vast hangt.
Dat heb je zelfs voor je dieren, en voor andere entingen dus waarom niet die tegen covid?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:47

Tja genoeg mensen die nu ook al binnen komen met een valse test.. tja dat risico ga je houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:09

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:

Huh, hoe lees jij in dit bericht dat ik een vaccinatiepaspoort een middel vindt om een pandemie te bestrijden?

De maatregelen die genomen zijn, dat zijn de middelen om een pandemie te bestrijden. En met een paspoort laat je zien dat het nemen van sommige maatregelen voor de eigenaar van dat paspoort niet veel meer toevoegt in de bestrijding. En dat betekent dat als je het paspoort niet wilt gebruiken, je je gewoon aan de bestaande regels kan houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:21

En dan ga je er dus vanuit dat iemand die geen vaccinatie paspoort wil zich niet houdt aan de maatregelen om de pandemie te bestrijden. Dat is gewoon niet zo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:31

Huh, uit welke zin van mijn reactie haal je dat idee :?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:42

Karl66 schreef:
Huh, uit welke zin van mijn reactie haal je dat idee :?

Citaat:
En met een paspoort laat je zien dat het nemen van sommige maatregelen voor de eigenaar van dat paspoort niet veel meer toevoegt in de bestrijding.

Ik draai het dus om. Ik zie dat paspoort dus niet als nuttig omdat mensen zich gewoon aan de maatregelen moeten houden zonder dat, dat privileges oplevert. Die privileges zijn niet nodig als we gewoon wachten tot de besmettingen en ziekenhuis opnames zijn gedaald. Dat aantal zal met hulp van vaccineren stijgen.
Daar heb je dat paspoort niet voor nodig.