je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:57

Shenavallie schreef:
Nog even een kermis in mijn hoofd: als 'god' zou willen dat je hele leven om 'hem' moet draaien, is hij dan eigenlijk niet ontzettend ijdel en een vorm van zelfverering? Beiden behoren naar mijn idee bij het lijstje met hoofdzonden?

En daarbij, als God liefde is, waarom zou hij dan het naleven van Zijn regels verkiezen boven het levensgeluk van iemand?

Schemerdier

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:01

Komen we weer bij de aloude stelling: ofwel is God niet almachtig, ofwel is hij kwaadaardig (of iets van die strekking)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:49

Schemerdier schreef:
Komen we weer bij de aloude stelling: ofwel is God niet almachtig, ofwel is hij kwaadaardig (of iets van die strekking)

Daar komt het idd op neer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:06

nps schreef:
Shenavallie schreef:
Nog even een kermis in mijn hoofd: als 'god' zou willen dat je hele leven om 'hem' moet draaien, is hij dan eigenlijk niet ontzettend ijdel en een vorm van zelfverering? Beiden behoren naar mijn idee bij het lijstje met hoofdzonden?

En daarbij, als God liefde is, waarom zou hij dan het naleven van Zijn regels verkiezen boven het levensgeluk van iemand?

Omdat ik geloof dat God het beste weet wat goed voor ons is, dus dat je je daarom het beste door hem kan laten leiden.

Hij verkiest het naleven van zijn regels niet boven het levensgeluk. Het enige wat je moet doen om bij God te kunnen zijn is geloven dat Jezus is gestorven voor je zonden en achter Jezus aan gaan in je leven. Met het sterven en opstaan van Jezus is de wet (dus alle regels van het oude testament) ook helemaal vervuld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:39

Schemerdier schreef:

Dat is dus hoe je het mee krijgt. Ik leerde in mijn opvoeding dat God niet almachtig is.
Je moet er toch ook niet aan denken... wie wil er nou geloven in een God die alle lijden in de wereld aanschouwt, kan ingrijpen maar dit niet doet?
Moet dat ons grote voorbeeld zijn?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 17:28

Nikass schreef:
Schemerdier schreef:

Dat is dus hoe je het mee krijgt. Ik leerde in mijn opvoeding dat God niet almachtig is.
Je moet er toch ook niet aan denken... wie wil er nou geloven in een God die alle lijden in de wereld aanschouwt, kan ingrijpen maar dit niet doet?

Nou, ik zou het hem wel eens willen vragen waar was je? we hebben je zo nodig en alle oorlogen, honger en ellende gaat maar door!.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:43

Maar als ie niet almachtig is, waarom zou je hem dan aanbidden en onderdanig willen zijn?
Waar komt die behoefte vandaan om je lot in de handen van een onbewezen fantasiefiguur te willen leggen? Hij is zelfs niet bij machte om zijn hele kudde (de hele wereldbevolking) toe te spreken en duidelijk te maken wat hij wil. Het is gewoon een fabeltjesfuik van de vroegere vorm van influencers.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 17:52

elnienjo schreef:
Maar als ie niet almachtig is, waarom zou je hem dan aanbidden en onderdanig willen zijn?
Waar komt die behoefte vandaan om je lot in de handen van een onbewezen fantasiefiguur te willen leggen? Hij is zelfs niet bij machte om zijn hele kudde (de hele wereldbevolking) toe te spreken en duidelijk te maken wat hij wil. Het is gewoon een fabeltjesfuik van de vroegere vorm van influencers.

Ach er zijn bestaande leiders die hun bevolking bleekwater willen laten injecteren tegen corona anno 2020 dus aan bestaande figuren heb je ook niet altijd wat!.

Maar ik ben er wel zeker van en dat geldt voor veel geloven, dat als je de regels volgt je een beter persoon kunt worden!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:02

Nikass schreef:
Schemerdier schreef:

Maar dus zoals Elnienjo zegt, waarom zou je bidden tot een god die blijkbaar niet de mach heeft iets te veranderen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:18

Maar dergelijke regels vind je ook terug in humanistisch gedachtengoed. Dus voor normen en waarden hoef je niet bij een geloof te zijn.

Ik kom van een extreem stukje bible belt. Heb op het huwelijk van vriendinnen van 18/19 jaar oud gestaan die de opdracht kregen hun man te aanbidden en gehoorzamen (want hij was de jezus in in huwelijk). Onze oude buurman was ouderling, maar zijn dochter was met 15 wel zwanger van hem.
Beste vriend van m’n broertje was homo. Toen hij 18 werd heeft hij dagen vooraf aan z’n verjaardag stiekem spullen naar ons gebracht. Want hij wilde het op die dag vertellen maar vreesde per direct uit huis te worden gezet. M’n moeder stond toen hij ging vertellen met de auto 100m verder op om hem op te halen.
Tegen alle verwachting hebben ze het goed opgepakt. Wel met de vraag of hij ik behandeling wilde (nee!) maar zijn vervolgens uitgekotst in de gemeente en door aantal van z’n oudere zussen en diens echtgenoten. Zijn ouders zijn letterlijk naar andere kant van het land verhuisd. Om te kunnen ontworstelen aan de gemeenschap. Waar ze een totaal andere kerk leerden kennen en mensen helemaal zijn opgebloeid.

Geloven is mooi als het je vrijmaakt.
Maar het geloof wat ik ken is suppressie, angst, macht van mannen en is bijzonder vrij van echte goede waarden en normen.
Maar wel de arrogantie hebben om op anderen neer te kijken en te melden: ja jullie gaan nu eenmaal niet naar de hemel. Ja jullie zijn nu eenmaal anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:24

kwita schreef:
elnienjo schreef:

Ach er zijn bestaande leiders die hun bevolking bleekwater willen laten injecteren tegen corona anno 2020 dus aan bestaande figuren heb je ook niet altijd wat!.

Geweldig Kwita! En zooo waar! _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:29

Schemerdier schreef:
Nikass schreef:

Maar dus zoals Elnienjo zegt, waarom zou je bidden tot een god die blijkbaar niet de mach heeft iets te veranderen?

Ik heb geen idee :)
Maar zoals ik al eerder schreef denk ik dat religies bestaan omdat mensen hun sterfelijkheid niet kunnen of willen accepteren en omdat zij houvast en zingeving zoeken in een moeilijk bestaan.
Zeker in vroegere tijden met nog veel meer onzekerheden en kwetsbaarheden.

Daarbij kunnen mensen blijkbaar als steun ervaren dat je er nooit alleen voor staat als je in een God gelooft die jou altijd zal dragen, naast je zal staan als je het zwaar hebt en je hoop en kracht geeft als je door de mensheid aan je lot overgelaten wordt en/of door je noodlot door de diepste dalen moet gaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-11-20 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:29

Citaat:

En daar trapt iemand met 'n normaal iq toch ook niet in?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:30

Nikass schreef:
Maar zoals ik al eerder schreef denk ik dat religies bestaan omdat mensen hun sterfelijkheid niet kunnen of willen accepteren en omdat zij houvast en zingeving zoeken in een moeilijk bestaan.
Zeker in vroegere tijden met nog veel meer onzekerheden en kwetsbaarheden.

Dat denk ik ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:36

Kijkt hier iemand wel eens Outlander? En dat speelt dan pas twee eeuwen geleden af, maar ik moet er dan wel eens aan denken: het donker, de wetteloosheid, hoe hou je je staande als je alleen of kwetsbaar bent?
Dan is het denk ik begrijpelijk dat je je vastklampt aan toekomst perspectief, aan verhalen die je hoop geven en een minder eenzaam en angstig beeld schetsen.
Hoe fijn is het om dan te geloven dat de onvermijdelijke en mogelijk gruwelijke dood je in een betere wereld brengt?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 18-11-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:38

Nikass; Dat denk ik ook, ik vind het in die zien ook jammer dat ik niet kan geloven, want ik kan mijn eigen sterfelijkheid ook maar moeilijk/niet aanvaarden, dus een rotsvast geloof in een hemel had mij denk ik wel heel hard geholpen, maar ja als je niet gelooft dan geloof je niet he.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:40

Ja die serie ken ik. Maar dat verklaart nog niet waarom religie zo'n massahysterie is waar zoveel bekeringsdrang bij komt kijken. Ik brand ook elke dag een kaarsje voor m'n vader en hoop dat hij nog ergens is en ik 'm ooit terug zie, maar dat beleef ik gewoon alleen. Het heeft voor mij geen nut om bij random mensen af te dwingen dat zij ook zulke rituelen ontwikkelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:41

Schemerdier schreef:
Nikass; Dat denk ik ook, ik vind het in die zien ook jammer dat ik niet kan geloven, want ik kan mijn eigen sterfelijkheid ook maar moeilijk/niet aanvaarden, dus een rotsvast geloof in een hemel had mij denk ik wel heel hard geholpen, maar ja als je niet gelooft dan geloof je niet he.

Dat vind ik ook erg moeilijk. Je kunt het je niet echt voorstellen hè?
Maar loslaten is wat mij betreft daarop het antwoord.
Alleen is loslaten verrekte moeilijk...

Elnienjo voor mij ook niet. Maar misschien in de middeleeuwen wel. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Waarom mensen daar in deze tijd aan vast blijven houden is voor mij ook moeilijker te begrijpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:54

Citaat:

Citaat:

Ik ben een tijd over de vloer geweest bij een gemeente met de (volgens sommigen 'ketterse') dominee Wiersinga, moge hij rusten in vrede.

In een preek had hij het over 'genade', en hij had de verschillende woordenboeken open gehad.
In het Nederlands is het nogal een arrogant woord.
In het Latijn hebben we wel 'gratie verlenen', maar ook gratieus.
In het Grieks zijn er woorden zoals charme en charisma.
En het Hebreeuwse woord kennen we nog in onze eigen taal als 'gein'.

Als het zo uitkwam mocht hij graag een grapje maken - en één daarvan staat hier bijna letterlijk:
'Iemand die de hele dag wil horen hoe goed hij is, ;) "dat kan nooit een goed mens zijn".

Uit een andere bron ken ik de uitdrukking' echt geestelijke mensen zijn altijd geestig' (gesteld dat het de tijd en plaats is). (Contra het pruimemondje van bisschop Gijsen.)

Het tweede citaat lijkt mij een valse keuze.
Regels kunnen zo hun charme ;) hebben - maar tegen de tijd dat iemand er ongelukkig van wordt klopt er waarschijnlijk iets niet. (Accoord : het leven kan soms bol staan van lastige keuzes en nare, ingewikkelde dilemma's die je leven flink kunnen vergallen, maar 'offers van bloed' worden afgewezen.)
(Jefta, de binding van Jitzchak, de schanddaad in Gibea - het zijn geen makkelijke verhalen laat staan een braaf spoorboekje ; maar het is geen verheerlijken van geweld.)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 17:11

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:31

kwita schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=W7-gSjsJR5s
dit gaat over de wetenschap en geloof, toch interessant!

Tja mijn vraag is dan.. waar komt God vandaan?
Zij zeggen het is toevallig dat er niets was en dat alles wat er nu is te toevallig is om zo te zijn ontstaan.
Dus daar moet wel een god achter zitten en daar bouwen zij dan op verder.

Gelovigen zeggen dan.. God was er altijd al.
Maar de vraag waar hij dan vandaan komt is niet te verklaren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:38

De wetenschap zoekt altijd naar antwoorden, het geloof niet, dat is gebaseerd op vertrouwen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 17:52

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:39

Schemerdier schreef:

Nikass schreef:

Nu je het er toch over hebt... De bijbel voorzegt dat hij ook zeker gaat ingrijpen.
Toen Jezus zijn bergrede gaf vroegen zijn discipelen wanneer de tegenwoordigheid of komst van Jezus zou zijn. Jezus vertelde hen dat van de dag of het uur ervan alleen zijn vader afwist. (Mt 24:36)
Die komst van Jezus zou het einde van de wereld betekenen. Mt 24:37-39: De aanwezigheid van de Mensenzoon zal zijn als de tijd van Noach.q 38 Want in de tijd vóór de vloed aten en dronken de mensen, mannen trouwden en vrouwen werden uitgehuwelijkt, tot de dag dat Noach de ark in ging.r 39 En ze hadden er geen aandacht voor totdat de vloed kwam en ze allemaal wegvaagde.s Zo zal ook de aanwezigheid van de Mensenzoon zijn.
Voorafgaande aan dat ingrijpen zou een periode aanbreken die door de bijbel de tijd van het einde wordt genoemd. Jezus gaf in zijn bergrede opvallende kenmerken die in die tijd van het einde zouden samenvallen.
Hij zei daarover dat het net zo zou zijn dat zoals bij een (vijgen)boom de bladeren in de knop staan en je weet dat de lente begint, deze tekenen zouden laten zien dat het einde heel nabij zou zijn. Ook op andere plaatsen in de bijbel worden door de geïnspireerde bijbelschrijvers verwezen naar kenmerken waaraan we die tijd van het einde zouden kunnen herkennen.
(2 Timotheüs 3:1; "Maar weet dat er in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken die moeilijk te doorstaan zijn. .Daniël 8:19; Willibrordvertaling).
De in de bijbel genoemde opvallende kenmerken van de eindtijd zijn:
Op grote schaal oorlogen (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:4).
Hongersnood (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:5, 6).
Grote aardbevingen (Lukas 21:11).
Epidemieën (Lukas 21:11).
Toename van criminaliteit (Mattheüs 24:12).
Mensen ruïneren de aarde (Openbaring 11:18).
De instelling van mensen verslechtert: velen zijn ondankbaar en ontrouw, staan voor geen enkele
overeenkomst open en zijn kwaadsprekers. Ze zijn onbeheerst en wreed, hebben geen liefde voor het
goede, ze zijn verraders, roekeloos en opgeblazen van trots (2 Timotheüs 3:1-4).
Ernstige problemen in het gezin; mensen zijn ‘zonder natuurlijke genegenheid’ en kinderen zijn
ongehoorzaam aan ouders’ (2 Timotheüs 3:2, 3).
Bij de meeste mensen verkoelt de liefde voor God (Mattheüs 24:12).
Opmerkelijk veel huichelarij in religies (2 Timotheüs 3:5).
Beter begrip van Bijbelse profetieën, onder andere over de laatste dagen (Daniël 12:4).
Wereldwijde prediking van het goede nieuws van het Koninkrijk (Mattheüs 24:14).
Wereldwijde onverschilligheid of zelfs spot als het gaat om de bewijzen dat het einde nadert (Mattheüs
24:37-39; 2 Petrus 3:3, 4).
Deze profetieën zouden tegelijkertijd in vervulling gaan — niet alleen maar een paar of de meeste ervan,
maar al deze profetieën (Mattheüs 24:33).

Maar er zijn meer profetieen in de bijbel die een duidelijk beeld geven van de tegenwoordigheid van Jezus Christus, de komst van Gods Koninkrijk met Jezus als koning en de tijd van het einde.

Er is een aantal boeken in de bijbel die voor onze tijd belangrijke profetieën bevatten. 1 daarvan is het boek Daniel. Het boek Daniel is op zich een grondige bestudering waard. Het is een hele belangrijke profetie die iets zegt over onze toekomst. Zoals Daniel 12:4 zegt zouden we de vervulling daarvan we pas in de tijd van het einde kunnen begrijpen. Een van de profetieen in Daniel gaat over een droom die Nebukadnezar, destijds koning van Babylon, had. Babylon was destijds een wereldrijk. Het ging over een immens beeld met een hoofd van goud, borst en armen van zilver, buik en dijen van koper en voeten van ijzer vermengd met leem. Daniel spreekt ook over een steen uit een berg gehouwen die het beeld bij de voeten zou treffen en het beeld zou verpulveren.
Daniel 2:36-44 geeft een uitleg van die droom.
Daniel's uitleg Gods profeet vertelde aan Nebukadnezar: „Gij, o koning, . . . gijzelf zijt het hoofd van goud” (Daniël 2:37, 38). Met Nebukadnezar begon een dynastie die over het Babylonische Rijk heerste. Na dat koninkrijk zouden nog andere machtige koninkrijken komen.
"Maar na u zal er een ander koninkrijk opkomen, inferieur aan dat van u, en daarna nog een koninkrijk, een derde, van koper, dat zal heersen over de hele aarde.40 En het vierde koninkrijk zal sterk als ijzer zijn. Want zoals ijzer alles verbrijzelt en verpulvert, ja, net als ijzer dat verplettert, zal het al die koninkrijken verbrijzelen en verpletteren.41 En dat u zag dat de voeten en de tenen deels van pottenbakkersklei en deels van ijzer waren, betekent dat het koninkrijk verdeeld zal zijn. Maar er zal iets van de hardheid van ijzer in zijn, zoals u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei. 42 Dat de tenen van de voeten deels van ijzer en deels van klei waren, betekent dat het koninkrijk deels sterk en deels broos zal zijn. 43 Dat u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei, betekent dat ze zich zullen vermengen met het volk. Maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, de een aan de ander, net zoals ijzer zich niet vermengt met klei. 44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten+ dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 45 precies zoals u zag dat uit de berg een steen werd gehouwen — maar niet door mensenhanden — en dat die het ijzer, het koper, de klei, het zilver en het goud verbrijzelde.+ De grote God heeft aan de koning bekendgemaakt wat er in de toekomst zal gebeuren. De droom is waar en de uitleg is betrouwbaar.’
Het Babylonische rijk werd omvergeworpen door Medo-Perzie, Vervolgens kwam het Griekse rijk (olv Alexander de Grote), Daarna kwam het met ijzer te vergelijken Romeinse rijk op, dat het Griekse Rijk verbrijzelde en verpletterde. Wij leven nu in de laatste wereldmacht: de Anglo-Amerikaanse wereldmacht. De voeten afgebeeld als ijzer vermengd met leem zijn een afbeelding van een politiek verbrokkelde maatschappij. Totalitair enerzijds en democratisch (het volk) anderzijds.

Dit is 1 van de vele profetieen die vooruitwijzen naar de tijd van het einde die voorafgaat aan Gods grote dag die Armageddon wordt genoemd.
Na die dag zal er een wereld zijn zoals die wordt omschreven in Openbaringen 21:1-5 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.f 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ 5 Hij die op de troon zat, zei: ‘Kijk! Ik maak alles nieuw.’ Ook zei hij: ‘Schrijf, want deze woorden zijn betrouwbaar* en waar."[/i]

Dus resumerend: Ja God gaat ingrijpen in de aangelegenheden van deze wereld. Hij doet dat op een door hem vastgestelde tijd. Hij zal zijn koninkrijk niet alleen in de hemel maar ook op aarde vestigen. Dat koninkrijk zal vrede en geluk brengen en ook de dood zal niet meer zijn.
Waarom duurt het zo lang?

Het antwoord vind je in 2 Petrus 3 (gehele hoofdstuk)
[i]Lieve vrienden, dit is al de tweede brief die ik jullie schrijf. Hierin stimuleer ik, net als in mijn eerste brief, jullie vermogen om helder te denken door jullie dingen in herinnering te brengen,+ 2 zodat jullie zouden terugdenken aan de woorden die vroeger door de heilige profeten gesproken zijn* en aan het gebod van de Heer en Redder dat door de* apostelen is overgebracht. 3 In de eerste plaats moeten jullie weten dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die hun eigen verlangens volgen en spottend+ 4 zeggen: ‘Hij heeft toch beloofd te komen?* Waar blijft hij dan?+ Vanaf de tijd dat onze voorouders overleden zijn* is alles hetzelfde gebleven. Alles blijft precies zoals bij het begin van de schepping.’+
5 Ze gaan bewust voorbij aan het feit dat er lang geleden door het woord van God een hemel was en een aarde, die als een compact geheel boven het water uitstak en omringd werd door water,+ 6 en dat daardoor de wereld van die tijd vernietigd werd toen die door water werd overstroomd.+ 7 Maar door hetzelfde woord zijn de hemel en de aarde die er nu zijn, bewaard voor het vuur. Ze worden bewaard tot de dag van het oordeel en van de vernietiging van de goddelozen.+
8 Maar lieve vrienden, verlies dit niet uit het oog: bij Jehovah* is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 Jehovah* is niet traag met het nakomen van zijn belofte,+ zoals sommigen denken,* maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. 10 Maar Jehovah’s* dag+ komt als een dief,+ en op die dag zal de hemel met gedreun* vergaan.+ De elementen zullen gloeiend heet worden en ontbonden worden, en de aarde en de werken daarop zullen blootgelegd worden. 11 Omdat al deze dingen op die manier ontbonden zullen worden, moeten jullie erover nadenken wat voor mensen jullie horen te zijn. Jullie moeten je heilig gedragen en daden van toewijding aan God doen, 12 terwijl je uitziet naar en blijft denken aan* de komst* van Jehovah’s* dag,+ waardoor de hemel in vlammen zal opgaan+ en de elementen zullen smelten door de intense hitte! 13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde,+ en daarin zal rechtvaardigheid heersen.
[/i]*+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:43

Babootje, het is aardig dat je er zoveel moeite in steekt, maar voor mij hoef je het niet te doen.
Zoals ik al steeds heb gezegd is de Bijbel op velerlei manieren uit te leggen en zo'n hele verhandeling zegt mij dus helemaal niets. Wetende dat een ander er weer een hele andere uitleg aan geeft. De één vindt dit en de ander dat :D ;)

Vergeet niet dat dit boek geschreven is door mensen. En in een tijd waarin nog veel minder bekend was over de evolutie en de wereld om ons heen. Maar jij denkt dat deze schrijvers wèl hebben geweten hoe de verre toekomst eruit ziet?

En dan nog even terugkomend op de "almachtige" God; als Hij wenst ettelijke eeuwen lijden te laten voortduren alvorens te willen ingrijpen, is het nog steeds een figuur waarin ik geen Liefde kan ontdekken, en waarin ik dus nooit zal geloven.
In mijn opvoeding leerde ik dat God niet almachtig is. En hoe ik dat dan moet zien weet ik ook niet precies, maar voor mij in elk geval alleszins beter dan een machtige heerser die geen verantwoordelijkheid op zich neemt.

Daarbij vind ik het een belangrijk streven om zoveel mogelijk te leven in het Hier en Nu. Laatste prioriteit heeft voor mij bezig zijn met een eventueel leven na dit leven.