Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 03:03

Ik woon op dit moment nog in zuid Korea maar ga volgende week terug naar Nederland.
Moet zeggen dat ik wel schrik van de aantallen nieuwe Corona gevallen in Nederland en het anti mondkapjes sentiment.
Daarnaast snap ik niet waarom zuid Korea op oranje staat terwijl het misschien 20 nieuwe gevallen per dag heeft en andere Europese landen met meer Corona gevallen op geel?

Ik ben wel blij dat ik mij kan laten testen als ik terug kom op Schiphol.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:20

Leliex schreef:
Daarnaast snap ik niet waarom zuid Korea op oranje staat terwijl het misschien 20 nieuwe gevallen per dag heeft en andere Europese landen met meer Corona gevallen op geel?

Heeft niks te maken met aantal besmettingen. Reizen buiten Europa vind het kabinet momenteel gewoon oranje :). Dus alleen essentiële reizen, mocht er uitbraak zijn of moet je gerepatrieerd worden dan kunnen ze je uit Europa natuurlijk veel makkelijker terughalen naar Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:33

Magrathea schreef:
Als ik het goed begrijp mogen er nu dus helemaal geen activiteiten van studentenverenigingen? Volkomen belachelijk, wij waren al ingericht op een digitale info-week met livestreams enzo maar volgens mij mag zelfs dat niet..
Maar we mogen wel naar een oranje land op vakantie en niemand die ons tegenhoudt om daarna niet in thuisisolatie te gaan. :n

War zou jij digitaal willen organiseren wat nu niet mag dan?

Hier staat het simpel uitgelegd:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... udige-taal
"Voor het nieuwe schooljaar begint, zijn er veel activiteiten.
Bijvoorbeeld een kennismaking met de school, universiteit of studentenvereniging.
De kennismaking gebeurt online.
Is het toch nodig om informatie te geven aan een groep? Dan mag samenkomen alleen in een kleine groep.
Studentenverenigingen mogen geen bijeenkomsten organiseren.
Studieverenigingen en studentensportverenigingen mogen een bijeenkomst organiseren als dit echt nodig is.
De bijeenkomst is voor een kleine groep studenten.
De bijeenkomst duurt tot uiterlijk 22.00 uur.
De bijeenkomst is zonder alcohol
"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:47

Volgens mij zijn soms ook de 'volgens mij' veronderstellingen waar mensen dan boos om worden... wat mij gisteren bij de persconferentie opviel is dat er veel 'vrije' keuze is van de Nederlanders. Een aantal dingen kunnen gevraagd worden maar er kan niet op gehandhaafd worden..

daarom vind ik die viruswaanzin-mensen ook onbegrijpelijk.. er mag hier nog van alles en er wordt veel gevraagd maar op een aantal dingen kunnen ze geen wet zetten. Dus hoe verandert dit land dan in een dictatuur waarin mensen monddood worden gemaakt en opgesloten moeten zitten... hoe dan? :')

De journalisten daarintegen drongen wel aan op handhaven (waarschijnlijk om duidelijk te krijgen dat je dus geen boetes krijgt en geen politie voor de deur, in tegenstelling tot wat de 'wij-willen-vrijheid-jankerds' steeds beweren..

Op de post van LangeFrans en een nieuwe post van Jenssen zag ik nu ook meer reacties van mensen die er tegenin gingen en waarin de argumenten van de 'waanzin'-ers inhoudelijk onderuit gehaald werden.. ik vond dat wel positief (maar jammer dat het nodig is)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:14

safina schreef:
Magrathea schreef:
Als ik het goed begrijp mogen er nu dus helemaal geen activiteiten van studentenverenigingen? Volkomen belachelijk, wij waren al ingericht op een digitale info-week met livestreams enzo maar volgens mij mag zelfs dat niet..
Maar we mogen wel naar een oranje land op vakantie en niemand die ons tegenhoudt om daarna niet in thuisisolatie te gaan. :n

War zou jij digitaal willen organiseren wat nu niet mag dan?

Hier staat het simpel uitgelegd:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... udige-taal
"Voor het nieuwe schooljaar begint, zijn er veel activiteiten.
Bijvoorbeeld een kennismaking met de school, universiteit of studentenvereniging.
De kennismaking gebeurt online.
Is het toch nodig om informatie te geven aan een groep? Dan mag samenkomen alleen in een kleine groep.
Studentenverenigingen mogen geen bijeenkomsten organiseren.
Studieverenigingen en studentensportverenigingen mogen een bijeenkomst organiseren als dit echt nodig is.
De bijeenkomst is voor een kleine groep studenten.
De bijeenkomst duurt tot uiterlijk 22.00 uur.
De bijeenkomst is zonder alcohol
"

Volgens mij was de reactie op Purny die haar mening gaf. Verkeerd gelezen volgens mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:20

Waar wij dus mee zitten is het stukje "bijeenkomsten zijn niet toegestaan". Nog afgezien van dat we dus niet in ons eigen pand mogen bijeenkomen maar wel bij het café van de buren zóú je ook een bijeenkomst voor een livestream als zodanig kunnen defineren. Dan kan je dus niks doen :\
De reden dat het me frustreert is dat het echt een buitenproportionele maatregel is imo. Wij moeten ook gewoon onze huur betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:25

Leliex schreef:
Ik woon op dit moment nog in zuid Korea maar ga volgende week terug naar Nederland.
Moet zeggen dat ik wel schrik van de aantallen nieuwe Corona gevallen in Nederland en het anti mondkapjes sentiment.

Ik ben wel blij dat ik mij kan laten testen als ik terug kom op Schiphol.

Heb je het naar je zin gehad?
Heb je ondanks de corona gewoon je lessen kunnen volgen? Hoe heb je de koreaanse maatregelen ervaren tegen besmettingen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:27

Magrathea schreef:
Waar wij dus mee zitten is het stukje "bijeenkomsten zijn niet toegestaan". Nog afgezien van dat we dus niet in ons eigen pand mogen bijeenkomen maar wel bij het café van de buren zóú je ook een bijeenkomst voor een livestream als zodanig kunnen defineren. Dan kan je dus niks doen :
De reden dat het me frustreert is dat het echt een buitenproportionele maatregel is imo. Wij moeten ook gewoon onze huur betalen.

Is er bij jullie geen direct contact met de veiligheidsraad en gemeente? Hier wordt alles direct zo afgestemd bij de verenigingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:40

Magrathea schreef:
Waar wij dus mee zitten is het stukje "bijeenkomsten zijn niet toegestaan". Nog afgezien van dat we dus niet in ons eigen pand mogen bijeenkomen maar wel bij het café van de buren zóú je ook een bijeenkomst voor een livestream als zodanig kunnen defineren. Dan kan je dus niks doen :

Je kunt toch prima met een kleine groep mensen op anderhalve meter afstand een livestream organiseren en daarin vertellen over je vereniging? Volgens mij staat er nergens dat dat verboden is, dat is juist de bedoeling.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:09

Het is inderdaad heel zuur.
mijn dochter heeft afgelopen jaar eindexamen havo moeten doen, ze stond er goed voor en had er gewoon zin in. Galajurk hing al klaar, in december al ingeschreven voor een hbo studie waar ze veel zin in heeft. kamer is al geregeld.... en toen kwam corona.
geen gala, geen eindexamen, geen feesten, geen normaal afscheid van school, leerlingen en docenten.. geen normale vakantie waar ze op had gehoopt. En nu dus ook geen normaal begin van haar nieuwe studie.. Ze wil nu haar kamer opzeggen en een tussenjaar gaan nemen (maar ja, werkt in de horeca, hoe lang kan dat nog doorgaan)... ik begrijp heel goed waarom zij op dit moment even niet zo lekker in haar vel zit.

En ja, we houden ons aan de regels, en begrijpen waarom. Corona is zeker een ernstige situatie, zeker voor de mensen die het persoonlijk raakt door ziekte of overlijden...
maar ook voor een meisje van net 18 die vol plannen zit/zat is het gewoon heel erg zuur -O-

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:25

purny schreef:
rien10 schreef:
Bovendien krijg je aan het begin van het jaar veel info die je nodig hebt.

Zoom of mailcontact...

Voor het onder de knie krijgen van de collegesystemen is dat gewoon lastig. Juist die nieuwe lichting is belangrijk om even het echte contact mee te leggen, daarom mogen ook alleen nieuwe 1e jaars en afstudeerders op de meeste scholen komen

Magrathea schreef:
purny schreef:
Er is nu al bewezen dat het overgrote deel van de besmettingen onder studenten vallen... dus ik snap echt niet waarom dit dan perse door moet gaan.

O ja? Volgens mij gaat het om een leeftijdscategorie, het is helemaal niet gezegd dat al die mensen bij een hogeschool of universiteit ingeschreven staan.

Wat online is mag voor zover ik heb begrepen juist wel. Het mag niet fysiek, op locatie, in contact met anderen

Magrathea schreef:

Een online stream waar ieder vanaf zijn eigen locatie inlogt, is géén bijeenkomst. En verder, check even met jullie veiligheidsregio en school wat wel en niet mag, al is het best duidelijk denk ik. Hoe ontzettend jammer voor jullie dan ook

He Juval wat zuur voor je dochter zeg! Ik hoop dat ze snel wat beter in haar vel zit, ik snap wel dat dit heel lastig te behappen is voor haar (en anderen in die situatie). Denk dat ik het ook heel moeilijk had gevonden in haar positie

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:34

juval schreef:
mijn dochter heeft afgelopen jaar eindexamen havo moeten doen, ze stond er goed voor en had er gewoon zin in. Galajurk hing al klaar, in december al ingeschreven voor een hbo studie waar ze veel zin in heeft. kamer is al geregeld.... en toen kwam corona.
geen gala, geen eindexamen, geen feesten, geen normaal afscheid van school, leerlingen en docenten.. geen normale vakantie waar ze op had gehoopt. En nu dus ook geen normaal begin van haar nieuwe studie.. Ze wil nu haar kamer opzeggen en een tussenjaar gaan nemen (maar ja, werkt in de horeca, hoe lang kan dat nog doorgaan)... ik begrijp heel goed waarom zij op dit moment even niet zo lekker in haar vel zit.

En ja, we houden ons aan de regels, en begrijpen waarom. Corona is zeker een ernstige situatie, zeker voor de mensen die het persoonlijk raakt door ziekte of overlijden...
maar ook voor een meisje van net 18 die vol plannen zit/zat is het gewoon heel erg zuur -O-

Dit is ook gewoon echt rot -O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:40

Juval heel sneu, dat dit net is als jonge mensen wwn nieuwe stap in hun leven maken..

Ik hoop dat als ze heeeeeel oud is dit met een lach kan vertellen, van weet je nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:41

juval schreef:

Het is verschrikkelijk zuur. Een fijne introductie, mensen leren kennen in je nieuwe stad en van je nieuwe studie, persoonlijke contacten leggen waar je op kunt terugvallen: het draagt allemaal bij aan het slagen van je studie en de volgende stap in je leven. Ik denk dat het ook echt wel invloed gaat hebben op studieresultaten.

(Al denk ik dat minder feesten en minder alcohol bij sommigen ook wel positieve effecten zal hebben. Mijn stiefdochter, in de afrondende fase, heeft momenteel weinig anders te doen dan haar thesis afmaken. En dat vinden we niet erg. :') )

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:12

Sizzle schreef:
Heb je het naar je zin gehad?
Heb je ondanks de corona gewoon je lessen kunnen volgen? Hoe heb je de koreaanse maatregelen ervaren tegen besmettingen?

Ja ik heb het ontzettend leuk gehad. Ondanks Corona het meeste kunnen doen wat ik wilde. Alleen de meeste musea bleven gesloten en na de opleving van het virus in mei werden ook de karaoke kamers gesloten voor een aantal weken.
De lessen zijn helaas alleen online geweest wat ik goed kon begrijpen maar wel jammer was.

De maatregelen hier ondervond ik geen hinder aan. In het begin misschien even wennen om overal een mondkapje te dragen maar nu inmiddels voelt het heel vreemd en asociaal om het niet te dragen. Als je hier iemand geen mondkapje ziet dragen is het altijd een buitenlander :+
Verder is Korea ontzettend streng als je nu het land binnen probeert te komen. Je hebt een negatieve test nodig om te vliegen en bij aankomst wordt je nogmaals getest en dan ga je twee weken in quarantine in een hotel.
Maar deze maatregelen blijken wel te werken aangezien er vandaag maar 9 besmettingen waren :j

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:50

juval schreef:

Ontzettend zuur. Ik leef mee ( en ook met jou want je krijgt als ouders dan ook aardig wat te verduren )
Mijn bijna 13 jarige heeft een bizar brugklasjaar achter de rug. En hij speelt in ( professionele ) musicals als hobby Dus dat was ook van het een op het andere moment afgelopen.
Randje van depressief geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:02

Ik kan me goed voorstellen dat pubers grote moeite hebben met veel zaken die er om hun heen gebeurt zijn het laatste half jaar, zowel op school als sociaal en sportgebied . Maar soms heb ik wel de indruk dat enkelen ook niets meer gewend zijn qua opvoeding want je ziet soms ouders die elk rimpeltje voor de voeten van hun kinderen weghalen. Ja dit is een k@tperiode en misschien duurt het nog wel even. Maar hij kan ook leerzaam zijn voor enkelen dat het moet altijd maar van een leien dakje gaat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:12

Nou, precies. "Mama, ik wil geen Corona!"

Als ik vroeger zei "Ik wil dat liever niet" dan was het antwoord van mijn moeder steevast "Liever koekjes worden niet gebakken." :D

Zou het tijd zijn om de dienstplicht weer in te voeren? :j

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:13

Denk dat het voor alle kinderen leerzaam is , maar ook wel heel moeilijk. 5 maanden niemand anders zien dan je ouders en geen enkel contact met een kind op je eigen level, ik merkte dat dat vooral heel moeilijk was.
En uiteraard nergens heen behalve in je eigen huis of eigen tuin.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:17

Eleeke schreef:
Denk dat het voor alle kinderen leerzaam is , maar ook wel heel moeilijk. 5 maanden niemand anders zien dan je ouders en geen enkel contact met een kind op je eigen level, ik merkte dat dat vooral heel moeilijk was.
En uiteraard nergens heen behalve in je eigen huis of eigen tuin.

5 maanden in huis en niemand zien? Zijn er nog mensen die dat doen dan?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:20

Ja, wij.( Maart April mei Juni en Juli ) .
Ok hij is in juni 2x naar school geweest, maar dat waren alleen proefwerken, brengen en halen en weer naar huis.
Al mag hij sinds kort wat contact hebben met anderen. Dus sinds twee weken spreekt hij af en toe af met een vaste vriend.

Wij wonen in Amsterdam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:23

Eleeke schreef:
Ja, wij.( Maart April mei Juni en Juli ) .
Ok hij is in juni 2x naar school geweest, maar dat waren alleen proefwerken, brengen en halen en weer naar huis.
Al mag hij sinds kort wat contact hebben met anderen. Dus sinds twee weken spreekt hij af en toe af met een vaste vriend.

Wij wonen in Amsterdam...

Kinderen mogen toch alweer maanden contact hebben met andere kinderen? Wat afschuwelijk, een kind zo in isolement.
Edit: Oh, 12+, dat is sinds 1 juli. Wordt een grote stap, als hij straks weer naar school gaat, met al z'n klasgenoten, waar ze geen anderhalve meter afstand hoeven te houden. Zou je hem niet vast wat meer laten wennen aan contact met andere kinderen? En kon hij daarvoor niet gewoon contact hebben met andere jongeren op anderhalve meter? Dit klinkt wel heel sneu hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-20 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:28

Natuurlijk is het zwaar om lang wat meer geïsoleerd te moeten leven en het kan zeker een negatieve invloed hebben op je stemming.

Maar ik probeer het ook positief te zien. Ik heb mij wel vaker buiten om corona eenzaam gevoeld dus ik kan er eigenlijk wel goed mee dealen. Nu heb ik ook geen sterke behoefte om mensen dagelijks te zien en vindt ik het heerlijk om lekker een paar uur alleen op mijn kamer te zitten. Mijn zusje kan dit dus weer niet dus het verschilt per persoon ook erg. Ik had wel gewoon app contact met mijn vrienden en school nou ja dat vond ik eigenlijk wel prima zo! Mag wat mij betreft wel zou blijven ( wat ik ook verwacht met de stijgende cijfers)

tweede voordeel je gaat mensen om je heen weer eens echt waarderen en de waarde van het zien en genieten van de kleine dingen ook weer meer waarderen. Zo heeft een vriendin van mij het er ook moeilijk mee. Ze is al wat ouder en valt dan ook wel onder de risicogroep. Ik wist ook eerst niet zo goed hoe ik haar kon helpen wat op te vrolijken. Nu heb ik haar gewoon een kaartje gegeven met hoe erg ik onze vriendschap waardeer en dat het niet erg is om je wat minder te voelen. Zulke kleine dingetjes kunnen net even het verschil maken.

Zorgen voor routine helpt ook en sporten , sporten en nog eens sporten. Negatieve gedachten eruit gooien door middel van bewegen is de beste therapie ooit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:34

Ik ben dan wel benieuwd naar de reden van zo lang in isolement. Zodra wij wisten dat het risico op besmetting bij kinderen veel lager was mocht ze van ons weer buiten spelen met andere kinderen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:37

SusanH schreef:
Ik ben dan wel benieuwd naar de reden van zo lang in isolement. Zodra wij wisten dat het risico op besmetting bij kinderen veel lager was mocht ze van ons weer buiten spelen met andere kinderen.

Voor middelbare school was dit langer hè. Tot 1 juli ingeval. Mijn ervaring is dat ouders (en daarbij kinderen) er wisselend mee omgingen.
Kinderen die echt afstand moesten houden en ook niet samen mochten fietsen tot aan kinderen die de hele Corona tijd elkaar hadden bezocht. En alles daar tussen in.