De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:57

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:
Met niet vol te houden bedoel ik voor de economie enz.

Voor bedrijven is de lockdown zoals nu niet vol te houden nee....

En jij trekt je het lot van de bedrijven en de algemene economie aan ? :')

Ik wel. Waarom niet. Mag je alleen het lot van zieken of zwakken aantrekken? Is dan het potje empathie leeg? Ik maak me wel degelijk bezorgd over bedrijven. Dat maakt niet dat ik niet bezorgd ben over mensen. Het kan beide.

lenaa_tje

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:57

In geloof dat het bericht hierboven heel gericht is aan de poster van het bericht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:58

lenaa_tje schreef:
@sheran nee dat zie ik ook maar daardoor hoor ik wel weer meer zelfmoorden. Dat baat mij veel zorgen.

Mij zeker ook! Dat is vreselijk :(
Persoonlijk zou ik dan ook het liefst zien dat de overheid had ingezet op sociaal contact ipv economie. Maar ja, de schreeuwers krijgen hun zin en we hebben natuurlijk een rechts kabinet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:59

Ik begrijp je niet helemaal lenaatje. Maar wat ik wil zeggen is dat je prima over meerdere dingen dan één bezorgd kan zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:00

rien10 schreef:
Ik begrijp je niet helemaal lenaatje. Maar wat ik wil zeggen is dat je prima over meerdere dingen dan één bezorgd kan zijn.

Jij reageert over het bericht van de economie dat jij je daar zorgen over maakt. De poster reageert op iemand anders die zich zorgen maakt. Ze trekt eerder die poster in twijfel. Niet jou zorgen. Zo lees ik het bericht.

rien10

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:03

OK, op die manier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:05

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:
@sheran nee dat zie ik ook maar daardoor hoor ik wel weer meer zelfmoorden. Dat baat mij veel zorgen.

Mij zeker ook! Dat is vreselijk :(
Persoonlijk zou ik dan ook het liefst zien dat de overheid had ingezet op sociaal contact ipv economie. Maar ja, de schreeuwers krijgen hun zin en we hebben natuurlijk een rechts kabinet.

Waarom of/of?
Ik ben ook de economie he? En jij ook trouwens....
Economie stopt niet bij grote bedrijven

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:06

rien10 schreef:
OK, op die manier.

Ik maak mij ook zorgen over het virus, de psychische gevolgen, de gevolgen voor de economie en de gevolgen voor onze samenleving. Dus ja wat mij betreft kan dat heel goed.

Ik weet niet wat de beste oplossing en waar we ons op zouden moeten richten. Dat maakt een pandemie ook zo lastig en gevaarlijke
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-05-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:06

rien10 schreef:

Precies !!

We hebben een goede economie nodig om de zorg draaiend te houden en om de (toekomstige) maatregelen/toeslagen/steun te kunnen (blijven) betalen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:15

lenaa_tje schreef:
rien10 schreef:

Jij reageert over het bericht van de economie dat jij je daar zorgen over maakt. De poster reageert op iemand anders die zich zorgen maakt. Ze trekt eerder die poster in twijfel. Niet jou zorgen. Zo lees ik het bericht.

Precies zoals lenaatje het zegt.
Als ik de berichten zo af en toe lees, gaat het eigenlijk altijd maar om 1 ding bij mvdende….

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:22

Marie_Anne schreef:
Ninx schreef:
Goed kritisch verhaal van een jonge longarts.
Verstandig zijn, maar ook kritisch blijven denken.....

https://www.instagram.com/tv/B_-kuaeg3M ... g73kj205zq

Daar hebben we Bill Gates weer :roll: . Als je dat maar vaak genoeg blijft herhalen heb je altijd mensen die het gaan geloven hè. Gewoon de zoveelste complotdenker, die heb je ook onder longartsen blijkbaar.

Het schurkt inderdaad erg tegen complottheorieen aan. Maar we moeten ook kritisch lijven denken. Alles zomaar geloven wat de overheid ons voorkauwt ben ik ook geen voorstander van. Het is wel goed om toch wel kritisch te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:45

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:

Daar hebben we Bill Gates weer :roll: . Als je dat maar vaak genoeg blijft herhalen heb je altijd mensen die het gaan geloven hè. Gewoon de zoveelste complotdenker, die heb je ook onder longartsen blijkbaar.

Het schurkt inderdaad erg tegen complottheorieen aan. Maar we moeten ook kritisch lijven denken. Alles zomaar geloven wat de overheid ons voorkauwt ben ik ook geen voorstander van. Het is wel goed om toch wel kritisch te blijven.

Zeker, kritisch blijven is goed.
Maar 5G en Bill Gates.... En dan je "status" als arts gebruiken om de praatjes die je verkondigt meer geloofwaardigheid te geven.... Nee, niet oké.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:58

Marie_Anne schreef:
Zeker, kritisch blijven is goed.
Maar 5G en Bill Gates.... En dan je "status" als arts gebruiken om de praatjes die je verkondigt meer geloofwaardigheid te geven.... Nee, niet oké.

Ik ben ook heel kritisch op het verhaal van deze arts. Het is immers ook een feit dat dat virologen al tientallen jaren waarschuwen voor het risico van een pandemie.

Het complotverhaal over Bill gaters zit vol met aannames die niet hard te maken zijn zoals de meeste complottheorien dat doen. Maar daarom is het nog wel goed om toch met een kritische blik te kijken naar alles wat er gebeurt. Het gaat mij ook te ver om Bil Gates volledig te vertrouwen. Natuurlijk moet je hem heel goed in de gaten houden. Maar het gaat mij ook veel te ver om aan te nemen dat dit allemaal door hem voorop gezet is.

Het is ook wel zo dat het nooit de vraag is geweest of er een pandemie plaats zou vinden maar meer wanneer die plaats zou vinden. Wat dat aan gaat was het vanuit de positie van Bill Gates gewoon heel verstandig om hier in te investeren.

Verder wil ik er wel op wijzen dat deze arts door het stellen van vragen een zeer slimme overtuigingsstrategie toepast. Zijn publiek gaat het dan namelijk zelf al invullen. Ook daar mag je wel kritisch op zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:13

Omdat het niet strookt met het feit dat jij deskundig bent op dat gebied en over alle informatie beschikt om er uitspraken over te kunnen doen?

Hij plaatst ‘vraagtekens’, en dat moeten we allen doen.
De geschiedenis leert wat er gebeurt wanneer het volk louter dociel volgt.

Princess_ schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik was heel aandachtig aan het luisteren naar hem maar toen begon hij over 5g :wave:[/quote]

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:27

Ninx schreef:
Omdat het niet strookt met het feit dat jij deskundig bent op dat gebied en over alle informatie beschikt om er uitspraken over te kunnen doen?

Omdat iemand voor mij direct alle geloofwaardigheid verliest als ie begint over die dingen. Dat geeft voor mij direct aan welk soort mensen hij wilt bereiken. Dan luister ik al niet meer. Dat is mn goed recht toch :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:00

Idd hij heeft best wat dingen die kloppen. Met kritische vragen stellen is niks mis. En je hoop op alleen een vaccin vestigen is ook niet slim.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:14

Princess_ schreef:
Ninx schreef:

Omdat iemand voor mij direct alle geloofwaardigheid verliest als ie begint over die dingen. Dat geeft voor mij direct aan welk soort mensen hij wilt bereiken. Dan luister ik al niet meer. Dat is mn goed recht toch :)

Eigenlijk zeg je dat iedereen die kritiek heeft op Bill Gates ongeloofwaardig is.
Zo maken complottheorien het onmogelijk om nog uberhaupt kritisch te kijken naar wat iemand doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:22

Loretta schreef:
Princess_ schreef:

Maar daarom kun je nog wel kritisch zijn richting beide kanten.

Het heeft niets te maken met kritisch zijn wat deze man doet. Hij verpakt zijn conspiracy-onzin zo, zodat het lijkt alsof het allemaal heel redelijk is wat hij zegt, en ondertussen insinueert hij van alles. Hij probeert eigenlijk het complotdenken salonfähig te maken.
Nee, het is gewoon een aluhoedje in een doktersjas, en ik kan en wil er niets mee.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:24

Loretta schreef:
Princess_ schreef:

Eigenlijk zeg je dat iedereen die kritiek heeft op Bill Gates ongeloofwaardig is.
Zo maken complottheorien het onmogelijk om nog uberhaupt kritisch te kijken naar wat iemand doet.

Dat maak jij er nu toch echt zelf van :+ ik had het over 5g niet over Bill Gates. En daarnaast stel ik geen feit vast maar zeg ik toch heel duidelijk dat zo iemand voor mij alle geloofwaardigheid verliest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:24

mvdende schreef:
Sheran schreef:
Door ze het komende jaar maar gewoon niet meer te zien?

Door oudere en kwetsbare mensen zo veel mogelijk afzijdig te houden.

Is heel rot voor hun, ook mijn super sociale oma is nu heel eenzaam, maar voor hun veiligheid en de economie echt wel het beste.

Ik ben dan ook echt tegen versoepelen in de verpleeghuizen!

De andere kant van het verhaal is dat als er een vaccin beschikbaar is, dat deze groep die het als eerste mag krijgen.

Dan hebben ze als eerste weer hun complete vrijheid en veiligheid terug.

Ik ben dan ook van mening dat als je in de risico groep valt, je zelf extra moet opletten in de supermarkt bijvoorbeeld.

Ik houdt me aan de 1,5m in winkels, maar ik ontsmet niet mijn winkelmandje of kar.

Dat moet je zelf maar doen als je in de risico groep valt en/ of je jezelf daar beter bij voelt.

Hoe doe je dat als je samen woont met iemand die in de risico categorie valt, en je moet gewoon werken? Of als je zelf in de risico groep valt en gewoon moet werken? Wat is dat toch voor idee dat alleen bejaarden meer risico lopen?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-05-20 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:32

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:

Maar daarom kun je nog wel kritisch zijn richting beide kanten.

Het heeft niets te maken met kritisch zijn wat deze man doet. Hij verpakt zijn conspiracy-onzin zo, zodat het lijkt alsof het allemaal heel redelijk is wat hij zegt, en ondertussen insinueert hij van alles. Hij probeert eigenlijk het complotdenken salonfähig te maken.
Nee, het is gewoon een aluhoedje in een doktersjas, en ik kan en wil er niets mee.

In mijn bericht van 12:58 had ik al aangegeven hoe ik over dit filmpje dacht. Hij verpakt het inderdaad heel erg handig. De man kent de kunst van het overtuigen heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:48

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:

In mijn bericht van 12:58 had ik al aangegeven hoe ik over dit filmpje dacht. Hij verpakt het inderdaad heel erg handig. De man kent de kunst van het overtuigen heel erg goed.

Hij heeft een eigen onderneming zag ik, hij is motivational speaker :+ en geeft lezingen. Dat ligt vast stil nu....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 16:58

Marie_Anne schreef:
Hij heeft een eigen onderneming zag ik, hij is motivational speaker :+ en geeft lezingen. Dat ligt vast stil nu....

Daarom kan die man zo geweldig spreken. echt hij verkoopt water aan een drenkeling.
doet hij dat dan allemaal naast zijn werk als longarts vraag ik mij af. Kan hij dan nu niet beter Coronapatienten gaan behandelen misschien.

Shadow0
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:03

Loretta schreef:

Nee, maar wel als je de context van de Corona-crisis gebruikt om dat aan te koppelen. En ik denk dat dat ook best een terugkerend aspect is van waar de conspiracies de bocht uit vliegen: dat ze met allerlei dingen komen die helemaal niet relevant zijn voor het onderwerp, en daar dan ineens kritisch over willen zijn.

Mijn eigen manier om proberen onderscheid te maken tussen conspiracy en kritisch zijn (dat laatste ben ik toch regelmatig, geloof ik?) is om te bedenken hoeveel verschil het maakt als iets waar zou zijn. Welke consequenties zou je daar dan uit moeten trekken? En bij veel van die theorieen is het antwoord: helemaal niks. (Behalve misschien dat het in het algemeen geen goed idee is om mensen heel belachelijk rijk te laten worden en heel veel macht en invloed geven? Maar waarom zou je dan wel Bill Gates noemen en niet Mark Zuckerberg of Rupert Murdoch ofzo.)

Punt is hier dus dat het voor kritische vragen over Corona niet echt relevant is, en dat geldt voor heel veel van die dingen die hij aanhaalt. Het is erg ongefocusd, en alleen daarom al niet kritisch maar suggestief.
⚠️ Shadow0 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:41

Marie_Anne schreef:

Dat staat je vrij, en het is ook JOUW observatie vanuit jouw perspectief..... ook prima. Je poneert het als waarheid... dat is wel lastig, dat is iets waar hij zich niet schuldig aan maakt.

Wel fascinerend vind ik dat; mensen die zeker weten wat 'waar' is en wat onder het kopje 'onwaar' geschoven dient te worden als 'conspiracy theorie'.
Dat lijkt mij persoonlijk een beetje 'koekiedoekie' en niet erg realistisch.

Ik noem iemand als deze man een kritisch of contrast denker... en ik neem het tot me en neem zaken in overweging. Ik KAN geen uitspraken doen over wat waar en onwaar is, anders zou ik een gekkie zijn.
Ik kan deze informatie wel in mijn kaartenbak stoppen en er in 'due time' mijn voordeel mee doen.