bigone schreef:Wat betreft overgewicht, wanneer je aan de beademing ligt en een flinke buik hebt, zoals veel mannen op een bepaalde leeftijd de buik het eerst door de deur komt en dan de rest , dan is het logisch dat het op de buik aan de beademing liggen geen voordeel heeft. Die buik drukt dan ook op de longen waardoor je er geen voordeel van hebt. Dus overgewicht zal zeker meespelen maar denk dat een dikke kont minder nabloed heeft dan een dikke buik.
Femke_Tweety schreef:Ik vind dit behoorlijk stevige stelling/mening voor in een wetenschappelijk topic.
Bovendien mis je dan het hele stuk ervoor, namelijk waaróm ze op IC terecht komen.
Afgaande op die 80%, ik ben ook heel benieuwd hoeveel % van de totale bevolking in Nederland overgewicht heeft volgens de normen die de heer Gommers aanhoudt.
Pas dan, als je dat tegen elkaar uitzet, kun je zeggen of er een significant hogere kans is op ernstige klachten van sars-CoV2 bij overgewicht.
Vind ik ook. Bovendien zitten de longen niet ter hoogte van de buik.
Nederland is in het algemeen te zwaar uberhaupt. 60% van de mannen tussen 35 en 49 jaar heeft overgewicht en 63,3% van de mannen van 65+. Bij vrouwen ligt dat percentage minder hoog.
Overgewicht gaat vaak (en vooral bij ouderen) gepaard met hart-en vaatziekten, hypertensie, suikerziekte. Ik denk dat juist die ziekten een risico vormen. Daarnaast lijkt er sprake te zijn van een genetische "vatbaarheid",, waardoor je ook ziet dat jonge gezonde mensen wordt getroffen.
Dat overgewicht meespeelt is vrij zeker, maar meer de onderliggende problematische gevolgen daarvan. Het lichaam kan de slijtageslag van het virus dan gewoon niet aan.