Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:28

Ann schreef:
Dit topic is bedoeld voor wetenschappelijke links en/of discussies. De gewone berichten kunnen beter in het algemene topic worden geplaatst, vind ik.

eens

Citaat:
Maar dit hele bericht is geen bericht voor dit topic, misschien verplaatsen naar dat andere?
Wil je op me terug komen, zet daar de quote maar neer :j

Loretta

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:33

Ik reageerde op het bericht van een ander persoon.

Mijn andere bericht gaat over het feit dat het aantal besmettingen in Bergamo nog steeds niet op het hoogtepunt is ondanks de strenge maatregelen die daar genomen zijn. Het lijkt mij er dus op dat daar nog steeds veel mensen besmet raken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:27

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:37

Dat is dus duidelijk en zeker geen verrassing. Zo is het in Italië ook zeker gegaan . Ik roep al twee weken dat er gewoon eerder besmette mensen moeten zijn geweest. Anders hadden ze het veel beter onder controle gekregen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:08

Dat is de meest aannemelijke conclusie. Vond ik ook al. Geldt voor China en Italië en en en, net zo goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:34

mysa schreef:
Dat is de meest aannemelijke conclusie. Vond ik ook al. Geldt voor China en Italië en en en, net zo goed.

China zeker, daar werd begin december al melding gemaakt alleen werd die arts niet serieus genomen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:35

Maar op zich lijkt mij dat ook wel aannemelijk, in december was het blijkbaar al aan de gang in China, en in die maand en daarna is ook iedereen blijven reizen. Dus lijkt het mij ook dat veel eerder in Europa en in Nederland was?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:39

Ik weet zeker dat ik ergens begin/half februari al een stuk gelezen heb van een viroloog. Die vond toen al dat carnaval niet door mocht gaan omdat er in nederland wel degelijk besmettingen waren. Echter echt bewezen data had ie toen niet.

Citaat:
Het Brabantse onderzoek laat andermaal zien dat het nieuwe coronavirus een geval apart is, zegt Kluytmans: onschadelijk voor de meesten, extreem schadelijk voor ouderen en chronisch zieken. ‘Het verschil tussen wat dit virus doet bij mensen van boven de 70 en bij vooral jongeren, is ongekend groot. Bij kinderen zou je zelfs bijna kunnen spreken van een onschuldig virus.’

Dit stukje vind ik eigenlijk toch nog steeds het interessants. Het blijft een beetje een morbid en verboden gedachten, maar het lijkt alsof de mensheid en moeder aarde zich ontdoet van zwakkere.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:42

Misschien verboden. Maar zo zie ik het wel hoor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:44

Kwam dit artikel tegen
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:05

Citaat:
Het blijft een beetje een morbid en verboden gedachten, maar het lijkt alsof de mensheid en moeder aarde zich ontdoet van zwakkere.

Wouw, deze ben ik lang niet meer tegengekomen . :n

Frankrijk is van slag Julie kerngezond 16 jarig meisje uit Parijs is overleden. Ook andere relatief jongere mensen zonder onderliggende problemen. Dit is interessant, waarom gaat de een met een zuchtje door deze ziekte en gaat de ander aan de beademing. Wat is het dat ouderen deze ziekte zo zwaar beleven en kinderen nauwelijks last er van hebben.

De wetenschappers vragen zich dat af. Het gequote ben ik in die vragen nog niet tegen gekomen . Ik ben oprecht verbaasd deze in een wetenschappelijk topic tegen te komen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:08

Wat ik trouwens wel erg interessant vindt is hoe verschillende landen het aanpakken. Je hebt landen die in volledige lockdown gaan (en sommige waar het ontiegelijk uit de hand loopt), landen (waaronder wij) die in een semi-lockdown zitten, en dan landen zoals Zuid-Korea waar het dagelijkse leven voor een groot gedeelte gewoon doorgaat, waar alleen scholen dicht zijn, grote evenementen zijn afgelast en mensen zoveel mogelijk thuiswerken en waar ze het eigenlijk gewoon onder controle hebben zonder heftige maatregelen.

Ze zijn daar al sinds januari heel veel aan het testen en tot nu toe nog maar 9300 positieve besmettingen (van de ~300.000 testen die zijn uitgevoerd) en 139 doden. Wat ik heb gelezen volgen ze daar de '3T''s: Test, Trace/Track, Treatment. Oftewel, ze testen verschrikkelijk veel mensen en wanneer je positief bent gaan ze direct na waar je bent geweest en ontsmetten deze plekken, gaan na met wie je in contact bent geweest, die vervolgens ook weer getest worden (en vervolgens herhaal je het riedeltje weer). Je moet dus alleen even wat privacy opgeven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:16

Ik deed van te voren al een halve verontschuldiging he. Maar, we kunnen niet ontkennen dat virussen sterk verbonden zijn aan natuurlijke selectie. Sterker nog, volgens onderzoek is er geen andere oorzaak zo sterk verbonden met de evolutie van mensen tot wat ze zijn. Hoewel het pijnlijk is, kan ik (en wetenschappers die kijken naar darwin's evolutietheorie) niet ontkennen dat we niet op een eindpunt zijn in onze evolutie. Net zo min als dat virussen op een eindpunt zijn in hun evolutie.

Ik concludeerde dus ook slechts dat dit virus bedoeld is om bepaalde dingen te bewegen. De term zwakkere was misschien verkeerd gekozen, maar een beter woord heb ik niet. Mijn opmerking maakt ook niet dat ik een zielloosfiguur ben. Ik huil voor de mensen die dood gaan en ik kan geen journaal of nieuwsbericht meer lezen omdat ik coronastress heb. Dood is geen ding waar ik vrede mee heb. Maar ik accepteer volledig dat evolutie en de daarbij horende natuurlijke selecie niet te stoppen zijn.

Een stukje over evolutie van mensen en hoe virussen daaraan bijdragen (en hoe virussen uit het verleden bijdrage aan de bestrijding in de toekomst) https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 100911.htm

Virussen zijn overlevers en om die reden evoluren ook deze steeds weer: https://evolution.berkeley.edu/evolibra ... adenovirus voor een simpele uitleg op basis van een ander virus.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:26

Ik weet niet wie Jinek heeft gekeken, maar daar vertelde Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC), dat 80% van de mensen die op de ic liggen overgewicht heeft. Dat wordt denk ik nergens geregistreerd, maar het is een observatie in de NL ICs. Ik vind dat typisch omdat de foto's en filmpjes die ik heb gezien uit China en Italie dat beeld ook wat laten zien, best zware mensen op de buik. De reden is niet duidelijk en zou kunnen liggen aan het feit dat het sowieso voor zware mensen moeilijker ademhalen is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:45

Dat las ik ook net. Wel vreemd dat, als het inderdaad 80% is, wat ik erg extreem vind, dat dat nu pas naar voren komt. Dan zou je bijna zeggen dat zware mensen al eerder, net als nu de ouderen, extra gewaarschuwd en beschermd zouden moeten zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:50

Nou lees je veel dat mensen voordat het zo bekend werd al heel ziek zijn geweest.

Is het dan voor de statistieken niet goed om mensen erop te testen of ze het al hebben gehad, om zo tot een cijfer te komen voor de groepsimmuniteit

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:03

Ik lees al vanaf het begin mee in dit topic.

Maar nu heb ik 1 knullige vraag.
Op de nos-site https://nos.nl/liveblog/2328608-brabant ... andam.html, staat dat Brabants ziekenhuis personeel al voor carnaval besmet was met het corona virus.

nos.nl schreef:
Het merendeel van de positief getesten kreeg pas klachten in maart, blijkt uit de resultaten die gisteren zijn gepubliceerd door de onderzoekers. Een klein deel van hen had al klachten voor of tijdens carnaval, dat van 23 tot 25 februari werd gehouden. De vroegste datum waarop iemand voor het eerst klachten had van het coronavirus was 19 februari.

Ik heb dat onderzoek niet gelezen. Maar kun je de conclusie zomaar trekken zoals nu op nos lijkt te staan? Kun je met zekerheid stellen dat de klachten die deze mensen hadden voor carnaval veroorzaakt werden door corona? Of hadden deze mensen al een verminderde weerstand door een ander virus en daarom vatbaarder voor corona?

Of had ik gewoon dat rapport moeten opzoeken en staat daar alles in? :o
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 28-03-20 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:04

Echwel schreef:
Nou lees je veel dat mensen voordat het zo bekend werd al heel ziek zijn geweest.

Is het dan voor de statistieken niet goed om mensen erop te testen of ze het al hebben gehad, om zo tot een cijfer te komen voor de groepsimmuniteit

Sanquin gaat dit ook anoniem doen.
Maarja dan heb je alleen de mensen die bloed geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:28

nicole_floor schreef:
Echwel schreef:

Sanquin gaat dit ook anoniem doen.
Maarja dan heb je alleen de mensen die bloed geven.

Las het in het tijdschrift van ze, dat maar 3% van de Nederlanders bloed doneren. Schiet je dus niet echt veel mee op :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:29

Is het geen idee om mensen in cruciale beroepen ook sowieso te testen?

Of is dat logistiek onmogelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:21

*
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-03-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 11:31

bigone schreef:
Wat betreft overgewicht, wanneer je aan de beademing ligt en een flinke buik hebt, zoals veel mannen op een bepaalde leeftijd de buik het eerst door de deur komt en dan de rest , dan is het logisch dat het op de buik aan de beademing liggen geen voordeel heeft. Die buik drukt dan ook op de longen waardoor je er geen voordeel van hebt. Dus overgewicht zal zeker meespelen maar denk dat een dikke kont minder nabloed heeft dan een dikke buik.

Ik vind dit behoorlijk stevige stelling/mening voor in een wetenschappelijk topic.

Bovendien mis je dan het hele stuk ervoor, namelijk waaróm ze op IC terecht komen.

Afgaande op die 80%, ik ben ook heel benieuwd hoeveel % van de totale bevolking in Nederland overgewicht heeft volgens de normen die de heer Gommers aanhoudt.

Pas dan, als je dat tegen elkaar uitzet, kun je zeggen of er een significant hogere kans is op ernstige klachten van sars-CoV2 bij overgewicht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:39

Femke_Tweety schreef:
bigone schreef:
Wat betreft overgewicht, wanneer je aan de beademing ligt en een flinke buik hebt, zoals veel mannen op een bepaalde leeftijd de buik het eerst door de deur komt en dan de rest , dan is het logisch dat het op de buik aan de beademing liggen geen voordeel heeft. Die buik drukt dan ook op de longen waardoor je er geen voordeel van hebt. Dus overgewicht zal zeker meespelen maar denk dat een dikke kont minder nabloed heeft dan een dikke buik.

Ik vind dit behoorlijk stevige stelling/mening voor in een wetenschappelijk topic.

Bovendien mis je dan het hele stuk ervoor, namelijk waaróm ze op IC terecht komen.

Afgaande op die 80%, ik ben ook heel benieuwd hoeveel % van de totale bevolking in Nederland overgewicht heeft volgens de normen die de heer Gommers aanhoudt.

Pas dan, als je dat tegen elkaar uitzet, kun je zeggen of er een significant hogere kans is op ernstige klachten van sars-CoV2 bij overgewicht.

Ik zal het weghalen, dit is mijn boerenverstand wat spreekt en inderdaad niet wetenschappelijk, excuus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:58

bigone schreef:

Femke_Tweety schreef:

Vind ik ook. Bovendien zitten de longen niet ter hoogte van de buik.
Nederland is in het algemeen te zwaar uberhaupt. 60% van de mannen tussen 35 en 49 jaar heeft overgewicht en 63,3% van de mannen van 65+. Bij vrouwen ligt dat percentage minder hoog.
Overgewicht gaat vaak (en vooral bij ouderen) gepaard met hart-en vaatziekten, hypertensie, suikerziekte. Ik denk dat juist die ziekten een risico vormen. Daarnaast lijkt er sprake te zijn van een genetische "vatbaarheid",, waardoor je ook ziet dat jonge gezonde mensen wordt getroffen.
Dat overgewicht meespeelt is vrij zeker, maar meer de onderliggende problematische gevolgen daarvan. Het lichaam kan de slijtageslag van het virus dan gewoon niet aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:55

Veulen84 schreef:
Ik deed van te voren al een halve verontschuldiging he. Maar, we kunnen niet ontkennen dat virussen sterk verbonden zijn aan natuurlijke selectie. Sterker nog, volgens onderzoek is er geen andere oorzaak zo sterk verbonden met de evolutie van mensen tot wat ze zijn. Hoewel het pijnlijk is, kan ik (en wetenschappers die kijken naar darwin's evolutietheorie) niet ontkennen dat we niet op een eindpunt zijn in onze evolutie. Net zo min als dat virussen op een eindpunt zijn in hun evolutie.

Ik concludeerde dus ook slechts dat dit virus bedoeld is om bepaalde dingen te bewegen. De term zwakkere was misschien verkeerd gekozen, maar een beter woord heb ik niet. Mijn opmerking maakt ook niet dat ik een zielloosfiguur ben. Ik huil voor de mensen die dood gaan en ik kan geen journaal of nieuwsbericht meer lezen omdat ik coronastress heb. Dood is geen ding waar ik vrede mee heb. Maar ik accepteer volledig dat evolutie en de daarbij horende natuurlijke selecie niet te stoppen zijn.

Een stukje over evolutie van mensen en hoe virussen daaraan bijdragen (en hoe virussen uit het verleden bijdrage aan de bestrijding in de toekomst) https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 100911.htm

Virussen zijn overlevers en om die reden evoluren ook deze steeds weer: https://evolution.berkeley.edu/evolibra ... adenovirus voor een simpele uitleg op basis van een ander virus.

Veulen84 pas soucis→ geen probleem.
Niet interessant voor de discussie, maar graag wil ik opmerken dat mijn man (77 jr) en ik (61jr) erg opgelucht zijn dat het virus juist geen jonge kinderen/ mensen treft. Als dit namelijk wel het geval zou zijn, dan zouden wij nu niet zo lekker slapen vrees ik met al die kinderen en klein kinderen in onze familie tussen de leeftijd van 0-25 jaar als het om de klein kinderen gaat.

Wat heel interessant is voor de wetenschap is de vraag waarom treft dit virus juist de ouderen en waarom trof de spaanse griep vooral jong volwassenen bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep

En waarom zijn er toch nog jongen mensen, zelfs kinderen, die ook ten onder gaan aan het corona virus? Vraag die ik tegenkwam (helaas kan ik de publicaties niet meer terug vinden) heeft het te maken met eiwit receptoren waardoor het virus juist heel gemakkelijk of juist niet getransporteerd wordt, waardoor de een eraan overlijdt cq heel ziek wordt en de ander er bij wijze van spreke met een niesje vanaf komt?

Interessant daarbij is als het om deze vraag gaat, dat er ook echt hele ouderen zijn die er ook nauwelijks last van lijken te hebben en wel positief getest zijn (minderheid weliswaar maar toch). Wat hebben deze mensen wel of niet dat zij wel of niet geveld worden door dit virus, zijn wel interessante vragen? Zo is er in Italië een man van 97 jaar die niet aan de beademing heeft gelegen maar toch na de longontsteking op knapte en nu weer goed gaat.
Die verschillen zijn voor wetenschappers als het gaat om de vinger achter dit virus te krijgen wel interessant.