Sheran, is het probleem met de teugels dat er stops aan zitten? Als je er toch niet mee springt of een martingaal oid. gebruikt dan kun je ze er ook gewoon afsnijden en dan zijn het dressuurteugels
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sheran schreef:Ik wil ook graag weer ergens vanaf gepraat worden... ik ga straks weer voor het eerst wedstrijden starten met mijn bijrijdpaard (yaay) en ik heb bruin tuig (ook de enige context waarin deze uitspraak ok is
)
Ik rij nu met bruine springteugels en een zwarte singel. Ik zou alleen graag bruine dressuurteugels en een bruine singel aanschaffen omdat het dan gewoon mooier is...
Sheran schreef:Ik wil ook graag weer ergens vanaf gepraat worden... ik ga straks weer voor het eerst wedstrijden starten met mijn bijrijdpaard (yaay) en ik heb bruin tuig (ook de enige context waarin deze uitspraak ok is
)
Ik rij nu met bruine springteugels en een zwarte singel. Ik zou alleen graag bruine dressuurteugels en een bruine singel aanschaffen omdat het dan gewoon mooier is...
en het maakt echt niet uit dat het springteugels zijn!
. 
Sheran schreef:Elk te behalen puntje moet ik binnensprokkelen
Het is al mijn zadel en mijn singel. Niet perfect passend (singel dan) dus dat is geen argument
)
)
)
. Maar dat kan ik beter niet te hard zeggen want straks ga je alles opnieuw in het zwart aanschaffen en dan ben je nog verder van huis
Ohnee wacht, lees ik het goed dat het niet eens jouw tuig is? Dus dan is (mocht je tot deze wanhoopsdaad overgaan) alleen de bruine singel van jou? Misschien een doemgedachte, maar de kans bestaat dat dit bijdrijdpaard niet je hele leven je bijrijdpaard blijft. En dan zou deze beslissing in de toekomst weleens voor grotere problemen kunnen zorgen dan dat je nu beseft. Met een ander paard is de kans groot dat hij/zij zwart tuig heeft. Dan zit je met 2 niet wenselijke situaties: 1) je gebruikt het zwarte tuig maar nooit meer je eigen bruine singel of 2) Je wilt perse jouw bruine singel gebruiken (want je zit nogsteeds met een schuldgevoel dat je 'm destijds voor veel te veel geld hebt aangeschaft) maar moet daardoor een volledig nieuwe bruine set gaan aanschaffen voor een nieuw paard waarvan je niet eens weet of dit van de eigenaar mag en zomaar kan.
(en uit gaan leggen aan de eigenaar van het paard waarom voorlopig helemaal niemand meer op het paard kan rijden.
Dan kan het alleen maar van kwaad tot erger gaan: Straks houdt de eigenaar jou hiervoor verantwoordelijk en vraagt ze van jou om elke dag langs te komen om het paard te gaan longeren of iets anders. Daar gaat je tijd en daarmee je leven.
. Dat trek je dan natuurlijk niet dus dan ga je daar wellicht weg maar dan zit je dus met een bruine singel opgescheept
)
) : Vergeet niet waarom je wedstrijden wilt gaan rijden: waarschijnlijk omdat het een leuke uitdaging is om in een dressuurproef te laten zien dat je dressuurmatige oefeningen beheerst die op dat niveau worden gevraagd. En natuurlijk dat je door het rijden van wedstrijden en het trainen tussendoor samen met je bijrijdpaard veel ervaring op doet en leert? Dat is dan waar je je op moet focussen.
je zou jezelf ook een doel kunnen stellen/uitdaging kunnen geven: als ik dit en dit behaal dán koop ik zus of zo. Op die manier voel je je een stuk meer voldaan als je uiteindelijk iets aanschaft. Zie dit als een kans om te leren ergens voor te werken, ergens voor te vechten.. Zie dit als een les, een levensles dat niet alles in het leven komt aanwaaien. En dat je hier zoveel meer van kan gaan genieten als je een doel stelt en 'm dan ook echt verdient hebt wanneer je dit doel bereikt.
Gun jezelf die ervaring door deze koop uit te stellen.

De moed waarmee je dit wilsbesluit hebt genomen is een voorbeeld voor velen in dit topic.