De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:54

Willeke_ schreef:
Pandora2 schreef:
Met helikopters :wow: ? Hoe moet ik mij dat voorstellen ?

Ik vermoed dat onze coördinator van de EPR dit bedoelt: https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~a623b309/
Hij vertelde dat de bestrijding op deze manier gebeurt in Duitsland.

Interessant. Hopelijk helpt het goed en is het spul niet te giftig.
Zullen ze nog een beste klus aan hebben om eiken over een oppervlakte van 170 hectare zo te behandelen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:40

Hopelijk tast het geen andere rupsen en insecten aan.. en vallen de koolmeesjes er niet dood van neer. Hoe meer die ervan eten.. hoe sneller andere vogels hopelijk ook door gaan krijgen dat je die rupsen ook kunt eten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:43

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:18

Willeke_ schreef:
Pandora2 schreef:
Met helikopters :wow: ? Hoe moet ik mij dat voorstellen ?

Ik vermoed dat onze coördinator van de EPR dit bedoelt: https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~a623b309/
Hij vertelde dat de bestrijding op deze manier gebeurt in Duitsland.

Hiervoor is het nu te laat, rupsen zijn al te ver in hun ontwikkeling maar voor volgend jaar wellicht een oplossing voor dicht beboomde gebieden. Al zitten ook in de bomen die dit jaar van de grond af gespoten zijn toch ook de nodige nesten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:44

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:50

tiwi1969

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:10

Eigenschuld, dat gaat voor de krabbende, weinig invloed uitoefenende gewone Nederlander wel erg ver!

Wat wel een ding is: de beleidsmakers en inrichters van de openbare ruimtes hebben geen rekening gehouden met de natuur en de klimaatverandering.
Tijd voor verandering en aanpassing van de openbare ruimte. Met de inzichten van nu èn vooruitzien naar de toekomst.
Te beginnen met de bebouwde omgeving, eiken minderen en vervangen door een mooie variatie asn andere bomen.
Niet moeilijk doen als een particulier zijn boom wil kappen en vervangen door een andere soort.

In het buitengebied zorgen voor een betere aanpak van de rupsen. Niet zoals nu alleen op knelpunten bestrijden, immers iedere rups die uitgroeit tot een vlinder kan zich voortplanten en geeft voor het volgende jaar tig keer meer overlast.

Capaciteit? Nu lukt het niet meer, maar volgend jaar kan dat op orde zijn. Zowel kwa materiaal als kwa mensen. De gemeentes hebben ze zelf in de kaartenbak.

De mooie eikenlanen die we nu hebben met oude statige bomen. Zijn die ooit geplant voor het aangezicht of zouden ze ook een ander doel hebben gehad? Houtproductie bijvoorbeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:25

tiwi1969 schreef:
Eigenschuld, dat gaat voor de krabbende, weinig invloed uitoefenende gewone Nederlander wel erg ver!

Wat wel een ding is: de beleidsmakers en inrichters van de openbare ruimtes hebben geen rekening gehouden met de natuur en de klimaatverandering.
Tijd voor verandering en aanpassing van de openbare ruimte. Met de inzichten van nu èn vooruitzien naar de toekomst.
Te beginnen met de bebouwde omgeving, eiken minderen en vervangen door een mooie variatie asn andere bomen.
Niet moeilijk doen als een particulier zijn boom wil kappen en vervangen door een andere soort.

In het buitengebied zorgen voor een betere aanpak van de rupsen. Niet zoals nu alleen op knelpunten bestrijden, immers iedere rups die uitgroeit tot een vlinder kan zich voortplanten en geeft voor het volgende jaar tig keer meer overlast.

Capaciteit? Nu lukt het niet meer, maar volgend jaar kan dat op orde zijn. Zowel kwa materiaal als kwa mensen. De gemeentes hebben ze zelf in de kaartenbak.

De mooie eikenlanen die we nu hebben met oude statige bomen. Zijn die ooit geplant voor het aangezicht of zouden ze ook een ander doel hebben gehad? Houtproductie bijvoorbeeld.

Volgens mij begrijp je het niet helemaal, ik lees in je bericht vooral dat er maar gekapt moet worden.
Daarmee verander je aan de oorzaak niets, de natuur is uit balans. Niet een klein beetje, maar een heleboel. Door wat wij met z'n allen doen.
Chemische bestrijding, extra bomenkap, dat helpt de boel alleen maar verder uit balans en zijn korte termijn oplossingen. Een doekje voor het bloeden...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:51

Ik begrijp je heel goed, lees mijn bericht nog eens let op het woord vervangen, maar de boodschap eigenschuld daar heeft de krabbende Nederlander niks aan.

Kaalslag is inderdaad geen oplossing, maar een ernstig overlastgevende boom verwijderen en een andere soort terugplaatsen lost een probleem op en is het begin van meer diversiteit.

Je lost niks op als de zo netjes op een rij geplaatste zomereiken langs de rondweg blijven staan, wel helpt het als je daar zorgt voor meer diversiteit en 60% van de zomereiken vervangt door andere soorten, Elsen, iepen, beuken, lindes, berken gewoon een mooie mix. Dat geeft minder eenzijdig voedsel voor insecten en vogels, dringt de eikenprocessierups terug en zorgt ook nog eens voor een mooi kleurrijk beeld langs de weg.
Minder inzet op bestrijding en dus meer op natuur.

Gekapt èn vervangen dus!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:11

Achterom, hoe was dat voor 1900 dan? ook al natuur uit balans?

paard21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:14

Bij mij op stal zijn er ook heel veel eikenprocessierupsen. De gemeente kan er alleen nog niks aan doen :(

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:58

Tja, de gemeentes zitten zichzelf nu alleen maar in de weg want volgend jaar word het erger. Ik hoop toch dat de regering eens ingrijpt en zorgt voor genoeg kracht.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:29

Veel gemeenten willen wel maar er is geen capaciteit om het te doen. Wachtlijsten van 6 weken zijn gangbaar en dan is het al over

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:34

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:22

En bij particulieren doen gemeentes zowiezo niks.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:38

kinel schreef:

Maar dat lijkt me ook wel logisch? Ze halen bij je thuis toch ook geen wespennesten weg of je muizenplaag? Dat moet je ook zelf regelen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 18:52

Dit vind ik toch wat anders wanneer de rupsen in gemeentelijke bomen zitten (bomen langs de openbare weg).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:01

Het nadeel als de overheid niet ingrijpt/verwijdering van nesten dwingend op kan leggen is dat je als burger met je rug tegen de muur staat als je buurman de nesten niet uit zijn boom wil laten verwijderen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:58

In het bos heeft ongeveer elke eik wel een nest, en het enige grote voordeel is dat er beuken, berken, dennen, wilgen etc. tussendoor staan. Dat maakt het nog enigzins dragelijk, want tot nu toe ging het wel maar de laatste dagen jeukt het aardig.
Met deze overlast konden de beleidsmakers 50 jaar geleden geen rekening houden. Dan hadden ze wel het winnende staatslot gekocht. Wij zijn zelf idd de oorzaak, klimaatopwarming is in deze de reden. We hebben veel te mooi weer voor ons doen. Een paar flinke winters en waardeloze zomers waarjenietopeenhollandsecampingwiltkreperen, en ze zijn weer een stuk minder in aantal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:45

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 20:54

Vorig jaar zaten ze hier nog niet in het bos, maar dit jaar helaas wel.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:14

Hoe gaan jullie met de paarden ermee om? Mijn paard heeft steeds extreme uitslag van de processierups. Hele borst eronder, hals. Ze krabt zichzelf helemaal kapot, rent, en rolt. Het enige wat helpt tot nu toe is een doek met azijn en water over de plekken halen en daarna aloe gel. Ik word er echt gek van! Ze is steeds helemaal in paniek van de jeuk. Wat kan ik hieraan doen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:51

Kinke schreef:
Achterom, hoe was dat voor 1900 dan? ook al natuur uit balans?

'Tussen 1820 en 1900 was de rups er ook al, vooral onder de grote rivieren, waarna hij verdween, om pas negentig jaar later weer terug te keren.'
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bef3cfdd/

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:00

verootjoo schreef:
kinel schreef:

Maar dat lijkt me ook wel logisch? Ze halen bij je thuis toch ook geen wespennesten weg of je muizenplaag? Dat moet je ook zelf regelen :)

Onze gemeente deed het wel, tegen een gereduceerd tarief. Maar helaas kan dat inmiddels ook niet meer. Te lange wachttijden

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 00:04

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het "onze overheid" nu in zekere zin wel erg goed uitkomt dat de burger zelf gaat roepen dat de eiken etc. maar omgehakt/geruimd moeten worden, waar er een tijdje terug nog sprake was van hevige verontwaardiging dat er zoveel ontbost wordt links en rechts onder de noemer van Natura2000 of 5G, vul maar in wat in je straatje past ;-).
(Voor zover we daar zelf nog niet op eigen houtje aan dachten, worden we geholpen door notabene een Wageningen "expert", die loopt te verkondigen dat de enige echte oplossing van epr overlast het kappen van alle eiken zouden zijn.)