Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:49

ingvdh schreef:
Magrathea schreef:
Ja okee, maar dan nog betaal je per persoon toch? Ik geef ook vaak als ik op verjaardag ga samen met mijn vriend een kado maar bij een groepskado dragen wij toch echt allebei bij. :') (Of hij betaalt wat meer als ik bijv even geen geld heb ofzoiets.)
Dat je geen twee mensen meer bent als stel... Zo hoop ik niet te worden :+

Het is bij ons bijna standaard om als stel te betalen en degenen die alleen zijn betalen net zoveel als stel. Maar ik ga daar toch eens wat van zeggen de volgende keer, ik ben kennelijk dus niet de enige die hier een probleem mee heeft.

Als wij gaan eten bv met stellen en singles wordt het niet per stel betaald; we delen het bedrag door het aantal personen en stellen betalen dan 2x dat bedrag en singles 1x. Zou niet anders in me op komen. Tenzij er wordt besloten dat het ieder voor zich is, kan ook, maar als iedereen vergelijkbaar gegeten en gedronken heeft dan gewoon door het aantal 'koppen' delen wat mij betreft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:50

Dani schreef:
Amandavd schreef:
Dat zeg ik niet. Maar andersom geldt het precies zo. Waarom zou jij als stel meer moeten betalen omdat iemand anders alleen is? Daar ben jij als stel ook niet verantwoordelijk voor.

Ik vind het meestal logisch om per persoon te rekenen en niet per gezin. Dan betaalt een stel inderdaad meer.

Dat ligt er dan dus aan wat je afspreekt.

Wat uit eten betreft ben ik het wel mee eens omdat per persoon te rekenen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:52

Amandavd schreef:
Winged schreef:
En dan moet je als single persoon maar extra betalen omdat een stel dat niet kan? Ik ben als vrijgezel niet verantwoordelijk voor de inkomsten van een stel ;)

Dat zeg ik niet. Maar andersom geldt het precies zo. Waarom zou jij als stel meer moeten betalen omdat iemand anders alleen is? Daar ben jij als stel ook niet verantwoordelijk voor.

Omdat je twee personen bent.. Één iemand is dat meestal niet.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:53

Jolliegirl schreef:
Rena100 schreef:
We moesten ook met handschoenen en een emmer de stal uitmesten (drollen) want anders nam je te veel schoon vlas mee en dat was zo zonde en duur.

Oh, maar dat doe ik ook.
Het bespaard gewoon rustig een pak vlas per maand en het mest nog eens makkelijker uit ook.

Ja dat snap ik wel als je 1 of misschien 2 stallen hoeft te doen, maar als je er 15 moet doen, ben je het gauw zat hoor. Daarbij moesten we toch echt een stal binnen 10 minuten gedaan hebben, dus eigenlijk was er geen tijd voor om alles zo precies te doen. En makkelijk vond ik het totaal niet, emmer was natuurlijk zo vol dus je ging óók met de kruiwagen, dus dubbelop. Als mevrouw er niet was deed ik het dan ook niet zo.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:55

Nies_ schreef:
Amandavd schreef:

Omdat je twee personen bent.. Één iemand is dat meestal niet.

Imo ligt dat er maar net aan wat je afspreekt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:07

Leuk topic, lastige discussie.

Weer OT:
Mijn schoonvader weegt de kratjes mandarijnen in de supermarkt. Je betaalt per krat, dus dan moet je natuurlijk wel de zwaarste mee naar huis nemen. :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:09

Amandavd schreef:
Winged schreef:

En dan moet je als single persoon maar extra betalen omdat een stel dat niet kan? Ik ben als vrijgezel niet verantwoordelijk voor de inkomsten van een stel ;)

Serieus??? Meen je dit??
Je komt toch met z'n tweeën naar het feestje, je doet toch met z'n tweeën mee aan een cadeau??????? Sorry hoor maar die logica die jij ook in je verdere berichten ook uitleg volg ik niet.
Je doet een cadeau met een aantal personen niet met een aantal stellen....... Ik vind het echt raar dat iemand die vrijgezel is dan evenveel zou moeten inleggen?????? Je geeft bij een bruiloft toch ook automatisch meer als je met z'n tweeën de hele dag te gast ben dan als je alleen bent??

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:15

Yonker schreef:
Amandavd schreef:

Serieus??? Meen je dit??
Je komt toch met z'n tweeën naar het feestje, je doet toch met z'n tweeën mee aan een cadeau??????? Sorry hoor maar die logica die jij ook in je verdere berichten ook uitleg volg ik niet.
Je doet een cadeau met een aantal personen niet met een aantal stellen....... Ik vind het echt raar dat iemand die vrijgezel is dan evenveel zou moeten inleggen?????? Je geeft bij een bruiloft toch ook automatisch meer als je met z'n tweeën de hele dag te gast ben dan als je alleen bent??

Dat je het niet met mij eens bent dat kan. Maar ik vind deze manier van reageren niet prettig.

Maar zoals Tica zegt dit is off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:18

oh oeps was weg, maar dat vroeg ik idd.... :j Of dat wellicht een onderwerp is voor een nieuw/ander topic zodat het hier over gierige acties kan blijven gaan. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:18

Winged schreef:
Amandavd schreef:

Omdat je meestal als twee ook twee inkomens hebt. En je bent een individu toch?

Ik kan je verzekeren dat ik alleen meer verdien dan mijn Neefje en zijn vriendin bij elkaar :)
En mijn vriend al helemaal :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:25

Ik dacht bij het zien van dit topic, yes 2 pagina's aan nieuwe reacties :D
Gaat het over of een stel wel of niet als 1 persoon moet worden gezien. Anyhow.. :+

Een familielid van ons heeft er een handje van om altijd te zeggen dat 'het cadeau nog komt hoor' bij verjaardagen. Mijn man en ik zijn nu 5 jaar samen en in die tijd allebei nog nooit een cadeau gekregen voor verjaardag oid. Wel belangrijk om te zeggen dat wij hem én zijn kinderen altijd wel iets geven voor verjaardagen.
Het hoeft niets groots te zijn hoor, al is het maar een supermarkt bloemetje. Zeg dan niet jaar in jaar uit dat het cadeau nog komt :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:28

Aranel schreef:
Ik dacht bij het zien van dit topic, yes 2 pagina's aan nieuwe reacties :D
Gaat het over of een stel wel of niet als 1 persoon moet worden gezien. Anyhow.. :+

Een familielid van ons heeft er een handje van om altijd te zeggen dat 'het cadeau nog komt hoor' bij verjaardagen. Mijn man en ik zijn nu 5 jaar samen en in die tijd allebei nog nooit een cadeau gekregen voor verjaardag oid. Wel belangrijk om te zeggen dat wij hem én zijn kinderen altijd wel iets geven voor verjaardagen.
Het hoeft niets groots te zijn hoor, al is het maar een supermarkt bloemetje. Zeg dan niet jaar in jaar uit dat het cadeau nog komt :+

Elk levensjaar is ook een cadeautje. Gratis en voor niets :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:29

Mijn zus heeft twee kleine kinderen en vraagt dan ook altijd specifieke cadeau's aan ons waarvan ze weet dat ze kinderen er heel blij mee zijn en ze let ook altijd goed op de prijs. Mijn broer geeft die kinderen standaard een cadeau wat zijn kinderen ooit hebben gekregen maar nooit uitgepakt hebben omdat die al zoveel speelgoed hebben. Nu moet ik zeggen dat hij vorig jaar wel heeft gekeken naar de wensen . Nu maakt het voor die kinderen niet uit, die hebben toch wel plezier met de cadeau's die ze krijgen maar ik vind het wel gierigheid ten top. Dat je cadeau's van je eigen kinderen bewaart om te geven aan andermans kinderen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:33

Winged schreef:

Weet jij wat t kost om een jaar te blijven leven :+ . Dat mag je me best cadeau doen hoor!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:38

Vjestagirl schreef:
Winged schreef:

Weet jij wat t kost om een jaar te blijven leven :+ . Dat mag je me best cadeau doen hoor!

Touche :+

Voor niks gaat de zon op :))

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:42

Mijn vader is ook een eersteklas krentenkakker. Gelukkig is hij zich daarvan bewust en kunnen we er met z’n allen smakelijk om lachen als ie weer eens goedkoop uit denkt te kunnen zijn. Veelgebruikte kreet van hem is daarbij: “ja, dan ga je voor goedkoop he...”

Jaren geleden zat hij nogal eens op eBay. Een keer had ie een veiling van een tafelzaagmachine gewonnen voor een tientje. Vroeg hij na afloop of het ding verzonden kon worden. Dat wilde de verkoper niet, hij moest het maar komen ophalen. Mijn ouders wonen in oost Groningen, de verkoper in Voorschoten. Toen bedacht pa zich dat ik met m’n studenten-ov toch gratis kon reizen, of ik het ding op wilde halen. Scheelde weer benzine. Ik heb me nog over laten halen ook... Ik daar naartoe, geen idee hebbende van wat pa nu weer op de kop had getikt. Bij aankomst werd me meteen duidelijk waarom verzenden niet kon: groot en zwaar. En moest mee in de trein. Met wat geweld hebben we het ding in een grote Ikea shopper gekregen, en toen begon het grootste feest: de terugweg. Eerst dat ding lopend terug zeulen naar het station, toen in de trein, die propvol zat. Was een fijne reis, opgevouwen boven die machine. Hij gebruikt ‘m wel nog steeds. We moesten er om lachen achteraf en pa heeft me een extra zakcentje toegestopt voor de moeite. Had ie net zo goed kunnen gaan rijden.

Een andere keer, ook via eBay: een ringsleutelset. Uit Duitsland. Met verzendkosten en overboekingskosten uiteindelijk een duur setje geworden. Het bleek ook nog eens troep, dus pa heeft uiteindelijk een nieuwe set in de winkel gekocht. Pa: “ja, dan ga je voor goedkoop he...”

Altijd als ie dit soort acties heeft weten we al dat karma hem inhaalt en hij uiteindelijk meer betaalt. Ik geloof dat pa inmiddels wel van z’n fouten heeft geleerd.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:51

Wat een ontzettend leuk topic! *\o/*

Hier een tante die met Kerst weleens heel moeilijk heeft gedaan. Haar gezin was kleiner dan ons gezin dus zij aten met elkaar veel minder. Heel stampij staan schoppen. Dat was toch absoluut niet eerlijk vond ze :n normaal kan ik mij daar prima in vinden maar mijn oma betaalde het hele buffet voor de gehele familie :')

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:52

mazzeltje89 schreef:
Hier een tante die met Kerst weleens heel moeilijk heeft gedaan. Haar gezin was kleiner dan ons gezin dus zij aten met elkaar veel minder. Heel stampij staan schoppen. Dat was toch absoluut niet eerlijk vond ze :n normaal kan ik mij daar prima in vinden maar mijn oma betaalde het hele buffet voor de gehele familie :')

Huh maar als ze toch niets hoefde te betalen, waar schopte ze dan stennis om?

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:54

Tortilla schreef:
mazzeltje89 schreef:

Huh maar als ze toch niets hoefde te betalen, waar schopte ze dan stennis om?

Tsjah dat vroegen wij ons ook af. Bang dat zij minder eten kregen ofzo :') lekker gierig doen terwijl je zelf niets hoef te betalen. Ondanks de uitleg van iedereen bleef ze erbij dat het oneerlijk was.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:05

Niet hilarisch, wel verkeerde zuinigheid...
Wij gingen op vakantie 2 weken en moesten de hond ergens onder brengen. Wie kan je daar beter voor vragen dan de fokker zou je denken. Mijn hond was een selectief eter en stond op voornamelijk vers vlees met soms brokken (als ik was vergeten vlees uit de vriezer te halen). Dat at ze allemaal prima maar geen andere dingen zoals brood, appel, patat etc. Bij de opvangprijs zat brok inbegrepen maar vlees niet. Voor vlees rekende ze een fors bedrag extra en ik kon zelf geen vlees meebrengen ivm. beperkte vriezer ruimte. Dus ervoor gekozen dat ze dan maar 2 weken op brok zou gaan. Tijdens de vakantie paar keer contact gehad, Jahoor alles ging prima. Toen ik haar op ging halen herkende ik mijn hond niet meer ;( uitgemergeld alsof ze 2 weken aan een boom in het bos had gestaan. Geen gram vet zat erop, alle botten zichtbaar. Het is dat zij blij was ons te zien want ik zou bijna zeggen dat we de verkeerde hond mee kregen. Ingevallen oogkassen, ik herkende haar koppie niet meer. Toen de fokker zei: “kijk ze is nu niet meer kieskeurig hoor”, gooit een stuk witbrood naar haar toe die ze vlug opeet was ik er klaar mee. We gingen daar maandelijks een bakkie doen maar we zijn daarna nooit meer terug geweest. We gaan tegenwoordig dichtbij op vakantie met de auto zodat de hond mee kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:07

Onze hele vriendenkring viert geen verjaardagen, geloof ik := Wijzelf vieren onze verjaardagen ook zelden, dus cadeau-issues hebben we niet eigenlijk.

Op kantoor gaat er bij gezamenlijke cadeaus bij afscheid of geboortes een envelop rond, en daar stopt iedereen dan in wat-ie kan missen, en ik vind dat voor gezamenlijke cadeaus voor vrienden ook geen gek idee. Maak vooraf over wat je kunt missen, en koop dan een cadeau voor dat bedrag. Dat is wel banketstaaf als er dan standaard vrienden bij zitten die verrekken om wat te betalen, maar je hoeft dan in ieder geval niet voor díe figuur ook te betalen.

En je kunt als dat vaker gebeurt natuurlijk altijd zo'n iemand openbaar te kakken zetten bij het overhandigen van het cadeau: "gefeli-smak-ci-smak-teerd-smak, hier is je cadeau van ons allemaal, behalve van Henk, die is te krenterig geweest om bij te dragen, dus geef hem maar alleen Spa te drinken vanavond :+ "

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:08

Ik heb 2 rekeningen. 1 waarop mijn ouders voor mij spaarden toen ik jong was onder het mom van: dan heb je een beetje een beginnetje voor als je het huis uit gaat. En de andere rekening waar mijn zakgeld op ging en van mijn toen bijbaan. Nou heb ik door de drukte van mijn studie geen baan meer en is dat geld op gegaan aan mijn studie. Evenals een deel van de spaarrekening.

Nou ga ik met een paar vriendinnen altijd als er iemand jarig is uit eten en doe ik mijn best om leuke cadeautjes te kopen (ik krijg van hun ook altijd super leuke dingen) Maar ik zit wat krap bij kas door mijn studie, dus kan ik minder veel uitgeven dan zij. Laatste verjaardag heeft 1 van de vriendinnen (niet de jarige) gezegd dat mijn cadeautjes niet zo duur waren.. (zij geeft gerust 50+ uit) ook heeft ze een paar keer het lef gehad te zeggen dat ik het dan maar van mijn andere rekening moest doen, terwijl ik daarvan deels mijn studie betaal en het eigenlijk een noodpotje is.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:13

Gewoon doen wat mijn schoonzus doet.Iedereen volwassenen en kinderen krijgen een zak manderijnen voor de verjaardag.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 08-05-18 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:13

Ik weet er ook nog een!
Mijn ex was erg goed in onnodige rommel kopen. Hij hield van merkkleding en een trui van 200 euro was voor hem de normaalste zaak van de wereld. Ook kocht hij als hij het weekend hier spendeerde veel cadeautjes voor zijn moeder.
Zag hij een lekker geurtje, jasje, sierraad, boek wat dan ook, dan kocht hij dat meteen voor zn moeder. Hartstikke lief natuurlijk.
Toen kwam mijn verjaardag er aan. Ik had echt niet op iets speciaals gehoopt ofzo maar had verwacht op zn minst iets te krijgen wat echt bij me past, net als die (bijna) wekelijkse cadeautjes voor zn ma.
Maar wat kreeg ik?
Juist. Een verjaardagskaart. Onbeschreven. Want hij had geen pen bij zich toen hij de kaart kocht en vond het te duur om er een te kopen :+

Whooptifuckingdoo

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:15

Ik lees met veel verbazing mee. Dingen niet weg kunnen doen bij ouderen komt mij heel herkenbaar voor. Mijn oma is ook zo die gooit niks weg en stuurt rustig een kaart die hergebruikt is. Papiertje eroverheen plakken en je kan er weer iets nieuws opschrijven. Alle cadeaus die wij vroeger van haar kregen waren 2e hands of nog ouder. Ze heeft ook wel eens een cadeau voor mijn broertje zo weer meegenomen (hij werd 5, heeft de hele middag het ingepakte cadeau in de tas zien zitten) onder het mom van "" jij hebt al genoeg gehad zie ik er zijn kindjes die het beter kunnen gebruiken".