Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:10

Citaat:
Ik wil een kleine nuance aanbrengen hierin: het gaat er niet om hoe WIJ het zien, het gaat erom hoe God het ziet en wat hij er in de bijbel over zegt.

Dit blijft voor mij het grote niet-te-begrijpen:

God heeft a) die bijbel niet geschreven en b) hoe weet je dat wat jouw kerk beweert nou precies letterlijk die wil van God is? De paus beweert een direct lijn naar God te hebben, maar jullie dus kennelijk ook.

Ik begrijp écht de stelligheid (en daarmee de arrogantie) niet om geloof als waarheid te verkondigen.

Als je zou zeggen: we gelóven dat wat wij doen de wil van God is, zou ik er echt een heel stuk minder moeite mee hebben. Maar dat keiharde: het is de wil van God, hij zegt dat wij dit of dat moeten doen... Mijn eerste reactie dan echt: joh, wanneer heb je god voor het laatste gesproken, en als je 'm weer spreekt, stuur 'm dan even zelf langs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:15

Babootje schreef:
troi schreef:
Fimpje is wel precies zoals zij het zien, en hersenspoelen, tja, dat doet elke (religieuze) opvoeding toch?

Iedere ouder leert zijn wereldbeeld aan haar kind, want immers dat is het beste dat die ouder te bieden heeft (anders hing die dat geloof niet aan..), en het beste van jezelf geef je je kind...

Toevallig een jehova filmpje hier over een controversieel onderwerp maar andere geloven (of politieke stromingen etc) zullen vergelijkbare filmpjes/ verhalen hebben

Het is inderdaad een controversieel onderwerp.
Ik wil een kleine nuance aanbrengen hierin: het gaat er niet om hoe WIJ het zien, het gaat erom hoe God het ziet en wat hij er in de bijbel over zegt.
Toen God de mensen schiep, was het zijn bedoeling dat ze alleen binnen een huwelijk tussen man en vrouw seks zouden hebben (Genesis 1:27, 28; Leviticus 18:22; Spreuken 5:18, 19). De Bijbel veroordeelt alle seks buiten een huwelijk tussen man en vrouw, of het nu gaat om homoseksueel of heteroseksueel gedrag (1 Korinthiërs 6:18).
Hoewel de Bijbel duidelijk maakt dat homoseksueel gedrag onaanvaardbaar is, wordt homohaat of homofobie niet goedgekeurd. Christenen krijgen juist de raad respect te hebben voor iedereen (1 Petrus 2:17).

Ook wij hebben het recht om over dit onderwerp anders te denken. Maar we hebben niet het recht om mensen hierom te haten of niet te respecteren.

Zelf heb ik vrienden die homoseksueel zijn. Die wonen nu in Frankrijk. Als we in Frankrijk zijn, proberen we ze altijd even te bezoeken. Niet om ze te bekeren overigens :D We hebben altijd goede gesprekken gehad. Ze respecteren ons en wij respecteren hen.

Het gaat er weldegelijk om wat je je kinderen hier voorschotelt.

Als je een kind constant zegt: als je er voor kiest om homo te zijn kom je niet in het paradijs en doe je niet wat God wil. Dan wordt dat kind doodsbang om uit de kast te komen.

Dan kan je doodleuk zeggen: Wij oordelen niet zo, dat is God.Je kind is daar niet echt mee geholpen.

Homo zijn is geen keuze. Je bent zo geboren.

Als je zegt kinderen mogen zelf kiezen om JG te worden. Laat ze dan ook niet dit soort filmpjes zien.

Want als je graag wil dat als je kind homo is hij/zij toch van God blijft houden...dan zou ik ze lekker leren dat het God niets uitmaakte welke geaardheid zijn schepsel heeft....God heeft dat kind tenslotte zo gemaakt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:17

Wow wat een vreselijk filmpje, ik heb echt te doen met de kinderen die dit voorgeschoteld krijgen. Ze kunnen gewoon geen eigen mening hebben, niet doen wat ze willen, alles moet maar volgens de Jahova anders kom je niet in het paradijs. Walgelijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:23

Resistance schreef:
Ik zag net nog een ander filmpje van een bijeenkomst van jehovagetuigen, waar het homo zijn werd besproken, en ik walgde er oprecht van hoe mensen wel niet zo gehersenspoeld kunnen vertellen over dat homo's hun gevoelens moeten onderdrukken omdat het niet hoort. Het komt op mij over als een grote groep mensen die zichzelf superieus voelt aan mensen die zich niet aan de enige correcte regels van Jehova houden. De interviewer werd letterlijk de deur uitgezet.

In meerdere stromingen van het geloof vinden ze homofilie prima, maar homoseksualiteit is een no-go.
Ik heb een relatie gehad met een gereformeerde vrouw, haar familie was oké met haar seksualiteit maar toen ze een relatie kreeg met mij brak de hel los en hebben ze van alles uit de kast getrokken om ons uit elkaar te krijgen.
Dat is ze uiteindelijk ook gelukt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:27

Goof schreef:
Resistance misschien is het tijd om je uit dit topic terug te trekken als je, zoals je zelf al zegt, niet meer met respect kan reageren.
Iedereen mag denken wat hij of zij wil, daar heb jij niets over te bepalen en jij hebt dat al helemaal niet in te vullen voor een ander.
Je kan het niet eens zijn met de invulling van een bepaald geloof, maar sta op zijn minst open voor andere ideeen en gedachtengangen en als je al wil mee praten; behandel dan een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

_/-\o_

Stille meelezer komt onder haar steen vandaan. Ikzelf ben overtuigd ongelovig en beschik ook over zeer weinig bijbelkennis maar vind het interessant om er in dit topic over te lezen. Mijn motto is leven en laten leven, ieder volgens zijn eigen overtuigingen. Zolang iedereen elkaar met respect behandelt, maar er een andere overtuiging op na houdt, is er volgens mij niets aan de hand. Nergens heb ik het gevoel dat men hier probeert te bekeren, wat in mijn geval ook zeker kansloos zou zijn, maar ik vind het altijd interessant om te weten wat andere mensen beweegt. Zo ook wat mensen als Babootje beweegt ondanks dat ze in haar overtuiging heel ver afstaat van wat mij beweegt. Alleen maar respect voor dat ze het hier zo uitgebreid wil uitleggen en zich daarmee kwetsbaar op durft te stellen!

Wat betreft het betreden van eigen terrein voor degene die de voordeur op eigen erf hebben...tja...als je niet wilt dat iedereen op je terrein kan komen, dan dien je de voordeurbel gewoon met een intercommetje op de erfgrens aan te brengen. Doe je dat niet, dan nodig je daarmee automatisch mensen die aanwillen bellen uit op je eigen terrein. Is dus je eigen keuze om het zo te organiseren. Bij mij in de buurt wonen een paar kinderen in de leeftijd dat belletje trek erg leuk is...tja dan zit ik ook wel eens net plof op de bank voor netflix...jammer dan. Als dat de zaken in het leven zijn om je druk om te maken, dan heb je denk ik nog weinig meegemaakt.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:33

Toch vind ik de stellingname homofilie niet goed te keuren in de missie Gods een ander lief te hebben ongeacht zijn ras, denkbeelden etc. Maar dat botst in mijn ogen vaker.

Daarnaast wordt de bijbel hierbij heel strikt gelezen waar hij op andere vlakken juist heel vrijheid gelezen wordt.

Dan haal ik nog 1 Korinthiërs 6:18 aan. Hierin staat ook dat een man en vrouw binnen het huwelijk elkaar niet "het lichaam mogen weigeren". Dat zou betekenen dat je als je door je man verkracht wordt het goed moet keuren... Neem aan dat dit toch echt niet de bedoeling van God kan zijn en het hier dus als vrijer gelezen dient te worden..

oji

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:38

Zou dat niet kunnen komen doordat volgens een aantal religies (ik weet niet of dat voor JG ook geldt) sex uitsluitend bedoeld is voor de voortplanting. Ik weet dat er zwaar gereformeerde stromingen zijn waarbij sex met voorbehoedsmiddel ook uit den boze is. In die lijn kan ik me voor stellen dat sex tussen 2 homosexuelen ook uit den boze is omdat dat niet tot voorplanting leidt. Dan heeft het niets met de gevoelens an sich te maken, maar met het doel waarvoor sex uitsluitend gebruikt mag worden.

Geen idee of dat de achterliggende gedachte is, ook geen idee of JG sex met voorbehoedsmiddelen mag hebben, of dat alleen de uitsluiting niet voor het huwelijk geldt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:47

Dani199764 schreef:
Wow wat een vreselijk filmpje, ik heb echt te doen met de kinderen die dit voorgeschoteld krijgen. Ze kunnen gewoon geen eigen mening hebben, niet doen wat ze willen, alles moet maar volgens de Jahova anders kom je niet in het paradijs. Walgelijk.

Lijkt me echt zwaar om als kind op te groeien wetende dat je ouders het niet leuk zullen vinden als je vertelt dat je op je eigen geslacht valt. Dit gebeurd natuurlijk ook bij niet gelovige gezinnen helaas. Maar als je als jong kind al mee krijgt dat je je geaardheid moet veranderen om in het paradijs te kunnen komen, hoe gelukkig kan je dan straks, als je hier in mee gaat, als volwassenen zijn.

Toen onze kinderen opgroeide/jonger waren ik heb wel eens gezegd. Je wordt verliefd op een persoon en wat voor geslacht die persoon heeft maakt helemaal niks uit, als hij/zij maar lief voor je is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:55

Ik ken anders ook genoeg niet gelovige mensen die tegen homo's en buitenlanders zijn.
En dat ook ronduit "verkondigen" tegen hun kinderen.
Er zijn genoeg Nederlanders die zich superieur voelen tegenover dit soort mensen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:56

Brainless schreef:
Ik ken anders ook genoeg niet gelovige mensen die tegen homo's en buitenlanders zijn.
Er zijn genoeg Nederlanders die zich superieur voelen tegenover dit soort mensen.

Dat vind ik net zo slecht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:00

Brainless schreef:

Precies dit!

De homohaters die echt geweld tegen homo's gebruiken, dat heeft vaak helemaal niets met religie te maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:00

oji schreef:
Wat betreft het betreden van eigen terrein voor degene die de voordeur op eigen erf hebben...tja...als je niet wilt dat iedereen op je terrein kan komen, dan dien je de voordeurbel gewoon met een intercommetje op de erfgrens aan te brengen. Doe je dat niet, dan nodig je daarmee automatisch mensen die aanwillen bellen uit op je eigen terrein.

Maar waarom denkt iedereen dat ze het recht hebben om onuitgenodigd aan mijn deur te komen staan?
Het zou imo niet moeten uitmaken waar de deurbel zich bevind, als je geen postbode bent of uitgenodigde heb je niets te zoeken op mijn terrein en aan mijn deur.
Het moet imo niet nodig zijn om een bel en intercom bij het hek te plaatsen, je bent niet uitgenodigd dus blijf lekker weg, wil ik contact/doneren/een andere energieleverancier dan zoek ik dat/jou zelf wel.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:04

Brainless schreef:

Zeker waar, super vervelend, maar van die mensen is het tenminste nog wel hun eigen mening.
Wat mij tegen staat bij de Jahova in dit filmpje is dat het kind een super goede gedachtengang heeft: iedereen moet toch naar het paradijs kunnen mama" Maar dat de moeder haar vervolgens oplegt dat dat niet goed is, en dat ze dat dan ook maar even moet vertellen tegen dat kind met die 2 moeders.
Dat is nou de basis opvoeding verzieken, een kind die vanuit zich zelf al goed denkt gaan vertellen dat t niet goed is, en dat ze ook maar even tegen dat andere kind moet gaan vertellen dat haar ouders niet goed zijn, kan dat kind zich ook gelijk rot voelen en gaan huilen.
Hoe kan je nou zo iets doen? Uit de naam van god? Dan vind ik god echt zo goed niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:07

@lor1
Ik heb dat ooit eens nagevraagd.
Het pad van de openbare weg tot aan je voordeur is officieel "vrij beloopbaar".
Iedereen mag daar overheen als ze denken bij jou te moeten/willen zijn, totdat jij ze sommeert weg te blijven (dan moet men wel op de openbare weg blijven).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:09

Brainless schreef:

Dat schreef ik ook.
Ik denk, als ik om me heen kijk, dat veel ouders er gewoon van uit gaan dat hun kind geen homo is. Dat dit helemaal nooit besproken werd/wordt. En als ze dan uit de kast komen de ouders schrikken en negatief reageren. Ken wel wat mensen waarbij dit zo gegaan is. Waaronder ook mijn oom. Mijn opa en oma hadden het er even heel moeilijk mee maar zijn uiteindelijk gelukkig bij gedraaid. Heel naar als een zoon/dochter na uit de kast te komen verstoten wordt, in wat voor gezin dan ook.

Een klein kind vertellen dat het dan niet mee mag naar het paradijs, dus ook niet mee met zijn/haar ouders, dat hakt er in.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 08-03-18 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:12

Zet dan een bord verboden voor onbevoegden neer of plak een sticker, anders is het nl gewoon gebruikelijk dat mensen de voordeurbel mogen benaderen met een vraag of verzoek, of gewoon een burending. Gewoon Nederlands gebruik. Wil je daar van afwijken moet je maatregelen treffen. We hoeven niet de gehele cultuur en maatschappij te veranderen omdat jij toevallig niet voor iets wat je toevallig niet interesseert naar de voordeur wilt komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:13

Brainless schreef:
@lor1
Iedereen mag daar overheen als ze denken bij jou te moeten/willen zijn, totdat jij ze sommeert weg te blijven (dan moet men wel op de openbare weg blijven).

Maar dat slaat toch nergens op?
Het is mijn pad, op mijn terrein dus als je er niks te zoeken hebt (en daar vallen geloofsovertuigers voor mij ook onder) blijf je maar mooi weg. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:16

Dan zet je toch een hek neer dat op slot is.
Daar mag niemand overheen.

Dat hebben wij ook, daar hangt dan ook de bel aan, dus aanbellen word er toch wel gedaan :D
Maar ze staan niet zomaar op het erf. Ja stukje oprit omdat de poort wat terug van de weg staat, maar verder kunnen ze niet.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:16

Brainless schreef:

Uit onderzoeken is echter gebleken dat het aantal religieuze mensen die tegen homohuwelijken zijn véél groter is dan niet gelovige, die staan over het algemeen positiever tegenover homoseksualiteit. Ik had ergens nog de tekst met procenten erin en hoe verschillende religies tegen homoseksualiteit aan keken, maar ik ben nu op school dus kan dat niet opzoeken.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:17

oji schreef:
Brainless schreef:

Precies dit!

De homohaters die echt geweld tegen homo's gebruiken, dat heeft vaak helemaal niets met religie te maken.

Maar wel heel veel met wat je in je jeugd heb mee gekregen en als er in de kerk/moskee verteld wordt dat het fout is plant je wel vergif in je kinderen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:17

lor1_1984 schreef:
Brainless schreef:
@lor1

Het is mijn pad, op mijn terrein dus als je er niks te zoeken hebt (en daar vallen geloofsovertuigers voor mij ook onder) blijf je maar mooi weg. :)

Sjonge...waar maak je je druk om, echt. Als je het niet wilt is het simpel te verhelpen met een kennisgeving aan het begin van het terrein. Wil jij dat niet, dan moet je de consequenties maar dragen.

Ik heb een bloedhekel aan al die reclame folders door de brievenbus. Maar ik wil geen ontsierende sticker op mijn mooie voordeur dus ik accepteer dan maar dat het krijgen van de folders een resultaat is van mijn keuze geen sticker te plakken. Hoe moeilijk is dat te begrijpen? Als jij in een cocon wilt leven zul je die cocon zelf moeten creeeren, dat doet de wereld om je heen niet voor jou.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:18

oji schreef:
Zet dan een bord verboden voor onbevoegden neer of plak een sticker, anders is het nl gewoon gebruikelijk dat mensen de voordeurbel mogen benaderen met een vraag of verzoek, of gewoon een burending. Gewoon Nederlands gebruik. Wil je daar van afwijken moet je maatregelen treffen. We hoeven niet de gehele cultuur en maatschappij te veranderen omdat jij toevallig niet voor iets wat je toevallig niet interesseert naar de voordeur wilt komen.

Ik heb een sticker, maar dan nog zijn sommige mensen eigenwijs en bellen gewoon aan.
Als je dan op de sticker wijst krijg je een 'niet gezien' terwijl de sticker bij de bel plakt en/of een grote bek.
Ik vind het belachelijk dat ik mijn deurpost moet voorzien van een sticker omdat anderen menen het recht te hebben dingen op te dringen.
Want dat s wat je in feite doet als je bij anderen aan de deur staat om je geloof te verkondigen of te bedelen om donaties of een product/dienst wilt verkopen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:21

oji schreef:
Sjonge...waar maak je je druk om, echt. Als je het niet wilt is het simpel te verhelpen met een kennisgeving aan het begin van het terrein. Wil jij dat niet, dan moet je de consequenties maar dragen.

Ik heb een bloedhekel aan al die reclame folders door de brievenbus. Maar ik wil geen ontsierende sticker op mijn mooie voordeur dus ik accepteer dan maar dat het krijgen van de folders een resultaat is van mijn keuze geen sticker te plakken. Hoe moeilijk is dat te begrijpen? Als jij in een cocon wilt leven zul je die cocon zelf moeten creeeren, dat doet de wereld om je heen niet voor jou.

Ik maak ke druk om de dingen waar ik me druk om wil maken.
Dat het maar heel normaal gevonden wordt om mensen lastig te vallen vind ik niet normaal.
Schijnbaar ben ik een uitzondering, dat kan maar als je zelfs met sticker nog lastiggevallen wordt waarom heb ik dan nog een sticker?
En ja, dan is het mss maar een paar keer per jaar, maar ik geef toch niet voor niets aan dmv de sticker dat ik er niet op zit te wachten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:24

lor1_1984 schreef:
Brainless schreef:
@lor1

Het slaat evenmin ergerns op dat mensen (in het algemeen) dus blijkbaar niet je terrein op mogen komen om aan te bellen. Kom nou :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:25

Oji, je hebt ook van de hele mooie metalen plaatjes tegenwoordig. Dat geen optie?