Ben nog op pagina 10 met teruglezen/skimmen. Maar ik kom me ook wel melden. Hoewel ik niet in de webdevelopment zit. In feite is dat het stukje waar ik echt een hekel aan heb. Zeker javascript. Ik haat javascript en javascript haat mij. Maar geef me C++, .NET, Python, dat soort dingen (en een hoop meer) en dat kan ik wel
.
Ik speelde al rond met computers sinds een jaar of 6, wat me nu zo'n 20 jaar ervaring geeft. Ik ben echt die autitische nerd met OCD en ADHD (allemaal gediagnosticeerd) die alles op Linux draait (inclusief mijn smartwatch) en in de vrije tijd met al dat soort dingen bezig is verstopt achter m'n PC. Tenzij ik tussen de paarden sta natuurlijk
. Sinds ik als tiener (dus ver voor de huidige AI hype) een video tegenkwam op YouTube (toen je daar nog de meest random dingen tegenkwam) van de HRP-4C ook heel geintreseerd in (mensachtige) AI en HRI (Human Robot Interaction). Daarnaast is security & privacy ook een grote hobby van mij, en probeer ik mijn hele leven zonder Big Tech te leven zonder in te hoeven leveren op luxe en gemak (na het opzetten). Inmiddels heb ik dat al aardig ver getrokken. Ben echt een technisch persoon dus
.
Heb de opleiding HBO Software Engineering gedaan, naast mijn studie ook wel gerelateerde bijbaantjes gehad als helpdesk en computerverkoop. Kwam alleen vlakbij het eind achter dat ik sysadmin en security gerelateerde taken leuker vond, maar te laat om nog de opleiding om te gooien. Nu 2 jaar als IT'er gewerkt in een genomics bedrijf (in-house software development, maar gezien we met 2 man staan ook de rest draaiende houden (incl. kantoor, lab, on-premise server en Azure servers) en gezien er ook dingen als farmaceutische data bij zit is datasecurity hier ook een dingetje. Dus wat we nu doen is heel breed).
Vanaf volgend jaar maart heb ik echter een nieuwe baan als Security & Compliance Officer bij een redelijk groot/bekend IT bedrijf (weer lekker tussen de nerds), en daar heb ik heel veel zin in! Die zochten ook wel iemand die ook technisch was, en dat is iets wat ik kan claimen. Ik wou de development eigenlijk al uit, dus dit wordt de stap waarmee dat eindelijk gaat gebeuren. Wil dan ook meteen bezig met studeren voor een CISSP certificaat welke ik eind van 2024 hoop te kunnen halen. Daarna mogelijk door voor CCSP.
FatCat schreef:Ik ga niet akkoord met het kunstmatig rechtrekken van de vrouw/man balans. Waarom moet dit? De beste kandidaad moet gewoon de baan krijgen. Zal dan ook nooit solicteren naar een baan waar bij staat dat je als vrouw wordt aangemoedig om te soliciteren. Balans in een team kan op verschillende manier worden bereikt. Je kan een top team hebben met enkel mannen. Geen probleem.
Niwla, hoe weet jij dat je sneller benaderd wordt als vrouw? Hoe heb jij hier zicht op? Heb je zelf mensen gerecruteerd?
Beetje heel oude reactie maar hierop invallend. Ik werd ook vaker benaderd dan mijn mannelijke medestudenten en collega's. Dat weet ik omdat het soms omhoog kwam in gesprekken, zeker als er net weer van die typische recruiterberichten kwamen. Vind het trouwens ook verschrikkelijk als recruiters me aanspreken met "ik zie dat je een vrouw bent in de ICT". En dat is me oprecht wel gebeurd. En sorry maar ik wordt liever om mijn kennis en kunde aangesproken dan om wat er (niet) tussen mijn benen hangt
. Maarja, ik praat sowieso niet veel met recruiters, kan prima zelf banen vinden
.
Eerste jaar van mijn opleiding waren er 6 vrouwen op 100+ mannen, 3 daarvan vielen het eerste jaar af. Moet zeggen dat ik er nooit mee heb gezeten, kan ook prima overweg met de mannen en nooit het gevoel gehad dat ik niet paste ofzo. Jaar daarop waren ze echt bezig geweest met meer vrouwen aantrekken en waren er in sommige klassen al meer vrouwen dan in mijn hele jaar, maar deel daarvan vroeg je je echt af wat die op die opleiding deden. Het pushen van meer vrouwen puur voor de sake of "equallity" is vaker vervelend geweest dan nuttig in mijn ervaring (en die is natuurlijk heel persoonlijk). Begrijp me niet verkeerd, vrouwen die er ook echt in zitten heb ik geen issues mee. Maar heb ook momenten gehad waar mensen de opdracht kregen want vrouw dus goed in de statestieken, maar eigenlijk niet de affiniteit hadden en vervolgens de rest van de groep die moest bijwerken om daarvoor goed te maken. En dat soort acties zorgt ook dat er op de vrouwen die wel goed zijn ook eerder worden neergekeken.
School had mij trouwens ook gevraagd om te helpen met die pro-vrouw campagne, daar heb ik iets vergelijkbaars op gereageerd en toen was ik niet meer zo gewild voor die campagne geloof ik
.
FatCat schreef:Wat ik wel opmerk, en dit hebben interviewers en recruiters mij ook verteld, is dat ze meer en meer mensen zoeken die niet super technisch zijn, maar breed inzetbaar. Het echte technische werk kan goedkoop worden ge-outsourced naar azie en zuid amerika.
Mijn ervaring ligt dit eraan. Codekloppers bij wijze van wellicht wel. Maar de echt diep-technische mensen zijn meestal "van hier" of komen hierheen voor het werk (zowel in de USA als in Europa).