Vrouwen in de ict

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:44

Marigold: chromebook aanschaffen voor ontwikkelwerk zou ik niet doen. Sowieso krijg je vaak wel een laptop als je ergens gaat werken dus zou die investering nog niet doen.
Andere optie: een Stabureau proberen? Kost ook wat, maar kan je in vaste dienst vaak wel vergoed krijgen.

Inhoudelijk zou ik ook eens kijken naar Business intelligence, specifiek powerbi of vergelijkbare tools. Is technisch werk maar redelijk low code en veel vraag naar. Vind je het interessant kan je mij ook een pb sturen, ik heb een eigen bedrijf op dat vlak.

Matheno

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:54

En qua frontend development zou je kunnen kijken naar Angular en VueJS. Die worden momenteel veel gebruikt.

Een traineeship is denk ik de goede keuze.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:55

Is de IT wel een geschikt vakgebied dan? Ik werk 40u in de week en 95% van die tijd zit ik aan mijn bureau. Een zit-sta bureau zou wellicht al kunnen helpen inderdaad.

Ik werk ook in de Business Intelligence, maar weet niet of dit is wat Marigold zoekt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:48

En hoewel programmeren op zich veel "alleen" werk is, merk ik toch wel dat goede communicatie binnen een team heel belangrijk is. (Source: ik ben zelf ook sociaal beperkt en in de ict :')) dus hou er rekening mee dat het op dat gebied best nog wel eens tegen kan vallen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:17

Bedankt allemaal. Verschillende dingen om over na te denken en me in te verdiepen.
Ik heb eigenlijk altijd buiten gewerkt dus geen kantoor ervaring behalve bij een zzp-er en dat is ook weer anders dan een echt kantoor lijkt me. Wat informeler. Dat paste me op zich wel goed.

Food for thought en ondertussen ook gewoon door met oefenen. Het is misschien simpel gezegd maar afgelopen jaren gemerkt dat als ik / als men maar uren maakt, dan kan je echt nieuwe skills leren.
Zo heb ik afgelopen anderhalf jaar een vreemde taal in basis geleerd en een instrument leren spelen van niks naar basis handigheid ermee.
Door stug elke dag te oefenen. Kost tijd en kan soms lang duren voor je het oppikt. Maar eenmaal geleerd dan blijft het.
Leven lang leren, en meegaan in de ‘moderne’ flow.

Ik heb mn voeten nu op een fitness plankje met halve bal er onder (balancer). Volgens mij helpt het wat.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:50

Het zou kunnen dat ik volgend jaar wegens economische redenen mijn baan verlies. Ik zou me dan graag (om)scholen in het werken met data. Ik heb daar een beetje ervaring mee (Excel, statistiek software en BI software in een financiële functie), maar niet veel. Ik heb in het verleden op school wiskunde gehad, maar ik ben daar geen ster in, ook niet in programmeren.
Om een idee te geven in welke richting ik denk: https://data.computrain-academy.nl
Heeft iemand advies wat voor mij de beste stappen zouden zijn?
Ik ben 50+, maar pak nieuwe dingen snel op en ik heb de afgelopen 35 jaar met veel verschillende pakketten gewerkt, financieel en tekstueel. Ik wil graag, gezien mijn leeftijd, over vaardigheden beschikken waarmee ik het meeste kans maak op een baan. Daarbij vind ik het altijd heel leuk om te analyseren, dingen uit te zoeken en verbanden te leggen. Mijn persoonlijkheidstest is INTJ. Ik ben opgeleid op HBO niveau.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:42

Op data gebied zijn er geloof ik genoeg traineeships te vinden. Bedrijven zitten te popelen op personeel in data. Heb je daar al eens naar gekeken?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 13:08

Ja, daar ben ik naar op zoek geweest. Er zijn er veel, ik zie door de bomen het bos niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 16:50

Wordt inderdaad wel veel aangeboden. Heb je iets wat je wat meer aanspreekt, bijvoorbeeld wat voor soort traineeship? En welke omgeving zoek je vooral?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:16

Amsterdam en boven het Noordzeekanaal en IJ.
Het liefst niet met alleen maar jongeren, dan voel ik me erg uit de toon vallen.
Liefst maximaal een jaar. Studiebelasting maximaal 32 uur per week.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:46

Aangezien je tijdens een traineeship wordt betaald, maakt de duur waarschijnlijk niet zo uit. Alleen hangt het er een beetje vanaf hoeveel je krijgt betaald. Zit er ook een proeftijd in?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:37

Ik had wel een proeftijd tijdens mijn traineeship, maar dan zaten er wel kosten aan verbonden.
Ik heb een jaar traineeship gedaan, en daarna bij m’n opdrachtgever in dienst gekomen.
Ik zit nu aan de functionele kant van de ICT, samen met projectmanagement.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:09

Bedankt Es_ther.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:54

Ben nog op pagina 10 met teruglezen/skimmen. Maar ik kom me ook wel melden. Hoewel ik niet in de webdevelopment zit. In feite is dat het stukje waar ik echt een hekel aan heb. Zeker javascript. Ik haat javascript en javascript haat mij. Maar geef me C++, .NET, Python, dat soort dingen (en een hoop meer) en dat kan ik wel :D .

Ik speelde al rond met computers sinds een jaar of 6, wat me nu zo'n 20 jaar ervaring geeft. Ik ben echt die autitische nerd met OCD en ADHD (allemaal gediagnosticeerd) die alles op Linux draait (inclusief mijn smartwatch) en in de vrije tijd met al dat soort dingen bezig is verstopt achter m'n PC. Tenzij ik tussen de paarden sta natuurlijk /3 . Sinds ik als tiener (dus ver voor de huidige AI hype) een video tegenkwam op YouTube (toen je daar nog de meest random dingen tegenkwam) van de HRP-4C ook heel geintreseerd in (mensachtige) AI en HRI (Human Robot Interaction). Daarnaast is security & privacy ook een grote hobby van mij, en probeer ik mijn hele leven zonder Big Tech te leven zonder in te hoeven leveren op luxe en gemak (na het opzetten). Inmiddels heb ik dat al aardig ver getrokken. Ben echt een technisch persoon dus :j .

Heb de opleiding HBO Software Engineering gedaan, naast mijn studie ook wel gerelateerde bijbaantjes gehad als helpdesk en computerverkoop. Kwam alleen vlakbij het eind achter dat ik sysadmin en security gerelateerde taken leuker vond, maar te laat om nog de opleiding om te gooien. Nu 2 jaar als IT'er gewerkt in een genomics bedrijf (in-house software development, maar gezien we met 2 man staan ook de rest draaiende houden (incl. kantoor, lab, on-premise server en Azure servers) en gezien er ook dingen als farmaceutische data bij zit is datasecurity hier ook een dingetje. Dus wat we nu doen is heel breed).

Vanaf volgend jaar maart heb ik echter een nieuwe baan als Security & Compliance Officer bij een redelijk groot/bekend IT bedrijf (weer lekker tussen de nerds), en daar heb ik heel veel zin in! Die zochten ook wel iemand die ook technisch was, en dat is iets wat ik kan claimen. Ik wou de development eigenlijk al uit, dus dit wordt de stap waarmee dat eindelijk gaat gebeuren. Wil dan ook meteen bezig met studeren voor een CISSP certificaat welke ik eind van 2024 hoop te kunnen halen. Daarna mogelijk door voor CCSP.

FatCat schreef:
Ik ga niet akkoord met het kunstmatig rechtrekken van de vrouw/man balans. Waarom moet dit? De beste kandidaad moet gewoon de baan krijgen. Zal dan ook nooit solicteren naar een baan waar bij staat dat je als vrouw wordt aangemoedig om te soliciteren. Balans in een team kan op verschillende manier worden bereikt. Je kan een top team hebben met enkel mannen. Geen probleem.

Niwla, hoe weet jij dat je sneller benaderd wordt als vrouw? Hoe heb jij hier zicht op? Heb je zelf mensen gerecruteerd?
Beetje heel oude reactie maar hierop invallend. Ik werd ook vaker benaderd dan mijn mannelijke medestudenten en collega's. Dat weet ik omdat het soms omhoog kwam in gesprekken, zeker als er net weer van die typische recruiterberichten kwamen. Vind het trouwens ook verschrikkelijk als recruiters me aanspreken met "ik zie dat je een vrouw bent in de ICT". En dat is me oprecht wel gebeurd. En sorry maar ik wordt liever om mijn kennis en kunde aangesproken dan om wat er (niet) tussen mijn benen hangt :+ . Maarja, ik praat sowieso niet veel met recruiters, kan prima zelf banen vinden :P .

Eerste jaar van mijn opleiding waren er 6 vrouwen op 100+ mannen, 3 daarvan vielen het eerste jaar af. Moet zeggen dat ik er nooit mee heb gezeten, kan ook prima overweg met de mannen en nooit het gevoel gehad dat ik niet paste ofzo. Jaar daarop waren ze echt bezig geweest met meer vrouwen aantrekken en waren er in sommige klassen al meer vrouwen dan in mijn hele jaar, maar deel daarvan vroeg je je echt af wat die op die opleiding deden. Het pushen van meer vrouwen puur voor de sake of "equallity" is vaker vervelend geweest dan nuttig in mijn ervaring (en die is natuurlijk heel persoonlijk). Begrijp me niet verkeerd, vrouwen die er ook echt in zitten heb ik geen issues mee. Maar heb ook momenten gehad waar mensen de opdracht kregen want vrouw dus goed in de statestieken, maar eigenlijk niet de affiniteit hadden en vervolgens de rest van de groep die moest bijwerken om daarvoor goed te maken. En dat soort acties zorgt ook dat er op de vrouwen die wel goed zijn ook eerder worden neergekeken.

School had mij trouwens ook gevraagd om te helpen met die pro-vrouw campagne, daar heb ik iets vergelijkbaars op gereageerd en toen was ik niet meer zo gewild voor die campagne geloof ik :+ .
FatCat schreef:
Wat ik wel opmerk, en dit hebben interviewers en recruiters mij ook verteld, is dat ze meer en meer mensen zoeken die niet super technisch zijn, maar breed inzetbaar. Het echte technische werk kan goedkoop worden ge-outsourced naar azie en zuid amerika.
Mijn ervaring ligt dit eraan. Codekloppers bij wijze van wellicht wel. Maar de echt diep-technische mensen zijn meestal "van hier" of komen hierheen voor het werk (zowel in de USA als in Europa).

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:34

Ik hoop dat ik hier wat mensen kan vinden om mee te sparren of ervaringen te krijgen.

Ik zit te kijken of ik elders verder kan groeien.
Ik heb geen opleiding in de ict, maar heb altijd goed met computers en systemen kunnen werken.
Momenteel ben ik inkoper.
Zijn er bedrijven die Duaal hbo aanbieden?
Of interne ict opleidingen aanbieden voor mensen met motivatie maar geen vooropleiding?
Mijn partner is afgekeurd dus we zijn helaas erg afhankelijk van mijn inkomen.
Is er ergens iets mogelijk of kan ik dit beter uit mn hoofd zetten?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:20

Ik weet niet welk inkomen je gewend bent, maar je zou een traineeship kunnen doen. Die zijn over het algemeen gewoon betaald, dan leer je in een x aantal maanden meer over het product en daarna ga je meelopen als junior.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:51

Ik ben na 15 jaar uit de ICT support weer terug.
Hele uitdaging in het Duits (woon in Oostenrijk), maar heb inmiddels een vast contract en zit er weer helemaal in.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:59

"Haben Sie versucht, es aus- und wieder einzuschalten?" :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:43

Exitium schreef:
"Haben Sie versucht, es aus- und wieder einzuschalten?" :+

Tot ze ineens zeggen "Ich habe es schon herunter und Hoch gefahren. Euhhhhh.....wat?

Ik woon hier al 13 jaar dus zover kwam ik nog. Maar Duitse toetsenbordindeling en de namen van Caps Lock, Shift etc zijn toch lastig. Gelukkig werken al mijn Engelse shorcuts om dingen in windows te starten wel gewoon. (control voor het controlpanel, want het Duitse configuratiescherm heet "Systemsteuerungselemente" :') ).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:06

Zo, dat is even geleden :)

Hoe is het met iedereen? Ik ben langzaam om me heen aan het kijken naar een nieuwe baan. Ik zit nu intern bij een op zich fijne werkgever, maar het is tijd om verder te kijken om een aantal redenen.
Nu is detachering nogal een ding in de IT. Ik heb zelf er een klein beetje ervaring mee omdat ik bij een detacheerder begonnen ben, maar daar heb ik één opdrachtgever gehad die mij overgenomen heeft (dat was ook de bedoeling, een deta-vast-constructie).
Ik twijfel erg of detachering iets voor mij is. Mijn grootste zorgen zijn gebrek aan stabiliteit, de afstand tot de klant (en zowel naar klant als hoofdkantoor moeten), het je niet onderdeel voelen van de klant waar je aan het werk komt (een 'buitenstaander'), en je niet echt prettig kunnen inwerken of kunnen 'hechten' omdat je vrij snel weer door moet. Ik ben bang dat ik het lastig vind om dan alles weer achter te laten. Ik heb tot nu toe 2x ~5 jaar bij een werkgever gezeten.

Iemand hier iets over te zeggen vanuit ervaring? Ik snap dat het voor iedereen anders is en dat ik het zelf moet ervaren, maar ik ben wel benieuwd naar meningen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:23

Ik werk zelf in de detachering bij een club die heel klein en persoonlijk is. Er zit wel een groter bedrijf achter, maar daar vallen dan weer meerdere kleine bedrijfjes onder ieder met een eigen “werkgever” en groepje van max 20 collega’s. We doen ook regelmatig gezellige dingen met elkaar, maar niks is verplicht. Korte lijntjes en veel aandacht voor dat jij gelukkig bent.

De aandacht is heel persoonlijk. De meeste van ons zitten al best wel lang bij dezelfde opdracht. Ik werk nu 8 jaar in de IT. Allemaal gedetacheerd. Twee keer 3 jaar bij een partij gezeten en nu zit ik alweer 2 jaar op mijn huidige plek en dat blijft voorlopig ook nog wel zo. Niet onderdeel van het team/bedrijf zijn ervaar ik dan ook helemaal niet zo. Tuurlijk komt het wel eens voor dat je ergens eerder weg moet dan verwacht, maar ik weet eigenlijk niet beter dan dat mensen gewoon meerdere jaren ergens zitten.

Ik vind het een heerlijk idee dat als het me niet bevalt op een opdracht ik mijn werkgever opbel en zeg, we gaan wat anders zoeken”. En dat gebeurd dan ook. Heerlijk om dan van dagelijks werk te veranderen zonder weer het gedoe van vakantie uren opmaken en al die rompslomp die je hebt bij baan wisselen. Ik heb heel veel zeggenschap over of ik een bepaalde plek zie zitten of niet. En heb dus ook invloed op de afstand en waar we wel of niet op gaan reageren. Of ik het teveel kantoor of thuis vind, etc etc. Zij vinden het het belangrijkste dat ik het naar mijn zin heb.

Heb het er echt vreselijk naar mijn zin.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-01-25 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:35

Ik heb dezelfde ervaring als Shiloh, alleen werk ik dan voor een groot bedrijf (2500 man).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:16

Ik heb zowel voor een groot als een klein detacheringsbedrijf gewerkt.
Voor een grote zou ik niet snel meer gaan werken, maar bij de kleine zeer persoonlijke firma heb ik met veel plezier gewerkt. Een collega is echt een vriend gebleven (helaas een aantal jaar geleden overleden) en meerdere heb ik nog contact mee via Facebook.

Ik ben wel vaak overgenomen ook door de opdrachtgever, maar voor die kleine firma heb ik meerdere langere projecten gedaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:09

Ik werk als ZZP'er in de IT.

Persoonlijk vind ik het juist heerlijk om niet onderdeel te zijn van het bedrijf waar ik werk. Onderdeel van het team ben ik wèl altijd, want samenwerking is binnen IT van cruciaal belang. Maar al die onzinnige bedrijfsbrede meetings... Dat is niets voor mij :-D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:23

Merk jij nu niet problemen met de strengere regels? Ik hoor dat ze bij de meeste bedrijven steeds vaker op externe vacatures geen ZZP’ers meer willen.