Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:43

Wij hebben thuis de luxe dat mijn man aan huis werkt en onze dochter hem dus veel ziet. Binnenkort word onze tweede geboren en zal mijn man een fulltime opleiding volgen en deze zal hem dus minder vaak zien. Vooral heel jammer voor papa die echt geniet van z'n kleine meid en dat bij een tweede dus toch anders zal meemaken.
Daarnaast ben ik met onze dochter een aantal keer voor een week naar Nederland geweest en heeft zij haar papa dus niet gezien. Maakte echt geen enkel verschil met hoe ze reageerde op hem. Reden dat ik haar meenam was omdat hij dan zijn handen vrij zou hebben en dus thuis door kon. Was dat niet nodig geweest was ze bij hem gebleven.

Overigens ben ik zelf opgegroeid met een vader die heel erg weinig thuis was toen ik klein was (werkte veel dus kwam meestal pas thuis als wij al sliepen) en ik kan je vertellen dat mijn band met mijn vader echt geweldig is. Zijn gebrek aan aanwezigheid in die periode heeft daar zeker niet aan afgedaan.
Ik denk persoonlijk dat het veel belangrijker is wat je doet met je kind als je er wel bent dan dat je er altijd maar gewoon bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:44

Ik vrees dat ik nooit meer een week zonder m'n kind wegga.
Lijkt me echt verschrikkelijk :o ik slaap nog liever geen nacht door dan dat m'n kind een nacht weg is :oo
Een keer m'n kind bij m'n ouders laten slapen omdat wij een feest hadden. Toen ik om twee uur thuis kwam voelde ik me zo ellendig dat ik naar m'n ouders ben gegaan en daar naast m'n kind heb geslapen :') die overigens al om 6uur weer wakker werd.

Omdat die van ons nog niet doorslaapt heb ik al meermaals het advies gehad om hem eens naar een ander te brengen om zelf eens door te slapen. Heb dat altijd zo'n raar advies gevonden :? Of doen anderen dat wel? Ik kan me er namelijk niks bij voorstellen.

Overigens hebben mijn ouders ons ook wel eens een week weggebracht om zelf op vakantie of een weekend weg te gaan. Volgens mij niks aan overgehouden.

Anoniem

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:47

Wij brengen onze kabouter inmiddels wel af en toe 2/3 dagen naar m'n schoonouders omdat ikzelf die tijd echt nodig heb om op te laden. Maar dat is absoluut niet elke week, hij is het afgelopen half jaar helemaal niet uit logeren geweest ook en nu dan 2/3 weken geleden een keer en dit weekend gaat hij ook weer.

Als babyzijnde (lees: eerste paar maanden) niet maar dat komt omdat ik dat zelf niet kon.
Zoonlief maakte het niet echt uit waar ie was, als ie maar kon slapen, drinken en poepen :+

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 10:48

Ik vind het erg vervelend dat hier aangenomen word dat ik denk dat een vader niets uitmaakt in mijn ogen zouden ze beide hun kind niet alleen moeten laten. Vaak (zeker niet altijd) zie je aan een kind dat het meer gehecht is aan de moeder vanwege borstvoeding als je borstvoeding geeft moet je gewoon geen week weg gaan bij je kind want dan loopt je productie terug. Borstvoeding (uitgezondert moeders waar het door medische redenen niet lukt) hoort nu eenmaal bij AP. Dit topic is gericht op natuurlijk ouderschap dus het moet hier kunnen vind ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:52

verootjoo schreef:
Ik vrees dat ik nooit meer een week zonder m'n kind wegga.
Lijkt me echt verschrikkelijk :o ik slaap nog liever geen nacht door dan dat m'n kind een nacht weg is :oo
Een keer m'n kind bij m'n ouders laten slapen omdat wij een feest hadden. Toen ik om twee uur thuis kwam voelde ik me zo ellendig dat ik naar m'n ouders ben gegaan en daar naast m'n kind heb geslapen :') die overigens al om 6uur weer wakker werd.

Omdat die van ons nog niet doorslaapt heb ik al meermaals het advies gehad om hem eens naar een ander te brengen om zelf eens door te slapen. Heb dat altijd zo'n raar advies gevonden :? Of doen anderen dat wel? Ik kan me er namelijk niks bij voorstellen.

Overigens hebben mijn ouders ons ook wel eens een week weggebracht om zelf op vakantie of een weekend weg te gaan. Volgens mij niks aan overgehouden.

Hebben dit ook al gedaan. Op sommige momenten uit medische noodzaak van mij maar we zijn in november een weekendje naar aken geweest en dan is hij blijven slapen bij mijn beste vriendin. Toen was hij 16 maanden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:59

Maar is het realistisch om te verlangen dat beide ouders de eerste jaren veel bij een kind zijn of geen week weg?
Je man zal maar internationaal chauffeur zijn. Of je zal als vrouw een carrière hebben wat veel buitenlandse reizen vraagt.
Ik ken zo veel gezinnen en nee geen van die kinderen hebben een hechtingsprobleem.

En dat is nogal een insinuatie die je doet! Meer hechting door het geven van borstvoeding. Dus kinderen die geen borst krijgen zullen minder gehecht zijn aan de moeder??
Nogal pijnlijk om te lezen als flessenmoeder dat mijn kind wellicht niet goed gehecht is omdat ze geen tiet kreeg.

Hier wel al redelijk snel kind uit logeren gedaan bij oma.
Hebben veel sociale verplichtingen vanuit het werk van mijn man en dan hebben we toch oppas nodig.
Net als wanneer ze ziek is en ik moet werken. Dan gaat ze mooi logeren bij oma.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:07

litilaura schreef:
Ik vind het erg vervelend dat hier aangenomen word dat ik denk dat een vader niets uitmaakt in mijn ogen zouden ze beide hun kind niet alleen moeten laten. Vaak (zeker niet altijd) zie je aan een kind dat het meer gehecht is aan de moeder vanwege borstvoeding als je borstvoeding geeft moet je gewoon geen week weg gaan bij je kind want dan loopt je productie terug. Borstvoeding (uitgezondert moeders waar het door medische redenen niet lukt) hoort nu eenmaal bij AP. Dit topic is gericht op natuurlijk ouderschap dus het moet hier kunnen vind ik.

Ik heb braaf bv gegeven tot ze 5,5 maand was en was er toen echt klaar mee dus rustig aan overgestapt.
Mijn man is echter minstens zo populair zo niet populairder dan ik ben dus die vergelijking gaat in mijn ogen ook niet op.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 11:07

Jullie trekken conclusies die ik helemaal niet zeg. Ik heb niks tegen flessenmoeders dat is een keuze die je zelf moet maken ik zeg alleen dat borstvoedingskinderen vaak meer aan hun moeder dan aan hun vader gehecht zijn zolang ze live borstvoeding krijgen met als enige reden dat ze meer tijd met hun moeder doorbrengen dan met hun vader. Ik heb geen enkel woord over flesvoedingsmoeders gerept.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 11:10

Kinderen kunnen zich ook hechten aan hun moeder, vader, oma, gastouder, pleegouder en alle mogelijke vormen. Maar nogmaals in het geval van het artikel zit de baby midden in een belangrijke hechtingsfase en een belangrijk persoon voor die baby gaat weg daar zal die baby stress van ondervinden.

Nogmaals dit is een topic voor AP OO NO en dergelijke in de basisbeginselen van AP staat duidelijk borstvoeding en de band met je kind houden. Los van mijn persoonlijke mening als je het vanuit AP bekijkt kun je het gewoon niet maken om een week bij je baby van 5,5 maand weg te gaan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:16

Waarom vallen jullie Ts zo erg aan? Dit topic is voor gelijkgestemden en niet om NO af te kraken.

Je hoeft hier niet te zijn, je hoeft hier niet te reageren.

Persoonlijk zou ik ook geen week weg gaan bij mijn kind, maar dat is een persoonlijke keuze en een gevoel.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:18

Litilaura, wanneer ga je onderbouwen wat je hier zegt? Ik heb er namelijk naar gezocht (want baby en werk waarvoor ik zo nu en dan op reis ben), maar nooit publicaties gevonden waarin staat dat een week wegaan waarbij de baby ook zorg krijgt van vertrouwde personen (waaraan hij/zij gehecht is) schadelijk is. Evenmin dat het afbouwen van borstvoeding na een half jaar schadelijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:25

LL hoeft helemaal niks te onderbouwen, zij mag gewoon een mening hebben :)

En het zou wel zo chique zijn als haar woorden niet verdraaid zouden worden tot uit de lucht gegrepen conclusies.

Ook rept het hele artikel niet over de situatie waar die baby in achter blijft. Het zal vast allemaal wel meevallen maar dat is net zo zeer speculeren als waar menigeen TS van beschuldigd.

Nergens voor nodig toch om zo flauw en aanvallend te doen -O-

Als iemand in een topic met deze titel al niet mag zeggen dat ze ervan schrikt dat een moeder haar 5,5 maand oude baby achterlaat voor een verre vakantie, waar mag dat dan wel :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-08-17 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:26

Ik durf absoluut te zeggen dat mijn zoontje de eerste maanden meer aan mij gehecht was, dan aan zijn vader. Simpelweg omdat ik borstvoeding gaf (en geef) en we in die periode nog geen flesje gaven. In die periode is mijn man ook een aantal dagen weg geweest en daar heeft die kleine weinig van gemerkt, maar zodra ik de deur uit was was het toch echt brullen :=

Inmiddels is hij 5,5 maand en krijgt hij nog steeds BV waar dat mogelijk is (op werkdagen is hij bij oma of papa en krijgt hij gekolfde melk), maar is hij ook hartstikke gek op papa. Toch heeft hij duidelijk zijn voorkeur voor een van ons twee, voor verschillende dingen. Voor het slapen gaan is er niks fijner dan in slaap vallen aan de borst (flesje doet de truc echt niet), dus dat is mama; lekker spelen en lol maken doe je met papa (hij schatert het uit bij papa, ook al doet ie niks geks, dat is mij nog niet vaak gelukt ^) ).

Verder hetzelfde als verootjoo. Ik moet er niet aan dénken om hem ergens te laten overnachten, of om zelf een nachtje weg te gaan. Laat staan een hele week :=
Nou slaapt hij ook nog lang niet door en komt nog 1-2 keer 's nachts, dat scheelt natuurlijk ook. Ik heb voor mezelf gesteld dat hij minimaal de nacht moet kunnen doorslapen. En dan moet ik er zelf nog aan toe zijn :Y)

En idd, dat uit logeren geven, zodat je zelf kunt bijtanken. Mijn schoonmoeder opperde dat een paar keer, die had niet in de gaten dat ik dan net zo goed wakker moet worden om te kolven. Dus naast dat ik geen oog dicht zou doen zonder mijn kind, kon ik alsnog niet doorslapen. Dus dat schiet sowieso zijn doel voorbij.

Over een maandje hebben we een bruiloft in Amsterdam, waar we daggast zijn. Er werd al voorgesteld om te blijven overnachten daar. Mijn reactie: 'Van mij mag je, dan zie ik je de dag er na wel weer. Ík ga naar huis, ook al is het midden in de nacht'.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:29

pmarena schreef:
LL hoeft helemaal niks te onderbouwen, zij mag gewoon een mening hebben :)

En het zou wel zo chique zijn als haar woorden niet verdraaid zouden worden tot uit de lucht gegrepen conclusies.

Ook rept het hele artikel niet over de situatie waar die baby in achter blijft. Het zal vast allemaal wel meevallen maar dat is net zo zeer speculeren als waar menigeen TS van beschuldigd.

Nergens voor nodig toch om zo flauw en aanvallend te doen -O-

Als iemand in een topic met deze titel al niet mag zeggen dat ze ervan schrikt dat een moeder haar 5,5 maand oude baby achterlaat voor een verre vakantie, waar mag dat dan wel :P

T is de veroordelende toon dat er bij zit, niet het feit dat ze er van schrikt.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:29

Ze hoeft niks, en ze mag (gelukkig!) alles schrijven, maar als ze haar mening als vaststaande feiten presenteert ben ik daar benieuwd naar, juist omdat de situatie voor mij persoonlijk relevant is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:32

Ik lees eerlijk gezegd niet echt een veroordelende toon :)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 11:38

@ lon

Zoek op atachment parenting en je vind zat info

De Who norm is minimaal 2 jaar borstvoeding de natuurlijke afspeenleeftijd ligt tussen de 2-7 jaar. Dus een half jaar is te vroeg om te stoppen mijn inziens, dit is geen veroordeling dit is gewoon wat ik vind. Kinderen van een half jaar kunnen niet zonder melk dus wat doe je dan juist melk van een andere diersoort geven dat geeft aan dat je kind nog niet zonder borstvoeding kan, in borstvoeding zitten daarbij 3x zoveel stoffen als flesvoeding. Soms lukt de borstvoeding niet en soms is dat overmacht en deze moeders veroordeel ik niet er bestaat namelijk ook nog zoiets als donormelk en werkende moeders kunnen kolven. Moeders die uit gemakzucht kunstvoeding geven dat is hun goed recht maar dat zou niet mijn keuze zijn en is bewezen niet het beste voor je kind. (nogmaals niks tegen moeders waar het niet lukt dat is een ander verhaal)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:59

Wat een discussie weer.

Naar het consternatiebureau geweest. 15 kilo en 97 cm. Kerngezond en een heerlijk ventje.
Vaccinaties tja niet gebruikelijk maar prima in orde. Volgende verjaardag weer terug komen :)

Was in invaller en zag er erg traditioneel uit. Maar hij heeft mij erg verrast :)
Hij vond ons vaccinatie schema prima dekkend en begreep ook heel goed waarom de bmr nu niet gezet werd.
Heerlijk een arts die naar het kind en de situatie kijkt en niet alleen naar de regels en protocollen. Zo hoort het :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:08

Gemakszucht, niks tegen moeders waarbij het niet lukt dat is een ander verhaal....

Lees echt je bericht nog even terug.

Ik denk dat Los om wetenschappelijke stukken vraagt. Niet om een site die preekt voor eigen parochie.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 12:10

Wat fijn zo'n arts te treffen

Want de Who is geen betrouwbare organisatie?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:17

Wanneer ik daarop google vind ik vooral meningen, op pubmed heb ik nog geen publicatie over de schadelijkheid van het tijdelijk afwezig zijn van één ouder gevonden. Ik ben geen zoekmachinekoningin, dus als je de publicaties hebt, wil ik ze graag lezen.

De achtergrondstukken bij het WHO advies (zie de referenties bij dit rapport http://apps.who.int/iris/bitstream/1066 ... 07_eng.pdf, laten imo zien dat schadelijkheid vooral samen hangt met beschikbaarheid van schoon drinkwater Ik betwist niet dat borstvoeding beter is, maar dat afbouwen na 6 maanden in een ontwikkeld land schadelijk is voor je baby heb ik ook niet gevonden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:22

Er zijn zelfs tegenwoordig onderzoeken die uitwijzen dat flesvoeding net zo goed Is dan borst. Dat zijn onderzoeken waar meer rekening is gehouden met de omgevingsfactoren. Dus hoger opgeleiden geven vaker borstvoeding dus die kinderen doen het beter, dus borst is beter. In de nieuwe onderzoeken is met factor rekening gehouden want het beter doen kan ook komen door het feit dat ze hoger opgeleid zijn, meer geld hebben, schoner wonen, etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:24

Uit gemakzucht snap ik ook niet helemaal, want borstvoeding is makkelijker m.i.

Ik moest ook noodgedwongen stoppen met bv, want na 4maanden oefenen kon hij nog geen slok uit de borst drinken. Heb al die tijd wel gekolfd, maar fulltime kolven is werkelijk heel slopend, en mijn productie kapte er ook mee, het is niet meer gelukt op gang te houden kunstmatig met de kolfmachine.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:50

Het artikel heb ik gelezen. Wij zijn nooit een avond, een dag of weekendje weggegaan toen de kinderen klein waren. Wat had ik dat graag gewild, maar mijn man wilde dit absoluut niet, want zou niet goed voor de kinderen zijn. Toen vroeg ik me al af, of wij als ouders uit elkaar gegaan zouden zijn als we regelmatig bijgetankt hadden, meer aandacht hadden besteed aan onze relatie, de kinderen niet altijd in het centrum van onze belangstelling hadden gezet? Mijn ouders die 8 kinderen hadden waaronder één zwaar gehandicapt kind, zijn wel altijd regelmatig bij gaan tanken en ik geloof niet dat wij daar stress van ondervinden. Lieve broers of zusters zorgden voor de "kleintjes" waaronder ik toen viel. Ging prima hoor en ik hield niet minder van mijn ouders.

Kinderen "wonen" je uit. Ze vragen zo verschrikkelijk veel, vaak nog naast het werk dat ouders moeten doen en het opvoeden van andere kinderen als het gezin al wat groter is.

Zoals ik er naar kijk, als je opvoeden van je kinderen echt goed wilt doen, dan moet je lief zijn voor jezelf en voor je partner. Dus als deze vrouw zich graag eventjes laat verwennen, vooral doen :)) . Is in mijn ogen niets mis mee en ze doet niemand te kort als ze een lief iemand heeft die voor het kindje zorgt (pap/ oma/ opa/ bekende). Misschien heeft kindje eventjes stress, dat zou best wel eens kunnen, maar zelf til ik daar dan weer niet zo zwaar aan :o .

Terugkijkend hebben mijn kinderen ook veel stress gehad en moeilijke tijden rondom de scheiding. Vond en vind ik nog steeds heel erg verdrietig dat we ze dat aan hebben gedaan. Maar zoals mijn zonen afgelopen weken vertelden: "hebben we ze ook heel erg gesteund in die dagen, ook al was het een zeer ongelukkige tijd voor ze en zelfs de meest ongelukkige tijd uit hun leven (schrijf dit met tranen in mijn ogen op). ".

Of anders gezegd, het leven kent momenten van stress, voor ons allemaal, dat is inherent aan het leven. We kunnen niet meer als stinkend ons best doen voor onze kinderen. En als ik het hier zo lees binnen dit topic, doen of deden we dit allemaal.

Godfried Bomans zei: "wie argumenteert om goed van kwaad te onderscheiden is eigenlijk een schelm" }> . Of zoals ik altijd zeg: "er zijn meer wegen naar Rome". Individuele vrijheid en je best doen.......daar gaat het om in mijn ogen. Niemand kan het dan fout doen.

Lieve oma/ opa/ verzorgster die de baby goed kent en oppassen daar is in mijn ogen niets mis mee als ouders of een van de ouder eventjes gaan bijtanken en aandacht aan elkaar besteden. Komen ze verfrist weer terug.

Zelf heb ik nooit zo geloofd in vasthouden aan bepaalde inzichten van stromingen. Dan is het te weinig vrij, te weinig individueel. Het is altijd kiezen van iets dat bij je past en bij die situatie van dat moment.
Vaak schipperen dus.

Ik heb borstvoeding gegeven want ik had veel en veel te veel en het was er altijd. Slagroom, zei mijn huisarts, waar veel moeders jaloers op zouden zijn. Hoe gemakkelijk kun je het hebben, met de twee melkflessen altijd bij de hand.
Mijn schoonzusje heb ik overtuigd om te stoppen met de borstvoeding, want ze had zat, maar de voedingswaarde was te laag. Kindjes kwamen niet bij. Voordeel van flesvoeding is dat de binding met de vader gemakkelijker en vanzelfsprekend kan gaan. De kwaliteit van de flesvoeding is zo hoog dat als je kindje lekker tegen je lijf aan houdt en de fles geeft dit genieten is voor beiden partijen. Slechter? Beter wel of geen fles/ borstvoeding? Nee dat geloof ik niet, wel anders?
Natuurlijke opvoeding waarin veel liefde aanwezig is gegeven door ouders en mensen uit de omgeving, dat is belangrijk en of kindje nu drinkt uit de "tiet" of uit de fles (lekker dicht tegen pap/mam aan) maakt geloof ik voor het eindresultaat niet zoveel uit. Toen ik werkte in de antroposofische praktijk heb ik veel vrouwen geadviseerd hoe ze het beste borstvoeding konden geven en wat truukjes om het te laten lukken, maar ook veel vrouwen geadviseerd om ermee te stoppen. Wat niet gaat dat gaat niet en je kindje voelt als het genieten niet aanwezig is, de rust en "zen" gevoel bij het voeden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:57

Top post pien +:)+