Relatie met de ex van mijn beste vriendin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:28

Jildau schreef:
Er worden een aantal uitspraken continu herhaald welke ik echt niet snap.

Als het een jaar uit is mag iemand je niets meer doen, kun je geen gevoelens meer hebben enzovoorts.. Waarom staat daar een jaar voor? Is dat niet heel verschillend per relatie? Kan het niet zo zijn dat je bij de ene het na een week al prima vindt dat hij een ander heeft en een andere ex je misschien je hele leven wel iets blijft doen? Nee dus. Blijkbaar staat die termijn op 1 jaar. Vreemd..

Als je niet wilt dat iemand anders een relatie met jouw ex neemt, omdat je nog gevoelens hebt voor je ex, heb je in mijn ogen 2 mogelijkheden
1) zorg dat je ex geen ex is maar een ex-ex (ofzo).
2) leer omgaan met het feit dat je ex WEL doorgaat met zijn / haar leven
3) doe een cursus: hoe ga ik verder met mijn leven als mijn relatie eindigt, zodat ik geen onderwerp van het gesprek "HELP mijn nieuwe vriend(-in) heeft een jaloerse ex" wordt

Jildau schreef:
Dan lees ik een paar keer dat je je ex en vriendin toch het allerbeste gunt? Ik kan me goed voorstellen dat je niet alle exen het allerbeste gunt. Daarnaast, misschien vind je je ex wel helemaal niet de beste en gun je een vriendin veel beter dan dat.

Als die zogenaamde vriendin van TS vond dat TS meer waard is dan haar ex, dan had ze TS wel gewaarschuwd. En niet op de manier waar ze nu voor gekozen heeft.

Jildau schreef:
En fijn dat de meesten van jullie allemaal supergoede vrienden zijn gebleven met je ex maar niet iedereen heeft die relatie met zijn of haar exen. Ik hoef niet perse met mijn ex en zijn nieuwe vriendin (wat mijn vriendin was) in een ruimte te zijn bijvoorbeeld. Wanneer je beste vriendin met je ex gaat kom je gewoon in zulke poedersuiker. Je deelt lief en leed met iemand en deelt misschien ook dingen met je partner die je niet met je vrienden deelt, en dan ineens gaat hij met je vriendin. Ook gezellig als je eens over seks ofzo praat en je vriendin en jij het met dezelfde vent doen/deden. Ik vind dat gewoon best wel awkward situaties. Niet iedereen kan dat net zo gemakkelijk handelen.

En omdat iemand daar niet mee kan omgaan, mag je dus geen relatie aangaan met de ex van je vriend(-in)? Je kunt er ook mee leren omgaan...

Jildau schreef:
Ik zeg niet dat een ex absoluut een no go is maar wel dat het een lastige situatie kan zijn waar je dus eerst even goed over praat met je beste vriendin. Dan was het zo anders over gekomen dan dat je hem voor haar neus op de smoel pakt. Enorm pijnlijke situatie.. Echt niet okee.

Als je het alleenrecht wilt hebben op je ex, dan is het pijnlijk ja.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:29

Jildau, dat jaar staat in dit topic op een jaar omdat het toevallig zolang uit is met de ex.
Was dat 10 maanden geweest zal er meer over 10 maanden zijn gesproken.

Jildau

Re: [LZP] Relatie met de ex van mijn beste vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:34

Rucamor: Het is voor mij een totaal ander iets als dat "iemand anders" een relatie met mijn ex heeft dan wanneer het mijn beste vriendin zou zijn. Dat is ook direct het verschil tussen iemand nooit meer hoeven zien en juist mogelijk heel vaak moeten zien / verhalen moeten aanhoren over hem.

Je kunt er mee leren omgaan maar het is toch ook fijn als je vriendin rekening met jou houdt en dat je er dus even over praat samen voordat je actie onderneemt?

Alleenrecht? Of iedereens recht alleen wanneer het mijn beste vriendin betreft is het lastig.

Bruintje: Dat snap ik maar ik vind niet dat je voor een ander kunt bepalen wanneer zij over een relatie heen moet zijn. Is per persoon en per relatie verschillend lijkt me.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:36

Natuurlijk is dat per persoon verschillend.
Maar als je echt verliefd bent dan mag het over 5 jaar nog niet want toevallig heb je een vriendin die er extreem lang over doet?

Mijn laatste ex is 27 jaar geleden, nee pas op afblijven :P :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:37

Jildau schreef:
justkid schreef:
Ik vind het best een mooie discussie afgezien van de venijnige steken hier en daar.
Wat een verschil zit er in beleving. Ik ben blij dat ik niet zulke ingewikkelde vriendinnenrelaties heb met ongeschreven gedragscodes. Ik kan me er wel enigszins in verplaatsen maar voor mij zou dat zo absoluut niet werken. Hoe mooi is het als je elkaar het beste en geluk gunt ook al is dat met een ex vriendje. Natuurlijk zit er verschil in de ene of de andere ex relatie en vriendin. Ik kan me ook voorstellen dat het in sommige gevallen pijnlijk kan zijn, maar in dit voorbeeld?
Verder verbaast het me echt enorm hoe weinig de inbreng van de ex er blijkbaar toe doet.
Het gaat toch om de relatie tussen twee mensen.
De relatie tussen andere mensen (vriendinnen, vrienden) staat daar toch los van?
Ik ben hier ook echt te oud voor geloof ik :')
Maar ik kan me dit ook echt niet herinneren van mijn vrienden clubje van vroegah en weet je vriendschappen gaan echt voorbij en er komen ook weer nieuwe voor terug. Op deze "ongeschrevenregelvriendschappen" zou ik echt niet vertrouwen.

Waarom kun je je het in dit voorbeeld niet voorstellen? Ik weet naar aanleiding van de openingspost niet hoe de relatie tussen de vriendin en B was. Ook niet hoe die uit ging en ook niet hoe vriendin zich erover voelt.

Omdat de vriendin van de ts in het afgelopen jaar dat het uit was verschillende vrienden van haar eigen ex heeft
gedated tijdens het uitgaan met de ts, doet dat er dan helemaal niks toe? Dat is dan ineens iets heel anders? waarom mag de ex dan niet met een vriendin als ze elkaar leuk vinden, dat het niet zo'n handige zet is om dat zo voor haar neus te doen ja dat zegt de ts zelf ook al de hele tijd.
Maar als die vriendin zelf al verschillende anderen heeft gehad binnen dezelfde vriendengroep en dan waarschijnlijk ook wel eens voor zijn neus is dat dan wel ok? Ik verbaas me echt over hoe er wat dat aangaat met twee maten wordt gemeten omdat het toevallig je vriendin is. Die mag dit allemaal wel uithalen maar wanneer die jongen de ts wel ziet zitten en dit wederzijds is is het ineens een no-go.
Dat klopt gewoon van geen kant.

Jildau

Bruintje: Ik zeg niet dat het helemaal niet mag he.. Ik ben alleen wel van de communicatie en niet van de op z'n bek pakken voor haar neus methode.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 24-04-17 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Stel dat je in de situatie zit dat het je enorm veel pijn doet
waarom zou jij je helemaal moeten laten opvreten en kwetsen terwijl je vriendin lachend een nieuw leven toegaat met jou ex? Wat een rekening houden met elkaar zeg.. poe poe :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:39

Jildau schreef:
Bruintje: Ik zeg niet dat het helemaal niet mag he.. Ik ben alleen wel van de communicatie en niet van de op z'n bek pakken voor haar neus methode.

Maar daarin zegt ts zelf ook dat het niet de schoonheidsprijs verdiende.
En dat ze eigenlijk ook niet verwacht had dat te gaan doen.

En ja dat vriendin zich gekwetst voelt kan ik me zeker voorstellen.
Maar na 2 maanden nog geen telefoon aannemen.
Dan ben je een drama queen als vriendin.
En is het de naam vriendin ook niet waard.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:39

bruintje123 schreef:
Maar als je echt verliefd bent dan mag het over 5 jaar nog niet want toevallig heb je een vriendin die er extreem lang over doet?

Als je vriendin je dierbaar is overleg je op zijn minst en als jij dierbaar bent voor je vriendin probeer je ook samen eruit te komen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:42

Gianti schreef:
bruintje123 schreef:

Als je vriendin je dierbaar is overleg je op zijn minst en als jij dierbaar bent voor je vriendin probeer je ook samen eruit te komen

Overleggen? Komt op mij over alsof je toestemming dient te vragen aan de vriendin.

Of bedoel je dat je het meldt: joh ik ben gek op je ex, dus je zult ons wel vaker samen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:42

Lieshorses schreef:
waarom zou jij je helemaal moeten laten opvreten en kwetsen terwijl je vriendin lachend een nieuw leven toegaat met jou ex? Wat een rekening houden met elkaar zeg.. poe poe :+

Lees een keertje wat Justkid gepost heeft. Helemaal akkoord met wat daarin gesteld wordt trouwens.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:43

Maar je vriendin heeft niks te maken met hoe jij een relatie aangaat met iemand.
Dat klinkt misschien bot maar je hebt geen driehoeksrelatie of iig dat zou niet moeten.
Ik snap ook niet dat mensen (vooral vrouwen) allerlei privé dingen over hun relatie delen met hun vriendinnen dat vind ik pas een no-go.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:48

Lieshorses schreef:

Dan wordt het tijd om jezelf aan te pakken en ervoor te zorgen dat het je niet meer 'helemaal opvreet en kwetst'.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:50

Rocamor schreef:
Gianti schreef:

Overleggen? Komt op mij over alsof je toestemming dient te vragen aan de vriendin.

Of bedoel je dat je het meldt: joh ik ben gek op je ex, dus je zult ons wel vaker samen zien.

Overleggen kan ook zijn, joh ik weet dat het nog gevoelig ligt, maar vind hem erg leuk en wil graag proberen, maar zal opletten dat ik hem niet voor je neus gelijk op zijn bek pak en je ook rustig aan idee kan wennen. Ofzo..

Ideaal zal het soms nooit worden, maar voor mij zijn mijn vriendinnen en hun gevoelens ook belangrijker. Dan maar een keer niet blij vertellen hoe goed die zoent en hoe geweldig die is en misschien ook in begin wat minder cozy op de bank samen zitten als vriendin over de vloer zijn. Ik verwacht daar in tegen wel dat ze ook poging doet om het te accepteren voor mijn geluk.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:53

Hoe goed je vriendschap is heeft ook een factor in dit verhaal. Hoe leuk je ook kan roepen 'best friends foreverrrr' zijn er tegenwoordig maar barweinig vriendschappen die daadwerkelijk echt dingen doorstaan volgens mij.

Laat ik even een voorbeeld nemen: Ik was al jaaaaaaaaren bevriend met een meisje waar ik heel erg goed mee kon. Zij heeft mij toen gekoppeld aan mijn nu exvriend, dat was de beste vriend van haar eigen vriend en dan was het zo leuk want dan konden we met z'n vieren afspreken. Ik kreeg wat met exvriend en toen ineens was er drama. Ze kon het niet hebben dat ik met hem had, want ze was ineens verliefd op mij? Ze heeft toen 6 jaar vriendschap in een klap over de balk gesmeten toen ze mij voor leugenaar uitmaakte, ze trok het niet dat ik een relatie had met die jongen waar ze MIJ aan gekoppeld had en om het af te maken heeft haar eigen vriend mij nog even bedreigd ook. Dat zegt ook wat over die persoon zelf en nee, dan ben in je in mijn ogen geen goede vriendin (meer).

Kijk: Als jij een vriendschap hebt waar je echt door het vuur gaat voor elkaar, vertel je elkaar vaak ook alles. Ook dit soort dingen. Dus ja, in de mate van hoe open je daar over bent geweest was er misschien zelf ook wat af te lezen, maar haar gedrag komt een beetje over alsof jij er vandoor bent gegaan met iemand waar zij een oogje op had, niet iemand waar zij al wat mee gehad heeft, het zelf uitgemaakt heeft en 'overheen' is. Dit is gewoon afgunst en jaloezie. Waarom? Dat weet zij alleen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:53

Kinke schreef:
Lieshorses schreef:

Dan wordt het tijd om jezelf aan te pakken en ervoor te zorgen dat het je niet meer 'helemaal opvreet en kwetst'.

Dit dus.

En het is erg verbitterd als je je vriendin niet lachend een nieuw leven in laat gaan.
Ook dat is geen rekening houden met.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:56

Lieshorses schreef:

Stel dat je geen vrouw bent, maar een man. In dit voorbeeld B. Je ex dumpt je, zet de bloemetjes buiten met verschillende van jouw vrienden, maar dan wordt jij verliefd op haar vriendin en dan flipt ze.

Als ik B was, zou ik dolblij zijn dat ik van die dame af ben.
Als ik TS was, zou ik die vriendin lekker in haar eigen sop gaar laten koken (of haar dit topic sturen, wie weet heeft ze toch gevoel voor humor)
Als ik die vriendin was, zou ik me verschrikkelijk schamen en echt keihard aan mijn zelfrespect gaan werken. Want als ze dat had gehad, zou ze geen dingen uit ramen hebben gegooid, geen foto's aan weetikwie hebben geappt (ze zou helemaal geen foto hebben gemaakt) en geen fiets verstopt hebben. Als ze werkelijk respect voor zichzelf zou hebben gehad, zou ze haar zelfbeheersing hebben bewaard en zou ze die avond naar TS en B zijn toegegaan om rustig te melden dat ze naar huis ging. En dan zou ze rustig gevraagd hebben of TS mee ging, dan wel een sleutel wilde om later het huis in te kunnen of dat ze liever ergens anders ging slapen. En dan zou ze de volgende morgen, uitgeslapen en fris gedoucht, met TS hebben kunnen bespreken wie wat voor wie voelde.
Overigens vraag ik me af of ze al twee maanden alle contact weigert omdat ze nog boos is, of omdat ze zich schaamt. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat iemand twee maanden boos boos blijft, al helemaal niet hier om. Zo'n ontzettende energieverspilling, daar is het leven toch veel te kort voor?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:59

En als TS werkelijk respect voor haar had gehad ging ze niet zomaar met hem zoenen maar ging ze eerst met vriendin mee naar huis en dan de volgende morgen, uitgeslapen en fris gedoucht, vertellen aan vriendin dat ze gevoelens heeft voor B en hoe vriendin daarin staat.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:00

Ik ben echt volgens mij de enige die het van die fiets wel leuk vind, maar ik heb dan ook soms rare humor

Ik denk dat als je een jongen tussen je vriendschap laat komen de vriendschap toch al niet veel waard was. Van beide kanten.

Voor de vriendin van de TS als voor TS zelf.

Ik denk dat als je zulke goede vriendinnen was geweest je de reactie van een ander wat beter in had kunnen schatten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:05

Thenexttry schreef:
Ik ben echt volgens mij de enige die het van die fiets wel leuk vind, maar ik heb dan ook soms rare humor

Ik denk dat als je een jongen tussen je vriendschap laat komen de vriendschap toch al niet veel waard was. Van beide kanten.

Ik denk dat als je zulke goede vriendinnen was geweest je de reactie van een ander wat beter in had kunnen schatten

En dan had die zogenaamde vriendin ook allang gevoeld of gemerkt dat haar beste vriendin een oogje op haar ex zou hebben...

Gianti, zoals jij het brengt is voor mij "melden". Als je zou overleggen, zou je vragen of ze het goed vindt dat je hem af en toe zoent in haar bijzijn, of ze er geen bezwaren tegen heeft dat je met haar ex samen bent.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:05

Jildau schreef:
En als TS werkelijk respect voor haar had gehad ging ze niet zomaar met hem zoenen maar ging ze eerst met vriendin mee naar huis en dan de volgende morgen, uitgeslapen en fris gedoucht, vertellen aan vriendin dat ze gevoelens heeft voor B en hoe vriendin daarin staat.

Dat had ze zeker het beste kunnen doen, dat geeft ze ook steeds aan.
Maar dat is niet gebeurt.
Ze wil nu nog steeds sorry zeggen en er over praten maar de vriendin houd de boot steeds af.
Dat is ook wel erg zielig gedrag.

net zo als ts midden in de nacht op straat laten staan.
Wat dat betreft hebben ze die nacht beide hun onverantwoordelijke gedrag wel laten zien.
En hoeft ts niet meer door het stof als de vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:07

Kennelijk is het allemaal (nog) te groot voor je vriendin om over haar boosheid heen te stappen. So be it. De één gaat nou eenmaal makkelijker met dat soort dingen om dan de ander. Dit is blijkbaar haar manier.

De vraag is: wat wil je nog van haar? En zijn die verwachtingen realistisch? Vriendschap kan je niet afdwingen. Dat moet van twee kanten komen. En een goed gesprek met elkaar willen voeren ook. Misschien is het geen gek idee om haar gewoon te melden dat je het graag nog eens wilt uitpraten en dat je deur altijd open staat. En als je niks hoort gewoon voor jezelf een punt zetten achter je schuldgevoel en ook achter je verongelijkte gevoel naar haar toe. En verder gaan met je leven. En haar de ruimte geven om verder te gaan met dat van haar.

En natuurlijk nooit meer zo dronken worden dat je op de verkeerde momenten zoent met de verkeerde mensen. O:) :+

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:08

Rocamor schreef:
Thenexttry schreef:

En dan had die zogenaamde vriendin ook allang gevoeld of gemerkt dat haar beste vriendin een oogje op haar ex zou hebben...

Gianti, zoals jij het brengt is voor mij "melden". Als je zou overleggen, zou je vragen of ze het goed vindt dat je hem af en toe zoent in haar bijzijn, of ze er geen bezwaren tegen heeft dat je met haar ex samen bent.

haha dat wilde ik nog zeggen, maar is verkeerd gegaan geloof ik .. maar dat dus!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:18

safina schreef:
Kennelijk is het allemaal (nog) te groot voor je vriendin om over haar boosheid heen te stappen. So be it. De één gaat nou eenmaal makkelijker met dat soort dingen om dan de ander. Dit is blijkbaar haar manier.

De vraag is: wat wil je nog van haar? En zijn die verwachtingen realistisch? Vriendschap kan je niet afdwingen. Dat moet van twee kanten komen. En een goed gesprek met elkaar willen voeren ook. Misschien is het geen gek idee om haar gewoon te melden dat je het graag nog eens wilt uitpraten en dat je deur altijd open staat. En als je niks hoort gewoon voor jezelf een punt zetten achter je schuldgevoel en ook achter je verongelijkte gevoel naar haar toe. En verder gaan met je leven. En haar de ruimte geven om verder te gaan met dat van haar.

En natuurlijk nooit meer zo dronken worden dat je op de verkeerde momenten zoent met de verkeerde mensen. O:) :+

Ik hoef in principe niks meer van haar, maar wil het graag netjes afsluiten. Waarschijnlijk meer om mijn eigen schuldgevoel wat af te laten nemen... ik ben wel zo realistisch dat ik denk dat we geen vriendinnen meer zullen zijn. Maar voor ons allebei een afsluiting met iets minder wrok gevoelens zou wel fijn zijn. Kan zij verder en kunnen B en ik ook verder.
Tevens wil ik haar graag "persoonlijk" op de hoogte brengen dat B en ik graag verder met elkaar willen en dat ze dit niet via facebook hoeft te zien. Dat klinkt heel raar, nadat ik voor haar neus heb staan zoenen wat vrij respectloos was. Dat begrijp ik. Maar wil graag niet nog een respectloze actie doen door het kwakkeloos op facebook neer te knallen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:25

TS, je hebt toch 2 maand geprobeerd met haar in contact te komen? En zij houdt de boot af?

Sorry dat ik het dan zeg, maar dan snap ik niet zo goed, waarom je dan nog "netjes wilt afsluiten". Je hebt het in haar ogen (denk ik) toch al verknald en hoe diep je ook door het stof gaat, het zal voor haar nooit diep genoeg zijn.

Hou de eer aan jezelf. Ze heeft tijd genoeg gehad om jouw excuses te ontvangen. Geef haar geen munitie meer en ga samen met B verder met je leven.

Als ik het goed begreep wenst ze B alle nare ziektes toe die er zijn, een jaloerse ex heeft hij er in ieder geval gratis bijgekregen.

Ik zou het laten rusten. Ze wenst geen excuses en je krijgt haar goedkeuring toch niet.