Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Askja schreef:Dit Calimeroverhaal kan ik niet serieus nemen.Citaat:Maar hoe moeten wij als boeren zijnde opboksen tegen grote clubs als wakker dier en PvdD? Lespakketten die kinderen op de basisschool krijgen zijn van wakker dier! En echt, dat zijn geen objectieve beelden en teksten! Vorig jaar gezien dat ze het hebben over kist kalveren, maar dat mag al zo lang niet meer...
De agrarische sector is een grote, goed georganiseerde bedrijfstak met van oudsher een sterke lobby. Het CDA is nog altijd een behoorlijk grotere en machtiger partij dan de PVDD. Du kom niet aan met 'hoe moeten wij als boeren opboksen tegen grote clubs als Wakker Dier en PvdD'.
Op het gebied van beeldvorming, publiciteit en PR heeft de boerensector zich tegenover Wakker Dier en PvdD te passief opgesteld en in het defensief laten dringen. Je kunt het die clubs niet kwalijk nemen dat zij aldus het initiatief in de beeldvorming over boeren deels over hebben genomen. Daar heeft de sector het zelf laten liggen.
Kom dan zelf met lespakketten, organiseer zelf excursies voor leerlingen van scholen in stedelijke gebieden naar boerderijen, zet zelf een nationale publiciteitcampagne op, als jullie vinden dat de boer overal de gebeten hond is en het publiek een verkeerd beeld heeft van boeren.
Om te zeggen: ik denk dat je bij elke boer desgevraagd op het bedrijf mag komen kijken, vind ik echt te makkelijk. Daar hebben we geen tijd voor: idem. Tegenwoordig heeft iedereen tijd tekort, dat is echt niet voorbehouden aan boeren.
Overigens denk ik dat qua PR de agrarische sector zijn handjes mag dichtknijpen met Boer Zoekt Vrouw. Helemaal gratis een enorme publiciteitsboost voor het boerenbedrijf, wat wil je nog meer.
Tiepfoudt schreef:Oplossing is volgens mij prijzen omhoog, en het extra geld naar de veehouders om te investeren in dierenwelzijn en milieu. Zonder geld staan zij machteloos, afgezien van een paar kleine creatieve uitvindingen, maar die gaan de wereld niet redden.
Ik begrijp mensen gewoon niet als zij het niet ok vinden om dieren te eten. Ik vind het prima als ze zelf die keuze maken, maar ik wil ook graag de discussie met ze aan gaan om er misschien een klein beetje van te begrijpen.
Citaat:4.4.1
Melkveehouderij
De maatschappelijke waardering van de melkveehouderij is samen met de tuinbouw, de akkerbouw en de supermarkten relatief hoog ten opzichte van de andere subsectoren en de referentiesectoren. In 2014 kwamen er geen sectorspecifieke aanbevelingen naar voren voor de melkveehouderij. Ook in 2016 scoort de sector ten opzichte van andere sectoren hoog op de satisfiers en laag op de dissatisfiers, wat betekent dat de algemene aanbevelingen en aandachtspunten van toepassing zijn op de melkveehouderij. Een specifiek aandachtspunt is dat de reputatie voor de melkveehouderij is afgenomen waar het voor een aantal andere sectoren juist toenam. Dit geeft aan dat de sector haar positie kan versterken door haar reputatie te verhogen.
4.4.2
Akkerbouw
De maatschappelijke waardering van de akkerbouw is relatief hoog ten opzichte van andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. Zowel in 2014 als in 2016 was er een kleine daling van de waardering ten opzichte van 2012. Dit is een aandachtspunt voor de sector,en geeft ook aan dat hier winst te behalen valt voor deze sector. In 2012 waren burgers namelijk positiever over de akkerbouw.Een ander aandachtspunt in 2014 was de lichte daling van de perceptie van door de sector genomen maatregelen ten opzichte van 2012. Bij de huidige monitor is de perceptie van genomen maatregelen echter geen factor van belang meer voor het verklaren van maatschappelijke waardering. De akkerbouw sector scoort hoog op de satisfiers en laag op de dissatisfiers, wat aangeeft dat de algemene aanbevelingen en aandachtspunten van toepassing zijn. De akkerbouw heeft een positieve score op verschillende innovatiemaatregelen zoals rondom biotechnologie en procesdetail. Mogelijk kan de sector hiervan profiteren door zich als een innovatieve en marktgerichte sector te profileren. Hierbij is het belangrijk de link te leggen met reputatie, een belangrijke verklarende factor, door bijvoorbeeld innovatieve maatregelen te koppelen aan werkgelegenheid of toekomstgerichtheid en stabiliteit.
4.4.3
Tuinbouw
De maatschappelijke waardering van de tuinbouw is relatief hoog ten opzichte van andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. Over het algemeen scoort de tuinbouw sector hoog op
de satisfiers en laag op de dissatisfiers, en zijn er net als in 2014 geen specifieke aanbevelingen. Aanvullend zijn er twee positieve punten te noemen.
Allereerst scoort de sector positief op de belangrijke verklarende factor reputatie, en laten de resultaten zien dat de reputatie in 2016 is toegenomen. Dit is iets waarop de sector zich kan profileren. Ten tweede, en wellicht eraan gekoppeld, scoort de sector relatief gezien positief op innovatieve maatregelen, zoals verticale landbouw, procesdetail en automatisering. Mogelijk kan de sector hiervan profiteren door zich als een innovatieve marktgerichte sector te profileren. Hierbij is het belangrijk de link te leggen met reputatie, een belangrijke verklarende factor.
4.4.4
Varkenshouderij
De varkenshouderij scoort samen met de pluimveehouderij relatief laag op maatschappelijke waardering ten opzichte van de andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. De sector scoort relatief laag op satisfiers en hoog op dissatisfiers. Met name de scores op betrokkenheid en reputatie zijn relatief laag, hoewel reputatie wel wat in de lift zit. Betrokkenheid is de belangrijkste verklarende factor; wellicht kan de sector de betrokkenheid verhogen door zich te richten op storytelling, bedrijfsbezoeken of directe verkoop.
Op het gebied van de perceptie van door de sector genomen maatregelen zien we dat de sector relatief laag scoort op veiligheid en innovatie. Wellicht kan de sector de initiatieven die worden genomen op deze gebieden meer prominent communiceren.
4.4.5
Pluimveehouderij
De pluimveehouderij scoort relatief laag op maatschappelijke waardering ten opzichte van de andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. De positievere waardering in 2014 ten opzichte van 2012 is in 2016 op hetzelfde niveau gebleven.
De sector scoort relatief laag op satisfiers en hoog op dissatisfiers. Met name de scores op betrokkenheid en reputatie zijn relatief laag, hoewel reputatie wel wat in de lift zit. Betrokkenheid is de belangrijkste verklarende factor, wellicht kan de sector de betrokkenheid verhogen door zich te richten op storytelling, bedrijfsbezoeken of directe verkoop.Op het gebied van perceptie van door de sector genomen maatregelen zien we dat de sector relatief laag scoort op innovatie. Wellicht kan de sector innovatiemaatregelen meer prominent communiceren.
Hierbij is het belangrijk de link te leggen met reputatie, een belangrijke verklarende factor, door bijvoorbeeld innovatieve maatregelen te koppelen aan werkgelegenheid of toekomstgerichtheid en stabiliteit.
Citaat:dit is dus typisch een opmerking van iemand die nog nooit mee heeft gedraaid in een boerenbedrijf. Een boer werkt namelijk 7 dagen in de week, geen 5 of nog minder
Askja schreef:Citaat:dit is dus typisch een opmerking van iemand die nog nooit mee heeft gedraaid in een boerenbedrijf. Een boer werkt namelijk 7 dagen in de week, geen 5 of nog minder
Euh..? Jij denkt dat iedereen behalve de boeren van 9 tot 5 werkt? Genoeg mensen elders die ook 7 dagen per week werken. Je hoort mij overigens nergens zeggen dat boeren niet superhard werken.
(zelf werk ik ook 7 dagen per week om de kudde paarden hier te verzorgen, die stoppen namelijk ook niet met poepen en vreten in het weekend )
josien_m_ schreef:Ook wetenschappers dus, die elkaar onderuit halen...
"Wat heb ik nou met ethiek", wat een vreemde opmerking, je leven hangt er van aan elkaar. ieder politiek standpunt, je eigen keuzes, alles zijn ethische afwegingen. Daarin kun je verschillende visies aanhangen, dat wel. Wanneer je keuze is om vlees te eten, betekent dat iets voor anderen, mensen zowel als dieren. Hoe ga je om met die consequenties, accepteer je ze? wil je ze zien of negeer je ze? Want ja, er is onnoemelijk dierenleed in de vleesindustrie. Dieren kunnen lijden, dat ontken je waarschijnlijk niet. In de meeste gevallen is hun leven heel kort en onaangenaam en dan kun je zeggen dat dieren geen weet hebben van de dood. Of dat waar is kun je als mens niet weten, wel denken om de misstanden voor jezelf te bagatelliseren. En dat het onaangenaam is met te weinig ruimte om een eigen, zinvol leven te lijden, afgesloten van de buitenwereld of met veel te veel op te kleine ruimtes, tja, dat nemen ze wel waar en is te zien aan allerlei gedragsproblemen.
Tiepfoudt schreef:Ik begrijp mensen gewoon niet als zij het niet ok vinden om dieren te eten. Ik vind het prima als ze zelf die keuze maken, maar ik wil ook graag de discussie met ze aan gaan om er misschien een klein beetje van te begrijpen.
Tiepfoudt schreef:Maar ik vind het maar wat frustrerend, en met mij vele anderen, dat mensen die nog nooit met hun kleine teen in in de stront hebben gestaan zo goed lijken te weten wanneer een dier lijdt of niet. Dát vind ik toch zo bijzonder. Dat zij beter weten wanneer Klaartje 385 zich "niet goed voelt", dan de veehouder die zo'n 50-60 uur per week in de stal bij Klaartje 385 doorbrengt. Maar ondertussen liggen onze honden, katten en konijnen te vereenzamen en te vervetten, hebben zij tig rasspecifieke aandoeningen omdat wij chihuahua's en bulldog's zo schattig vinden, staan onze manegepaarden het grootste deel van de dag in een stal óf hebben ze 70 stuiterende kilo's op hun verzakte ruggen en kampen ze met blessures omdat ze uitgebuit worden. En dat is allemaal zo ethisch verantwoord, poeh.
Askja schreef:Euh..? Jij denkt dat iedereen behalve de boeren van 9 tot 5 werkt? Genoeg mensen elders die ook 7 dagen per week werken. Je hoort mij overigens nergens zeggen dat boeren niet superhard werken.
(zelf werk ik ook 7 dagen per week om de kudde paarden hier te verzorgen, die stoppen namelijk ook niet met poepen en vreten in het weekend )
Ja hoor, dat kan ik best. Heb ik ook meermalen aangegeven. Volgens mij is dat ook helemaal geen punt van discussie hier. Ik vind het alleen vreemd dat ik blijkbaar niet mag zeggen dat er meer mensen zijn die heel hard werken (voor mijzelf valt dat inderdaad mee, het werk is te overzien maar komt wel elke dag terug uiteraard).Citaat:Je kunt hopelijk wel voorstellen hoeveel druk dat met zich meebrengt.
Citaat:Ik en vele anderen, voelen ons in de steek gelaten, door de overheid, maar ook hebben wij het gevoel dat wij er niet meer toe doen in de samenleving. Dat er vlees ligt in de supermarkt is heel gewoon geworden. Men pakt dat wel, maar ondertussen wel kritiek hebben.
Tiepfoudt schreef:Maar ik vind het maar wat frustrerend, en met mij vele anderen, dat mensen die nog nooit met hun kleine teen in in de stront hebben gestaan zo goed lijken te weten wanneer een dier lijdt of niet. Dát vind ik toch zo bijzonder. Dat zij beter weten wanneer Klaartje 385 zich "niet goed voelt", dan de veehouder die zo'n 50-60 uur per week in de stal bij Klaartje 385 doorbrengt. Maar ondertussen liggen onze honden, katten en konijnen te vereenzamen en te vervetten, hebben zij tig rasspecifieke aandoeningen omdat wij chihuahua's en bulldog's zo schattig vinden, staan onze manegepaarden het grootste deel van de dag in een stal óf hebben ze 70 stuiterende kilo's op hun verzakte ruggen en kampen ze met blessures omdat ze uitgebuit worden. En dat is allemaal zo ethisch verantwoord, poeh.
Citaat:ik snap echt de frustratie wel maar probeer je toch niet gek te laten maken door het geschreeuw op televisie en internet. Dat kost namelijk alleen maar energie en je wordt er boos van, waardoor je grote kans loopt dat de mensen die wél openstaan voor jouw verhaal en wél echt interesse hebben in de sector worden afgeschrikt door jouw houding. En dat is gewoon zonde.
maura schreef:Dank voor de complimenten trouwens. Dat Magrathea dingen herkent verwachtte ik wel, maar ik vind het enorm leuk om te lezen dat ook mensen die wellicht minder prettige ervaringen hebben met vegetariërs de moeite willen nemen om zo'n lap tekst te lezen en ook begrijpen waarom ik ervoor kies om geen vlees te eten.
Ik snap trouwens ook best waarom sommige mensen zich ergeren aan vegetariërs, maar er zijn nou eenmaal best wat mensen die het nodig vinden (of hebben?) om elke waarheid die ze denken te ontdekken met al hun soortgenoten te delen. Enthousiasme is mooi, maar je moet niet overdrijven. Ik trekt de grens bij mensen die mij hun religie willen opdringen maar een vleeseter die het prima vindt dat ik vegetariër ben krijgt bij mij op de BBQ gewoon een goed stukje lokaal geproduceerd buitenloopvlees. Maar daar ligt dan wel een groenteburger en - als ik ze krijgen kan - een weedburger http://dutchweedburger.com naast.
juval schreef:nogmaals, ik ben dit topic niet begonnen voor een politieke discussie, maar om er achter te komen wat het werkelijke doel van de antiboerenpartijen is (iemand opperde een hogere omzet voor de vegetarische slager... zou dat het zijn?)
Magrathea schreef:Het spijt me maar in dit stukje ben jij degene die woorden verdraait. Wie zegt dat ik hier een doorgefokte bulldog/chihuahua heb, een eenzaam konijn, een obese kat, een paard 23/7 op stal en geld geef aan een manege?
Zij die dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben zijn daar over het algemeen óók tegen. Maar daar hebben we het nu niet over. Anders moeten we ook misstanden in de kledingindustrie erbij trekken, en kinderarbeid in Applefabrieken. Er zijn zoveel dingen niet ethisch in de wereld, dat wil niet zeggen dat je je niet (onder meer) druk kan maken over één ding dat je niet ethisch vindt.
Ik denk dat ik het meer met je eens bent dan je denkt. Als het niet mogelijk is om 200 dieren gezond te houden, dan wil je toch liever naar een situatie waar dat wel mogelijk is? Een eerlijke prijs voor je dieren zodat die in goede levensomstandigheden kunnen gedijen? Dat is exact waar de 'antiboerenbeweging' naar streeft, alleen wordt dat over het algemeen niet gezien. Ga helemaal mee met Askja daarin.
Overigens kan mijn lichaam de ethiek prima waarderen, ik sta versteld van hoe vaak griep/verkoudheid mij overslaat sinds ik geen dierlijke producten meer eet.
Edit: goed verhaal maura, ik herken het helemaal
Tiepfoudt schreef:Maar over het hebben van een keuze; ik heb het beeld van veganisten dat ze zo pro-natuur zijn als maar kan. Een beer eet ook z'n zalmpje op terwijl hij ook voor de planten aan de oever van de rivier kan gaan. Dit is heel natuurlijk. Maar zodra wij mensen een dier opeten terwijl we ook van plantaardig voedsel zouden kunnen leven (ik heb m'n twijfels over hoe gezond het is, maar ik laat dat liever aan voedingsdeskundigen over), wat de mens al honderdduizenden jaren zo doet, staan ze met z'n allen te steigeren. Ik begrijp die gedachtengang echt niet, hoe graag ik dat ook zou willen.