wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:32

Ook wetenschappers dus, die elkaar onderuit halen...
"Wat heb ik nou met ethiek", wat een vreemde opmerking, je leven hangt er van aan elkaar. ieder politiek standpunt, je eigen keuzes, alles zijn ethische afwegingen. Daarin kun je verschillende visies aanhangen, dat wel. Wanneer je keuze is om vlees te eten, betekent dat iets voor anderen, mensen zowel als dieren. Hoe ga je om met die consequenties, accepteer je ze? wil je ze zien of negeer je ze? Want ja, er is onnoemelijk dierenleed in de vleesindustrie. Dieren kunnen lijden, dat ontken je waarschijnlijk niet. In de meeste gevallen is hun leven heel kort en onaangenaam en dan kun je zeggen dat dieren geen weet hebben van de dood. Of dat waar is kun je als mens niet weten, wel denken om de misstanden voor jezelf te bagatelliseren. En dat het onaangenaam is met te weinig ruimte om een eigen, zinvol leven te lijden, afgesloten van de buitenwereld of met veel te veel op te kleine ruimtes, tja, dat nemen ze wel waar en is te zien aan allerlei gedragsproblemen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:36

Ethiek is ook een vorm van wetenschap, maar de discussie over of mensen vlees nodig hebben of niet is inderdaad niet zwart/wit. Het spijsverteringsstelsel is inderdaad een uiterst complex systeem, zo complex dat het door 'de wetenschap' nog niet volledig wordt begrepen. Het gebit is daar maar 1 onderdeel van en wie een beetje oplet weet dat onze gebitten nogal van elkaar verschillen, ook al hebben we dan allemaal dezelfde hoeveelheid tanden en kiezen. Wat je lichaam uiteindelijk uit je voedsel weet te peuren wordt in belangrijke mate bepaald door je darmflora en laat die nou óók bij geen twee mensen hetzelfde zijn. Er zijn wel weer overeenkomsten in darmflora te vinden wanneer je kijkt naar groepen volken. En het lijkt er op dat er volken zijn die op grond van die darmflora meer zijn aangepast op een vrijwel vleesloos dieet, terwijl er ook volken zijn die echt niet zonder dierlijke eiwitten kunnen.
Persoonlijk denk ik dat hier in het westen met het zeer gevarieerde voedselaanbod vanaf de geboorte, plus de brede genetische basis van de populatie, de meeste mensen inderdaad zowel met als zonder vlees (en/of zuivel) kunnen. Ook in bijvoorbeeld topsport. Maar dan heb ik het dus nadrukkelijk over de meeste mensen, want ik denk ook dat er echt mensen zijn die niet in staat zijn om alle voedingsstoffen die hun lichaam nodig heeft uit enkel plantaardig voedsel te halen.

Los daarvan lijkt het mij wat kort door de bocht om 'de boeren' op ethiek te beoordelen. Daarvoor is de groep toch echt te divers, zelfs als je je beperkt tot 1 groep, zoals bijvoorbeeld melkveehouders. Vorig jaar zijn bij een melkveehouder ergens in Nederland 50 doodgehongerde runderen aangetroffen. Dat lijkt me niet ethisch, maar om op basis daarvan te zeggen dat de melkveehouderij in Nederland moet worden opgedoekt ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:45

Askja schreef:
Citaat:
Maar hoe moeten wij als boeren zijnde opboksen tegen grote clubs als wakker dier en PvdD? Lespakketten die kinderen op de basisschool krijgen zijn van wakker dier! En echt, dat zijn geen objectieve beelden en teksten! Vorig jaar gezien dat ze het hebben over kist kalveren, maar dat mag al zo lang niet meer...
Dit Calimeroverhaal kan ik niet serieus nemen.
De agrarische sector is een grote, goed georganiseerde bedrijfstak met van oudsher een sterke lobby. Het CDA is nog altijd een behoorlijk grotere en machtiger partij dan de PVDD. Du kom niet aan met 'hoe moeten wij als boeren opboksen tegen grote clubs als Wakker Dier en PvdD'.
Op het gebied van beeldvorming, publiciteit en PR heeft de boerensector zich tegenover Wakker Dier en PvdD te passief opgesteld en in het defensief laten dringen. Je kunt het die clubs niet kwalijk nemen dat zij aldus het initiatief in de beeldvorming over boeren deels over hebben genomen. Daar heeft de sector het zelf laten liggen.
Kom dan zelf met lespakketten, organiseer zelf excursies voor leerlingen van scholen in stedelijke gebieden naar boerderijen, zet zelf een nationale publiciteitcampagne op, als jullie vinden dat de boer overal de gebeten hond is en het publiek een verkeerd beeld heeft van boeren.
Om te zeggen: ik denk dat je bij elke boer desgevraagd op het bedrijf mag komen kijken, vind ik echt te makkelijk. Daar hebben we geen tijd voor: idem. Tegenwoordig heeft iedereen tijd tekort, dat is echt niet voorbehouden aan boeren.

Overigens denk ik dat qua PR de agrarische sector zijn handjes mag dichtknijpen met Boer Zoekt Vrouw. Helemaal gratis een enorme publiciteitsboost voor het boerenbedrijf, wat wil je nog meer.

LTO heeft lespakketten. En wat betreft de opmerking tijd tekort, dit is dus typisch een opmerking van iemand die nog nooit mee heeft gedraaid in een boerenbedrijf. Een boer werkt namelijk 7 dagen in de week, geen 5 of nog minder ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:48

Tiepfoudt schreef:
Oplossing is volgens mij prijzen omhoog, en het extra geld naar de veehouders om te investeren in dierenwelzijn en milieu. Zonder geld staan zij machteloos, afgezien van een paar kleine creatieve uitvindingen, maar die gaan de wereld niet redden.

Ik begrijp mensen gewoon niet als zij het niet ok vinden om dieren te eten. Ik vind het prima als ze zelf die keuze maken, maar ik wil ook graag de discussie met ze aan gaan om er misschien een klein beetje van te begrijpen.

Probleem bij die oplossing is dat er, zelfs met de PvdD in het kabinet, nauwelijks op eigen houtje door een land directe landbouwsubsidies mogen worden ingesteld (behalve dan misschien door de Fransen aan hun wijnboeren) omdat die de Europese markt zouden verstoren.

Dat die markt maar een halve markt is doordat er vanuit de aanbodzijde nauwelijks gestuurd kan (mag!) worden daar wordt even aan voorbijgegaan. Dat er met die (halve) markt van alles mis is wat voor perverse prikkels en misstanden zorgt, dat moeten we blijkbaar maar voor lief nemen.

Die misstanden worden trouwens niet alleen door naïeve stadse vegameisjes gesignaleerd hoor. Ook boeren zullen het op zijn minst behoorlijk raar vinden als zij door regelgeving en financierders in een paar jaar tijd gedwongen worden om hun bedrijf vele malen in omvang te vergroten en vervolgens tegen betaling de extra koeien weer weg moeten doen.
Bestaat niet dat iemand in of buiten de sector dat een normale of wenselijke gang van zaken vindt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:50

Uit de Agrifoodmonitor 2016 (dank Maura voor de link):
Citaat:
4.4.1

Melkveehouderij

De maatschappelijke waardering van de melkveehouderij is samen met de tuinbouw, de akkerbouw en de supermarkten relatief hoog ten opzichte van de andere subsectoren en de referentiesectoren. In 2014 kwamen er geen sectorspecifieke aanbevelingen naar voren voor de melkveehouderij. Ook in 2016 scoort de sector ten opzichte van andere sectoren hoog op de satisfiers en laag op de dissatisfiers, wat betekent dat de algemene aanbevelingen en aandachtspunten van toepassing zijn op de melkveehouderij. Een specifiek aandachtspunt is dat de reputatie voor de melkveehouderij is afgenomen waar het voor een aantal andere sectoren juist toenam. Dit geeft aan dat de sector haar positie kan versterken door haar reputatie te verhogen.

4.4.2
Akkerbouw

De maatschappelijke waardering van de akkerbouw is relatief hoog ten opzichte van andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. Zowel in 2014 als in 2016 was er een kleine daling van de waardering ten opzichte van 2012. Dit is een aandachtspunt voor de sector,en geeft ook aan dat hier winst te behalen valt voor deze sector. In 2012 waren burgers namelijk positiever over de akkerbouw.Een ander aandachtspunt in 2014 was de lichte daling van de perceptie van door de sector genomen maatregelen ten opzichte van 2012. Bij de huidige monitor is de perceptie van genomen maatregelen echter geen factor van belang meer voor het verklaren van maatschappelijke waardering. De akkerbouw sector scoort hoog op de satisfiers en laag op de dissatisfiers, wat aangeeft dat de algemene aanbevelingen en aandachtspunten van toepassing zijn. De akkerbouw heeft een positieve score op verschillende innovatiemaatregelen zoals rondom biotechnologie en procesdetail. Mogelijk kan de sector hiervan profiteren door zich als een innovatieve en marktgerichte sector te profileren. Hierbij is het belangrijk de link te leggen met reputatie, een belangrijke verklarende factor, door bijvoorbeeld innovatieve maatregelen te koppelen aan werkgelegenheid of toekomstgerichtheid en stabiliteit.

4.4.3
Tuinbouw
De maatschappelijke waardering van de tuinbouw is relatief hoog ten opzichte van andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. Over het algemeen scoort de tuinbouw sector hoog op
de satisfiers en laag op de dissatisfiers, en zijn er net als in 2014 geen specifieke aanbevelingen. Aanvullend zijn er twee positieve punten te noemen.
Allereerst scoort de sector positief op de belangrijke verklarende factor reputatie, en laten de resultaten zien dat de reputatie in 2016 is toegenomen. Dit is iets waarop de sector zich kan profileren. Ten tweede, en wellicht eraan gekoppeld, scoort de sector relatief gezien positief op innovatieve maatregelen, zoals verticale landbouw, procesdetail en automatisering. Mogelijk kan de sector hiervan profiteren door zich als een innovatieve marktgerichte sector te profileren. Hierbij is het belangrijk de link te leggen met reputatie, een belangrijke verklarende factor.

4.4.4
Varkenshouderij
De varkenshouderij scoort samen met de pluimveehouderij relatief laag op maatschappelijke waardering ten opzichte van de andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. De sector scoort relatief laag op satisfiers en hoog op dissatisfiers. Met name de scores op betrokkenheid en reputatie zijn relatief laag, hoewel reputatie wel wat in de lift zit. Betrokkenheid is de belangrijkste verklarende factor; wellicht kan de sector de betrokkenheid verhogen door zich te richten op storytelling, bedrijfsbezoeken of directe verkoop.
Op het gebied van de perceptie van door de sector genomen maatregelen zien we dat de sector relatief laag scoort op veiligheid en innovatie. Wellicht kan de sector de initiatieven die worden genomen op deze gebieden meer prominent communiceren.

4.4.5
Pluimveehouderij
De pluimveehouderij scoort relatief laag op maatschappelijke waardering ten opzichte van de andere subsectoren en ten opzichte van de referentiesectoren. De positievere waardering in 2014 ten opzichte van 2012 is in 2016 op hetzelfde niveau gebleven.
De sector scoort relatief laag op satisfiers en hoog op dissatisfiers. Met name de scores op betrokkenheid en reputatie zijn relatief laag, hoewel reputatie wel wat in de lift zit. Betrokkenheid is de belangrijkste verklarende factor, wellicht kan de sector de betrokkenheid verhogen door zich te richten op storytelling, bedrijfsbezoeken of directe verkoop.Op het gebied van perceptie van door de sector genomen maatregelen zien we dat de sector relatief laag scoort op innovatie. Wellicht kan de sector innovatiemaatregelen meer prominent communiceren.
Hierbij is het belangrijk de link te leggen met reputatie, een belangrijke verklarende factor, door bijvoorbeeld innovatieve maatregelen te koppelen aan werkgelegenheid of toekomstgerichtheid en stabiliteit.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:58

Citaat:
dit is dus typisch een opmerking van iemand die nog nooit mee heeft gedraaid in een boerenbedrijf. Een boer werkt namelijk 7 dagen in de week, geen 5 of nog minder

Euh..? Jij denkt dat iedereen behalve de boeren van 9 tot 5 werkt? Genoeg mensen elders die ook 7 dagen per week werken. Je hoort mij overigens nergens zeggen dat boeren niet superhard werken.
(zelf werk ik ook 7 dagen per week om de kudde paarden hier te verzorgen, die stoppen namelijk ook niet met poepen en vreten in het weekend )

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:02

Ik lees al eventjes mee in dit topic vind het een erg interessant onderwerp.
Zelf eet ik al 7 jaar geen vlees maar ben geen voorstander van wakker dier of de PvdD.
Ik heb een achtergrond met dierverzorging en ben daardoor wel bekend met de boerenbedrijven zeg maar.
Vind persoonlijk dat de Nederlandse boeren juist wel goed voor de dieren zorgen en ook erg hard er voor moeten werken. (tenminste in de boerenbedrijven waar ik zelf ben geweest).
Wel een keer mee gemaakt maar dit is in een schapenbedrijf dat geld een belangrijkere rol speelde dan de dieren.
Vaak was de opmerking als er weer een schaap dood ging oh dat weer 150 euro.
Er was op dat moment ook een leverbot besmetting bij de schapen.
We hebben diverse dieren zien lijden en dood gaan omdat er vrijwel geen actie werd ondernomen, ook dieren die duidelijk pijn hadden krijgen geen medische hulp van een dierenarts.
Ik denk dat dit soort bedrijven wel goed mogen worden aangepakt dit is gewoon geen goed bedrijf en dierenwelzijn staat niet boven aan.
De bedrijven die het juist goed doen zouden beloond moeten worden als je het mij vraagt, niet alle boeren zijn hetzelfde.
Als consument mag je ook wel beter kijken waar het vlees vandaan komt, mijn ouders zijn van supermarkt vlees overgestapt op boerenvlees, ze halen het gewoon bij een lokale boer op waarvan ze weten hoe de dieren leven en verzorgt worden zo krijgen ze een eerlijk stukje vlees!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:14

Askja schreef:
Citaat:
dit is dus typisch een opmerking van iemand die nog nooit mee heeft gedraaid in een boerenbedrijf. Een boer werkt namelijk 7 dagen in de week, geen 5 of nog minder

Euh..? Jij denkt dat iedereen behalve de boeren van 9 tot 5 werkt? Genoeg mensen elders die ook 7 dagen per week werken. Je hoort mij overigens nergens zeggen dat boeren niet superhard werken.
(zelf werk ik ook 7 dagen per week om de kudde paarden hier te verzorgen, die stoppen namelijk ook niet met poepen en vreten in het weekend )

Zeg ik dat?
Mijn mening is dat je pas een oordeel kunt vellen over wel of geen tijd, als je weet hoe het er aan toe gaat. Ik ben vanmorgen om 6:15 opgestaan en als ik vanavond om 20:30 klaar ben, is dat op tijd. En dat elke dag weer. Ik ben blij als ik savonds zit en kan relaxen, dan ga ik niet meer achter m'n pc mijn passie lopen verdedigen.
En wat wil je met je quote bereiken? Ik en vele anderen, voelen ons in de steek gelaten, door de overheid, maar ook hebben wij het gevoel dat wij er niet meer toe doen in de samenleving. Dat er vlees ligt in de supermarkt is heel gewoon geworden. Men pakt dat wel, maar ondertussen wel kritiek hebben.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:15

josien_m_ schreef:
Ook wetenschappers dus, die elkaar onderuit halen...
"Wat heb ik nou met ethiek", wat een vreemde opmerking, je leven hangt er van aan elkaar. ieder politiek standpunt, je eigen keuzes, alles zijn ethische afwegingen. Daarin kun je verschillende visies aanhangen, dat wel. Wanneer je keuze is om vlees te eten, betekent dat iets voor anderen, mensen zowel als dieren. Hoe ga je om met die consequenties, accepteer je ze? wil je ze zien of negeer je ze? Want ja, er is onnoemelijk dierenleed in de vleesindustrie. Dieren kunnen lijden, dat ontken je waarschijnlijk niet. In de meeste gevallen is hun leven heel kort en onaangenaam en dan kun je zeggen dat dieren geen weet hebben van de dood. Of dat waar is kun je als mens niet weten, wel denken om de misstanden voor jezelf te bagatelliseren. En dat het onaangenaam is met te weinig ruimte om een eigen, zinvol leven te lijden, afgesloten van de buitenwereld of met veel te veel op te kleine ruimtes, tja, dat nemen ze wel waar en is te zien aan allerlei gedragsproblemen.

Leuk hoe je mijn woorden weet te verdraaien. Ik zeg dat mijn lichaam weinig heeft aan ethisch geneuzel en ik heb vervolgens niets met ethiek. Oké dan. Nu wil je mij in de schoenen schuiven dat ik niets met ethiek in het algemeen heb? Of begrijp ik je verkeerd?

Nu heb je het over ethiek in de vleesindustrie. Dáár kun je in mijn ogen een heel boek over volschrijven. Ik werk in de melkveehouderij. En nee, ik vind niet per definitie dat de gemiddelde melkkoe een kort en onaangenaam leven lijdt. Ja, er komt soms lijden voor. Is dat te voorkomen? Nee. Dieren worden soms ziek. Vind ik het sneu als een koe na het kalven aan de grond ligt? Ja. Doet de veehouder er op dat moment alles aan om die koe er weer bovenop te krijgen? JA JA en nog eens JA.

Tweehonderd dieren hun gehele leven kerngezond houden is onmogelijk. Ik vind het ethisch verantwoord als de veehouder van nu, anno 2017, doet wat in zijn macht ligt om zijn veestapel gezond te houden. Vind ik dat het beter kan? Ja.

Maar ik vind het maar wat frustrerend, en met mij vele anderen, dat mensen die nog nooit met hun kleine teen in in de stront hebben gestaan zo goed lijken te weten wanneer een dier lijdt of niet. Dát vind ik toch zo bijzonder. Dat zij beter weten wanneer Klaartje 385 zich "niet goed voelt", dan de veehouder die zo'n 50-60 uur per week in de stal bij Klaartje 385 doorbrengt. Maar ondertussen liggen onze honden, katten en konijnen te vereenzamen en te vervetten, hebben zij tig rasspecifieke aandoeningen omdat wij chihuahua's en bulldog's zo schattig vinden, staan onze manegepaarden het grootste deel van de dag in een stal óf hebben ze 70 stuiterende kilo's op hun verzakte ruggen en kampen ze met blessures omdat ze uitgebuit worden. En dat is allemaal zo ethisch verantwoord, poeh.

Nu ga je mij waarschijnlijk vertellen dat ik met deze vergelijking de "wantoestanden in de veehouderij" goed wil praten. Ik wil helemaal niets goed praten, want ik héb niets goed te praten. Ik heb het over bewustwording. Mensen kunnen alles zo heerlijk in hokjes stoppen, er een sticker wel goed/niet goed opplakken en daar stug aan vasthouden. Probleem is alleen dat zolang ze er zelf teveel plezier aan het lijden van dieren beleven, er niets gaat veranderen. Laat één ding duidelijk zijn: als er een koe met melkziekte met een heupklem omhoog getakeld moet worden, dan beleeft de veehouder daar 0,0 plezier aan maar staan hem eerder de tranen in de ogen.

Anoniem

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:18

Precies tiepfoudt, jij noemt precies wat ik al de hele tijd duidelijk wil maken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:26

Tiepfoudt schreef:
Ik begrijp mensen gewoon niet als zij het niet ok vinden om dieren te eten. Ik vind het prima als ze zelf die keuze maken, maar ik wil ook graag de discussie met ze aan gaan om er misschien een klein beetje van te begrijpen.

Wat jammer toch weer dat internet ons beperkt tot moeizaam geschreven tekst, want ik zou hier zoveel makkelijker 'live' op in kunnen gaan. Maar omdat je aangeeft dat je de discussie aan wilt gaan om het beter te begrijpen, doe ik een poging.

Toen ik een jaar of 12 was (dat is 30 jaar geleden, dus ik kan ook 10 of 14 geweest zijn), drong tot me door wat dat bruinige goedje dat ik elke avond op mijn bord kreeg nou eigenlijk echt was. Een stukje dier. Dat uit een gewoon gezond lijf was gesneden. Dat idee stond mij zo tegen dat ik de strijd aanging met mijn ouders om vegetariër te mogen worden. Voor mijn ouders was dat bepaald niet vanzelfsprekend, zij waren christenen die het idee dat God de dieren heeft geschapen ten dienste van de mens zonder enige kritiek accepteerden en bovendien hadden zij beiden de oorlog redelijk bewust meegemaakt. Voor hen was het zo'n beetje het hoogst haalbare om je gezin dagelijks vlees te kunnen geven, alleen dan was je een goede ouder. Mijn strijd om te stoppen met vlees eten was dus niet zomaar gestreden en het gevolg was dat ik een paar jaar lang elke dag iets heb moeten eten dat ik niet wilde. Het werd er niet gezelliger op in het gezin zeg maar, ook al niet omdat ik de jongste was en mijn broer en zus het mij nogal kwalijk namen dat ik onze ouders zo op de kast joeg.

Daar komt bij dat ik nooit een groot liefhebber van vlees ben geweest, anders dan veel mensen houd ik niet van de smaak en ook niet van het 'mondgevoel'. Ik ben dus ook geen liefhebber van vleesvervangers die op vlees moeten lijken, het ligt me gewoon niet. Doe mij maar een rauwe wortel, om er eens een clichébeeld bij te halen.

Op zoek naar argumenten in mijn strijd ging ik naar de bibliotheek (we hadden immers nog geen internet) en mijn afkeer groeide. Terwijl in Ethiopië in die tijd de hongersnood ontstond die onder andere tot Live Aid leidde, ontdekte ik dat voor de productie van een kilo vlees een veelvoud aan kilo's plantaardige voedingsstoffen nodig is. Daarbij zaten de kalveren destijds nog wél in kisten en dacht ik altijd dat alle varkens gezellig met hun biggen rondscharrelden zoals de imponerende zeug bij ons op de kinderboerderij, dus de zwart-wit foto's van kettingzeugen maakten diepe indruk.

Als je dat bij elkaar optelt - vlees niet lekker vinden, de afgrijselijke beelden van stervende mensen in Ethiopië, van dieren houden en ontdekken dat kalveren in kisten kunstmatig bloedarmoede hadden - denk ik dat je wel kunt begrijpen dat Maura als kind van 12 wilde stoppen met vlees eten. Als je je dan ook nog kunt voorstellen hoe het is om jarenlang (uiteindelijk kreeg ik het erdoor dat ik vanaf 16 geen vlees meer hoefde te eten) iets te eten dat je niet wilt, dan begrijp je misschien een beetje beter waarom ik, als persoon, vlees niet beschouw als voedsel. Dat is het voor mij gewoon niet.

Alleen besef ik wel dat dit mijn verhaal is en geen universele waarheid. Ik zal niemand opleggen om te stoppen met vlees eten en ik vind het ook geen goed idee wanneer de overheid dat zou gaan doen. Ik vind dat ieder mens recht heeft op voldoende voedsel en ook het recht om daar voorkeuren in te hebben, maar ik vind niet dat wij als mensen het recht hebben om willens en wetens de planeet naar de kloten te helpen en dieren te behandelen als gevoelloze objecten. Toen nog niet bekend was dat we ons eigen ecosysteem vernietigden tsja. Zalig zijn de onwetenden zullen we maar zeggen. Maar het wetenschappelijk bewijs is al lang geleverd dat de huidige productiesystemen tot onherstelbare milieuschade leiden, dat het westerse dieet tot gezondheidsproblemen leidt en dat dieren net als mensen gevoel en emoties kennen. Dus wil je vlees eten of produceren, helemaal goed, dat recht heb je. Maar wat mij betreft hoort bij dat recht ook een plicht. Namelijk om de volledige prijs voor dat vlees te betalen (inclusief alle milieukosten) en om het vlees voordat het vlees is te houden op een manier die recht doet aan de diersoort.

Met betrekking tot dat laatste punt zijn in Nederland al enorme stappen gezet. Kistkalveren zijn verboden, legbatterijen ook, er zijn allerlei normen opgesteld en aangescherpt en ga zo maar door. En dat komt niet allemaal uit Den Haag of Brussel, de sector(en) hebben zelf ook initiatieven ontwikkeld. Met betrekking tot die kosten denk ik dat heel veel veehouders het met me eens zijn, maar ik denk ook dat wanneer echt alle milieukosten worden doorberekend Nederland voor sommige sectoren niet geschikt is. Daarbij denk ik dan met name aan de varkenshouderij, met uitzondering van de bedrijven die daar inzetten op bijzondere kwaliteit en daar een complete bedrijfsfilosofie bij hebben ontwikkeld, zoals Livar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:33

Maura ik word blij van je tekst.
En waarom?
Omdat jij daar in nergens boeren beschuldigd.
Eigenlijk zelfs niemand.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:34

Tiepfoudt schreef:
Maar ik vind het maar wat frustrerend, en met mij vele anderen, dat mensen die nog nooit met hun kleine teen in in de stront hebben gestaan zo goed lijken te weten wanneer een dier lijdt of niet. Dát vind ik toch zo bijzonder. Dat zij beter weten wanneer Klaartje 385 zich "niet goed voelt", dan de veehouder die zo'n 50-60 uur per week in de stal bij Klaartje 385 doorbrengt. Maar ondertussen liggen onze honden, katten en konijnen te vereenzamen en te vervetten, hebben zij tig rasspecifieke aandoeningen omdat wij chihuahua's en bulldog's zo schattig vinden, staan onze manegepaarden het grootste deel van de dag in een stal óf hebben ze 70 stuiterende kilo's op hun verzakte ruggen en kampen ze met blessures omdat ze uitgebuit worden. En dat is allemaal zo ethisch verantwoord, poeh.

Het spijt me maar in dit stukje ben jij degene die woorden verdraait. Wie zegt dat ik hier een doorgefokte bulldog/chihuahua heb, een eenzaam konijn, een obese kat, een paard 23/7 op stal en geld geef aan een manege?
Zij die dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben zijn daar over het algemeen óók tegen. Maar daar hebben we het nu niet over. Anders moeten we ook misstanden in de kledingindustrie erbij trekken, en kinderarbeid in Applefabrieken. Er zijn zoveel dingen niet ethisch in de wereld, dat wil niet zeggen dat je je niet (onder meer) druk kan maken over één ding dat je niet ethisch vindt.

Ik denk dat ik het meer met je eens bent dan je denkt. Als het niet mogelijk is om 200 dieren gezond te houden, dan wil je toch liever naar een situatie waar dat wel mogelijk is? Een eerlijke prijs voor je dieren zodat die in goede levensomstandigheden kunnen gedijen? Dat is exact waar de 'antiboerenbeweging' naar streeft, alleen wordt dat over het algemeen niet gezien. Ga helemaal mee met Askja daarin.

Overigens kan mijn lichaam de ethiek prima waarderen, ik sta versteld van hoe vaak griep/verkoudheid mij overslaat sinds ik geen dierlijke producten meer eet.

Edit: goed verhaal maura, ik herken het helemaal :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:40

Askja schreef:

Laat me raden, dat zijn vast geen 150-200 paarden om te verzorgen? Een gemiddeld melkveebedrijf in Nederland komt met jongvee + melkvee al gauw aan dit aantal om te verzorgen en gezond te houden, door één persoon fulltime. Sommige bedrijven van deze grootte kunnen zich godzijdank nog een parttime werkkracht veroorloven. Nu weet ik dat paarden houden en koeien houden niet helemaal te vergelijken zijn, maar veel veehouders zijn wel in hun eentje verantwoordelijk voor de gezondheid van zo'n groot aantal dieren. Je kunt hopelijk wel voorstellen hoeveel druk dat met zich meebrengt.

Het gaat niet om wel of niet hard werken/veel uren maken. Want boeren werken graag hard. Het gaat erom wat je ervoor terug krijgt. Toen de melkprijs onderuit ging, en mijn baas iedere maand een rood getal onder aan de streep overhield, was het enige dat hem nog overeind hield het feit dat hij zo'n sterke gezonde veestapel had opgebouwd in al die voorgaande jaren. Weinig gezondheidsproblemen en een zeer goede melkkwaliteit. Dáár kan hij van genieten, als je de stal in kunt kijken en zeggen: "Zo, de koeien staan er fris en energiek bij." Gevolg van hard werken, dan is het dat helemaal waard.

Maar als er geen geld binnenkomt én boeren worden op o.a. sociale media massaal de grond in gestampt, dan gaat dat tegenstaan, dat lijkt me logisch. Dan voelen veehouders zich in de steek gelaten, door de overheid en door de consument. Kun je ze dat dan kwalijk nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:44

maralyn schreef:
Maura ik word blij van je tekst.
En waarom?
Omdat jij daar in nergens boeren beschuldigd.
Eigenlijk zelfs niemand.

Precies, ik ook. Ik ben vlees liefhebber, maar snap je punt en ik vind het fijn dat je de boeren in hun waarde laat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:49

Citaat:
Je kunt hopelijk wel voorstellen hoeveel druk dat met zich meebrengt.
Ja hoor, dat kan ik best. Heb ik ook meermalen aangegeven. Volgens mij is dat ook helemaal geen punt van discussie hier. Ik vind het alleen vreemd dat ik blijkbaar niet mag zeggen dat er meer mensen zijn die heel hard werken (voor mijzelf valt dat inderdaad mee, het werk is te overzien maar komt wel elke dag terug uiteraard).
Laat ik het zo zeggen: ik benijd jullie niet, ik heb veel respect voor het harde werken, maar ik zeg ook: het is en blijft een keuze en zoals je zelf zegt: boeren werken graag hard en erkennen dat het erbij hoort.
Citaat:
Ik en vele anderen, voelen ons in de steek gelaten, door de overheid, maar ook hebben wij het gevoel dat wij er niet meer toe doen in de samenleving. Dat er vlees ligt in de supermarkt is heel gewoon geworden. Men pakt dat wel, maar ondertussen wel kritiek hebben.

Wordt die kritiek echt zo massaal gedeeld door het publiek, of is dit toch vooral het projecteren van de mening van een klein deel (fanatieke PVDD/Wakker Dier aanhangers) van het publiek op een grotere groep? Lees onderstaande eens door uit de hierboven door mij aangehaalde Agrifoodmonitor. Ik heb het stukje over de melkveehouderij er even uitgepikt:

De maatschappelijke waardering van de melkveehouderij is samen met de tuinbouw, de akkerbouw en de supermarkten relatief hoog ten opzichte van de andere subsectoren en de referentiesectoren. In 2014 kwamen er geen sectorspecifieke aanbevelingen naar voren voor de melkveehouderij. Ook in 2016 scoort de sector ten opzichte van andere sectoren hoog op de satisfiers en laag op de dissatisfiers, wat betekent dat de algemene aanbevelingen en aandachtspunten van toepassing zijn op de melkveehouderij. Een specifiek aandachtspunt is dat de reputatie voor de melkveehouderij is afgenomen waar het voor een aantal andere sectoren juist toenam. Dit geeft aan dat de sector haar positie kan versterken door haar reputatie te verhogen.

Voor het verhogen van die reputatie worden vervolgens aanbevelingen gedaan zoals ik die eerder noemde, bijvoorbeeld via excursies naar boerderijen, en ook (wat steeds meer gebeurt) directe verkoop van producten.

Om dit even wat duidelijker in te kaderen: het algemene beeld van het imago van de agrifoodsector (mooi woord) bij het publiek is in het algemeen volgens de bevindingen van de onderzoekers die de Monitor hebben opgesteld, sowieso positief.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:59

Tiepfoudt schreef:

Ik snap je frustratie en heb daar ook geen directe oplossing voor, maar het helpt in elk geval niet om 'mensen die nog nooit met hun kleine teen in de stront hebben gestaan' allemaal net zo hard in een hokje te trappen als die mensen in jouw beleving met boeren doen.
Ik mag dan vegetariër zijn, eieren van eigen kippen gebruiken (en dozenvol weggeven, als kippen leggen leggen ze ook), maar ik ben echt best een redelijk mens en ik denk dat de meeste mensen dat zijn. Van mij mag rasfokkerij bij huisdieren ook behoorlijk aan banden worden gelegd (en ja, mijn katten komen inderdaad uit het asiel en ze vreten biokattenvoer, voor zover ze nog iets willen buiten de muizen en konijnen die ze zelf vangen). Als ik met mijn tenen in de stront heb gestaan was dat paardenstront, maar ik vind de discussie in Den Haag over weidegang volkomen absurd. Net zoals ik de vraag hoe lang kalveren bij de koe zouden moeten blijven geen onderwerp voor de Tweede Kamer vind. Ik heb jaren op een boerderij gewoond (krijg je leuke gesprekken van, klein gemengd veebedrijf en een vegetariër) en daar werd ook gewoon de veeverlosser erbij gepakt als een koe bij de bevalling in de problemen kwam. Maar wat ik dan van de kant van 'de boeren' weer storend vind, is dat die discussie helemaal niet over de veeverlosser ging. Dat maakten de media ervan, maar het ging om een verzoek aan de staatssecretaris om de wettekst aan te passen bij de praktijk. In die wettekst ging het over trekwerktuigen of een soortgelijke term. Op basis van die tekst stond de veeverlosser gelijk aan bijvoorbeeld een tractor en was een verboden hulpmiddel. Het was de bedoeling dat gemotoriseerde werktuigen verboden zouden blijven, terwijl de veeverlosser gewoon legaal zou worden omdat daar inderdaad helemaal niks dieronvriendelijks aan is. Voorheen was het bezit van zo'n ding toegestaan, maar het gebruik niet (op basis van die wettekst over trekwerktuigen). Sinds juli 2015 is het gebruik toegestaan.

Nou snap ik ook best nog dat het echt niet te doen is om al die stormen in glazen water zoals bij die veeverlosser tot in details te gaan volgen als je ook 200 koeien te verzorgen hebt, maar we weten toch allemaal wel dat de media in dit land worden afgerekend op reclame-inkomsten en dus meer interesse hebben in overtuigende verhalen dan in goed onderbouwde verhalen? Dus nogmaals, ik snap echt de frustratie wel maar probeer je toch niet gek te laten maken door het geschreeuw op televisie en internet. Dat kost namelijk alleen maar energie en je wordt er boos van, waardoor je grote kans loopt dat de mensen die wél openstaan voor jouw verhaal en wél echt interesse hebben in de sector worden afgeschrikt door jouw houding. En dat is gewoon zonde.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:04

Citaat:
ik snap echt de frustratie wel maar probeer je toch niet gek te laten maken door het geschreeuw op televisie en internet. Dat kost namelijk alleen maar energie en je wordt er boos van, waardoor je grote kans loopt dat de mensen die wél openstaan voor jouw verhaal en wél echt interesse hebben in de sector worden afgeschrikt door jouw houding. En dat is gewoon zonde.

Dat is exact wat ik ook probeer te zeggen, maar jij verwoordt het net wat beter Maura ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:07

Bewustzijn? Mensen bewust maken dat iedere dag een glas melk of een stuk vlees niet nodig is?
Dat het uitbuiten van dieren niet nodig is?
Uitbuiten is een streng woord maar de definitie volgens Van Dale: zoveel mogelijk voordeel halen uit. Dat is wat er met elk dier op commerciële schaal gebeurt.

Iedereen alleen nog maar plantjes. Dat zou mooi zijn maar niet erg realistisch. Maar al zijn er maar 10 mensen die besluiten anders om te gaan met voedsel dankzij zo'n campagne dan vind ik het geslaagd.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:20

Dank voor de complimenten trouwens. Dat Magrathea dingen herkent verwachtte ik wel, maar ik vind het enorm leuk om te lezen dat ook mensen die wellicht minder prettige ervaringen hebben met vegetariërs de moeite willen nemen om zo'n lap tekst te lezen en ook begrijpen waarom ik ervoor kies om geen vlees te eten.

Ik snap trouwens ook best waarom sommige mensen zich ergeren aan vegetariërs, maar er zijn nou eenmaal best wat mensen die het nodig vinden (of hebben?) om elke waarheid die ze denken te ontdekken met al hun soortgenoten te delen. Enthousiasme is mooi, maar je moet niet overdrijven. Ik trekt de grens bij mensen die mij hun religie willen opdringen maar een vleeseter die het prima vindt dat ik vegetariër ben krijgt bij mij op de BBQ gewoon een goed stukje lokaal geproduceerd buitenloopvlees. Maar daar ligt dan wel een groenteburger en - als ik ze krijgen kan - een weedburger http://dutchweedburger.com naast.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:25

maura schreef:
Dank voor de complimenten trouwens. Dat Magrathea dingen herkent verwachtte ik wel, maar ik vind het enorm leuk om te lezen dat ook mensen die wellicht minder prettige ervaringen hebben met vegetariërs de moeite willen nemen om zo'n lap tekst te lezen en ook begrijpen waarom ik ervoor kies om geen vlees te eten.

Ik snap trouwens ook best waarom sommige mensen zich ergeren aan vegetariërs, maar er zijn nou eenmaal best wat mensen die het nodig vinden (of hebben?) om elke waarheid die ze denken te ontdekken met al hun soortgenoten te delen. Enthousiasme is mooi, maar je moet niet overdrijven. Ik trekt de grens bij mensen die mij hun religie willen opdringen maar een vleeseter die het prima vindt dat ik vegetariër ben krijgt bij mij op de BBQ gewoon een goed stukje lokaal geproduceerd buitenloopvlees. Maar daar ligt dan wel een groenteburger en - als ik ze krijgen kan - een weedburger http://dutchweedburger.com naast.

Dat laatste is dan weer een leuk voorbeeld, en zo hoort het in mijn ogen ook gewoon, naar elkaar leven/eten.
Maar een nicht van mij bijvoorbeeld, die heeft het liefst dat ik een aparte BBQ voor haar groenteburger koop. Die begint te gillen als je met een tang eerst een stukje vlees omdraait en daarna haar stukje courgette..
Want zij is vegetariër en dus moet (ja ik MOET) daar maar rekening mee houden.

Bij dat soort mensen gaan mij en ik denk bij veel meer mensen, de haren overeind staan.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:27

Wat ik zo erg vind aan de discussie is de haat, dat maakt ook dat ik juist aanhanger wordt van wakker dier en pvdd. De tegengeluiden die ik hoor zijn zo heftig en zo persoonsgericht. Iedereen die er wel wat inziet ( de standpunten van wakker dier bijv.) is een stadse naieve idioot die zich er niet mee mag bemoeien en dat vind ik jammer.
Ik kom elke dag bij boeren over de vloer en heb echt wel respect voor hun bedrijf en harde werken maar ik zie wel verbeterpunten. Daar mag ik niks van vinden blijkbaar want dan ben ik antiboer.
Ikzelf ben al meerdere malen aangesproken in mijn omgeving omdat ik op facebook wakkerdier en pvdd volg en eigenlijk mag dat niet want dan ben ik tegen mijn dorpsgenoten en tegen de boeren. Ik vind dit een lastig dilemma want eigenlijk wil ik geen ruzie en een discussie is prima maar wel op een respectvolle manier. Gelukkig heeft de boer waar ik mijn paarden stal geen enkele moeite met mijn standpunten ook omdat we elkaar respecteren en we vrijuit tegen elkaar kunnen praten. Hij zal nooit koeien binnen blijven houden en als hij dat wel zou doen zou ik de paarden daar weg halen. Hoe mooi de stal ook is, als de deur opengaat zijn er zat koeien die gewoon naar buiten lopen, geef ze de keuze en ze staan met hun poten in de drek, daarom vind ik het ook fijn dat in het weideseizoen bij deze boer de koeien vrije keuze hebben en naar binnen gaan als ze dat willen en dat doen sommige koeien ook. Dieren die altijd binnen staan doen mijn hart pijn |(

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:31

juval schreef:
nogmaals, ik ben dit topic niet begonnen voor een politieke discussie, maar om er achter te komen wat het werkelijke doel van de antiboerenpartijen is (iemand opperde een hogere omzet voor de vegetarische slager... zou dat het zijn?)

Je vraagt om een respectvolle discussie, maar je bent vooral aan het gooien met ongefundeerde beschuldigingen. Erg irritant.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:32

Magrathea schreef:
Het spijt me maar in dit stukje ben jij degene die woorden verdraait. Wie zegt dat ik hier een doorgefokte bulldog/chihuahua heb, een eenzaam konijn, een obese kat, een paard 23/7 op stal en geld geef aan een manege?
Zij die dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben zijn daar over het algemeen óók tegen. Maar daar hebben we het nu niet over. Anders moeten we ook misstanden in de kledingindustrie erbij trekken, en kinderarbeid in Applefabrieken. Er zijn zoveel dingen niet ethisch in de wereld, dat wil niet zeggen dat je je niet (onder meer) druk kan maken over één ding dat je niet ethisch vindt.

Ik denk dat ik het meer met je eens bent dan je denkt. Als het niet mogelijk is om 200 dieren gezond te houden, dan wil je toch liever naar een situatie waar dat wel mogelijk is? Een eerlijke prijs voor je dieren zodat die in goede levensomstandigheden kunnen gedijen? Dat is exact waar de 'antiboerenbeweging' naar streeft, alleen wordt dat over het algemeen niet gezien. Ga helemaal mee met Askja daarin.

Overigens kan mijn lichaam de ethiek prima waarderen, ik sta versteld van hoe vaak griep/verkoudheid mij overslaat sinds ik geen dierlijke producten meer eet.

Edit: goed verhaal maura, ik herken het helemaal :j

Dáár sla je de plank even goed mis. Dat vind ik nogal een makkelijke aanname. Jij wil mij wijsmaken dat de Wakker Dier en PvdD-clan en hun fanatieke aanhangers geen doorgefokte honden, katten of konijnen in hun appartementje in de stad houden? Laat duidelijk zijn dat ik de gemiddelde Golden Retriever met zijn zwakke heupen onder de categorie "doorgefokt" indeel, om over chihuahua's, bulldogs en "westie's" nog maar te zwijgen.

Waarom ik andere onderwerpen erbij haal? Om te laten zien hoe hypocriet het is om het één keihard te veroordelen, omdat je dat om welke reden dan ook ethisch niet te verantwoorden vindt en tegelijkertijd andere ethische aspecten door de vingers gaat zien. "Omdat het niet te doen is om volledig ethisch (ik word moe van dat woord) verantwoord te leven." Ja leuk, maar dan mag de toon ook wel een beetje gematigd worden.

Tweehonderd dieren zijn niet allemaal hun leven lang gezond te houden, net zoals honderd dieren of vijftig dieren dat ook niet zijn. Er is áltijd een percentage dieren dat ziek wordt. Op een bedrijf met 200 dieren zijn er bijvoorbeeld 20 in een jaar ziek (10%) maar op een bedrijf met 50 dieren zijn dat er 5 per jaar. Schaalgrootte gaat niet per definitie hand in hand met diergezondheid en ik wil je wel met een ellenlang verhaal gaan vervelen waarom dat zo is, maar ik geloof dat ik daar niet veel mee op schiet. Om milieutechnische redenen ben ik echter absoluut niet tegen schaalverkleining. Maar, zolang de totale consumptie groot blijft, worden er veel dieren gehouden en zijn er dus relatief "veel" (wat is veel?) dieren ziek. Als de consumptie afneemt en er minder dieren gehouden hoeven worden, pas dan zijn er minder dieren ziek. Het gaat in deze om het totaalplaatje, niet om individuele bedrijven.

Nou, ik ben oprecht blij voor je dat jouw lichaam het volgens jouw juist door geen dierlijke producten meer te eten, erop vooruit gegaan is. Mijn lichaam doet het volgens mij, voor zover ik dat kan beoordelen, ook heel aardig mét dierlijk voedsel. Of dat door het dierlijke voedsel komt, dat weet ik niet. Daar heb ik te weinig kaas ( :+ ) van gegeten om dat te beoordelen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:37

Tiepfoudt schreef:
Maar over het hebben van een keuze; ik heb het beeld van veganisten dat ze zo pro-natuur zijn als maar kan. Een beer eet ook z'n zalmpje op terwijl hij ook voor de planten aan de oever van de rivier kan gaan. Dit is heel natuurlijk. Maar zodra wij mensen een dier opeten terwijl we ook van plantaardig voedsel zouden kunnen leven (ik heb m'n twijfels over hoe gezond het is, maar ik laat dat liever aan voedingsdeskundigen over), wat de mens al honderdduizenden jaren zo doet, staan ze met z'n allen te steigeren. Ik begrijp die gedachtengang echt niet, hoe graag ik dat ook zou willen.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het willen voorkomen van onnodig leed? :)

Niet aanvallend bedoeld, maar ik weet niet hoe ik het anders moet opschrijven :+