Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:45

Lekker je trouw-outfit aandoen. Voor jou geen extra moeite (neem ik aan), zij wordt er blij van.

Bij mijn ouders was trouwens een streng gereformeerde school waar op een gegeven moment ook de revolutionaire regel door werd gevoerd dat meisjes wel in broek naar school mochten fietsen, of kort rokje (zeker als ze van ver moesten komen en het koud was of hard waaide) maar zich wel moesten omkleden op school :j Dus ja, soms vinden mensen dat belangrijk.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:56

Goof schreef:
Ok. Nog mooier. Voor mijn collega wil ze een uitzondering maken (deze is aangekomen en past haar jurk van vorig jaar niet meer) en ik kan wel een rok van haar lenen.
Mijn collega had laten weten dat wij geen geschikte kleding hebben en dit was de reactie.
Ik ga morgen zelf even contact opnemen. Ik wil helemaal niet daar aankomen en me omkleden naar haar rok.

Ho, dat zou mij ook wat te ver gaan. :o

Ik ben wel benieuwd wat ze zegt als je er met haar een gesprek over aan gaat. Kan inderdaad ook zijn dat haar man hier achter zit, zoals iemand eerder in het topic al opmerkte. Wel benieuwd hoe dit nu afloopt.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:57

Ik vind het persoonlijk wel een bizarre eis ja. Maar ik zou me wel gewoon aanpassen. Ik hecht dan ook niet zo veel waarde aan kleding xD

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 01:11

Goof schreef:
Ok. Nog mooier. Voor mijn collega wil ze een uitzondering maken (deze is aangekomen en past haar jurk van vorig jaar niet meer) en ik kan wel een rok van haar lenen.
Mijn collega had laten weten dat wij geen geschikte kleding hebben en dit was de reactie.
Ik ga morgen zelf even contact opnemen. Ik wil helemaal niet daar aankomen en me omkleden naar haar rok.

Maar waarom wil ze voor jouw collega wel een uitzondering maken en voor jou niet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:33

Ik probeer in het leven van zo min mogelijk dingen een probleem te maken. Als het voor haar belangrijk is, dan doe je toch gewoon een rok aan. hupsakee, schouders ophalen, rok aan, baby knuffelen en weer naar huis. Het beïnvloed echt niet meteen jou hele wezen als je een dagje een rok aan hebt, en zij is blij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:37

Anoeska schreef:
Ik probeer in het leven van zo min mogelijk dingen een probleem te maken. Als het voor haar belangrijk is, dan doe je toch gewoon een rok aan. hupsakee, schouders ophalen, rok aan, baby knuffelen en weer naar huis. Het beïnvloed echt niet meteen jou hele wezen als je een dagje een rok aan hebt, en zij is blij.

Moet je er wel 1 hebben.
Ik zou echt totaal uit mijn comfort zone zijn als ik een rok/jurk aanmoest. Daarom heb ik er ook geen.
Mensen zouden me echt moeten nemen wie ik ben. Zo niet, ook prima, maar dan geen bezoekje.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:43

Anoeska schreef:

En mocht ik geen rok hebben dan kleed ik mij gewoon netjes en dan dealen we er dan wel weer mee. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:46

Dat je daar niet met een blouse gaat zitten met een decolleté tot op je navel lijkt me wel logisch :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:57

Ik snap eigenlijk niet waarom er zo moeilijk gedaan word. Jullie nodigen jezelf bij haar uit (zeg je zelf)

Zij accepteert dat maar jullie accepteren haar wens in haar eigen huis niet. Dan is het voor mij kwestie graag of helemaal niet hoor.

Gewoon je trouw outfit. Geleende rok of niet gaan.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:03

Ik zit dit weer met open mond vol verbazing te lezen.
Leven en laten leven en respect voor elkaar betekent in mijn ogen dat je geen kledingeis stelt aan je bezoek want jouw geloof is niet hun geloof en andersom. Voor de bruiloft vond ik het al zo zo maar dit vindt ik echt te ver gaan.
Ik zou hier om dus ook niet gaan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:26

Is het een optie om ergens anders af te spreken? Of wil je echt thuis langs gaan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:33

Anoeska schreef:
Ik probeer in het leven van zo min mogelijk dingen een probleem te maken.

Ik ook ja.
Maar mijn kleding aanpassen voor een kop koffie bij iemand thuis?
Draai het om; waarom word ik niet geaccepteerd en gewaardeerd zoals ik ben?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:40

Anoeska schreef:

Er is ook nog zoiets als gerespecteerd worden als mens zijnde, ik vind die kledingeisen van gelovige mensen absurd, Adam en Eva liepen ook bijna in de blote kont door het paradijs }> . En wanneer je dan ook nog hoort dat de andere collega wel welkom is in haar dagelijkse kloffie omdat ze geen passende rok of jurk heeft dan hield het bij mij toch heel snel op. Doet me denken aan het vriendinnetje waar ik vroeger veel kwam. Op een gegeven ogenblik eisten de ouders dat ik mee naar hun kerk ging anders mocht ik niet meer komen spelen. Hoe jong ik ook was, het was afgelopen met de vriendschap.
Voor die bruiloft van die collega had ik dus ook al geen rok/jurk aangedaan, simpel omdat ik me daar totaal niet in op mijn gemak voel. Ik zou haar zeker respecteren als mens maar omgekeerd het niet zo voelen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:46

Als het een meisje is wat ze gekregen hebben, zou ik in ieder geval een leuk spijkerbroekje cadeau doen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:52

Tja, of je wil gaan is afhankelijk van je relatie met diegene.
Wil jij je schikken in hun keuze? Dan lijkt het me vrij overkomelijk om kleding te regelen die volstaat met de wens van het bruidspaar.
Maar ik lees in je OP eigenlijk al het antwoord daarop; Dat de relatie voor jou niet dusdanig belangrijk is dat jij je daarin wil schikken, dus dan houdt het op. Is je goed recht. Net als dat het hun goed recht is om mensen te weigeren die zich niet kleden naar hun levensovertuiging en wensen.

Persoonlijk snap ik ook niet waarom sommige mensen (ik doel niet perse op TS) daar zo'n heisa om maken.
Het is geen verplicht evenement.

Als de dresscode op kleur gebaseerd was in plaats van op levensovertuiging was er geen probleem geweest, waarom nu dan wel? Mensen verschillen en dat is prima.
Ze vragen je niet om je te bekeren ;) .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:01

zorro schreef:
Als het een meisje is wat ze gekregen hebben, zou ik in ieder geval een leuk spijkerbroekje cadeau doen!

Waaromzou je ze iets cadeau doen waarvan je weet dat ze het nooit gaan gebruiken en er niet blij mee zijn? Waarom perse zo provoceren?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:02

Tsja, je hebt jezelf uitgenodigd bij haar thuis, dan zeg ik 100% haar huis haar regels en niet eens gaan vragen of het anders kan. Jij hebt jezelf immers uitgenodigd, had zij jullie uitgenodigd, dan had je het heel even kunnen vragen maar meer ook niet. Het is gewoon hun huis, kun jij/jullie niet met de rok leven, dan zou ik zeggen, wacht tot ze weer buitenshuis kan afspreken, en ga dan wat eten/drinken of vraag haar bij een van jullie thuis.

@Zorro: lekker provocerend en respectloos

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:06

BarbaLala schreef:
Tja, of je wil gaan is afhankelijk van je relatie met diegene.
Wil jij je schikken in hun keuze? Dan lijkt het me vrij overkomelijk om kleding te regelen die volstaat met de wens van het bruidspaar.
Maar ik lees in je OP eigenlijk al het antwoord daarop; Dat de relatie voor jou niet dusdanig belangrijk is dat jij je daarin wil schikken, dus dan houdt het op. Is je goed recht. Net als dat het hun goed recht is om mensen te weigeren die zich niet kleden naar hun levensovertuiging en wensen.

Persoonlijk snap ik ook niet waarom sommige mensen (ik doel niet perse op TS) daar zo'n heisa om maken.
Het is geen verplicht evenement.

Als de dresscode op kleur gebaseerd was in plaats van op levensovertuiging was er geen probleem geweest, waarom nu dan wel? Mensen verschillen en dat is prima.
Ze vragen je niet om je te bekeren ;) .

Even goed lezen, ze zijn allang getrouwd maar nu gaat het om en kraambezoek ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:36

De kledingeis op zich is al absurd. Zou voor mij voldoende reden zijn om niet te gaan, ik ben van mening dat je elkaars opvattingen over religie/leefwijze te respecteren hebt. Prima als zij er zo'n geloof op nahoudt, haar vrije keuze, maar geloof is een prive-kwestie en geen legitimatie om anderen die dat geloof niet delen bepaalde regels op te leggen.
Dat ze er vervolgens niet consequent in is, trekt het m.i. in het belachelijke. Dan gaat het richting manipulatie en willekeur.
Ik zou vriendelijk maar duidelijk (met toelichting) voor de eer bedanken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:44

Askja schreef:
De kledingeis op zich is al absurd. Zou voor mij voldoende reden zijn om niet te gaan, ik ben van mening dat je elkaars opvattingen over religie/leefwijze te respecteren hebt. Prima als zij er zo'n geloof op nahoudt, haar vrije keuze, maar geloof is een prive-kwestie en geen legitimatie om anderen die dat geloof niet delen bepaalde regels op te leggen.
Dat ze er vervolgens niet consequent in is, trekt het m.i. in het belachelijke. Dan gaat het richting manipulatie en willekeur.
Ik zou vriendelijk maar duidelijk (met toelichting) voor de eer bedanken.

Als je een FORMEEL gast bent in iemands anders huis of andermans feestje is het vrij normaal om je aan te passen aan wensen van de gastheer/vrouw/organisator. Het is dan nooit een wederzijdse kwestie.
Ze proberen je levenstijl niet te beïnvloeden, laat staan te veranderen, ze willen HUN dag gewoon hebben zoals zij dat in hun hoofd hebben en/of willen dat iedereen min of meer gelijk is. Wat verder de redenen zijn, is totaal onbelangrijk.
Zij maken herinneringen voor de rest van hun leven, voor jou is het een uitje, dat je inderdaad ook net zo makkelijk kunt laten als je het zo moeilijk vind om aan te passen.

Maar aanpassen schijnt tegenwoordig bijna een scheldwoord te zijn, en ego het allerbelangrijkste dat gevoed moet worden.

Er is een verschil in op visite gaan en formeel uitgenodigd zijn ergens voor, maar blijkbaar snappen sommigen dat gewichtsverschil niet erg.

Kledings eisen zijn nooit "absurd", al vragen ze je om in pimpelpaars met oranje hoed te komen. Het is een uiting van een wens en je kunt kiezen om niet te gaan als je je eigen kledingkeus belangrijker vindt dan wat dan ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:45

Lusitana, er zit nog wel verschil tussen een feestelijke memorabele dag zoals een bruiloft of een bakkie koffie doen bij een oudcollega en de baby even bewonderen.
Voor iets groots kan ik me bepaalde eisen voorstellen, neef van ons had alle gasten gevraagd iets roods te dragen, en dat mochten bvb ook sokken zijn. Ts heeft aan de bruiloftseisen voldaan maar nu moet ze voor een uurtje weer opdraven in rok terwijl een collega niet hoeft want die heeft niets passend.
Ik zou als ts zijnde even vermelden dat ze ook niets passend meer heeft. Want zo is het wel, de rok past niet bij ts.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:48

sowieso TS is het wel interessant om je te bedenken wat je zo tegen het hoofd stoot hieraan.

Had je het gevoel dat ze jou als persoon niet respecteert ook gehad als ze je gevraagd had iets zwarts aan te trekken?
Of als ze je die kledingeis had gesteld om een andere reden dan haar geloof?
Als ze je had gevraagd om een kledingeis te volgen waar je jezelf minder ongemakkelijker bij voelde, bijvoorbeeld geen spijkerbroek maar een pantalon?
Of als ze je een gevraagd had voor een kledingeis van iets wat je wel in de kast hebt hangen?

Gewoon om eens te bedenken wat je hier nu zo aan stoort. Is het de combinatie met geloof, omdat het iets is waar je je niet happy bij voelt of nog een andere reden? Ik denk dat het dan voor jezelf ook makkelijker wordt om te bepalen wat je er aan zou willen doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:53

Als je je oncomfortabel voelt en het niet eens in je kast hebt hangen, wat zou jij dan doen?

secricible schreef:
sowieso TS is het wel interessant om je te bedenken wat je zo tegen het hoofd stoot hieraan.

Had je het gevoel dat ze jou als persoon niet respecteert ook gehad als ze je gevraagd had iets zwarts aan te trekken?
Of als ze je die kledingeis had gesteld om een andere reden dan haar geloof?
Als ze je had gevraagd om een kledingeis te volgen waar je jezelf minder ongemakkelijker bij voelde, bijvoorbeeld geen spijkerbroek maar een pantalon?
Of als ze je een gevraagd had voor een kledingeis van iets wat je wel in de kast hebt hangen?

Gewoon om eens te bedenken wat je hier nu zo aan stoort. Is het de combinatie met geloof, omdat het iets is waar je je niet happy bij voelt of nog een andere reden? Ik denk dat het dan voor jezelf ook makkelijker wordt om te bepalen wat je er aan zou willen doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:56

bigone schreef:
Lusitana, er zit nog wel verschil tussen een feestelijke memorabele dag zoals een bruiloft of een bakkie koffie doen bij een oudcollega en de baby even bewonderen.

Voor jou misschien wel, voor hen misschien niet. Ik kan hiervandaan niet zien welke lading er aan wordt gegeven, dus ik kan mijn post alleen alemeen houden.
Als je "zomaar" langs komt wippen, draag je wat je wilt. (Met een kans dat, als ze duidelijk is geweest wat er verlangt wordt in het huis, dat je niet binnen wordt gelaten.)
Maar op het moment dat iemand je een uitnodiging geeft mét een kledingswens, niet.
En er zit nog een en ander tussen, zoals bv een mondelinge uitnodiging. Daarbij kun je ook tot een overeenkomst komen over kleding.

Als ik bij een bankdirecteur in een villa naar een baby ga kijken draag ik ook wat anders dan als ik bij een boerin of buur (bij mij toevallig hetzelfde) achterom binnenkom....
Ik vind best dat de bankdirecteur me kan nemen zoals ik ben, maar dat kan ook op andere momenten, bv als hij of zij in mijn thuisomgeving is....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:58

Lieshorses schreef:
Als je je oncomfortabel voelt en het niet eens in je kast hebt hangen, wat zou jij dan doen?

Iets lenen en je oncomfortabel voelen voor een uurtje.