Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:24

Via de docu moeders springen niet van flats kwam ik daarna nog uit bij 'Linda is gesprongen' (dacht ik). Ook een heel aangrijpend verhaal van Zembla over een vrouw die zelfmoord pleegt en wat daar allemaal aan vooraf is gegaan.
Allemaal erg trieste verhalen..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:41

Needje schreef:
[

Egoïstisch dus...
Ze willen alleen van hun pijn af en denken daarbij niet aan anderen.
Zeg nergens dat ik het ze kwalijk neem. Maar het gaat mij om de struggles die mensen hebben met het woord egoïstisch.
Geluk is ook een breed begrip. Als je geen pijn meer hebt is dat toch "geluk"?

Als je zo'n pijn hebt, en al zo lang in een zwart gat zit, en dit is egoisme, dan mag je van mij egoistisch zijn.
Als een ander daar last van heeft, das dan zijn pakkie aan.

En als er dan zo weinig empatie is met iemand die LIJD, dat het als egoisme wordt bestempeld....dan denk ik, ik hoop dat de springer niet meer heeft geleden.
De overlevenden voelen eindelijk eens een piepkleinbeetje van wat de spinger heeft geleden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:45

A3a1 schreef:
De overlevenden voelen eindelijk eens een piepkleinbeetje van wat de spinger heeft geleden.

en wat hebben de onschuldige omstanders die dit zien gebeuren hier aan? mensen die er niks mee te maken hebben en nu een levenslang trauma hebben door wat ze gezien hebben? :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:46

Moeten anderen dat voelen dan? Moet je anderen net jouw pijn opzadelen?
Vind ik een rare uitspraak....

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:51

Tja, ik moest het even voor de springer opnemen, die kennelijk alleen maar om van een pijntje af te zijn, heel egoistisch, andere mensen laat schrikken.

Beetje empathie, ook voor springer is toch wel op zijn plek lijkt mij.
En al de grote monden, ja, het is zo, je voelt eindelijk eens een piepklein beetje van de zwartheid die de springer heeft gevoeld.
Ik denk dat je daar een beter mens van wordt.

Het is maar hoe je alles bekijkt, wel gezichtspunt je neemt.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 10-02-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:54

A3a1 schreef:
Needje schreef:

Egoïstisch dus...
Ze willen alleen van hun pijn af en denken daarbij niet aan anderen.
Zeg nergens dat ik het ze kwalijk neem. Maar het gaat mij om de struggles die mensen hebben met het woord egoïstisch.
Geluk is ook een breed begrip. Als je geen pijn meer hebt is dat toch "geluk"?

Als je zo'n pijn hebt, en al zo lang in een zwart gat zit, en dit is egoisme, dan mag je van mij egoistisch zijn.
Als een ander daar last van heeft, das dan zijn pakkie aan.

En als er dan zo weinig empatie is met iemand die LIJD, dat het als egoisme wordt bestempeld....dan denk ik, ik hoop dat de springer niet meer heeft geleden.

Net zoals diegene die de daad uitvoert er nooit om gevraagd heeft om met zoveel pijn te zitten, vragen de mensen die er rondom met betrokken worden ook niet om met dat opgescheept te moeten zitten.

De opmerking van "De overlevenden voelen eindelijk eens een piepkleinbeetje van wat de spinger heeft geleden" vind ik niet doorgaan. Want iedereen draag zijn kruis, en wat voor de ene draagbaar is, kan voor een ander moordend zijn. Wie zegt dat de mensen op de trein, hulpdiensten ook al niet genoeg te lijden hebben?

Ondanks dat het de bedoeling was, komt het op die manier egoïstischer over dan het is. En Needje bedoelde de post niet fout naar mijn ziens, maar gewoon dat in de letterlijke betekenis van het woord het wel een egoïstische daad is. Of het gevoelsmatig correct is om het zo te bestempelen is iets anders.

Ik denk dat er in dit topic ook empathie wordt gelegd naar 'de springer'; maar ik vind dat er ook genoeg 'empathie' mag zijn naar 'de rest', want die blijven er met achter

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:04

Let it be egoisme....
Als er zo weinig emphatie is, let it be.

Ik hoop dat hij in het licht is en nooit meer pijn heeft.

En verder ben ik wederom geschokt door mijn medemens, die zeer egoïstisch alleen maar naar zijn eigen pijntjes kijkt, zonder medeleven voor een ander.
Wijst naar de ander en zegt, dat heeft hij gedaan omdat de stommeling zijn pijn niet kon handelen.
_-:(

Ik ben 3 mensen uit mijn omgeving kwijtgeraakt door zelfmoord.
Maar egoisme....tis nog nooit in me opgekomen, ik neem gewoon de volle verantwoordelijkheid voor mijn gevoelens en die zijn niet mis.
En ik heb diep medelijden met hen die zo geleden hebben dat ze het niet meer konden dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:10

a3a1...lees je wel goed? Er wordt juist wel degelijk aan alle kanten begrip en empathie getoond door de meesten. Ik persoonlijk vind jouw toon in de berichten onnodig fel en ietwat afbreuk doen aan de fijne manier waarop in dit topic dingen van alle kanten besproken worden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:11

A3a1 schreef:
Let it be egoisme....

En verder ben ik wederom geschokt door mijn medemens, die zeer egoïstisch alleen maar naar zijn eigen pijntjes kijkt, zonder medeleven voor een ander.
Wijst naar de ander en zegt, dat heeft hij gedaan omdat de stommeling zijn pijn niet kon handelen.

Maar egoisme....tis nog nooit in me opgekomen, ik neem gewoon de volle verantwoordelijkheid voor mijn gevoelens en die zijn niet mis.
En ik heb diep medelijden met hen die zo geleden hebben dat ze het niet meer konden dragen.

Hmm, dat bedoel ik eigenlijk helemaal niet. Zoals ik zei, is het 'egoïsme' in de letterlijke betekenis van het woord. Want die persoon doet dat, omdat hij beter af wil zijn.

Ik heb nergens aangehaald (en eigenlijk weinig anderen zien schrijven) dat we vinden dat iemand zijn pijn niet kan dragen en dat het een stommeling is. Ik vind het zeer bedroefd dat iemand dit als zijn uitweg moet zien, en dat hij echt zo diep moet zitten om dat ook te omarmen.

En ik vind niet dat iemand hier egoïstisch overkomt door geen medeleven te tonen. Ik denk dat de meeste mensen dit heel erg vinden. Maar er zijn hier meerdere mensen in het verhaal, en diegene die achter blijven als gevolg van, die zitten met nog meer opgescheept dan dat ze daarvoor hadden, is dat niet erg? En als ze dan uiteindelijk dezelfde uitweg kiezen als de persoon die 'dat veroorzaakt heeft' (en dit bedoel ik niet fout maar kan het momenteel niet anders uitdrukken) is dat dan niet dubbel erg?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:13

In dit geval zijn er toch eigenlijk alleen maar verliezers?

Degene voor wie het leven te zwaar is, dat dit voor hen nog de enige uitweg is.

De nabestaanden, die het wellicht nooit zullen begrijpen en achterblijven met vragen en schuldgevoelens.

De machinist, conducteur en alle betrokkenen in de trein en op het station, die dit vreselijke beeld niet van hun netvlies krijgen.

Degene die vertraging heeft, daardoor te laat op een sollicitatiegesprek komt en een baan misloopt etc. etc.

Ik snap niet zo goed dat men de behoefte heeft om daar het woordje egoisme aan te hangen. Het is gewoon voor iedereen een verdrietige situatie...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:18

Naar aanleiding van dit alles doet me het trouwens terugdenken aan een heel triest artikel dat ik enkele jaren geleden eens gelezen had. Een machinist die verplicht op pensioen moest nadat hij werd 'bekroond' tot recordhouder; 8 personen onder zijn trein. Dat grijpt je toch ook naar de keel hoor

http://www.nieuwsblad.be/cnt/1h3l6us2

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:02

Anoniem schreef:
a3a1...lees je wel goed? Er wordt juist wel degelijk aan alle kanten begrip en empathie getoond door de meesten. Ik persoonlijk vind jouw toon in de berichten onnodig fel en ietwat afbreuk doen aan de fijne manier waarop in dit topic dingen van alle kanten besproken worden.

Dat vind ik ook.
Stellen dat het egoïstisch is is alleen maar een constatering.
A3a1 je hangt er zelf een waarde oordeel aan, dat egoïstisch blijkbaar negatief is.
Maar dat komt in dit topic helemaal niet zo naar voren en ik vind dat er juist sprake is van Veel empathie.

Daarbij ben ik het niet met je eens dat je uit één of ander misplaatst sociaal gevoel de pijn van een ander zou moeten voelen om een beter mens te worden. Jeetje hoe veroordelend is dàt zeg; waarom moet ik een beter mens worden, ben ik niet goed genoeg zoals ik ben?
En waarom zou meer lijden goed voor een mens zijn? De meeste mensen hebben al een aardig rugzakje en het is niet aan jou om te bepalen dat daar nog wel wat bij kan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:10

The_Cat schreef:
A3a1 schreef:
Let it be egoisme....

Hmm, dat bedoel ik eigenlijk helemaal niet. Zoals ik zei, is het 'egoïsme' in de letterlijke betekenis van het woord. Want die persoon doet dat, omdat hij beter af wil zijn.

Ik heb nergens aangehaald (en eigenlijk weinig anderen zien schrijven) dat we vinden dat iemand zijn pijn niet kan dragen en dat het een stommeling is. Ik vind het zeer bedroefd dat iemand dit als zijn uitweg moet zien, en dat hij echt zo diep moet zitten om dat ook te omarmen.

En ik vind niet dat iemand hier egoïstisch overkomt door geen medeleven te tonen. Ik denk dat de meeste mensen dit heel erg vinden. Maar er zijn hier meerdere mensen in het verhaal, en diegene die achter blijven als gevolg van, die zitten met nog meer opgescheept dan dat ze daarvoor hadden, is dat niet erg? En als ze dan uiteindelijk dezelfde uitweg kiezen als de persoon die 'dat veroorzaakt heeft' (en dit bedoel ik niet fout maar kan het momenteel niet anders uitdrukken) is dat dan niet dubbel erg?

Nou, ik vind het nl totaal niet egoïstisch, van je pijn af willen zijn, zonder om de belangen van anderen te denken.
Van je pijn afwillen, zo dit nog speelt op dat moment.

Kijk er zijn meerdere mensen in dit verhaal, zeker, en de direct betrokkenen, het is afschuwelijk.
En die hebben een heel proces waar ze doorheen moeten.

Maar dit is ook gewoon leven, er zijn mensen die niet meer verder kunnen of willen.
Door met labeltjes "egoisme" en alles te doen om het binnen dat labeltje te krijgen, we weten niks van de springer, niks van zijn motieven, niet van zijn leven, we weten niks van zijn pijn.
Dus het is gewoon kortzichtig etiketjes plakken en waarom?
Om de dode nog een trap na te geven en de overlevenden een veer in de kont, ze konden niet tegen het egoisme op, hij gaf geen donder om jullie gevoelens.

Dat gebeurd er als je etikketjes plakt.

Maar ik weet niet of zijn dierbaren erg blij worden, van die omstanders retoriek.

Het leven is geen woordenboek.

En het heel erg voor de nabestaanden.

Je hebt het over degene die dat veroorzaakt heeft....
Maar wie heeft het veroorzaakt?
De springer, de depressie, de geschiedenis, misschien wel de vader of de moeder van de springer, de ziekte, de arts die misschien wel een fout heeft gemaakt, de medicatie die foute bijwerkingen had, de pesters op school, de schoolleiding die niks deed....
Wie veroorzaakte dit?
Of waren er meerderen?

Of hoort het gewoon bij het leven dat je soms dingen voor je kiezen krijgt en dat je er gewoon mee te dealen hebt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:23

Maar nog steeds heb je het dan over egoïsme in de negatieve vorm van het woord, en dat is nou juist wat meerdere mensen aanhalen niet te bedoelen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:31

Maar de keus die de springer maakt kan wel degelijk ook de druppel zijn voor iemand die ermee geconfronteerd wordt! Ik zou dus niet weten waarom ik niet 'kwaad' mag zijn als ik zo'n poging ongevraagd moet meemaken. Wie weer is dat voor mij ook de druppel en krijg ik het niet verwerkt.
Hoe dan ook, het is voor iedereen triest om dit mee te maken.
Tien jaar geleden heb ik mijn (toenmalige) beste vriendin gevonden met een overdosis pillen en op het nippertje een ziekenhuis in kunnen slepen. Ik heb dat nooit egoïstisch gevonden. Het was haar keus en die keus mag zij maken. Ze heeft er niemand mee 'lastig gevallen'. (Moeilijk om de juiste woordkeuze te maken).
Ik vertrouwde haar vreemde berichtjes niet en dus ben gaan kijken bij haar thuis. Heb haar vriend gebeld en die had een huissleutel en samen hebben we haar gevonden. Neem het haar niet kwalijk.

De vader van een andere vriendin heeft in de douche zijn polsen doorgesneden. Zijn schoonzoon vond hem toen hij ging kijken waarom er geen contact met hem te krijgen was. Er zal altijd iemand zijn die geconfronteerd wordt. Het is nooit fijn!

Maar een springer 'pakt' onbedoeld veel mensen mee. Dat kan voor andere ook vergaande gevolgen hebben.
Zo stap ik zelf nooit voorin in een trein en reis momenteel helemaal niet met de trein (reis normaal drie keer per week van het zuiden van het land naar het midden van het land). Zit zelf totaal niet lekker in mijn vel en kan die druppel er gewoon ook niet bij hebben nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:38

Ik volg op FB een buurtgroep en daar in las ik dat er de afgelopen tijd kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar bij het spoor gesignaleerd zijn. De afrastering van het hek is hier en daar verouderd en de kinderen maken geregeld hutten in de bossages naast het spoor.
Het zouden je kinderen maar zijn wanneer het vreselijk fout gaat of je zou die machinist maar zijn die de kinderen naast (of nog erger OP) het spoor ziet spelen pfffff. Daar wil je toch niet aan denken? %)

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:48

Dat iemand het leven niet meer ziet zitten en zichzelf wil doden vindt ik prima maar voor de trein springen vindt ik echt een no go.
Je hebt er zoveel mensen mee ( en ja mijn zus is voor de trein gesprongen en heeft 3 kinderen achtergelaten). Haar kinderen hebben alledrie hulp nodig gehad voor de verwerking. Dus prima als je dood wil maar doe dat dan ook met jezelf en niet met anderen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:53

Needje schreef:
Maar buiten dat iets egoïstisch is kan het nog wel begrijpelijk zijn.

A1a3 volgens mij heb je hier overheen gelezen.
Mij ging het alleen om het woord egoïstisch en dat dit wel degelijk gebruikt mag worden in de meeste gevallen.
Daarmee zeg ik nergens!! dat er geen begrip is of empathie of wat dan ook.
Want t lijkt me vreselijk als je zo lijdt dat je enige weg nog de dood is.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:03

Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar is het heel ruw gezien in de eerste plaats niet egoïstisch van ouders om kinderen te nemen omdat zíj daar gelukkig van worden? Ik wil hiermee niemand beschuldigen en niemand hoeft dit persoonlijk op te vatten want ik zal nooit iemand veroordelen op het feit dat hij of zij gekozen heeft om papa of mama te worden, maar een kind heeft er nooit om gevraagd om geboren te worden, kan de pech hebben om akelige dingen mee te maken, getraumatiseerd door het leven te gaan en alle gevolgen daarvan de resterende 80 jaar te moeten dragen.

Ik ben vroegkinderlijk getraumatiseerd en ben daardoor nooit gelukkig geweest, sinds een ander voorval rond mijn 12e is elke dag een gevecht. Psychoses, depressies, verslaving, lichamelijke pijn. Ik vind het leven helemaal niet leuk, ik heb er nooit om gevraagd en toch wordt van mij verwacht dat ik het allemaal maar draag. Ik kan zo goed begrijpen dat lotgenoten de keuze maken en ondanks dat ik ook verdrietig ben als iemand die ik ken uit het leven stapt (meermaals gebeurd), kan ik dat alleen maar een dapper besluit vinden. 'Wij' hebben vaak ons hele leven naar de pijpen van een ander gedanst en als iemand dan het heft in eigen hand neemt en zichzelf verlost van de ellende, dan snap ik dat. En dat ze dan voor de trein kiezen en daarmee anderen narigheid bezorgen... tsja. De trein is de manier met de meeste slagingskans en als het lukt een snelle dood en dat is het enige waar je dan nog aan kunt denken.

En ik kan me voorstellen dat als iemand psychotisch is en hele rare ideeën in zijn of haar hoofd heeft, ook rare dingen zoals zwaaien naar de machinist doet. Een psychose kan echt bizar en niet te begrijpen zijn en kan soms tot acties leiden die de persoon totaal niet in de hand heeft.

Ik vind het heel eng om dit te posten maar dit is hoe ik erover denk *zoekt dekking*.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:27

Van mij hoef je geen dekking te zoeken.
Het is een van de redenen waarom ik zelf geen kinderen heb.
Die worden helemaal niet gevraagd om op deze wereld te komen.
En is het dan nog bij ouders die je een thuis geven, oke,maar te vaak is dat niet zo.
Ik heb ook niet de bescherming gehad die een kind wel nodig heeft. En ondanks ik toch nog wel het een en ander van mijn leven heb gemaakt, zou ik er niet wakker van gelegen hebben als ik nooit geboren was.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:07

_Karlijn veel sterkte, ik hoop dat je je op dit moment wel goed voelt :(:)

Dit topic doet mij telkens denken aan iets wat ik eerder heb gelezen, zelfdoding van een meisje heel bewust, heel doordacht en omgeven door haar familie. Kan het alleen niet meer terug vinden. Ook talloze manieren therapie gehad en niks en niemand die haar kon helpen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:25

O wacht lara! Ik herinner me ook iets, vaag! Een meisje die zelf medicatie via internet had besteld oid, en haar moeder en zus waren erbij en ze moesten alles filmen om te bewijzen dat ze het écht zelf heeft gedaan in plaats van dat ze beschuldigd zouden worden voor moord oid?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:36

Jaa precies! Huisarts mocht er ook absoluut niks bij betrokken hebben want die mag niet helpen bij zelfdoding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:38

Aan de ene kant maar goed ook, dat er strenge regels zijn. Dat het niet te pas en te onpas wordt toegepast. Maar naar mijn bescheiden mening, mag er wel wat in gaan veranderen. Dat meisje had namelijk nog geluk gehad, het kan namelijk ook mis gaan en dan ben je nog verder van huis. Of mensen gaan zichzelf voor de trein oid gooien....

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:12

Ja precies. Zoals zij het toen deed klonk echt prachtig, als een mooi en nog menswaardig afscheid, ondanks dat ze zichzelf zo naar voelde dat ze niet verder wilde. Ik denk als er meer begeleiding in kwam in het echt zelf klaar mee zijn, ongeacht leeftijd, je een hele groep springers niet meer zou hebben..
Ik snap zelf niet zo heel goed waarom mensen niet zelf zouden mogen bepalen wanneer het genoeg is. Er is toch niemand anders om dat voor jou te bepalen? En als ze er echt klaar mee zijn vinden ze wel een andere, minder vriendelijke, manier