Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Needje schreef:[
Egoïstisch dus...
Ze willen alleen van hun pijn af en denken daarbij niet aan anderen.
Zeg nergens dat ik het ze kwalijk neem. Maar het gaat mij om de struggles die mensen hebben met het woord egoïstisch.
Geluk is ook een breed begrip. Als je geen pijn meer hebt is dat toch "geluk"?
A3a1 schreef:Needje schreef:
Egoïstisch dus...
Ze willen alleen van hun pijn af en denken daarbij niet aan anderen.
Zeg nergens dat ik het ze kwalijk neem. Maar het gaat mij om de struggles die mensen hebben met het woord egoïstisch.
Geluk is ook een breed begrip. Als je geen pijn meer hebt is dat toch "geluk"?
Als je zo'n pijn hebt, en al zo lang in een zwart gat zit, en dit is egoisme, dan mag je van mij egoistisch zijn.
Als een ander daar last van heeft, das dan zijn pakkie aan.
En als er dan zo weinig empatie is met iemand die LIJD, dat het als egoisme wordt bestempeld....dan denk ik, ik hoop dat de springer niet meer heeft geleden.
De overlevenden voelen eindelijk eens een piepkleinbeetje van wat de spinger heeft geleden.
A3a1 schreef:Let it be egoisme....
Als er zo weinig emphatie is, let it be.
Ik hoop dat hij in het licht is en nooit meer pijn heeft.
En verder ben ik wederom geschokt door mijn medemens, die zeer egoïstisch alleen maar naar zijn eigen pijntjes kijkt, zonder medeleven voor een ander.
Wijst naar de ander en zegt, dat heeft hij gedaan omdat de stommeling zijn pijn niet kon handelen.
![]()
Ik ben 3 mensen uit mijn omgeving kwijtgeraakt door zelfmoord.
Maar egoisme....tis nog nooit in me opgekomen, ik neem gewoon de volle verantwoordelijkheid voor mijn gevoelens en die zijn niet mis.
En ik heb diep medelijden met hen die zo geleden hebben dat ze het niet meer konden dragen.
Anoniem schreef:a3a1...lees je wel goed? Er wordt juist wel degelijk aan alle kanten begrip en empathie getoond door de meesten. Ik persoonlijk vind jouw toon in de berichten onnodig fel en ietwat afbreuk doen aan de fijne manier waarop in dit topic dingen van alle kanten besproken worden.
The_Cat schreef:A3a1 schreef:Let it be egoisme....
Als er zo weinig emphatie is, let it be.
Ik hoop dat hij in het licht is en nooit meer pijn heeft.
En verder ben ik wederom geschokt door mijn medemens, die zeer egoïstisch alleen maar naar zijn eigen pijntjes kijkt, zonder medeleven voor een ander.
Wijst naar de ander en zegt, dat heeft hij gedaan omdat de stommeling zijn pijn niet kon handelen.
![]()
Ik ben 3 mensen uit mijn omgeving kwijtgeraakt door zelfmoord.
Maar egoisme....tis nog nooit in me opgekomen, ik neem gewoon de volle verantwoordelijkheid voor mijn gevoelens en die zijn niet mis.
En ik heb diep medelijden met hen die zo geleden hebben dat ze het niet meer konden dragen.
Hmm, dat bedoel ik eigenlijk helemaal niet. Zoals ik zei, is het 'egoïsme' in de letterlijke betekenis van het woord. Want die persoon doet dat, omdat hij beter af wil zijn.
Ik heb nergens aangehaald (en eigenlijk weinig anderen zien schrijven) dat we vinden dat iemand zijn pijn niet kan dragen en dat het een stommeling is. Ik vind het zeer bedroefd dat iemand dit als zijn uitweg moet zien, en dat hij echt zo diep moet zitten om dat ook te omarmen.
En ik vind niet dat iemand hier egoïstisch overkomt door geen medeleven te tonen. Ik denk dat de meeste mensen dit heel erg vinden. Maar er zijn hier meerdere mensen in het verhaal, en diegene die achter blijven als gevolg van, die zitten met nog meer opgescheept dan dat ze daarvoor hadden, is dat niet erg? En als ze dan uiteindelijk dezelfde uitweg kiezen als de persoon die 'dat veroorzaakt heeft' (en dit bedoel ik niet fout maar kan het momenteel niet anders uitdrukken) is dat dan niet dubbel erg?
Needje schreef:Maar buiten dat iets egoïstisch is kan het nog wel begrijpelijk zijn.