Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:51

Gloa schreef:
Ze zijn sowieso fiscaal partner voor 2015. Ivm de woning is dit fiscaal interessanter. Mag ook nog omdat in dat jaar de scheiding is aangevraagd.

Ik heb het net even nagekeken en het zit bij mij inderdaad in de combinatiekorting. Maar ik kom niet door het programma heen. Zodra ik zijn ex voor die 2 maanden als huisgenoot opgeef en alle vragen naar eerlijkheid beantwoord dan loopt het vast omdat hij dan 2 mogelijke fiscale partners herkent. Ik krijg dan ook niet meer de mogelijkheid om om voor geen fiscale partner te kiezen. Zodra ik uitvink dat 1 van ons beiden een kind heeft kom ik wel weer door maar dit heeft geen invloed op de uiteindelijke berekening.

Ik heb net ook even hun aangifte bekeken en zij krijgen geen van beiden de combinatiekorting. Aangezien we op dit adres dus niets dubbel krijgen heb ik besloten het zo maar te laten.

In de aangifte staan er vraagtekens voor de vragen, daar kan je op klikken voor meer informatie. Bovendien is er nog extra info beschikbaar over hoe je de aangifte in kunt vullen in dit soort situaties. Anders zou ik de Belastingtelefoon even bellen ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:06

ik moet het ook nog invullen, normaal gesproken ben ik vrij snel klaar. Alles is ingevuld, ik hoor geld terug te krijgen en kan nog wat extra terugkrijgen omdat ik wat cursussen voor (toekomstig) werk gevolgd heb.
Zolang er problemen zijn met de website wacht ik nog wel even met invullen. Ik wil het dan ook in 1 keer klaar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:09

De problemen op de site vallen overdag heel erg mee hoor.

lies_sparkle

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:10

Het is inderdaad vooral 's avonds maar dat is ook logisch want dan zijn er meer mensen actief :)

Bij mij ging het snel, ik heb wel 4 bijbanen maar alles klopte :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:48

Gloa schreef:
De problemen op de site vallen overdag heel erg mee hoor.

maar dan geen tijd. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:18

veerledec schreef:
Je kan wel een deel van het jaar partner zijn. Maar goed, het zou kunnen dat het op deze manier gunstiger is.

Typisch, ik probeer het te reconstrueren, maar ik krijg andere vragen?

Citaat:
Had u in 2015 een echtgenoot?

Nee

Had u in 2015 een huisgenoot?

Ja

Naam huisgenoot

Stond u heel 2015 ingeschreven op hetzelfde adres als NAAM?

Ja

Had u een notarieel samenlevingscontract met NAAM?

Nee

Had u een kind samen met NAAM?

Nee

Heeft 1 van u een kind van de ander erkend?

Nee

Was u met NAAM partners in een pensioenregeling?

Nee

Ik had ook nog de volgende vragen:
- was u samen met X de eigenaar van een woning die uw hoofdverblijf was -> nee

- stond een minderjarig kind van 1 van u ingeschreven op hetzelfde adres -> ja

- waren u en X allebei 18 jaar of ouder in de periode dat het minderjarige kind op hetzelfde adres stond ingeschreven -> ja

Daarna volgt de vraag of ik fiscaal partners wil zijn met X -> nee.

Maar zodra ik verder ga begint het systeem automatisch te vragen naar de gegevens van de kinderen ondanks ik aangeef geen fiscaal partner te willen zijn..........dus tja het wordt er niet eenvoudiger op.

Het verschil is trouwens dat ik een deel van het jaar ingeschreven stond en niet heel het jaar.

Wanneer wordt de aanslag definitief?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:59

Ok, dan had ik net niet goed doorgeklikt :P. Maar goed, je bent dus geen fiscaal partner, dat heb je aangegeven. Vervolgens vraagt het programma of je een kind hebt dat is geboren na 1996. Het antwoord is dan dus gewoon 'nee'?

De aanslag wordt definitief uiterlijk 31 december 2018, maar dat kan natuurlijk ook veel eerder zijn. Zolang je geen aanslag hebt ontvangen kan je nog een herziene aangifte indienen. Anders kan je altijd nog bezwaar maken, maar dat is een stuk omslachtiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:23

Die keuze is er dus niet. Hij vult standaard 'ja' in en er is geen uitklapmenu om er 'nee' van te maken. Ik kan de gegevens van de kinderen verwijderen maar de invulvelden zelf niet. Klik ik dan alsnog op akkoord dan krijg ik een foutmelding, omdat het systeem persee de gegevens van de kinderen wilt hebben.

De enige manier om van de kinderen 'af te komen' is om bij de voorafgaande vragenrij aan te geven dat mijn huisgenoot of ik geen inwonende minderjarige kinderen hebben. Maar dan vul ik hem niet naar waarheid in want die zijn er wel degelijk alleen ik kies ervoor geen fiscaal partner met hem te zijn. Maar blijkbaar heb ik dan nog steeds recht op die combinatiekorting terwijl het vraagteken bij de gegevens van de kinderen aangeeft van niet :?

Zijn ex en hijzelf zijn fiscaal partners maar krijgen geen van beiden die combinatiekorting (terwijl ik meer verdien dan haar) dus het is niet zo dat we die korting dubbel krijgen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:32

Ok, ik snap m nu. Het programma vindt nog steeds dat jullie fiscaal partners zijn, maar dan voor een deel van het jaar. De optie om dat uit te vinken, is er niet (ik kan het niet vinden in ieder geval). Het enige dat je denk ik kan doen, is de vraag: stond een minderjarig kind van 1 van u ingeschreven op hetzelfde adres -> met 'nee' beantwoorden (ik zei toch dat die website niet werkte :P). Anders gaan er meer zaken niet goed.

Jij kan die korting niet krijgen, ook al claimen zij hem allebei niet. Zij krijgt hem vermoedelijk niet omdat ze niet meer dan zes maanden op jullie adres stond ingeschreven? En hij krijgt hem niet omdat hij een hoger arbeidsinkomen had dan zijn partner (ex). Ergo, niemand heeft er recht op. De regeling zit zo nu eenmaal in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:47

Het gekke is dat het voor de rest in mijn aangifte wel helemaal goed gaat. Behalve naam en BSN vragen ze niets van mijn vriend en hij hoeft ook niet mee in te loggen en zijn inkomen/eigendom/bezittigen worden ook nergens in mee gerekend.

Ik het de aangifte van hem en zijn ex meegeholpen en zij moet voor het hele jaar in de aangifte ingeschreven staan omdat ze anders alleen kon kiezen voor de woning als bedrijfspand of verhuur aan iemand anders dan haar fiscaal partner. Maar omdat de scheiding in 2015 is aangevraagd mogen ze toch echt fiscaal partner zijn maar het systeem pikt dat niet zonder dat ze voor het hele jaar ingeschreven staat. Zij verdient minder dan mijn vriend en mij maar ook zij krijgt die combinatiekorting niet.

Pfff ik ga er vanavond achter de laptop nog eens voor zitten en die aangiftes nogmaals doorlopen %)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:45

Daar lijkt dus ook iets niet helemaal goed te gaan. Je kan dan bij haar niet opteren voor partnerschap voor het hele jaar?

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:28

veerledec schreef:
Ok, dan had ik net niet goed doorgeklikt :P. Maar goed, je bent dus geen fiscaal partner, dat heb je aangegeven. Vervolgens vraagt het programma of je een kind hebt dat is geboren na 1996. Het antwoord is dan dus gewoon 'nee'?

De aanslag wordt definitief uiterlijk 31 december 2018, maar dat kan natuurlijk ook veel eerder zijn. Zolang je geen aanslag hebt ontvangen kan je nog een herziene aangifte indienen. Anders kan je altijd nog bezwaar maken, maar dat is een stuk omslachtiger.

Mag ik dan ook niet meer mijn aangifte wijzigen als ik een voorlopige aanslag krijg? Dan moet ik nog wel goed gaan kijken of ik alles correct heb ingevuld voor 1 juli

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:09

Aangifte wijzigen kan tot 5 jaar na afloop vh belastingjaar. Gewoon een nieuwe indienen ;)

Dat kan ook na de definitieve aanslag nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:18

Gisteravond alle aanslagen helemaal nagekeken en nog een aantal dingetjes hersteld. Ze zijn nu helemaal naar waarheid en werkelijkheid ingevuld dus we zien wel of de fiscus het bij de controle eens is met hun eigen programma.

N.a.v. een foutje in de aangifte 2015 heb ik de aangifte 2014 van mijn vriend en zijn ex ook nagekeken en hier zit een monsterlijke fout in (belastingdienst had te weinig betaalde hyprente ingevuld) die ze 2000,- heeft gekost. Dus vandaag eens uit gaan zoeken of ik een herberekening over 2014 aan kan vragen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:59

Ligt er al een definitieve aanslag over 2014? Zo ja, dan kun je om ambtshalve vermindering vragen (plus gewijzigde aangifte insturen). Zo nee, dan kun je sowieso nog een gewijzigde aangifte insturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:48

Moska schreef:
Ligt er al een definitieve aanslag over 2014? Zo ja, dan kun je om ambtshalve vermindering vragen (plus gewijzigde aangifte insturen). Zo nee, dan kun je sowieso nog een gewijzigde aangifte insturen.

Ja op 23 mei 2015 hebben ze de definitieve aanslag ontvangen. Via de site van de belastingdienst kom ik niet verder dan 'binnen 16 weken bezwaar maken'. Kan iemand mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen om de aanslag 2014 te wijzigen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:56

Je doet een verzoek om ambtshalve vermindering op papier (dat werkt hetzelfde als een bezwaar, het heet alleen anders) of je dient de aangifte opnieuw in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:58

Oké dan ga ik de aangifte opnieuw insturen.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:26

Ik ben toch maar even zelf gaan kijken op de site van de belastingdienst om te kijken hoe het zit met het wijzigen van een aangifte. Ik vond het niet duidelijk wanneer je nu wel nog je aangifte opnieuw kunt insturen en wanneer je nog de aangifte opnieuw kunt indienen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... f_wijzigen

Je kunt eigenlijk altijd een nieuwe aangifte indienen. Op papier is het niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:41

Ik denk dat het ook een stukje ontmoedigingsbeleid is van de fiscus dat je er op de site nauwelijks iets over kan vinden. De aangifte voor 2014 staat kaar en ik bel maandag voor de zekerheid even onze financieel adviseur of het gewoon insturen ervan genoeg is.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:22

Ik vond het juist niet duidelijk in dit topic :+ Op de site staat het wel duidelijk vond ik.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:40

Indien je nu te laat een aangifte verstuurd... en je zou geld terug krijgen. Krijg je dit dan nog terug? Of is te laat... jammer dan?

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:58

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:12

Starlight98 schreef:
Ik vond het juist niet duidelijk in dit topic :+ Op de site staat het wel duidelijk vond ik.

Gelukkig stond de door jou gevonden link ook al eerder genoemd in dit topic, ter verduidelijking :P.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:13

Karlijnxxx schreef:
Indien je nu te laat een aangifte verstuurd... en je zou geld terug krijgen. Krijg je dit dan nog terug? Of is te laat... jammer dan?

Ja hoor, je krijgt gewoon een aanslag. Wel kans op een verzuimboete.