Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:51

Ik vind het lastig discussieren hier omdat men steeds aan het punt voorbij gaat dat er vaak gemaakt wordt. Steeds weer komen er mensen terug met verhalen over hoe goed hun beesten het wel niet hebben, dat er goed op de gezondheid gelet wordt, etc etc etc, maar feit blijft dat het vleesfabriekjes zijn met economische waarde voor een veehouder. Verdrietig zijn omdat een koe moet worden ingeslapen? Echt? Maar als ie op transport naar de slacht moet is dat niet erg? :\

Verder denk ik dat al voer je een boekwerk met onderzoek aan waaruit blijkt dat paarden het beter doen als ze niet bij de moeder blijven, je hier op Bokt wordt gevierendeeld en aan de schandpaal tentoon wordt gesteld als je een topic zou openen waarin je zou vertellen dat je je veulen bij de merrie weghaalt direct na de geboorte. Alle argumenten die hier worden aangevoerd voor het direct scheiden van een moeder en baby... Als je "kalf " door "veulen" vervangt en "koe" door "merrie", dan vindt ineens iedereen het schande. Maar bij een koe is het doodnormaal want daar wordt geld mee verdiend. Ik kan het echt niet begrijpen -O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:14

Leuk dat je het eruit vist, maar idd, die boer was er stuk van dat z'n koe ingeslapen moest worden. Dat is niet alleen omdat het hem geld kost, maar hij leeft met en voor zijn koeien. Dat is ook meteen alles dat hij heeft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:22

palousa_boy schreef:
Leuk dat je het eruit vist, maar idd, die boer was er stuk van dat z'n koe ingeslapen moest worden. Dat is niet alleen omdat het hem geld kost, maar hij leeft met en voor zijn koeien. Dat is ook meteen alles dat hij heeft.

Ik kan inderdaad uitgebreid ingaan op elk punt dat er genoemd is sinds mijn laatste post maar daar heb ik dan een dagtaak aan :+ Dit is iets wat me opviel dus daar reageer ik op. Ik ben niet de enige die dat doet, veel dingen die ik post worden ook gewoon genegeerd dus ja :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:25

hengstveulen schreef:
Sorry Bowen, ik volg dit topic met veel interesse maar dit gaat me te ver, volgens mij kijk je nu ook door een bril die gewoon gekleurt wil zijn....

De waarheid kan pijn doen...

Anoniem

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:33

Oh pft. Ga hier echt niet meer reageren, ik wil mijn ervaringen over de melkveehouderij hier best delen en dingen uitleggen...

Maar als er zo vreselijk kortzichtig wordt gereageerd en gedacht heb ik daar totaal geen zin in.

Margrathea, wat vind je erger, een jong, goed paard in laten slapen of een oudje die gewoon op is?
Dat is exact waarom wij als boeren wel moeite hebben met in laten slapen van een koe of dat hij op is en naar de slacht gaat.

Maar goed, kan nog uren praten maar dat heeft toch geen enkel nut. Kortzichtig gedrag. Ik ben weg hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:35

SandraVerl schreef:
Enkel aan de veggies die hier hard van leer trekken tegen de niet veggies:
1. De glasteeltindustrie is enorm belastend voor het milieu, serres worden in de winter met olie warmgestookt en je wil niet weten wat ze moeten doen om de grond vruchtbaar te houden.
2. Boeren willen niet dat dieren hun kostbare groentjes opeten, dus worden duiven, ganzen, everzwijnen, herten en al die andere dieren die gek zijn op jonge plantjes gewoon afgeknald door ingehuurde jagers. Er zijn hier genoeg krantenartikels over terug te vinden.
3. Roadkill, alles wat we vervoeren geeft roadkill en laat ons vooral zwijgen over de vogels die vermoord worden op vliegvelden zodat vliegtuigen veilig zouden kunnen opstijgen.

En hoe gaan we het doen, gans de wereldbevolking alleen groenten? Waar halen we voldoende velden? Je moet zowel voor de dieren als voor de mensen aan voer komen. En wat geven we aan onze katten en honden? Die beesten zijn carnivoren. Is het dan nog toegestaan om voor hen dieren te slachten, of gaan we hen dwingen om een vleesloos en voor hen ongezond leven, te laten lijden?

1 ook dit is weer overschot en exlusiviteits-productie en als je veggie bent doe je daar opeens extra aan mee?
2 de dieren die daarbij omkomen zijn een zeer zeer zeer klein percentage van de dieren die geslacht worden + is het niet mogelijk om ook daarbij voor ervaren en humaan afschot te zijn? + die dieren hebben in elk geval niet hutjemutje gezeten zonder mogelijkheid tot natuurlijke gedragingen.
3 Roadkill in Nederland is verwaarloosbaar.

Wat me vooral irriteert in dit topic is dat je als persoon die ervoor kiest geen vlees te eten zogenaamd direct tegen aaaaaalles bent wat met dieren te maken heeft.
Ik ben niet tegen paardrijden.. Mits.. (waar de meeste mensen trekken slaan ophokken enz waar ik tegen ben)
ik ben niet tegen vleeseten mits er in dusdanig beperkte mate vlees wordt gegeten dat dieren in een fatsoenlijke omgeving kunnen worden gehuisvest en met zorgvuldigheid kunnen worden geslacht.
Ik ben niet tegen cultiveren van grond indien er geen voedsel verspilt wordt en er geen grond verspilt wordt aan overmatige productie van bepaalde gewassen uit gretigheid enz.

Volgens velen in dit topic is het niet mogelijk om bewust te kiezen voor vlees-vrij eten zonder een of andere kortzichtige nitwit te zijn. Zo zit het niet. Ik ben alleen bereid iets meer moeite en geld te besteden om me goed te vielen bij wat ik eet.
Als er gematigder geleefd en gegeten zou worden zou er alsnog meer dan zat leer en vlees zijn zonder dat het nodig is om dieren in slechte omstandigheden te houden.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:47

ik ben vegetarier maar niet zo zeer omdat het allemaal zielig is.
meer omdat er geen eerlijkheid naar de consument is.
in het buitenland komt veel dierenleed voor en hebben ze niet zulke strenge regels als hier.
veel producten moeten goedkoop worden geproduceert en dat gaat tenkoste van het dierenwelzijn.
ik eet gewoon geen vlees omdat ik dat gewoon niet meer wil en verder probeer ik zoveel mogelijk eerlijke producten te kopen en betaal er dan maar meer voor:)

vind dat hier erg kort door de bocht word gepraat over vega mensen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:17

"Het buitenland" klinkt wel leuk, maar veel, al dan niet het meeste vlees dat in de supermarkt gevonden kan worden komt van buiten Europa.
Het buitenland zoals het hier genoemd word kan net zo goed België of Duitsland zijn. En mogen die zich nu toevallig ook gewoon aan dezelfde europesche richtlijnen moeten houden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:57

Citaat:
Als er gematigder geleefd en gegeten zou worden zou er alsnog meer dan zat leer en vlees zijn zonder dat het nodig is om dieren in slechte omstandigheden te houden.

Ben ik het mee eens. Iedere dag vlees hoeft idd niet.
Maar is het dan aan de consument om gematigder en bewuster te leven of aan de boer om gewoon minder aan te bieden?

De hele bio-industrie is onstaan omdat mensen veel en goedkoop eten willen hebben. Ten tijde van onze grootouders at je niet dagelijks varkenshaasje omdat vlees toen nog gewoon correct geprijsd was. Goed, eerlijk vlees is gewoon duur.

Ik heb niets tegen veggie's. Mijn zus en haar vriend zijn ook vegetarier. Mijn zus kan geweldig koken en wil voor ons ook wel eens iets met vlees klaar maken, net zo goed als dat wij ook wel eens vegetarisch willen eten.
Persoonlijk ga ik niet stoppen met vlees eten. Ik lust het gewoon graag en heb er ook een meerprijs voor over als ik weet wat ik op m'n bord krijg.
Maar ik heb er ook geen moeite mee dat een dier vetgemest en geslacht wordt. Wèl wil ik dat het dier een comfortabel leven en snelle dood heeft.
Zullen sommigen wel gevoelloos vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 02:39

Fellor schreef:
SandraVerl schreef:
1. De glasteeltindustrie is enorm belastend voor het milieu, serres worden in de winter met olie warmgestookt en je wil niet weten wat ze moeten doen om de grond vruchtbaar te houden.
2. Boeren willen niet dat dieren hun kostbare groentjes opeten, dus worden duiven, ganzen, everzwijnen, herten en al die andere dieren die gek zijn op jonge plantjes gewoon afgeknald door ingehuurde jagers. Er zijn hier genoeg krantenartikels over terug te vinden.
3. Roadkill, alles wat we vervoeren geeft roadkill en laat ons vooral zwijgen over de vogels die vermoord worden op vliegvelden zodat vliegtuigen veilig zouden kunnen opstijgen.

En hoe gaan we het doen, gans de wereldbevolking alleen groenten? Waar halen we voldoende velden? Je moet zowel voor de dieren als voor de mensen aan voer komen. En wat geven we aan onze katten en honden? Die beesten zijn carnivoren. Is het dan nog toegestaan om voor hen dieren te slachten, of gaan we hen dwingen om een vleesloos en voor hen ongezond leven, te laten lijden?

1 ook dit is weer overschot en exlusiviteits-productie en als je veggie bent doe je daar opeens extra aan mee?
2 de dieren die daarbij omkomen zijn een zeer zeer zeer klein percentage van de dieren die geslacht worden + is het niet mogelijk om ook daarbij voor ervaren en humaan afschot te zijn? + die dieren hebben in elk geval niet hutjemutje gezeten zonder mogelijkheid tot natuurlijke gedragingen.
3 Roadkill in Nederland is verwaarloosbaar.

Wat me vooral irriteert in dit topic is dat je als persoon die ervoor kiest geen vlees te eten zogenaamd direct tegen aaaaaalles bent wat met dieren te maken heeft.
Ik ben niet tegen paardrijden.. Mits.. (waar de meeste mensen trekken slaan ophokken enz waar ik tegen ben)
ik ben niet tegen vleeseten mits er in dusdanig beperkte mate vlees wordt gegeten dat dieren in een fatsoenlijke omgeving kunnen worden gehuisvest en met zorgvuldigheid kunnen worden geslacht.
Ik ben niet tegen cultiveren van grond indien er geen voedsel verspilt wordt en er geen grond verspilt wordt aan overmatige productie van bepaalde gewassen uit gretigheid enz.

Volgens velen in dit topic is het niet mogelijk om bewust te kiezen voor vlees-vrij eten zonder een of andere kortzichtige nitwit te zijn. Zo zit het niet. Ik ben alleen bereid iets meer moeite en geld te besteden om me goed te vielen bij wat ik eet.

Doe je er extra aan mee, neen, maar punt is wel dat voor ieder van ons, veggie of niet, dieren het leven laten en natuur vernield en vervuild wordt. Alleen ziet een veggie de doden dieren niet op zijn of haar bord, al zijn ze er wel. Van leer trekken tegenover iemand die vlees eet, is dan ook hypocriet, want ook voor de groenten op ons bord sterven dieren. Maar hé, dan op eens zijn de dode dieren verwaarloosbaar. En niet veel road kill in onze landen, echt? Kijk je wel goed rond? Ik rij dagelijks 160 km, kan de dode dieren niet op 1 hand tellen hoor.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:40

Dus omdat er dieren in de groentevelden ook worden afgeschoten kunnen we net zo goed gewoon allemaal onze ogen sluiten en dan maar gewoon ook vlees blijven eten? Wat een vreemde redenering zeg..

Een ieder moet doen wat hij zelf denkt dat het juiste is maar daarbij vind ik wel dat je die keuze dan bewust moet maken. Ik kies er bewust voor dat ik geen vlees wil eten en dat scheelt dan misschien weer 1 koe per jaar? En misschien wel helemaal niet, ik heb geen idee. Maar ik voel mij buiten het dierenleed ook kwa gezondheid stukken beter sinds ik gestopt ben met de dierlijke producten.
En ik zal vast nog wel eens dingen eten waarbij er dierenleed is komen kijken omdat ik me simpelweg ook nog niet volledig bewust ben van hoe en wat maar aldoende leert men.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:35

hengstveulen schreef:
Sorry Bowen, ik volg dit topic met veel interesse maar dit gaat me te ver, volgens mij kijk je nu ook door een bril die gewoon gekleurt wil zijn....

Daar staat anders geen gelogen woord.

We fokken vleeskuikens die heel erg snel groeien, effectief groeien. Dus op zo weinig mogelijk voer zo snel mogelijk groot en vet worden. En niet oud kunnen worden daardoor.
De ouderdieren hebben dit dus ook, daar zijn deze eigenschappen in gefokt. Maar de ouderdieren moeten langer mee dan de vleeskuikens en zoveel mogelijk eieren produceren, lekker vet zijn en veel eieren produceren gaat niet samen. Daarom staan de ouderdieren op een honger dieet.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:45

SandraVerl schreef:
Doe je er extra aan mee, neen, maar punt is wel dat voor ieder van ons, veggie of niet, dieren het leven laten en natuur vernield en vervuild wordt. Alleen ziet een veggie de doden dieren niet op zijn of haar bord, al zijn ze er wel. Van leer trekken tegenover iemand die vlees eet, is dan ook hypocriet, want ook voor de groenten op ons bord sterven dieren. Maar hé, dan op eens zijn de dode dieren verwaarloosbaar. En niet veel road kill in onze landen, echt? Kijk je wel goed rond? Ik rij dagelijks 160 km, kan de dode dieren niet op 1 hand tellen hoor.

Ik weet niet hoor maar dat elke dag dierendood gaan is logisch of ze nou door een ander dier worden gedood, vergiftigd of dood worden geschoten.
Dat zal altijd zo zijn of je nou wel of geen vlees eet.
Maar het zijn altijd de vegetariërs die slecht zijn en totaal geen begrip hebben....
Er word hier behoorlijk negatief gepraat maar laat mensen gewoon hun eigen keuze maken. :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:48

palousa_boy schreef:
"Het buitenland" klinkt wel leuk, maar veel, al dan niet het meeste vlees dat in de supermarkt gevonden kan worden komt van buiten Europa.
Het buitenland zoals het hier genoemd word kan net zo goed België of Duitsland zijn. En mogen die zich nu toevallig ook gewoon aan dezelfde europesche richtlijnen moeten houden.

Bedoel ook meer buiten europa idd.
Zie dat best veel in de nederlandse schappen liggen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:17

Vegetariër/veganist zijn is altijd goed, hoe minder vlees er word gegeten hoe minder dieren er voor worden gedood.

Maar dat maakt ze niet beter dan iemand die wel vlees eet.

Deze persoon kan namelijk op andere vlakken goed bezig zijn (kleine eco voetafdruk bijvoorbeeld).

De reden waarom veel vega's zo worden aangevallen is omdat het heel vervelend is om de les te worden gelezen (eet geen vlees!) door iemand die zelf ook niet alles perfect doet en de flora en fauna op andere manieren kapot maakt.

Misschien is het dus beter voor de discussie om het hele wel/geen vlees eten achterwege te laten, want niemand leeft helemaal perfect en doet dus altijd wel iets wat onze flora en fauna schaadt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:19

SandraVerl schreef:

Dus, omdat er wel eens een dier dood gaat omdat ik wel eens groente in de winkel koop en daar wel eens een dier bij dood gaat moet ik maar weer vlees gaan eten, want er sterven toch altijd dieren? :') Wat een vreemde gedachtegang.
In het weiland naast ons huis staat prei. Die prei wordt een keer gespoten, helaas, maar verder sterft daar geen enkel dier door hoor.. En koop je die prei biologisch, dan heb je zelfs geen insecticide erop.
Ik eet 90% van onze groente uit eigen tuin. Daar gaat ook helemaal geen dier aan dood.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:20

palousa_boy schreef:
Voor thuisverkoop geld natuurlijk hetzelfde. Je kunt 1 koe per jaar laten slachten, maar daar kun je maar een paar mensen blij mee maken, dan nog wat restjes aan nog een handje mensen, en dan houd je zelf vlees voor in de molen over.

Of je moet per halve of kwart koe verkopen, en dan het vlees gelijk verdelen. Voordeel daarvan is dat je geen voorraad hoeft te hebben en direct kunt leveren als het spul bij de slager vandaan komt.

Financieel kom je er het beste vanaf als je de koe laat slachten en dan zelf de pakketten gaat verkopen. Een koe aan de slager verkopen is financieel nauwelijks aantrekkelijk. Maar zoals gezegd, een grote klantenkring opbouwen om dit regelmatig te kunnen doen betekent veel meer vee houden en in ons geval dus een compleet nieuwe stal bouwen. No way dat dit gaat gebeuren, behalve als we de loterij winnen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:23

Hier zie ik toch een ander patroon. Hier zijn ze veel meer van het "eigen" Franse product. Zoals thioro al zei, zijn daar heel veel labeltjes voor, maar de grootste die je vaak ziet is wel het "made in france". Mensen stiemuleren liever de economie van hun eigen land (lang verhaal met de revolutie etc) dan dat van het buitenland.

Annemiek, dat zou idd een goede stap zijn als iedereen z'n eigen stukje groente of vlees zou produceren, zoals dat vroeger ging. Echter heeft de huidige maatschappij daar geen tijd meer voor. We moeten werken werken werken. Het is bij sommige zo erg dat ze nieteens "tijd" hebben om boodschappen te doen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:25

8nnemiek schreef:
SandraVerl schreef:

Dus, omdat er wel eens een dier dood gaat omdat ik wel eens groente in de winkel koop en daar wel eens een dier bij dood gaat moet ik maar weer vlees gaan eten, want er sterven toch altijd dieren? :') Wat een vreemde gedachtegang.
In het weiland naast ons huis staat prei. Die prei wordt een keer gespoten, helaas, maar verder sterft daar geen enkel dier door hoor.. En koop je die prei biologisch, dan heb je zelfs geen insecticide erop.
Ik eet 90% van onze groente uit eigen tuin. Daar gaat ook helemaal geen dier aan dood.

Insecten en ongedierte zijn ook dieren en die gaan daar wel degelijk door dood ;)

(Of tellen die niet mee? Muggen, wespen, dazen en vliegen mogen wel dood omdat ze vervelend zijn en niet aaibaar zijn? ;) )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:31

Wat betreft het afschieten van wild, wat die stomme rotboeren blijkbaar willen…Hier wordt helemaal geen wild in opdracht van 'boeren' afgeschoten. De jagersvereniging hier jaagt regelmatig op vossen, ze komen hier 1x per jaar langs om konijnen te schieten en op reeën wordt al heel lang niet gejaagd. Ze houden de reeën hier wel goed in de gaten, als er een gewond dier bij zit wordt deze wel afgeschoten. Ze worden ook gebeld als er een ree aangereden is. En wij rotboeren schakelen onze buurman de jager ook in als we gaan maaien, hij helpt met het zoeken naar reekalfjes, zodat ze niet in de maaier terechtkomen. (echt een lastige klus overigens, ze zijn zeer moeilijk te vinden). Overigens probeert de loonwerker door in een bepaalde volgorde/route te maaien, ook te voorkomen dat hij de reekalfjes in de maaier krijgt. Echt…gevoelloos en dierenhatend rotvolk zijn we. Ganzen zijn hier overigens ook een grote plaag (de IJssel is hier vlakbij), heb nog niet gezien dat er op gejaagd wordt. Houtduiven stikt het hier ook van, heb ik ze hier ook nog niet op zien jagen. Wel worden er plaatselijk kraaien geschoten, als het echt uit de hand loopt met de overlast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:32

Kinke schreef:
Financieel kom je er het beste vanaf als je de koe laat slachten en dan zelf de pakketten gaat verkopen. Een koe aan de slager verkopen is financieel nauwelijks aantrekkelijk. Maar zoals gezegd, een grote klantenkring opbouwen om dit regelmatig te kunnen doen betekent veel meer vee houden en in ons geval dus een compleet nieuwe stal bouwen. No way dat dit gaat gebeuren, behalve als we de loterij winnen :D

Als je veel grond hebt, en wat bij wil verdienen, kun je dan niet veel beter een groente telen die in de streek goed groeit? Hier in de buurt verdienen boeren goud geld met de aspergeteelt. Maar als je ziet dat de AH 5 euro vraagt voor een kilo biologische tomaten.. Ik had in mijn kleine foliekas afgelopen jaar manden vol, misschien wel 50 kilo, op een stukje van 2x3, kleiner dan een paardenstal.
Als ik de plek had dan wist ik het wel :) Grote foliekas, hoop tomaten en komkommers en pompoenen enzo zaaien, en een half jaar later verdien je er waarschijnlijk veel meer aan dan aan die koeien.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:34

evelienn28 schreef:
SandraVerl schreef:

Ik weet niet hoor maar dat elke dag dierendood gaan is logisch of ze nou door een ander dier worden gedood, vergiftigd of dood worden geschoten.
Dat zal altijd zo zijn of je nou wel of geen vlees eet.
Maar het zijn altijd de vegetariërs die slecht zijn en totaal geen begrip hebben....
Er word hier behoorlijk negatief gepraat maar laat mensen gewoon hun eigen keuze maken. :)

Er gaan iedere dag dieren dood ja, maar er gaan iedere dag heel veel dieren dood die speciaal voor dat doel worden geboren: om opgegeten te worden. Als je besluit geen dieren te eten, zullen er dus minder dieren worden gefokt (vraag/aanbod).

Ik vind het altijd ontzettend flauw om een vegetariër meteen zijn gehele levensstijl te onderwerpen aan een ethische/morele/milieu meetlat: 'Je eet geen vlees, maar heb je dan wel groene stroom? En ga je ook niet met het vliegtuig? En heb je huisdieren? Niemand is perfect, maar laat iemand ergens voor kiezen als hem/haar dat een beter gevoel geeft. Waarom moet je iemand willen 'pakken' op andere aspecten? Omdat je, door de vegetariër door te lichten, je er zelf beter vanaf komt?

Ik ben trouwens zelf geen vegetariër hoor, maar ik kan goed begrijpen waarom iemand vegetariër zou willen worden/zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:35

palousa_boy schreef:
Hier zie ik toch een ander patroon. Hier zijn ze veel meer van het "eigen" Franse product. Zoals thioro al zei, zijn daar heel veel labeltjes voor, maar de grootste die je vaak ziet is wel het "made in france". Mensen stiemuleren liever de economie van hun eigen land (lang verhaal met de revolutie etc) dan dat van het buitenland.

Annemiek, dat zou idd een goede stap zijn als iedereen z'n eigen stukje groente of vlees zou produceren, zoals dat vroeger ging. Echter heeft de huidige maatschappij daar geen tijd meer voor. We moeten werken werken werken. Het is bij sommige zo erg dat ze nieteens "tijd" hebben om boodschappen te doen.

Dat roep ik ook al heel lang, de Nederlandse consument moet veel chauvinistiser worden. Nederlandse boeren leveren topkwaliteit. En wat importeren we….vieze rotzooi uit het buitenland (iedereen moet nu toch inmiddels wel weten waar al die verboden legbatterij kooien naartoe zijn gegaan).

En eigen groente en vlees produceren, dat is toch totaal niet haalbaar. Alsof iedereen minstens een hectare heeft om een koe op te houden en plek voor een groentetuin :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:35

SandraVerl schreef:
SandraVerl schreef:

Dit ligt op hetzelfde niveau als zeggen dat je niet zo goed geen vegetariër kan worden omdat er voor eieren en zuivel ook overtollige dieren gedood worden. Glasteelt wordt vast beperkt meer gebruikt, maar wegtransport wordt juist beduidend minder gebruikt omdat het veevoer en de dieren niet getransporteerd hoeven te worden. Afschieten doen de boeren toch wel als dat hun insteek is, of er nu veevoer of humane voeding op staat.

Ik heb even een oude post opgezocht die hier mooi bij aansluit:
Maar even terug on-topic. Ja, het is zinvol om vegetarisch te eten, of grotendeels vegetarisch. Je zou het eventueel nog kunnen combineren met het eten van soepkippen en vleeskalveren en de kat een eendagskuiken. Dan heb je de gehele cirkel rond, op worstkoeien na dan. Maar dat is lastiger selecteren. Maar een (gangbare leg)kip legt gemiddeld 320 eieren per legronde, tegenover iedere kip staat 1 eendagskuiken en als "restproduct" blijft er 1 soepkip over.

Gemiddeld worden er in Nederland bijna 200 eieren per persoon per jaar geconsumeerd. Zelfs als een vegetariër meer eieren consumeert, dan is de kans groot dat het blijft bij 1 legkip per jaar.

Een koe produceert tussen de 8.000 en de 10.000kg melk per jaar. Gemiddeld is de levensproductie tussen de 25.000 en de 30.000L. Dit is 3 tot 4 kalveren. 1 kalf wordt gebruikt ter vervanging, dan blijven er nog 2 tot 3 kalveren over tot vleeskalveren en 1 worstkoe.

Per persoon gebruikt met ongeveer 100L melk per jaar. Een vegetariër zal waarschijnlijk wat hoger zitten, maar zelfs heel extreem komt deze waarschijnlijk niet boven de 250-300L per jaar uit. Dit betekent dat ze de melk van 1 koe in hun leven qua levensproductie drinken. Dus dan nog 2 a 3 kalveren geproduceerd zijn en een "restproduct" hebben van 1 worstkoe.

De gemiddelde vleesconsumptie is 85kg/persoon (karkasgewicht). De werkelijke vleesconsumptie is 43kg per jaar. Als je daarbij rekent dat een vegetariër aan vleesproductie veroorzaakt: 1.5kg aan soepkip, 3.5kg aan melkkoe (350/100 i.v.m. levensproductie), 5kg aan vleeskalveren (200x2.5/100 i.v.m. levensproductie melkkoe). Totaal kom je dan aan 10kg vleesproductie per jaar. Een vleeseter komt ongeveer uit op de helft (5kg vleesproductie d.m.v. vegetarische producten per jaar).

Dit betekent dat er 8 vegetariërs+1 vleeseter samen 85kg vlees (karkasgewicht) produceren. Het gebruik van 1 vleeseter (even gechargeerd, ik heb nu vleeseter en de gemiddelden van Nederlanders als 1 getal genomen).

En i.v.m. het dierenwelzijn kan je altijd besluiten biologisch of vrij-uitloop producten te kiezen. Zeker als vegetariër blijft het dan nog goed te betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:37

Elise_0o schreef:
Insecten en ongedierte zijn ook dieren en die gaan daar wel degelijk door dood ;)

(Of tellen die niet mee? Muggen, wespen, dazen en vliegen mogen wel dood omdat ze vervelend zijn en niet aaibaar zijn? ;) )

Bij biologische producten wordt geen gebruik gemaakt van insecticide ;)
Mijn eigen groente is ook biologisch. Niet alleen omdat ik geen insecten wil doden, maar ook omdat het gewoon gif is wat ook niet gezond ik voor ons zelf en voor het milieu.

Inderdaad palousa_boy, het zou mooi zijn als iedereen zijn eigen moestuin had, maar lastig haalbaar tegenwoordig. Wel vind ik het leuk dat het steeds populairder begint te worden.
Het is niet alleen leuk en hip, maar ook zo gezond en lekkerder en goedkoper dan uit de winkel :)