iets verbieden in een relatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:01

Euh nee, dat wordt helemaal niet geschreven.
Ook niet dat je liegt als je je niet ergert.

Imperfectie van de partner en jezelf erkennen is normaal.
Je NIET ergeren daaraan is gezond gedrag.
Dat is HEEL wat anders :)*

Opvallende invulling aan ' totaalpakket' geven jij en Sizzle trouwens.
Jullie vullen dit blijkbaar in als alles positief. Geweldig dat jullie een perfecte partner hebben. Omdat perfectie ...euhm... zeldzaam is, is enige skepsis begrijpelijk.
Een andere ook goede invulling = een positieve balans van meer plussen dan minnen = in totaal positief.

Voor de rest: Wie zelf perfect is werpe de eerste steen, dus mens erger je niet.

Milkberry

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:05

Nou, dan is de perfecte partner misschien toch niet zo zeldzaam als je dacht. Al 2 in dit topic gevonden ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:26

Milkberry schreef:
Nou, dan is de perfecte partner misschien toch niet zo zeldzaam als je dacht. Al 2 in dit topic gevonden ;)

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Bovendien is dit wat twee dames op Bokt SCHRIJVEN.
Dat geloven is inderdaad GELOVEN.

Net als je relatie-afspraken flexibel maken met realistisch oog op de toekomst, geeft een realitisch beeld van de imperfectie van de mens minder teleurstelling.

Er is een heerlijk Japans concept mbt menselijk imperfectie: het wabi - sabi.
Het laatste uit waardering voor verworven imperfecties. Een interessant concept mbt ditto bij indviduen: dat hun littekens, letterlijk en figuurlijk, hen mooier maakt.
Ben ik het ZO mee eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:39

Dat eerste stuk van jouw bericht plaatst ál jouw berichten in een geheel nieuw daglicht HC. :D
Mijn man noch ik zijn perfect. Maar ik kan me echt niet ergeren aan hem. Hij is perfect voor mij. Dat is nog iets heel anders dan "perfect" in het algemeen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:11

Huertecilla schreef:
Een potentiele ergernis naast je kunnen neerleggen maakt het leven een wereld makkelijker :j

De ratio boven de emotie is wat de mens van de rest van de dieren onderscheidt :)*

Probeer het eens +:)+

Aangezien dit een reactie was op mijn vraag, geef ik ook even een mooie reactie.
Emotioneel is dat dit: -:(- -:(- |o 8)7 probeer het eens??? Arrogante **kel, dat doe ik juist continu!! _-:( _-:(
Is niet echt handig natuurlijk, dus maakt mn ratio er dit van: pardon? Je impliceert dat ik niet mijn ratio gebruik en ergenissen niet naast me neer kan leggen. Dat vind ik geen nette reactie. Daarbij draai je om de vraag heen en geeft geen concreet antwoord. Maar dat zijn we wel van je gewend natuurlijk (die opmerking kan ik niet laten, tja, ongestelde vrouw hier)
Toch mooi staaltje van samenwerking tussen emotie en ratio lijkt mij.

Perfectie geloof ik ook niet in. Ik denk wel dat mn huidige partner voor mij de juiste is, maar perfect? Nee. Ook hij heeft wel eigenschappen die ik voor perfectie iets zou willen bijschaven. Maar het totaal is heeeeeel veel + dus waarom zou ik? Ik erger me zelden aan hem en zeker niet structureel. Maar ik zou ook niet durven beweren dat ik me nooit aan hem erger of dat hij perfect is. Ook niet perfect voor mij, wel goed voor mij en ik kan me echt niemand beter voorstellen. Maar perfect is 100% en dat is imo niemand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:34

Waarom ergeren jullie je zo Asaya en Zwerte??
Ik schrijf niets vreemds en jullie kennen me ook in het geheel niet!

Wie de schoen niet past hoeft die niet aan te trekken!
Waar/waarom wringt de schoen bij jullie?
Zou ik verboden moeten worden soms?
_O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:05

*grinn* ik voel veel vandaag maar geen ergernis tov jou HC. _O- ik vind het hoogstens amusant. Ik erger me niet aan bokkers.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:19

Jeetje, is deze discussie nou nog steeds bezig? :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:11

Huertecilla schreef:
Waarom ergeren jullie je zo Asaya en Zwerte??
Ik schrijf niets vreemds en jullie kennen me ook in het geheel niet!

Wie de schoen niet past hoeft die niet aan te trekken!
Waar/waarom wringt de schoen bij jullie?
Zou ik verboden moeten worden soms?
_O-

Mijn reden staat keurig beschreven hoor, iets met hormonen...niks meer dan een initiele emotionele respons die ik dit keer ter illustratie even heb uitgeschreven. En interpretatie van het geschreven woord. Ik vind het sowieso wel ergerlijk als mensen zelf onduidelijk zijn of bewoordingen gebruiken die logischerwijs 'verkeerd' geinterpreteerd zullen worden. In dit geval dus de bewoording bloedhekel aan. Zodra je daarop aangesproken wordt, ligt het altijd weer aan de ander en dat vind ik een vervelende manier van communiceren. Verder geen verhoogde hartslag of ergenis hier hoor, kan dat heeeel goed naast me neer leggen. Ik vind het echter ook vermakelijk om er een discussie over te beginnen. Ik houd graag mensen spiegeltjes voor (incl mezelf).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:17

Courses schreef:
Jeetje, is deze discussie nou nog steeds bezig? :+

Ja echt he, is meer een woord/zinspelletje inmiddels. :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:46

anjali schreef:
Varekaj schreef:
Het zou wat zijn als ik mijn vriend zou verbieden weg te gaan zonder mij als hij in zijn verlof thuis zit en ik ga gewoon fulltime werken := Moet ie de hele dag tussen 4 muren zitten kniezen ofzo, dat gaat mooi niet gebeuren. Hij ziet me al aankomen met zo'n vraag, denk dat ik dan sneller mijn koffers mag pakken dan dat ik het kan bedenken. Hij kan me net zo min verbieden om met vriendinnen op stap te gaan als hij er niet is. Wat kan hij doen, van z'n bootje springen in 1 of andere oceaan en naar huis zwemmen?

@ Nadia: de kans dat er kinderen komen is klein. Hij wil er dolgraag eentje, ik ben er niet voor te porren (oa medische redenen). Voltijds thuisblijven om er altijd te zijn voor een kind, dat kan ik helaas niet. Deeltijds werken misschien wel, hangt er van af hoe en wat. Ik heb 2 paarden en 2 shetjes. Voltijds huisvrouw/moeder worden zou betekenen dat die allemaal verkocht moeten worden en dat ik moet stoppen met de paardensport. Mijn vriend is hierin heel erg duidelijk: hij zal op geen enkele manier mij financieel bijstaan in deze hobby. Hij zal zorgen dat ik "zakgeld" krijg om een keer te gaan shoppen of eens iets leuks te doen, hij zal alles betalen qua boodschappen, huis, wat het kind nodig heeft etc. Maar alles wat ik voor mezelf wil, daar zal ik toch écht wel zelf voor moeten gaan werken.

@Varekaj: dat vind ik wel erg voor je dat je vriend absoluut niets wil bijdragen aan je paardenhobby. Maar waarschijnlijk heeft hij andere kwaliteiten ,dat je toch voor hem gaat.Iedere relatie is anders natuurlijk.Ikzelf heb zo'n paardenverslaving dat een man daar echt aan mee moet willen doen, anders wordt het niets.Ik bedoel dat niet zozeer financieel maar ook qua belangstelling.

Rest van het topic niet doorgelezen, maar waarom vind je dat erg? Mijn vriend (bijna 8 jaar samen) interesseert paarden ook geen zak en draagt hier financieel niet bij aan mijn paard. Ik draag financieel ook niet bij aan zn dure eigen hobby's. Voor ons is dit perfect, ik kan meer dan prima alles zelf financieren en we gunnen elkaar de tijd die onxe hobbies kosten. Daarnaast hoef ik niet te overleggen als ik iets wil kopen, is toch mijn geld. Naast onze hobbies waar we allebei van genieten en veel tijd in stoppen vinden we heel veel andere dingen heerlijk om samen te doen. Ik vind het raar dat mijn hobby ook de zijne zou moeten zijn en dat ik zou "afdwingen" dat hij dat leuk vind en nog aan moet meebetalen ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:39

Er is wel een kanttekening dat de vriend kinderen wil en dat TS dan dus thuis zal moeten blijven om voor de kinderen te moeten zorgen die hij wil. Hij wil haar in al zijn vrijgevigheid wel "zakgeld" geven maar niet haar hobby betalen. Dus TS zal paarden moeten verkopen omdat hij kinderen wil en het moeten stellen met zakgeld (want hij is 6 maanden per jaar weg van huis dus iemand zal voor die kinderen moeten zorgen.)

Om heel eerlijk te zijn, ik heb het al vaker gedacht, maar hoe meer ik lees van Varekaj hoe ongezonder haar relatie lijkt. nu goed, ieder zijn ding, maar ik zou zo niet met iemand kunnen leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:02

tmr001 schreef:
Ik vind het raar dat mijn hobby ook de zijne zou moeten zijn en dat ik zou "afdwingen" dat hij dat leuk vind en nog aan moet meebetalen ook.

Dat geldt imo logischerwijze nog sterker wanneer hij de (hoofd)kostwinner is.

Maarrrr...., net als alles is het situationeel afhankelijk. Bijvoorbeeld van afspraken mbt rolverdeling. Wanneer de betrokkenen een evenwicht ervaren, dan is wat anderen ervan menen te kunnen vinden irrelevant.
Wanneer de betrokkenen geen evenwicht ervaren, dan ligt de oplossing bij HEN. Wederom legt wat anderen ventileren geen gewicht op de schaal.

Imo is verbieden simpelweg gedrag buiten een goede relatie; een uiting van het failiet van de basis.