Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Heel verstandigDe rente is gewoon niks meer tegenwoordig. Het enige goede aan een spaarrekening is dat het geld niet cash in huis is, zou heel wat inbraken in de hand werken.
Wanneer ik weer werk ga ik proberen maandelijks 500-700 te sparen. Dat is een klap geld, maar in de zomer staan de paarden toch op de weide en heb ik amper uitgaven. Heb bedacht dat ik die maanden alvast het stalgeld kan bijeen sparen voor de wintermaanden. Ik kan het normaal gewoon missen maar dan liever de boel wat spreiden.
Varekaj schreef:KM-vergoeding krijg ik niet. Hoeft ook niet, hoor. Maar het scheelt wel wanneer er in een huishuiden twee inkomens zijn qua mogelijkheid tot sparenAls het goed gaat en ik heb de nieuwe job vanaf 1 mei, dan kan ik met de fiets naar het werk. In België krijg je daar tot 24 cent/km voor, en het is 5km enkele rit. Even gerekend aan 20 cent/km, levert me dat op een maand (20 werkdagen) zo'n €40 op. Mijn auto en camionette voor de paarden zouden weggaan en dan komt er een auto + trailer in de plek die vriend en ik samen aankopen en betalen.
Die 700/maand sparen is een klap geld en best hoog gegrepen. Maar dan ga ik er van uit dat ze 6 maanden op volpension kunnen in het slechtste geval, als we weer zo'n zeikwinter krijgen als deze. Maar da's dan wel stalling aan €350/maand...
Varekaj schreef:Ik woon niet in BelgiëVolgens mij krijgt iedereen in België dat. Ofwel een fietsvergoeding (vanaf de 1e km), ofwel met de auto (vanaf de 5e km) ofwel tegemoetkoming of volledig gratis abo op het openbaar vervoer. Soms kan je zelfs combineren. Zo ging ik jaren lang met de trein en nadien metro naar het werk. Trein en metro werden 100% betaald door mijn werkgever, en de afstand thuis-station deed ik per fiets, dus kreeg ik ook fietsvergoeding voor
Vriend en ik zetten elke maand beiden hetzelfde bedrag op de gemeenschappelijke rekening, en daarvan betalen we dan de vaste lasten (stroom, water, internet, boodschappen) en gezamenlijke uitjes of vakantie. De rest van ons loon is puur voor onszelf. Hij verdient makkelijk het dubbele van wat ik heb, al werken we beide voltijds. Bijgevolg kan hij dus ook een fikse hoop meer sparen maar goed, hij betaalt wel het huis af in z'n uppie (en dan houdt hij nog meer over dan mijn maandloon haha).