Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:09

Hier is de rente 0.25%, echt de moeite niet waard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:40

Varekaj schreef:
De rente is gewoon niks meer tegenwoordig. Het enige goede aan een spaarrekening is dat het geld niet cash in huis is, zou heel wat inbraken in de hand werken.
Wanneer ik weer werk ga ik proberen maandelijks 500-700 te sparen. Dat is een klap geld, maar in de zomer staan de paarden toch op de weide en heb ik amper uitgaven. Heb bedacht dat ik die maanden alvast het stalgeld kan bijeen sparen voor de wintermaanden. Ik kan het normaal gewoon missen maar dan liever de boel wat spreiden.
Heel verstandig :j.

700 in de maand ga ik niet redden, ik woon alleen, maar 500 ging mij eigenlijk heel goed af.

Als ik straks m'n auto heb zal het bedrag dat ik kan sparen per maand wel naar beneden bijgesteld moeten worden. Maar goed, een auto is me dat wel waard :D.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:26

Ik zit hier even te kijken, maar hier zijn de bankkosten zo hoog dat het weinig oplevert om te sparen.
Krijg wel 3,5% per jaar en dat loopt op naarmate je er meer geld op zet. Maar je betaalt ook redelijk veel om te bankieren. Alleen al mn normale rekening kost me 9 euro in de maand en voor elke transactie die ik doe brengen ze ook nog eens kosten in rekening. Stelletje naaierds!

edit; overigens spaar ik alsnog liever in Nederland, de Rand wordt steeds minder waard, dus zodra ik Euro's omzet naar Rand maak ik eigenlijk al verlies vanwege het meer waard worden van de Euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:03

Als het goed gaat en ik heb de nieuwe job vanaf 1 mei, dan kan ik met de fiets naar het werk. In België krijg je daar tot 24 cent/km voor, en het is 5km enkele rit. Even gerekend aan 20 cent/km, levert me dat op een maand (20 werkdagen) zo'n €40 op. Mijn auto en camionette voor de paarden zouden weggaan en dan komt er een auto + trailer in de plek die vriend en ik samen aankopen en betalen.

Die 700/maand sparen is een klap geld en best hoog gegrepen. Maar dan ga ik er van uit dat ze 6 maanden op volpension kunnen in het slechtste geval, als we weer zo'n zeikwinter krijgen als deze. Maar da's dan wel stalling aan €350/maand...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:17

Alleen maar lekker als je dat soort geld al vast apart hebt staan toch? Hoef je je daar straks geen zorgen over te maken! ik neem me ook steeds voor om minstens een maand huur apart te hebben voor zware tijden, maar dat komt er maar steeds niet van haha.

Maak wel overuren deze week, lijkt erop dat het allemaal de moeite waard is straks :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:21

Varekaj schreef:
Als het goed gaat en ik heb de nieuwe job vanaf 1 mei, dan kan ik met de fiets naar het werk. In België krijg je daar tot 24 cent/km voor, en het is 5km enkele rit. Even gerekend aan 20 cent/km, levert me dat op een maand (20 werkdagen) zo'n €40 op. Mijn auto en camionette voor de paarden zouden weggaan en dan komt er een auto + trailer in de plek die vriend en ik samen aankopen en betalen.

Die 700/maand sparen is een klap geld en best hoog gegrepen. Maar dan ga ik er van uit dat ze 6 maanden op volpension kunnen in het slechtste geval, als we weer zo'n zeikwinter krijgen als deze. Maar da's dan wel stalling aan €350/maand...
KM-vergoeding krijg ik niet. Hoeft ook niet, hoor. Maar het scheelt wel wanneer er in een huishuiden twee inkomens zijn qua mogelijkheid tot sparen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:26

Volgens mij krijgt iedereen in België dat. Ofwel een fietsvergoeding (vanaf de 1e km), ofwel met de auto (vanaf de 5e km) ofwel tegemoetkoming of volledig gratis abo op het openbaar vervoer. Soms kan je zelfs combineren. Zo ging ik jaren lang met de trein en nadien metro naar het werk. Trein en metro werden 100% betaald door mijn werkgever, en de afstand thuis-station deed ik per fiets, dus kreeg ik ook fietsvergoeding voor :)

Vriend en ik zetten elke maand beiden hetzelfde bedrag op de gemeenschappelijke rekening, en daarvan betalen we dan de vaste lasten (stroom, water, internet, boodschappen) en gezamenlijke uitjes of vakantie. De rest van ons loon is puur voor onszelf. Hij verdient makkelijk het dubbele van wat ik heb, al werken we beide voltijds. Bijgevolg kan hij dus ook een fikse hoop meer sparen maar goed, hij betaalt wel het huis af in z'n uppie (en dan houdt hij nog meer over dan mijn maandloon haha).

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:34

Financien delen met een partner, soms best wel ingewikkeld.
Ik woon nog niet officieel samen en heb dus ook nog een eigen stekkie, waar ik huur voor betaal. Mn vriend wil graag dat ik dat aanhou (hij heeft om de maand een moment dat ie een weekend voor zichzelf nodig heeft, extreem introvert is hij) en hij betaalt dus gewoon zn eigen huur.
Het gaat vooral om de boodschappen die we hier delen.

In het begin betaalde hij alles, maar ja, dan ben je net bij elkaar en doe je die moeite nog. Nu wil ik ook wel een steentje bij dragen en proberen we hier een balans in te vinden. Gezamenlijke rekening is een optie, zijn er hier nog mensen die andere ideeen hebben?

Wat we nu doen is als we samen boodschappen doen, dat ik betaal voor wat ik wil, hij voor wat hij wil en de gezamenlijke dingen splitten we gewoon op, hij het brood, ik de boter etc. Werkt op zich wel, maar hij doet vaker alleen boodschappen en ik vind het ok zo'n gedoe om elk bonnetje af te moeten wegen!

Sorry, niet zo over sparen, maar toch financieel, dus sluit een soort van aan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:54

Wij hebben een gezamenlijke waarvan we elk een pinpas hebben. Alles wat we samen doen gaat daar vanaf, behalve de afbetaling + verzekeringen van het huis omdat dat 100% van hem is. Maar verbruikskosten ed delen we dus.

wat we voor de rest doen met ons geld is onze eigen zaak. Wil ik alles over de balk gooien, dan doe ik dat. Maar dan moet ik nadien niet lopen jammeren dat ik m'n eigen auto of paarden niet meer kan betalen natuurlijk :P
Hij heeft altijd voor dit bedrijf gewerkt en heel goed zijn boterham verdiend. Soms vergeet hij dus wel eens dat mijn voltijds loon een flink stuk lager ligt, en dat sparen gewoon langzamer gaat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 14:55

ik vind het ook belachelijk hoe erg de rente achteruit is gegaan. Ik kan mij nog herrineren dat ik 220 euro een keer aan rente heb gekregen, nu is het 16 euro ofzo :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:00

Varekaj schreef:
Volgens mij krijgt iedereen in België dat. Ofwel een fietsvergoeding (vanaf de 1e km), ofwel met de auto (vanaf de 5e km) ofwel tegemoetkoming of volledig gratis abo op het openbaar vervoer. Soms kan je zelfs combineren. Zo ging ik jaren lang met de trein en nadien metro naar het werk. Trein en metro werden 100% betaald door mijn werkgever, en de afstand thuis-station deed ik per fiets, dus kreeg ik ook fietsvergoeding voor :)

Vriend en ik zetten elke maand beiden hetzelfde bedrag op de gemeenschappelijke rekening, en daarvan betalen we dan de vaste lasten (stroom, water, internet, boodschappen) en gezamenlijke uitjes of vakantie. De rest van ons loon is puur voor onszelf. Hij verdient makkelijk het dubbele van wat ik heb, al werken we beide voltijds. Bijgevolg kan hij dus ook een fikse hoop meer sparen maar goed, hij betaalt wel het huis af in z'n uppie (en dan houdt hij nog meer over dan mijn maandloon haha).
Ik woon niet in België ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:09

Ja had ik al gezien, vraag me steeds af hoe dat dan werkt in Nederland :))

Gisteren weer gehoord dat er weiland te koop wordt aangeboden in de buurt. Alsof iedereen er ineens vanaf wil.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:29

In Nederland is het voor zover ik weet niet landelijk geregeld, vergoedingen voor KM of reizen Er zijn bedrijven die het wel doen, maar ook genoeg die het niet doen.
En het is meestal niet gebaseerd op hoe je naar je werk komt. Waar ik werkte kreeg iedereen die verder dan 5 km woonde iets van 15 cnt per km vergoed ofzo. Niet echt een vetpot maar beter dan niets natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:42

Hier zijn er bedrijven die voor de auto km-vergoeding geven à 34 cent/km!

En dan kan je nog bekijken hoe je het doet: ofwel via je werkgever, ofwel reken je het zelf allemaal uit en doe je het via je belastingaangifte. Soms is het ene voordeliger dan het andere.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:45

Bij ons wordt er gekeken naar hoe ver je van het werk woont (op mijn werk), en dit is dan in schalen verdeeld. Het maximum is geloof ik meer dan 20 km of zo ongeacht hoe ver je van je werk woont dus als je 60 km verder op woont krijg je hetzelfde. En daar krijg je dan iets van 30/40 euro per maand.
Volgens mij verschilt dat toch wel erg in NL en is het afhankelijk van de werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:56

1x diesel tanken is al €50-€55 met mijn best zuinige auto :') Ik reed indertijd zo'n 1200km/maand aan alleen al woon-werkverkeer, kan je gaan tellen.

Pakweg 55km/dag (heen en terug) aan 34 cent is op 20 werkdagen al €374 aan verplaatsingsvergoeding...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:00

Ja in Belgie zijn veel dingen nu eenmaal anders geregeld he...
Kunnen ze in Nederland nog een voorbeeld aan nemen.

Maar geloof mij maar, als je daar woont heb je het zo gek nog niet. Hier in ZA zou ik voor dezelfde functie als in NL R7000 in de maand krijgen. Dat is omgerekend 413 euro, voor een account management functie bij een boekings website. Daar kreeg ik in NL 2000 euro voor.
En dan denk je misschien dat het leven hier zoveel goedkoper is maar dat is helaas niet zo.
Fatsoenlijk wonen ben je hier toch zeker R5000 in de maand voor kwijt, tenzij je samenwoont natuurlijk.
Boodschappen zijn omgerekend hetzelfde als we in Nederland betalen, dus niet in verhouding, maar letterlijk hetzelfde, soms nog duurder.

Om over andere regelingen nog maar niet te beginnen, want die zijn er hier gewoon niet.
Vandaar dat ik lekker voor een NL bedrijf werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:15

Mijn vriend werkt voor een Belgisch bedrijf maar wordt betaald vanuit de Luxemburgse hoofdzetel. Hij wordt op zijn inkomen dan ook 0,0 belast. Daar is aardig jaloezie rond maar als je dan zegt dat ze maar hetzelfde werk gaan doen is het gelijk "ja nee, dat wil ik niet, ik wil geen 6 maanden/jaar op een schip zitten..." Want ja, dat zijn telkens periodes van 6 weken waarin hij 7/7 en 12u/dag werkt. Aan boord. Met enkel mannen.

De meeste functies waar je flink geld kan verdienen zijn niet de leukste of makkelijkste. Anders zou iedereen ze wel doen gok ik zo :))

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:05

Misschien heb je niet goed gelezen, maar ik woon dus in Zuid Afrika waar je voor een fatsoenlijke kantoor baan, waar je je hersens voor moet gebruiken, nog geen 500 euro in de maand verdient terwijl je huur al minstens 350 euro is.

Ik zeg niet dat ik veel geld wil verdienen met een simpele functie, wil alleen aangeven hoe goed je het hebt als je in NL of BE een fatsoenlijke baan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:07

Maar je wordt toch betaald door een Nederlands bedrijf? Is dat dan niet naar Nederlandse maatstaf? Mijn vriend woont in België, werkt voor een Belgisch bedrijf, werkt in het buitenland maar heeft als werkbasis/contractbasis Luxemburg, en wordt dus ook naar Luxemburgse normen betaald... En die liggen een eind hoger dan de Belgische. Vandaar ook volledig belastingvrij.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:12

Ja nu word ik door een NL bedrijf betaalt, daarom klaag ik ook niet.
Maar als ik kijk naar waar mensen hier van leven, dan is het makkelijker om dingen in perspectief te zien en dingen die een luxe zijn meer te waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:28

Dat bedoel ik eigenlijk, dat je waardeert wat je hebt. Al komt dat ook deels door een hoop verhalen van mijn vriend. Ze zitten meestal langere tijd op 1 schip voor een project en leven dan samen met de bemanning. Vaak Filipijnen "want goedkoop". Tot je dan hoort dat ons "goedkope loon" voor hen een heus royaal loon is, en dat ze maar wat graag die job doen om hun thuisgebleven familie goed te kunnen ondersteunen. Dan ben je gewoon blij dat je überhaupt KAN sparen.

Ik had een job die aardig goed verdiende voor wat ik maar moest doen. Die heb ik opgegeven sinds ik afgestudeerd ben. Mijn nieuwe loon zal gelijk lopen met mijn oude (7 jaar anciënniteit komt overeen met het startersbarema bachelor blijkbaar) en ik ga daar niet over onderhandelen. Wat voor mij nu telt is een job die ik graag doe. Ik wil plezier in m'n werk hebben.

Toevoeging: ik zal dan misschien minder kunnen sparen omdat ik ook beter betaalde jobs kan krijgen met mijn diploma dan waar ik nu achteraan zit, maar dat boeit me niet zo veel :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:36

Als ik m'n nieuwe contract krijg mag ik iets moois voor mezelf kopen. Een goede camera of een racefiets. Nog even denken!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:09

Ik zou het wel weten als ik jou was :) Goed plan, heb je wel verdient toch?

Ik heb vorige week zo hard gewerkt, 600 euro verdient :) 500 op de spaarrekening en deze week weer hetzelfde doel. Ben helemaal blij. Amsterdam begint langzaam aan dichterbij te komen!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:48

Hebben jullie meerdere spaarrekeningen voor bepaalde doelen of gewoon 1 spaarrekening.

Hier mijn situatie
1 prive betaalrekening
1 gezamelijke betaalrekening
1 gezamelijke spaarrekening
1 gezamelijke spaarrekening met 30 dagen wacht voor de auto
1 prive spaarrekening
1 prive spaarrekening met 90 dagen wacht voor mijn toekomstige fornuis en keuken