Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:19

Bowen schreef:
Kinke schreef:

Hier een stuk over kalfjes bij de koe, maar er staat niets over de risico's van dooddrinken/teveel drinken. Ook niets over hoe je een kalf dan moet beperken in eten.

Even een gedachtespinsel, geen idee dus of dit waarheid bevat...
Zou het niet zo kunnen zijn dat door het scheiden het teveel drinken wordt veroorzaakt. Door een behoefte waar niet in wordt voorzien? De kalveren die ik heb gekend (degene zonder mams) hadden enorme zuigbehoefte, sabbelde op alles wat voor handen kwam. Heb het idee dat dat bij kalveren die bij de moeder zijn minder is.

Nope…die van ons zuigen je vingers ook kapot bij wijze van spreken. Is gewoon een reflex.

Maar toch zijn er blijkbaar gewoon melkvee bedrijven die hun kalveren bij de moeder laten. Waarbij het teveel drinken probleem niet eens wordt genoemd, er niets bekend is over de kalveren beperken in hun drinken, ook niets gedaan wordt daarvoor.

Dan moet er toch een verschil zitten tussen dat kalf dat bij de moeder blijft en dat kalf dat niet bij de moeder blijft.[/quote]

Zoals net iemand al zij word het voer van die koeien aangepast zodat ze dus minder melk produceren en daarbij worden ze vaker gemolken zodat er dus niet een teveel aan melk is voor het kalf.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:20

WildWings schreef:
Citaat:
Ik ben een omnivoor en zie niet in waarom ik tegen mijn natuur in mijzelf zou moeten voordoen als een herbivoor.

Omdat je met deze keuze dus bewust en onnodig andere levende wezens, die jou niets misdoen, het leven ontneemt. En natuurlijk mag dat, maar persoonlijk vind ik dat best heftig hoor: de gedachte dat mijn manier van leven, dat van anderen wegneemt zonder dat hier noodzaak toe is.

Dus een kat is slecht omdat hij een muis dood? die muis doet de kat toch ook niets? Maar dat is natuurlijk dus het mag ineens wel?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:24

__Elizabeth schreef:
WildWings schreef:
Omdat je met deze keuze dus bewust en onnodig andere levende wezens, die jou niets misdoen, het leven ontneemt. En natuurlijk mag dat, maar persoonlijk vind ik dat best heftig hoor: de gedachte dat mijn manier van leven, dat van anderen wegneemt zonder dat hier noodzaak toe is.

Dus een kat is slecht omdat hij een muis dood? die muis doet de kat toch ook niets? Maar dat is natuurlijk dus het mag ineens wel?!

Vergelijk je nou jouw eigen menselijk bewustzijn, intelligentie en jouw vermogen om afgewogen keuzes te maken met het instinct van een kat?

Als wij vergelijkbaar waren met katten qua bewustzijn en vermogen dan had deze discussie nooit kunnen plaatsvinden haha!

Maartje1990

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:28

Ze vergelijkt 2 zoogdieren die vlees in hun natuurlijke dieet hebben

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:28

WildWings schreef:
__Elizabeth schreef:

Vergelijk je nou jouw eigen menselijk bewustzijn, intelligentie en jouw vermogen om afgewogen keuzes te maken met het instinct van een kat?

Als wij vergelijkbaar waren met katten qua bewustzijn en vermogen dan had deze discussie nooit kunnen plaatsvinden haha!

Nee ik wou eienglijk juist hier naar toe :) Als wij op ons instinct zouden moeten leven wat gebeurt er dan?

Dus eigenlijk wel ja. Als wij net als een kat op instinct zouden leven zouden we vlees eten maar omdat wij na kunnen denken is het slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:31

Citaat:
Ok op die manier ja dat klopt. Vlees eten is wel natuurlijk voor ons mens maar niet in de mate als veel mensen het doen. Dus jij bent ook van mening dat vlees eten wel natuurlijk is?

Ik denk dat wij ergens in de evolutie zijn begonnen vlees te eten en in dat opzicht kun je het dus "natuurlijk" noemen. Maar er zijn veel "natuurlijke" dingen die wij niet per se meer doen en veel "onnatuurlijke" dingen die we wel gewoon doen (achter een computer op een internetforum discussie voeren, met de trein naar ons werk gaan, vlees in de vorm van spongebob kopen in de supermarkt). Het is voor mij dus geen argument dat onze vleesconsumptie verantwoordt. :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:31

Maar als wij enkel vanuit ons instinct zouden leven, waren er ook nooit begonnen met dieren op grote schaal fokken voor het vlees. Dan zouden we nog steeds in het wild jagen op dieren, hadden die dieren dus een beter en natuurlijker leven en was deze hele discussie er dus ook nooit geweest.

Maar dat is niet zo...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:32

WildWings schreef:
Citaat:
Ok op die manier ja dat klopt. Vlees eten is wel natuurlijk voor ons mens maar niet in de mate als veel mensen het doen. Dus jij bent ook van mening dat vlees eten wel natuurlijk is?

Ik denk dat wij ergens in de evolutie zijn begonnen vlees te eten en in dat opzicht kun je het dus "natuurlijk" noemen. Maar er zijn veel "natuurlijke" dingen die wij niet per se meer doen en veel "onnatuurlijke" dingen die we wel gewoon doen (achter een computer op een internetforum discussie voeren, met de trein naar ons werk gaan, vlees in de vorm van spongebob kopen in de supermarkt). Het is voor mij dus geen argument dat onze vleesconsumptie verantwoordt. :)

Bedoel je vleesconsumptie in het algemeen of de mate waarin de meeste mensen vlees consumeren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:33

__Elizabeth schreef:
Discutabel? Wat at de eerste mens? Waar ga jij van leven in het wild? Stel je voor onze wereld zou niet bestaan op de manier het nu is? Volgens mij leef je dan van dingen die in de natuur groeien en leven of niet?

Maar de eerste mens at helemaal geen vlees op de manier zoals wij dat doen.
De mens is geen roofdier en kon nog geen konijn vangen zonder gereedschap. Pas toen het klimaat veranderde en er niet genoeg vegetatie, insecten en aas meer was zijn de mensen zich gaan aanpassen en hebben gereedschap en vuur uitgevonden om te jagen, zodat ze niet zouden verhongeren. De mens was een verzamelaar en at veel liever fruit en groente dan (rauw) vlees. We eten nog steeds geen rauw vlees.
En er zullen vast mensen bestaan die vlees wel nodig hebben, bijvoorbeeld door allergiën voor andere voedingsmiddelen, maar gezonde mensen kunnen alle nodige voedingsstoffen uit plantaardig eten halen.
De documentaire forks over knives is erg interessant en gaat over een arts en een wetenschapper die opgroeien op boerderijen en helemaal pro vlees en melk en proteïnen zijn.. ze gaan er onderzoeken naar doen. Proberen uit te vinden hoe je nog meer dierlijke eiwitten binnen kan krijgen, maar komen na jarenlange onderzoeken en studies tot de conclusie dat die dierlijke eiwitten helemaal niet zo gezond zijn, en dat een plantaardig dieet een hoop welvaartsziektes kan genezen en zelfs tegen kanker lijkt te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:34

Citaat:
Nee ik wou eienglijk juist hier naar toe :) Als wij op ons instinct zouden moeten leven wat gebeurt er dan?

Dus eigenlijk wel ja. Als wij net als een kat op instinct zouden leven zouden we vlees eten maar omdat wij na kunnen denken is het slecht.

Dan zitten we op 1 lijn denk ik :D Als wij dezelfde denkvermogens en het bewustzijn van een kat zouden hebben, zouden we deze discussie niet hebben. Maar wij zijn anders en imo verder ontwikkeld, waardoor wij dingen kunnen afwegen, overdenken etc. Daarmee hebben we ons beseft dat overleven zonder vlees mogelijk is voor ons mensen. Wat overblijft is dus de bewuste keuze dat wel te doen ten koste van anderen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:35

__Elizabeth schreef:
Zoals net iemand al zij word het voer van die koeien aangepast zodat ze dus minder melk produceren en daarbij worden ze vaker gemolken zodat er dus niet een teveel aan melk is voor het kalf.

Heb je bronnen voor het idee dat die dieren ander voer krijgen waardoor ze minder melk geven? Want ik vind er niets over terug.
Het gaat namelijk wel over rendabele bedrijven, de koeien moeten dus gewoon goed produceren.

Vind wel wat verwijzingen naar hoe de hogere melkproductie door het kalf erbij moet worden meegenomen in de bedrijfsvoering.

http://www.louisbolk.org/downloads/2734.pdf

http://orgprints.org/20786/1/2538.pdf

http://www.biokennis.org/nl/biokennis/shownieuws/Kalveren-bij-de-Koe-1.htm

En helemaal niets over kalveren die teveel zouden drinken.....
Laatst bijgewerkt door Bowen op 01-10-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:36

WildWings schreef:
Oké dus samengevat, and correct me if I'm wrong:
Het bewust en door menselijk toedoen doorfokken van koeien op hun onnatuurlijk hoge melkproductie is de verantwoording voor het vroegtijdig 'moeten' scheiden van moeder en kind?

Dat vind ik alsnog weinig ethisch en diervriendelijk, want hoe je het ook wendt of keert: door menselijk toedoen kunnen moeder en kalf nu niet bij elkaar zijn.

Door koeien die meer melk geven heb je minder koeien nodig = minder ammoniak uitstoot en dat is het stokpaardje van milieudefensie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:36

Maartje1990 schreef:
WildWings schreef:

Bedoel je vleesconsumptie in het algemeen of de mate waarin de meeste mensen vlees consumeren?

In het algemeen, want er zijn veel onnatuurlijke dingen die we wel gewoon doen en veel natuurlijke dingen die we laten. Dus waarom dit wel als argument aandragen om vlees te eten, in welke mate dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:38

Citaat:
Door koeien die meer melk geven heb je minder koeien nodig = minder ammoniak uitstoot en dat is het stokpaardje van milieudefensie.

Door geen moedermelk van een andere diersoort te consumeren heb je deze koeien helemaal niet meer nodig :)*

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:42

WildWings schreef:
Citaat:

Dan zitten we op 1 lijn denk ik :D Als wij dezelfde denkvermogens en het bewustzijn van een kat zouden hebben, zouden we deze discussie niet hebben. Maar wij zijn anders en imo verder ontwikkeld, waardoor wij dingen kunnen afwegen, overdenken etc. Daarmee hebben we ons beseft dat overleven zonder vlees mogelijk is voor ons mensen. Wat overblijft is dus de bewuste keuze dat wel te doen ten koste van anderen.

Ik ben het ook met je eens hoor alleen niet met de stelling dat vlees eten niet natuurlijk is en het ook niet zou moeten gebeuren.

Persoonlijk doe ik er alles aan om zo natuurlijk mogenlijk te eten. Mijn eten is voor 90% eigen productie en ik vis en jaag dus ook zelf op wild en eet het ook op. In nederland is dit niet mogenlijk en daarom zit ik hier ook :)

Daarnaast probeer ik mijn vlees vee zo natuurlijk mogenlijk te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:44

WildWings schreef:
Citaat:
Door geen moedermelk van een andere diersoort te consumeren heb je deze koeien helemaal niet meer nodig :)*

Alleen al het woord 'moedermelk'….gebruik je dit woord om het extra kracht bij te zetten oid? Net als kalfjes 'baby's' noemen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:47

8nnemiek schreef:
__Elizabeth schreef:
Discutabel? Wat at de eerste mens? Waar ga jij van leven in het wild? Stel je voor onze wereld zou niet bestaan op de manier het nu is? Volgens mij leef je dan van dingen die in de natuur groeien en leven of niet?

Maar de eerste mens at helemaal geen vlees op de manier zoals wij dat doen.
De mens is geen roofdier en kon nog geen konijn vangen zonder gereedschap. Pas toen het klimaat veranderde en er niet genoeg vegetatie, insecten en aas meer was zijn de mensen zich gaan aanpassen en hebben gereedschap en vuur uitgevonden om te jagen, zodat ze niet zouden verhongeren. De mens was een verzamelaar en at veel liever fruit en groente dan (rauw) vlees. We eten nog steeds geen rauw vlees.
En er zullen vast mensen bestaan die vlees wel nodig hebben, bijvoorbeeld door allergiën voor andere voedingsmiddelen, maar gezonde mensen kunnen alle nodige voedingsstoffen uit plantaardig eten halen.
De documentaire forks over knives is erg interessant en gaat over een arts en een wetenschapper die opgroeien op boerderijen en helemaal pro vlees en melk en proteïnen zijn.. ze gaan er onderzoeken naar doen. Proberen uit te vinden hoe je nog meer dierlijke eiwitten binnen kan krijgen, maar komen na jarenlange onderzoeken en studies tot de conclusie dat die dierlijke eiwitten helemaal niet zo gezond zijn, en dat een plantaardig dieet een hoop welvaartsziektes kan genezen en zelfs tegen kanker lijkt te werken.

Natuurlijk eten wij wel rauw vlees. Rauwe ham, filet americain, noem maar op en al het rode vlees (zoals biefstuk) kun je rauw eten. Bijna alle soorten vis kun je rauw eten. Wederom een nonsens stelling.

Daarentegen wil ik jouw wel eens een rauwe aardappel zien eten, of een handje ongebrande cashewnoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:58

Kinke schreef:
Alleen al het woord 'moedermelk'….gebruik je dit woord om het extra kracht bij te zetten oid? Net als kalfjes 'baby's' noemen.

Leuk dat we het nu over vormgeving ipv inhoud gaan hebben! Was er inhoudelijk niets meer voor je?

Maar nee, ik gebruik dit woord omdat dit nou eenmaal het woord is, tis nou eenmaal geen vadermelk if frisdrank eh.

de moedermelk zelfst.naamw. (m.-v.) Uitspraak: ['mudərmɛlk] melk van de eigen moeder van een pasgeboren kind

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:01

Ik heb nooit een planteneter rauwe aardappel zien eten, die zijn giftig. Wat dat met vlees eten te maken heeft volg ik niet helemaal..
Over nonsens stellingen gesproken :')

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:05

8nnemiek schreef:
Ik heb nooit een planteneter rauwe aardappel zien eten, die zijn giftig. Wat dat met vlees eten te maken heeft volg ik niet helemaal..

Het heeft er wel degelijk mee te maken. Jij eet je groenten toch ook gekookt nu? Varkens zijn omnivoors en eten wel degelijk rauwe aardappels (in kleine hoeveelheden) want ze zijn idd giftig en dus eigenlijk een slecht voorbeeld.

Anoniem

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:07

Precies: we eten nu niet meer alleen "natuurlijke" dingen. Blij dat we het daar allemaal over eens zijn :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:07

8nnemiek schreef:

Dat is mijn punt. Wel blaten over dat wij geen rauw vlees kunnen eten, wat we prima kunnen alleen is het lekkerder gebakken terwijl er legio groenten, noten en zaden zijn die je onbewerkt niet kunt eten of waarvan het beter is dat je ze eerst kookt omdat het lichaam anders problemen heeft met verteren.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:09

WildWings schreef:
Precies: we eten nu niet meer alleen "natuurlijke" dingen. Blij dat we het daar allemaal over eens zijn :)

We eten helemaal niet meer natuurlijk dat ik ook mijn punt. Grootste gedeelte van de mens zou niet overleven als er geen voedselprductie meer is. En dat vind ik erg dus persoonlijk breng ik daar verandering in in mijn eigen leven :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:09

WildWings schreef:
Leuk dat we het nu over vormgeving ipv inhoud gaan hebben! Was er inhoudelijk niets meer voor je?

Maar nee, ik gebruik dit woord omdat dit nou eenmaal het woord is, tis nou eenmaal geen vadermelk if frisdrank eh.

de moedermelk zelfst.naamw. (m.-v.) Uitspraak: ['mudərmɛlk] melk van de eigen moeder van een pasgeboren kind

Juist…kind…niet kalf oid. En omdat vadermelk niet bestaat kun je het ook melk noemen. Is me op WD ook al opgevallen, moedermelk, kind, baby etc. Ik vermoed dat dit soort termen gebruikt worden om dingen 'zieliger' te laten klinken.
Ik denk dat vormgeving juist ontzetten belangrijk is voor de tegenstanders van vlees eten. Zie alleen al het fenomeen "de vegetarische slager" en al hun benamingen voor hun artikelen. Alles afgeleid van namen van vleesproducten. Je kunt jezelf ook gewoon groenteboer noemen, veel logischer.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:16

Kinke schreef:
WildWings schreef:

Juist…kind…niet kalf oid. En omdat vadermelk niet bestaat kun je het ook melk noemen. Is me op WD ook al opgevallen, moedermelk, kind, baby etc. Ik vermoed dat dit soort termen gebruikt worden om dingen 'zieliger' te laten klinken.
Ik denk dat vormgeving juist ontzetten belangrijk is voor de tegenstanders van vlees eten. Zie alleen al het fenomeen "de vegetarische slager" en al hun benamingen voor hun artikelen. Alles afgeleid van namen van vleesproducten. Je kunt jezelf ook gewoon groenteboer noemen, veel logischer.

Het niet gebruiken van termen zoals baby, moedermelk enzo, verhult juist de gruwelijkheid...

De vega-slager gebruikt vleesnamen zodat vleeseters ook makkelijker eens kiezen voor plantaardig eten. Slimme marketing, zeker. Maar ook goed dat mensen zo wat makkelijker voor plantaardig kiezen :j