Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:11

maaikiemike schreef:
Shenavallie schreef:
Een mens kan naaste de onbalans van de serotonine-huishouding ook depressief worden van een partner die geen rekening houdt met de gevoelens van een ander of de ander totaal wegcijfert. Als je maar lang genoeg met zo'n (mag ik het woord gebruiken?) "zelfingenomen" persoon omgaat, wordt je vanzelf depressief. Beetje banketstaaf om dan aan de kant gezet te worden, terwijl de oorzaak niet bij de depressieve persoon ligt.

Zou inderdaad kunnen, maar hoeft niet per definitie. Wanneer je dit bij aanvang van de relatie weet en hiermee akkoord gaat, hoeft dit geen 'probleem' te zijn.

Er zijn helaas ook situaties waarin iemand zich in het begin van de relatie voordoet als de geweldige partner, maar dat de ware aard er langzaamaan insluipt. Dit gebeurt vaak bij dominante partners, die in het begin de leuke, gezellige partner "spelen" en vervolgens steeds meer de wederhelft gaat "overmeesteren". Als men van nature nogal teer of zwak aangelegd is, dan is de kans groot dat je helemaal ingepakt wordt en alleen nog "ja", "nee" en "amen" kan zeggen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:20

@ Callisto04: Voor mij ben je heel duidelijk en ik kan mij ook zeker in jouw stelling vinden, maar dat komt omdat ik er aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dezelfde ideeën op nahoud. Ik kan alleen maar heel oprecht hopen dat je op een dag iemand mag tegenkomen die op één lijn zit en dat jullie nog heel wat jaren van elkaar en jouw kinderen mogen genieten! :j

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:28

Shenavallie schreef:
@ Callisto04: Voor mij ben je heel duidelijk en ik kan mij ook zeker in jouw stelling vinden, maar dat komt omdat ik er aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dezelfde ideeën op nahoud. Ik kan alleen maar heel oprecht hopen dat je op een dag iemand mag tegenkomen die op één lijn zit en dat jullie nog heel wat jaren van elkaar en jouw kinderen mogen genieten! :j

Dank u, heel lief van jou!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:05

mick75 schreef:
Ik lees het anders denk ik.

Volgens mij heeft iedereen punten die onherroepelijk breekpunten zijn, HC dus ook. Hij geeft alleen al bij een eerste date aan wat voor hem onoverkomelijke punten/ breekpunten zijn. Daarmee geeft hij de potentiele partner dus de keuze: Of accepteren dat hij bepaalde dingen niet gaat veranderen, of besluiten dat hij misschien niet de juiste persoon is voor haar. Juist door duidelijkheid te verschaffen over wat hij van een relatie verwacht, kan een potentiele partner op basis van zo volledig mogelijke informatie beslissen of zij het wel of niet een kans wil geven.

Hij vraagt van een potentiele partner ook een dergelijke openheid over haar verwachtingen, en gaat niet door met daten als hij het idee heeft dat ze niet op eenzelfde lijn zitten en dat ook niet gaan komen.

Daarnaast wil hij dat als gaandeweg dingen, gevoelens, situaties veranderen, daar nog steeds open over gepraat kan worden. En aangezien gevoelens en zo in de loop der tijd wel eens veranderen, kan het dus zijn dat dingen die in het begin van de relatie een no-go waren, gaandeweg toch bespreekbaar kunnen worden. Maar ook dat dingen die in het begin van de relatie werkten, na verloop van tijd niet meer werken en zelfs een no-go worden. Zolang daar over gepraat blijft worden, is er in elk geval geen reden tot bedrog. En daar gaat het uiteindelijk om in dit topic. Bedrog.

Wederom perfect helder in andere woorden gevat wat ik probeer uit te leggen.

Complimenten en bedankt :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:05

Misschien ligt het dan gewoon aan de manier waarop je het brengt.

Leer.. :)*

Wat Mick schrijft, daar kan ik mij prima in vinden.
Open communicatie voorkomt bedrog.

Die open communicatie heeft echter weinig te doen met relatievormen, taal voor dummies of geestelijke gevangenissen.
Gewoon communicatie, wie, wat, waar en hoe dan ook. Kiezen waar jij en je partner(s) zich prettig bij voelen en je niet van de wijs laten brengen door wat anderen vinden.
Blijf communiceren, blijf aan je relatie werken en blijf niet hangen in relaties die niet werken.
Dat laatste is soms heel moeilijk want het is veilig en vertrouwd maar uiteindelijk doet het meer kwaad dan goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:43

Snorlex schreef:
Die open communicatie heeft echter weinig te doen met relatievormen, taal voor dummies of geestelijke gevangenissen.

Imo helaas wel:
Met dat default aangenomen wordt, men daarover geestelijke gevangenissen heeft en de verschillende begrippen verward.

De werkelijkheid en de roze droom verschillen zó veel dat ik er niets van begrijp dat de goegemeente gewoon die roze wolk achterna blijft sjokken.
Blijkbaar is de samenleving als geheel dus gewoon tevreden met hypocrisie en bedrog, anders veranderde er wel wat aan het modale model.

Ík vind het bedrogmodel* maar niets en praat dus vóóraf en gaandeweg. Werkt prima duurzaam.

* Voor de slechte lezers; ik verwijs NIET naar monogaam of sexclusief , maar naar de gevangenis van aangenomen en niet praten met de partner(s) :)*

Ok, ik ga een paar honderd liter diesel á 79 ct. halen *\%/*

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:22

Met geestelijke gevangenis doel ik op de "comfortzone".
De comfortzone hoeft echt geen probleem te zijn, je voelt je er immers prettig, los van wat er allemaal voor mogelijkheden en opties zijn. Je kiest gewoon de optie die het beste bij je past.
Lekker comfortabel :Y)
Een gebrek aan communicatie is weer iets anders.
Gebrek aan communicatie is een probleem an sich, los van welke relatie(vorm) je kiest.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:52

Snorlex schreef:
Met geestelijke gevangenis doel ik op de "comfortzone".
De comfortzone hoeft echt geen probleem te zijn, je voelt je er immers prettig, los van wat er allemaal voor mogelijkheden en opties zijn. Je kiest gewoon de optie die het beste bij je past.
Lekker comfortabel :Y)
Een gebrek aan communicatie is weer iets anders.
Gebrek aan communicatie is een probleem an sich, los van welke relatie(vorm) je kiest.

ik volg jouw redenering volledig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:21

Snorlex schreef:
Misschien ligt het dan gewoon aan de manier waarop je het brengt.

Leer.. :)*

Wat Mick schrijft, daar kan ik mij prima in vinden.
Open communicatie voorkomt bedrog.

Gewoon communicatie, wie, wat, waar en hoe dan ook. Kiezen waar jij en je partner(s) zich prettig bij voelen en je niet van de wijs laten brengen door wat anderen vinden.
Blijf communiceren, blijf aan je relatie werken en blijf niet hangen in relaties die niet werken.
Dat laatste is soms heel moeilijk want het is veilig en vertrouwd maar uiteindelijk doet het meer kwaad dan goed.

Precies, kort en duidelijk.

sallandval

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:02

Heeft je 'eerste vrouw' ook een lijstje Take It Or Leave It punten aan jou overhandigd HC? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat die dan zijn...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:40

sallandval schreef:
Heeft je 'eerste vrouw' ook een lijstje Take It Or Leave It punten aan jou overhandigd HC? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat die dan zijn...

Met ´mijn´ eerste partner samen zijn we samen net zo naïef aan het grote duurzame relatieavontuur begonnen als iedereen. Gelukkig vrij snel veel geleerd van ralties om ons heen en gaandeweg hebben we afspraken gemaakt en aangepast.
Na haar verongelukken heb ik de kans om het over te doen wetende wat je na een ´leven´ weet, met twee handen gegrepen.

Daarna inderdaad ook aan ´mijn´ partner(s) gevraagd wat hun beslis- en breekpunten zijn. Ik wíl de hare weten :)*
Heerlijk helder zonder verwarring of verkeerde verwachtingen aan ... BEÍDE zijden.

Wat die zijn is irrelevant. Net als die van mij trouwens. Die ken je ook niet ;)

Blijf me verbazen over wat hier blijkbaar zo moeilijk aan te begrijpen of accepteren is.
In míjn leven (mbt relaties uitzonderlijk succesvolle leven) heb ik juist alleen maar positieve reacties gekregen op vooraf helderheid bieden en verwachten; creëeren.
Lees ´uitzonderlijk´. Zou dat aan het anders aanpakken liggen wellicht. Ík denk dat het inderdaad een belangrijke succesfactor is, ongeacht wát je samen wil.
Integer open helderheid vooraf en gaandeweg open bespreken +:)+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:08

Ja open communicatie, daar is iedereen het mee eens.

Maar welke relatievorm je kiest moeten we allemaal lekker zelf weten.
Ik zit niet in een geestelijke gevangenis, ik zit in mijn comfortzone én ik weet echt wel dat er andere mogelijkheden zijn, maar die vind ik niet comfortabel.

Door open communicatie beide kiezen waar jullie je beide comfortabel bij voelen.
Thats it, lekker tussen partners en verder niemand.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:32

Huertecilla schreef:
Met ´mijn´ eerste partner samen zijn we samen net zo naïef aan het grote duurzame relatieavontuur begonnen als iedereen.

Speak for yourself, ik heb gewoon door na te denken meteen bij de eerste serieuze relatie afspraken gemaakt ;) .

Citaat:
Daarna inderdaad ook aan ´mijn´ partner(s) gevraagd wat hun beslis- en breekpunten zijn. Ik wíl de hare weten :)*
Heerlijk helder zonder verwarring of verkeerde verwachtingen aan ... BEÍDE zijden.

Wat die zijn is irrelevant. Net als die van mij trouwens. Die ken je ook niet ;)

Ik had ook niet verwacht dat je ze zou vertellen, maar vragen staat vrij :o . Inmiddels heb je vrij veel vrijgegeven over jouw breekpunten, ik was gewoon benieuwd of er breekpunten tegenover staan.

Citaat:
Blijf me verbazen over wat hier blijkbaar zo moeilijk aan te begrijpen of accepteren is.
In míjn leven (mbt relaties uitzonderlijk succesvolle leven) heb ik juist alleen maar positieve reacties gekregen op vooraf helderheid bieden en verwachten; creëeren.
Lees ´uitzonderlijk´. Zou dat aan het anders aanpakken liggen wellicht. Ík denk dat het inderdaad een belangrijke succesfactor is, ongeacht wát je samen wil.
Integer open helderheid vooraf en gaandeweg open bespreken +:)+

Waar haal je vandaan dat 'de helderheid' zo moeilijk te begrijpen is? Voor mij is juist het contrast tussen de zelfbenoemde helderheid en de onhelderheid van geschreven communicatie die vragen oproept.

Wat dat betreft neem ik ook niet voetstoots aan dat jou relatie ook echt voor alle partijen zo succesvol is als jij beschrijft. Ik geloof direct dat de regeling bevredigend is voor jóu. Maar voorzover ik heb ervaren hebben mensen met grote waarnemingscontrasten dat vaak op meer dan één gebied.

Misschien ben jij de uitzondering, misschien niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:07

Snorlex schreef:
Door open communicatie beide kiezen waar jullie je beide comfortabel bij voelen.
Thats it, lekker tussen partners en verder niemand.

Zoals ik schrijf: ´ongeacht wát je samen wil´.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:25

Waarom schrijf je dan steeds over de "default van de aangenomen norm en de vergrootte kans op bedrog".

Bedrog vindt oorsprong in gebrek aan communicatie.
Puur de communicatie. Maakt niet uit welke relatievorm.
Wanneer je stopt met communiceren, dan gaat het fout, hoeft nieteens bedrog achterweg te komen maar gebrek aan communicatie is killing.

Mensen die kiezen voor standaard zitten niet perse in een geestelijke gevangenis.
Niet uit durven spreken wat je écht wil, dat komt voor in alle relatievormen.
Je kunt mensen niet over één kam scheren.
Het gros van de mensen weet echt wel wat de wereld te bieden heeft, zie de tv, het internet, overal kun je informatie vandaan halen.
Iedereen maakt andere keuzes. Lekker laten gaan, niet aannemen dat we een kudde schapen zijn die maar gewoon iets doen omdat het "de norm" is en daar eigenlijk niet gelukkig mee zijn.

Ik heb niets tegen de relatievorm die jij beschrijft, constant komt er een heel verhaal dat het prima werkt voor zowel je partners als jijzelf. Dikke prima.

Maar houd alsjeblieft op mij te vertellen dat ik moet "leren en leven", of te plaatsen in "comfortzone, je kijkt niet verder dan je neus lang is".
Ik hoef geen "leef en leer" ik leef en ik leer, weet daarom dat ik mijn relatievorm prettig vind en niet wil veranderen.
Mijn relatievorm voelt prettig en is dáárom mijn comfortzone.
Iedereen lekker de eigen comfortzone! Worden we gelukkig van :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:28

Snorlex schreef:
Waarom schrijf je dan steeds over de "default van de aangenomen norm en de vergrootte kans op bedrog".

Lees even de in verschilende bewoordingen gegeven uitgebreide uitleg daarover na.
Snap je het dan nóg niet dan kan ik er verder toch niets aan doen.

Verder Snorlex; aanstoot néém je. Doe je zélf.
Als de schoen je niet past, trek je die gewoon niet aan :)*
Dus waar maak jij je druk over :?

Prettig weekeinde verder, ik ga weer buiten bereik van internet en gsm *\%/*

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:17

Ik snap prima wat je in hoofdlijnen probeert weet te geven, of althans wat je probeert te zeggen maar je maakt het onnodig moeilijk en leest selectief, ook niet verder dan je neus lang is.
Daarnaast ben ik het gewoon niet altijd met je eens en ga ik dat ook niet 100% worden.

Als je mij quote met daaronder "leer" of "comfortzone" dan geef je mij toch de schoen die ik aan moet trekken?
Bij deze: ik geef de schoen terug.
Veel plezier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:04

Snorlex schreef:
Bij deze: ik geef de schoen terug.

´Mijn´ ene vriendin heeft regelmatig bijzondere woorden voor me. Een paar weken terug ´nelipot´ omdat ik veel blootsvoets ga.

Citaat:
Veel plezier.

Gelukt hoor :D

Het is deze week (en volgende) fiesta hier in het dorp.
Met ´mijn´ andere vriendin afstemmen wanneer de bovengenoemde het beste kan langskomen.

Binnenkort jarig. Dát is nog eens Hoge School van open communicatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:47

Boeiende relativering van dit onderwerp:

Begrip van taal en dan Nederlands in het bijzonder lijkt steeds minder belangrijk. ´Begrijpend lezen´ is al járen terug afgevoerd als te toetsen taalonderdeel bijvoorbeeld.

Op Bokt blijkt dit imo glashelder. De dames weten het tóch beter gebaseerd op eigen aannames en eigen ´definities´van woorden.

Rijst wel de vraag waaróm eigenlijk nog proberen open te communiceren als man?
De ontvangende dame hoort tóch wat ze wil.
Komt er eigenlijk op neer dat ze een andere taal spreekt!!

Als je zelf integer wil blijven kan je daar imo niet meer mee dan helder en TIOLI neerleggen van :list: en voor de rest Y)(^)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:44

Over aannames gesproken....

Vandaag zijn mijn man en ik 16 jaar getrouwd (en ruim 18 jaar bij elkaar). Ik kreeg een mailtje van hem: "16 Jaar getrouwd en nog steeds verliefd", aangevuld met 3 dikke, groot gedrukte zoenen.

Zegt genoeg lijkt me.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:08

Huertecilla schreef:

Begrip van taal en dan Nederlands in het bijzonder lijkt steeds minder belangrijk. ´Begrijpend lezen´ is al járen terug afgevoerd als te toetsen taalonderdeel bijvoorbeeld.

Op Bokt blijkt dit imo glashelder. De dames weten het tóch beter gebaseerd op eigen aannames en eigen ´definities´van woorden.

Als je zelf integer wil blijven kan je daar imo niet meer mee dan helder en TIOLI neerleggen van :list: en voor de rest Y)(^)

Uit deze bijdrage begrijp ik vooral dat je je weer verheven boven de rest voelt. Want je ridiculiseert "de dames", zegt dat de ontvangende dame een andere taal spreekt (wat ze wil horen, dus pejoratief), begrijpend lezen is al jaren afgevoerd...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:20

Huertecilla schreef:

Ik stel voor dat jij lekker een stukje gaat wandelen om weer met beide benen op de aarde te komen.

Van begrijpend lezen en luisteren komt begrijpend schrijven, en andersom.
Het wordt tegenwoordig als manko gezien wanneer men niet begrijpend kan schrijven, wist je dat?
Ik ben er zelfs op school voor getraind, vakjargon kunnen omzetten naar begrijpelijke taal en schrijven.
Waarom? Reduceren van miscommunicaties. :)*

Over eigen aannames gesproken en al helemaal eigen definities van woorden, mag ik éven lachen? :')

Shenavallie: gefeliciteerd! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:49

Dank je wel! ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:53

Snorlex schreef:
Van begrijpend lezen en luisteren komt begrijpend schrijven, en andersom.
Het wordt tegenwoordig als manko gezien wanneer men niet begrijpend kan schrijven, wist je dat?
Ik ben er zelfs op school voor getraind, vakjargon kunnen omzetten naar begrijpelijke taal en schrijven.
Waarom? Reduceren van miscommunicaties. :)*

´De ontvanger bepaalt´ heb ik alweer meer dan dertig jaar geleden in mijn vervolgopleidingen gevoerd gekregen.
Dat is heel leuk vanuit commercieel oogpunt, naar beter verkopen, maar géén weg naar beter communiceren.
Geldt tot op zekere hoogte ook bij onderwijs.
Naar de ontvanger vertalen is echter een valkuil bij 1 op 1.
Daar ligt nl een set aannames aan ten grondslag mbt de ontvanger.
Beter in jouw eigen taal jouw eigen punten helder neerleggen; dan heeft tenminste één persoon het helder.
Is er een begripsverwarring, dan is er tenminste een uitgangspunt.

Dat begrijpend lezen al jaren is afgevoerd schrééf ik al :)* _O-

Gefeliciteerd Shenavallie.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:01

Gesprekken op kantoor gaan heel anders dan thuis of met cliënten.
En thuis zijn ze echt niet achterlijk, evenmin op kantoor. De cliënten overigens ook niet.
Je past je aan, jezelf in verschillende situaties verstaanbaar kunnen maken zodat de ánder het ook begrijpt.
Dat ik het begrijp, daar heeft de rest toch niets aan.

Kun je dat niet?
Succes ermee _O-