Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:29

Als t goed is bel je kraamzorg als je bevallen bent, en laat je weten wanneer je thuis komt, bij mij was er toen iemand aanwezig ja. Volgende ochtend stond ze om half 9 voor de deur, om 11 uur hebben we dr naar huis gestuurd.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:30

Je kunt ook in het ziekenhuis bevallen en daarna 1 of meerdere dagen in het kraamhotel blijven. Dan heb je ongeacht het tijdstip hulp.

Liselot

Re: Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 18:38

Kraamhotel is hier in de regio niet, heb ik wel naar gekeken. Maar lijkt me ook wel fijn om lekker in mijn eigen huis te zijn dan.
Van wat ik er van heb begrepen komt de kraamhulp idd naar je huis zodra jij naar huis mag. Ook al is dat midden in de nacht. Ze helpen je dan even op weg en komen de volgende ochtend terug

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:39

En nog een tip van mij.... Vertrouw op jezelf.
Slechts 1 verloskundige zei tegen mij dat de beeb wsl goed lag, maar als ik dacht van niet -dat ik wsl gelijk zou hebben.
De andere incl de gynocoloog zei dat de baby ingedaald was en correct lag. Bij de 3e x weeenopwekkers kwamen ze er achter dat de baby dwars lag met zijn rug naar beneden. Heel gevaarlijk als de weeen toen wel waren begonnen... Kreeg toen wel gelijk een ks. Die ging overgens volgens het boekje en ben\was daar erg blij mee. Belangrijkste vond ik dat ons mannetje gezond ter wereld was gekomen. Maar ik had dus wel gelijk, al twijfelde ik omdat ik nooit eerder zwanger was geweest.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:46

Fijn om te horen dat kraamhulp vlot naar het huis komt iig :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:49

Mallow schreef:
toevallig pmarena hier ook goede ervaringen met Ikazia, super bv begeleiding gehad ook!

Met bv is het inderdaad wel handig goed en tijdig aan de bel te trekken en laat je alsjeblieft niet aanpraten dat het zo hoort als het niet goed voelt (bijvoorbeeld pijn of teveel druk voelen). Laat dan een lactatie kundige mee kijken, die zijn echt super! Wordt vaak nog gewoon vergoed ook :) De kraamhulp kan je prima op weg helpen maar vaak hebben ze niet meer kennis dan 'de basis'.

Hier in het lokale ziekenhuis allerlei mensen er bij gehad, ook paar keer lactatiekundige... die hebben ons allemaal niet goed geholpen en alleen maar steeds gezegd dat het aan het ventje lag, dat die niet goed dronk en dat we moesten blijven oefenen met allemaal getob met spuitjes, fingerfeeding, tepelhoedjes.... kraamzorg vond het belachelijk hoe het allemaal ging en deed beter haar best om vaart te zetten achter dat klieven van tongriempje maar dat hadden ze hier in het ZH dus niet goed gedaan -O-

Echt, het was een drama zonder eind hier. Uiteindelijk hele lieve LLL mevrouw hier komen kijken en die zag dat het tongriempje nog steeds niet goed was en heeft de tip gegeven van het Ikazia, waar we super geholpen zijn door hele vriendelijke KNO arts +:)+

Maar toen hadden we al 3 weken drama achter de rug, kleine man raakte zachtjes aan al helemaal in paniek als die alleen die tiet al zag.... en heb toen besloten dat het GENOEG was en we verder gingen met de flesjes, RUST voor die arme uk :(:)

Dus helaas kun je op zeer borstvoedingsgerichte verloskundigen, lactatiekundigen en kraamzorg ook niet altijd vertrouwen wat betreft problemen signaleren... dat was echt een hele nare tegenvaller.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:06

Poeh sneeuwpop, fijn dat het nog goed is gekomen!

Ja kraamzorg is er als het goed is ongeveer als je met uk thuiskomt :j
Wel even melden natuurlijk wanneer je verwacht thuis te zijn :P

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:49

Ik vond het juist heel erg meevallen na de bevalling, liep ook na 2 dagen al weer in de supermarkt. Ook wij hadden minimale kraamzorg, en daar was ik echt blij mee.. ik werd helemaal zenuwachtig van zon mens in mijn huis.
Op dag 3 stond ik om 8 uur te dweilen zodat het netjes zou zijn als ze kwam.. achteraf gezien ook niet echt normaal. (ze klaagde ook dat ze nog nooit ergens geweest was waar ze de baby niet had vast gehouden, onze kleine man zat de hele dag bij mij in de draagdoek.. dus ze kreeg de kans niet)
Hier ging de borstvoeding vanaf dag 1 super, dat scheelt ook natuurlijk.
Als je tegen problemen op dat vlak aan loopt niet gaan aanmodderen, maar aan de bel trekken bij een lactatiekundige.

Wat ik ook erg fijn vond was het borstvoedingscafe hier, niet speciaal om de borstvoeding, maar meer omdat je dan in contact komt met vrouwen die in dezelfde fase zitten als jij. Misschien hebben ze dat bij jou in de buurt ook, heet ook wel een mammagroep.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 19:59

Olikea schreef:
Wat ik ook erg fijn vond was het borstvoedingscafe hier, niet speciaal om de borstvoeding, maar meer omdat je dan in contact komt met vrouwen die in dezelfde fase zitten als jij. Misschien hebben ze dat bij jou in de buurt ook, heet ook wel een mammagroep.

Dat is voornamelijk de reden dat ik me toch heb opgegeven voor een zwangerschapscursus; de contacten met andere zwangere dames die rond dezelfde tijd zullen bevallen :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:01

Goed idee.. Ik heb dat zelf niet gedaan, maar een goede vriendin van me die heeft daar ook veel aan.
Onze kleine man is nu 2, en we hebben nog regelmatig contact met elkaar als groep, heel fijn om wat mensen te hebben die het snappen als je halve nachten op de been bent (om maar een voorbeeld te noemen)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 21:07

Dat snappen mijn vriendinnen die al kinderen hebben gelukkig al wel, maar vind het wel fijn om inderdaad een beetje in dezelfde fase te zitten. En wie weet klikt het wel zo goed dat ik er wat leuke vriendschappen aan over hou en de kleine speelmaatjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:40

pmarena schreef:
Mallow schreef:
toevallig pmarena hier ook goede ervaringen met Ikazia, super bv begeleiding gehad ook!

Met bv is het inderdaad wel handig goed en tijdig aan de bel te trekken en laat je alsjeblieft niet aanpraten dat het zo hoort als het niet goed voelt (bijvoorbeeld pijn of teveel druk voelen). Laat dan een lactatie kundige mee kijken, die zijn echt super! Wordt vaak nog gewoon vergoed ook :) De kraamhulp kan je prima op weg helpen maar vaak hebben ze niet meer kennis dan 'de basis'.

Hier in het lokale ziekenhuis allerlei mensen er bij gehad, ook paar keer lactatiekundige... die hebben ons allemaal niet goed geholpen en alleen maar steeds gezegd dat het aan het ventje lag, dat die niet goed dronk en dat we moesten blijven oefenen met allemaal getob met spuitjes, fingerfeeding, tepelhoedjes.... kraamzorg vond het belachelijk hoe het allemaal ging en deed beter haar best om vaart te zetten achter dat klieven van tongriempje maar dat hadden ze hier in het ZH dus niet goed gedaan -O-

Echt, het was een drama zonder eind hier. Uiteindelijk hele lieve LLL mevrouw hier komen kijken en die zag dat het tongriempje nog steeds niet goed was en heeft de tip gegeven van het Ikazia, waar we super geholpen zijn door hele vriendelijke KNO arts +:)+

Maar toen hadden we al 3 weken drama achter de rug, kleine man raakte zachtjes aan al helemaal in paniek als die alleen die tiet al zag.... en heb toen besloten dat het GENOEG was en we verder gingen met de flesjes, RUST voor die arme uk :(:)

Dus helaas kun je op zeer borstvoedingsgerichte verloskundigen, lactatiekundigen en kraamzorg ook niet altijd vertrouwen wat betreft problemen signaleren... dat was echt een hele nare tegenvaller.

Toch wordt er over getwijfeld of dat snijden in die tongriempjes echt effectief is of dat het een placebo-effect is: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25 ... 95/related, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24 ... 0frenotomy
Wil daarmee jouw ervaring niet teniet doen hoor. Maar het is de vraag in hoeverre het echt werkt en in hoeverre het werkt enkel omdat mensen geloven dat het helpt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:03

Hier ook zwanger en fit gedaan en beviel goed. We hebben een appgroepje nu en spreken nog steeds af. Kids nu bijna 1,5

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:16

Dankje safina. Wij hebben ook het tongriempje laten knippen op advies lactatiekundige. De huisarts wilde niet doorverwijzen en heeft het toen meteen zelf gedaan. Ik was op dat moment te beduusd om verder te vragen. Achteraf denk ik dat het tongriempje nooit goed geknipt is geweest. Bv bleef enorm veel pijn doen en ik ben na 6 weken iom Lactatiekundige gestopt en nog 6 weken gekolfd daarna. Zou ik bij een eventueel tweede niet meer doen het kolven, wat een tijd ben je daar aan kwijt die je beter aan je kind kan besteden die prima groeit op kunstvoeding. Maar goed terugkomend op het tongriempje, fijn deze artikelen die de andere kant belichten en niet van borstvoeding.com afkomen. Geeft toch minder schuldgevoel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:20

Wordt er niet erg afgedwaald nu?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:23

Wanneer je gedaan hebt wat je kon hoef je je echt nooit schuldig te voelen hor :(:)

Ik heb hier gelukkig geen nare ervaringen met bv, behalve de eerste week pijn, maar ik geloof direct dat je heel onzeker en verdrietig kan worden als het niet loopt zoals op de cursus verteld of zoals het in de boekjes staat :(:)

Ieder kindje is anders en volgt z'n eigen tempo en als het je zo tegen gaat staan of er geen andere uitweg meer lijkt, Tg dat er kv bestaat toch!

Borstvoedings café is een goede tip zeg! Lijkt me inderdaad heel fijn voor contacten ts!
Het is jammer dat we aan de andere kant van t land wonen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:56

safina schreef:
pmarena schreef:
bla

Toch wordt er over getwijfeld of dat snijden in die tongriempjes echt effectief is of dat het een placebo-effect is: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25 ... 95/related, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24 ... 0frenotomy
Wil daarmee jouw ervaring niet teniet doen hoor. Maar het is de vraag in hoeverre het echt werkt en in hoeverre het werkt enkel omdat mensen geloven dat het helpt.

Tja, kleine hier kòn gewoon niet goed drinken, raakte steeds meer gefrustreerd en in paniek omdat het niet goed lukte (en waarschijnlijk ook door dat gepush van mij / KZ / VK / LK om het maar te blijven proberen).... :(:)

Je zag ook duidelijk dat hij dat bovenlipje naar binnen krulde i.p.v. naar buiten en dat hij zijn tongetje niet ver naar buiten kon steken.

Het is een ingreep van niks dat knippen en daarna zag je aan de fles dat het makkelijker ging.
BV daar hadden we het helemaal mee gehad en zijn we niet mee door gegaan dus geen idee of dat beter zou zijn gegaan.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-07-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:56

marleen_usar schreef:
Wordt er niet erg afgedwaald nu?

Ja :) maar als TS het geen probleem vindt, lijkt het me niet erg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:58

Nee lijkt me ook niet, als ze voldoende antwoorden heeft gekregen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:00

Zie het in de categorie tips die "je leven kunnen redden" na de bevalling, gezien het originele onderwerp al van de baan is :P

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:05

Een topic dat ik volgde omdat het probleem dat (toen) voorlag (het co ouderschap) me triggerde, is nu een topic geworden dat ik volg vanwege de handige tips. Ben 35 weken zwanger van de eerste en geen idee waar ik aan begin... Lees veel dat ik nog niet wist. Weet niet of TS dat bedacht od bedoeld had ;-), maar handig is het wel.

TS: lukt het om nog een beetje stil te staan bij het mini-mensje in wording in je buik, met alle relationele en praktische problemen van de laatste tijd? Schopt hij/zij voelbaar? Vind ik zo'n bijzondere beleving, dat er zich een heel nieuw compleet mens in je ontwikkelt! Succes en geniet er ook van de komende tijd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:16

Haha, ik vind het niet erg dat er afgedwaald wordt hoor! Vind de tips die hier voorbij komen alleen maar prettig :) Onderwerp uit de OP is toch van de baan zoals pmarena ook al aangeeft.

ester: Ik word helemaal kapot geschopt :') placenta ligt tegen mijn rug, dus kan alles voelen. Wel heel erg apart hoor! Betrap me er zelf op dat ik ook zo'n zwangere ben die graag over haar buik aait en er tegen praat. Had ik van te voren niet gedacht :D

Dat levendige dromen mag van mij wel kappen hoor, vannacht heel naar gedroomd dat ik nu al zou bevallen. Veel te vroeg dus :/

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:39

Over tongriempjes, knippen helpt wel degelijk. Om goed uit de borst te kunnen drinken moet een baby zijn tong over de onderkaak kunnen leggen en daarbij de tepel ook nog 'masseren' bij een te korte tongriem lukt dit niet voldoende. Door te knippen krijgt de tong wel meer ruimte en kan dus over de onderkaak komen. Wel kan het voor baby's dan nog even wennen zijn, maar vaak zie je dat na korte tijd die kindjes ineens wel beter uit de borst kunnen drinken.

Als je bv wilt gaan geven is het volgen van een cursus over bv erg aan te raden. Alleen al omdat je dan zelf basiskennis krijgt en na de bevalling de goede en de slechte adviezen van elkaar kan scheiden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:15

Hier kon hij in ieder geval beter uit de fles drinken, het duurde het de eerste weken echt eeuwen voordat hij zijn flesje leeg had....steeds te moe om te drinken en te hongerig om te slapen, waardoor weer te moe om te drinken...enz.

En de ingreep stelde (beide keren :(:) ) echt geen fluit voor, 1 seconde vervelend en dan was het weer goed :)

Ik denk dat in mijn geval een cursus er weinig aan geholpen had, je moet het toch in het echt leren en moet dan toch een beetje vertrouwen op je begeleiding.

De verloskundigen, kraamzorg en lactatiekundige(n) zaten gewoon niet goed op te letten ofzo...we hebben al met al eigenlijk alleen maar last gehad van de bemoeienis vanuit ziekenhuis en verloskunde -O-

LLL mevrouw zag het meteen! Die heb ik zelf opgezocht als laatste poging om er voor mijn gevoel echt alles aan gedaan te hebben om het te laten slagen voor het ventje :(:)

Pin je er dus niet op vast wat ze zeggen. Ze waren hier ZEER pro borstvoeding en begeleiding ervan, hadden ook heus wel de beste intenties :j Maar man weat een ellende hebben ze ons doorheen laten gaan %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:13

Liselot schreef:
Mijn moeder gaf al aan om een week vrij te nemen en hier dan te logeren, de lieverd. Woon zowat naast de appie, dus dat moet goed komen. En anders kunnen we altijd nog bestellen. Wil inderdaad zo min mogelijk hoeven doen die eerste week/weken :j

Ik wil ook wel als boodschappenmeisje fungeren :D *\o/*