Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:16

Dus? Dat is toch een stuk minder erg dan dat wij ze opeten? Ik pleit ook niet voor al die koeien en varkens in de stal. Ik heb liever dat ze er niet zijn dan dat ze slecht worden behandelt.
Laatst bijgewerkt door Selka op 13-04-15 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:16

Tja Tuurlijk Selka, Mijn paard zal ik ook maar vrij laten de vrije natuur in is voor haar tenslotte ook maar iets wat voor mijn eigen lol is, dat rijden enzo En mijn huishond ook maar loslaten tussen de wolven? En mijn kippen die overigens zowel in stal als buiten lopen (wel achter het hek) Zal ik ook maar de weg over zetten en vrij laten. . tja als we het over dierenleed gaan hebben?
Laatst bijgewerkt door wendyenbram op 13-04-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:17

Ja want op een paard gaan zitten is net zo erg als een dier nooit daglicht te laten zien en binnen no-time op te eten?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:18

Tja maar dat is dus de fabel, de meeste dieren (op dus de vlees kip na)zien gewoon daglicht.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:19

Hoe kom jij er in hemelsnaam bij dat elk dier dat voor consumptie gebruikt word geen daglicht ziet?

Kinke

wat een raar argument Selka. En die duizenden paarden, ja, van heel veel Bokkers, die maanden op stal staan en misschien een uurtje per dag uit hun stal komen? Is dat minder erg dan dieren die geen daglicht zien (wel kunstlicht) en opgegeten worden?

romyloverrr

De niet vleeseters moesten eens weten hoeveel insecten ze per jaar van het leven beroven die geplet worden als je met de auto tegen ze aan rijd. Per 5 kilometer wordt er gemiddeld één insect doodgereden. Dus als je nu per jaar 25 kilometer minder met de auto maakt bespaar je meer dieren hun leven als dat ik koeien op een jaar op kan krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:20

wendyenbram schreef:
Tja maar dat is dus de fabel, de meeste dieren (op dus de vlees kip na)zien gewoon daglicht.

Net als dat men automatisch aanneemt dat biologisch gehouden dieren het beter hebben dan niet-biologisch

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:21

Ik denk dat Selka bedoeld dat de dieren niet buiten komen. Ik denk dat het meer een uitdrukking was.

In dat geval ben ik het met haar eens: dieren zouden het recht moeten hebben om een groot deel van de dag buiten te besteden indien het weer het toelaat. Zodat ze lekker kunnen rennen en bewegen.

Selka

Kinke schreef:
wat een raar argument Selka. En die duizenden paarden, ja, van heel veel Bokkers, die maanden op stal staan en misschien een uurtje per dag uit hun stal komen? Is dat minder erg dan dieren die geen daglicht zien (wel kunstlicht) en opgegeten worden?

Nee :) Vind ik ook sneu. Heb ook nooit gezegd dat dit niet sneu zou zijn.

@Mioux, nergens schrijf ik dat elk dier dat lot ondergaat???

Exact Tillie20!!

romyloverrr

wendyenbram schreef:

Inderdaad, en zelfs in de stallen van vleeskippen zitten ventilatiegaten waar licht naar binnen kan vallen hoor :Y) Dus zien zullen ze het wel :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:22

romyloverrr schreef:
De niet vleeseters moesten eens weten hoeveel insecten ze per jaar van het leven beroven die geplet worden als je met de auto tegen ze aan rijd. Per 5 kilometer wordt er gemiddeld één insect doodgereden. Dus als je nu per jaar 25 kilometer minder met de auto maakt bespaar je meer dieren hun leven als dat ik koeien op een jaar op kan krijgen.

Wat heeft dat er nou mee te maken? Dus omdat er insecten tegen je ruit aan vliegen is het goed om vlees te eten? :Y)

Lees mijn eerdere post, je zal schrikken van de cijfers. De invloed van vlees is enorm op het milieu.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:26

romyloverrr schreef:
wendyenbram schreef:

Inderdaad, en zelfs in de stallen van vleeskippen zitten ventilatiegaten waar licht naar binnen kan vallen hoor :Y) Dus zien zullen ze het wel :P

Toch triest dat dit lachwekkend lijkt te zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:26

Kinke schreef:
wendyenbram schreef:

Net als dat men automatisch aanneemt dat biologisch gehouden dieren het beter hebben dan niet-biologisch

Tja zet er biologisch voor en het is ineens o zo goed. Nou DAT is pas dierenleed. En echt niet zo goed als men denkt, maar ja de media doet goed haar werk.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:29

romyloverrr schreef:
wendyenbram schreef:

Toch triest dat dit lachwekkend lijkt te zijn.[/quote]

Tja niet mijn woorden, ik heb al gezegd dat deze dus geen daglicht zien wel zitten ze beter geventileerd dan menig paard welke in de bedompte donkere schuurtjes staan, onder het mom het zijn maar shetjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:31

denice schreef:
Daarbij toegevoegd, we hebben helemaal geen dierlijk voedsel nodig om gezond te blijven. Juist niet! Laat kaas, eieren, zuivel, vlees etc nou eens een maand staan en praat dan eens verder.

Ik eet enkel 4 avonden per week nog een klein stukje vlees/vis omdat ik het heel erg lekker vind, maar verder eet ik niets meer wat van dieren af komt. Mis ik het? Nee! Ik eet veel fruit, groentes, brood en noten.

Kijk maar eens docus als 'fat sick, nearly dead' en 'Forks over knifes'. Die hebben mij heel erg aan het denken gezet!

Dan ga je uit van een gezond verteringsysteem. IK kan dat dus niet en er zijn wel meer mensen met mijn ziekte. Mijn darmen werken niet meer zoals ze horen te werken en de meeste producten waar de stofjes inzitten die ook in vlees zitten, krijgen mijn darmen maar heel moeizaam verteerd.
Kunnen jullie wel allemaal gaan roepen dat een mens geen dierlijk voedsel nodig heeft maar ben jij dokter?
Wie ben jij eigenlijk om dat te bepalen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:33

romyloverrr schreef:
wendyenbram schreef:

Tja niet mijn woorden, ik heb al gezegd dat deze dus geen daglicht zien wel zitten ze beter geventileerd dan menig paard welke in de bedompte donkere schuurtjes staan, onder het mom het zijn maar shetjes.[/quote]

Je maakt toch echt zelf de opmerking 'Dus zien zullen ze het wel'.

Deze opmerking is niet direct op jou gericht, maar wel na aanleiding van je opmerking ;)

Zolang dieren als producten worden gezien zullen ze geen identiteit voor ons hebben. Dat rechtvaardigt al het leed wat we deze dieren aandoen. En leed is ook het ontnemen van ruimte om te bewegen, of ruimte om zover mogelijk natuurlijk gedrag te vertonen. Als we dit met mensen zouden doen, zou het een schande zijn. Alsof we iedereen maar in een gevangenis zouden stoppen ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:36

Ayasha schreef:
denice schreef:
Daarbij toegevoegd, we hebben helemaal geen dierlijk voedsel nodig om gezond te blijven. Juist niet! Laat kaas, eieren, zuivel, vlees etc nou eens een maand staan en praat dan eens verder.

Ik eet enkel 4 avonden per week nog een klein stukje vlees/vis omdat ik het heel erg lekker vind, maar verder eet ik niets meer wat van dieren af komt. Mis ik het? Nee! Ik eet veel fruit, groentes, brood en noten.

Kijk maar eens docus als 'fat sick, nearly dead' en 'Forks over knifes'. Die hebben mij heel erg aan het denken gezet!

Dan ga je uit van een gezond verteringsysteem. IK kan dat dus niet en er zijn wel meer mensen met mijn ziekte. Mijn darmen werken niet meer zoals ze horen te werken en de meeste producten waar de stofjes inzitten die ook in vlees zitten, krijgen mijn darmen maar heel moeizaam verteerd.
Kunnen jullie wel allemaal gaan roepen dat een mens geen dierlijk voedsel nodig heeft maar ben jij dokter?
Wie ben jij eigenlijk om dat te bepalen?

Ik studeer biologie, toevallig nu een hoofdstuk over het verteringsstelsel, energie en dieet. Ik ben geen dokter, maar ik leer wel uit dezelfde boeken op dit vlak.

Een mens heeft om precies te zijn geen dierlijk voedsel nodig. Alles wat in dierlijk voedsel zit kan je uit andere plantaardige voedingsbronnen halen. Zuivel hebben volwassenen niet eens nodig.

Dat je een ziekte hebt is heel rot! Maar het overgrote gedeelte van de mensheid kan wel gewoon lekker consuminderen of beter nog: geen vlees eten ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:38

Tillie20 schreef:
Ik studeer biologie, toevallig nu een hoofdstuk over het verteringsstelsel, energie en dieet. Ik ben geen dokter, maar ik leer wel uit dezelfde boeken op dit vlak.

Een mens heeft om precies te zijn geen dierlijk voedsel nodig. Alles wat in dierlijk voedsel zit kan je uit andere plantaardige voedingsbronnen halen. Zuivel hebben volwassenen niet eens nodig.

Dat je een ziekte hebt is heel rot! Maar het overgrote gedeelte van de mensheid kan wel gewoon lekker consuminderen of beter nog: geen vlees eten ;)

Ik ben heus niet de enige met deze ziekte. De plantaardige bronnen die vlees kunnen vervangen, verdraag ik dus niet. En veel mensen met mijn ziekte al evemin. Je kán niet stellen dat "de mens" zonder vlees kan. Daarmee stel je nl dat iedereen dat kan en dat is simpelweg niet zo.
Zelfs met mijn vlees eten zal mijn ecologische afdruk al minder groot zijn dan gemiddeld gezien er geen kinderen komen. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-04-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:38

Ik eet vlees omdat mijn lichaam met regelmaat vraagt erom. Maar kan ook gerust dagen zonder.
Ieder voor zich, dus ik geloof niet dat echt liefhebbers geen vlees eten. Van nature blijven wij omnivoren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:40

wendyenbram schreef:
Vind dit altijd een beetje een dooddoener om eerlijk te zijn.

Ik ken het wel uit eerste hand, mijn afschuw voor de bio-industrie komt daar vandaan.
Wat ik nog het meest schokkende vond is hoe normaal dingen worden voor mensen die helemaal niet normaal zijn. Dat de gemiddelde boer een goed hart heeft zal je mij niet horen ontkennen, maar ik heb wel gezien dat ze dingen helemaal prima en normaal vinden die voor iemand die niet die beroepsdeformatie heeft nogal schokkend zijn.

Neem de kalfjes, kistkalveren mogen niet meer. De leek denkt dan dat kalfjes gewoon wat ruimte hebben gekregen. Gaat kijken op zo'n bedrijf en schrikt zich het apezuur. Want die kalfjes staan niet meer in het pikkedonker in een kist, maar zo heel veel beter is het ook weer niet. Een iglo met een uitloop, dat kalf heeft het goed voor elkaar, want die kan zich omdraaien. Wat een geweldig leven!!!
In het voer komt amper ijzer voor, want dan blijft het vlees zo mooi wit voor de export. Dat dat kalf ijzer nodig heeft, zich niet zo heel erg lekker voelt met oa bloedarmoede wordt normaal gevonden, maar is het niet. Tja dan zie je maar weer dat je niet weet waar je het over hebt. Die iglo`s staan bij de melkboeren, waar het kalfje opgevangen wordt voor het naar de groepshuisvesting gaat. De benaming kistkalveren komen vanuit de mester, waar de kalfjes in zogenaamde ksiten zij aan zij stonden, waar ze zich dus niet om konden draaien.. iets met de klok horen/zien luiden maar niet weten waar de klepel hangt? Als je dan met ooggetuige verhaal komt, zorg dan dat je de juiste informatie koppelt aan hetgeen wat je gezien hebt!

Varkens, een trots nieuw bedrijf opent de deuren, laat zien wat voor pracht ze allemaal hebben. Goed voor het welzijn van de dieren vinden ze en ja, het is beter dan wat ze daarvoor hadden.
De leek denkt, he, dat wil ik wel eens zien en komt bij de zeugenstallen en vooral de kraamstallen. Die schrikt zich weer het apezuur, want hij dacht, zeugen hebben gewoon ruimte gekregen sinds ze niet meer vastgeketend mogen worden. Helaas is het weer niet veel beter geworden, ipv kettingen is het nu een hok ter grote van een gemiddelde salontafel, het dier kan zich niet eens omdraaien erin. Bij die mooie, nieuwe, moderne stallen zitten er ook nog eens buizen die naar beneden kunnen worden geklapt zodat ze zeug niet op kan staan.
Hartstikke normaal volgens de branche, maar is het dat ook? Tja in de kraamstal ligt de zeug idd redelijk vast, dit kan in mijn ogen beter.. echter dat ze niet op kunnen staan is onzin. de rekken zorgen ervoor dat de biggetjes wel bij de moeder kunnen komen, maar de moeder niet bij de big. Dit om doodliggen te voorkomen. Meestal in de nieuwbouwstallen zal de zeug nog maar 5 a 6 weken per cyclus "vast" staan. dit is in de week van dekken. en tijdens de kraamperiode. De rest staan ze vaak op stro en lopen ze los in stro hebben 24/7 eten.

De arme leek geeft het nog 1 kans en gaat naar die spiksplinternieuwe vleeskippenstal. De boer blaakt van trots, hij voldoet aan alle eisen van deze tijd en loopt zelfs een beetje voor hier en daar.
Ze voldoen al aan het streven voor de "kip van morgen", wat een verbetering op de plofkip zou zijn die met 42 kilo op 1 vierkante meter zit(+/- 20 kippen, ja los die puzzel maar eens op, teken maar een vierkante meter uit en probeer daar 20 kippen op te plaatsen). De "kip van morgen" mag met 1 of 2 kippen minder op de vierkante meter, ziet nooit daglicht, geen natuurlijk dag/nacht ritme, maar gericht op groei. tja van vleeskuikens heb ik niet zoveel verstand, dus daar kan ik helaas niet veel over zeggen. Echter 3 kippen minder is al echt veel, zou wat meer mogen.De "kip van morgen" mag wel wat langzamer groeien wat leuk klinkt, maar om maar 3 dagen gaat.
De boer ziet dat de leek inmiddels wat wit om de neus ziet en doet een poging een fantastische verbetering te laten zien van de afgelopen jaren, de "kippenzuiger". De leek valt flauw zodra hij de "kippenzuiger" in actie ziet.Die kippenzuiger zorgt wel voor diervriendelijker kippen oprapen ;-)
Normaal in die branche, absoluut, maar weer blijft het daar wel bij.
[/quote]

Lastig antwoorden zo met jouw reactie door mijn reactie heen.

De kalveren staan bij de melkveehouderij vaak de eerste 10 weken zo, voor de vleeskalveren geld dat ze zich in die tijd niet echt om kunnen draaien(alhoewel er ook boeren zijn die wel vanaf dag 1 groepshuisvesting hebben). De kalveren die niet voor het kalfsvlees zijn hebben geen ijzertekorten in hun voeding.

Ik haal wat verschillende dingen aan daar, was idd niet duidelijk toen ik het teruglas. Ik weet prima waar de klepel hangt en vind het een beetje mwaw dat je de dingen die ik zeg die waar zijn probeert weg te vegen zo.
Als dat je hele verdediging is qua argumenten waarom het wel ok is die dieren zo te houden die tijd dan is het wat zwakjes.

Bij de moderne zeugenstallen zijn er weg degelijk beugels die de zeug op de grond houden, worden vaak de eerste dagen toegepast.
Wacht, ik zal er een plaatje bij zoeken....

Afbeelding

Hier heb je een hypermoderne kraamstal voor varkens, zie je die "hark"?

Afbeelding

Hier is die "hark" actief, zeug ligt en kan niet staan.

Hier een ander vb, niet zo modern, maar wel zeer gangbaar:

Afbeelding

Ook hier zie je beugels die de zeug liggend houden.
De foto's komen trouwens niet van dierenbeschermingsbronnen, maar van boeren zelf.

De prachtige zeugenstallen met lekker stro, dat mooie beeld wat maar een handvol boeren heeft heb ik geen enkel probleem mee. Wel met wat gangbaar is(ze veel uren staan), ik zal het weer even laten zien...

Afbeelding

Afbeelding

Dan de kippenzuiger, ja, het is een verbetering, maar kom op zeg!!!!! Het zit nog niet eens een beetje in de buurt van niet gruwelijk.
Dat er meer poten en vleugels breken bij het handmatige vangen maakt dit echt niet ineens goed.

Beroepsdeformatie, daar begon mijn reactie mee. De blik van de boer is anders dan die van de leek, maar wie van die 2 heeft gelijk in wat normaal en prima is? Ik neig toch naar de leek, maar verwacht dan wel van de leek dat die bereid is de prijs te betalen voor wat wel normaal en prima is.

Wat ik zeg gaat trouwens echt niet over de gehele linie van boeren, het is de bio-industrie waar ik een probleem mee heb.
Op meerdere fronten dan alleen het leven van de dieren trouwens.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 13-04-15 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:40

Tillie20 schreef:
romyloverrr schreef:

Je maakt toch echt zelf de opmerking 'Dus zien zullen ze het wel'.

Deze opmerking is niet direct op jou gericht, maar wel na aanleiding van je opmerking ;)

Zolang dieren als producten worden gezien zullen ze geen identiteit voor ons hebben. Dat rechtvaardigt al het leed wat we deze dieren aandoen. En leed is ook het ontnemen van ruimte om te bewegen, of ruimte om zover mogelijk natuurlijk gedrag te vertonen. Als we dit met mensen zouden doen, zou het een schande zijn. Alsof we iedereen maar in een gevangenis zouden stoppen ;)[/quote]

Ehh nee die opmerking maakte IK niet

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:42

Mijn opmerking was voor romyloverrr bedoeld.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:44

Oh, hahaha, geloof dat er van alles fout is gegaan met quoten. Excuses wendyenbram! Dat was niet de bedoeling ;)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:53

Tillie20 schreef:

Vitamine B12 zit enkel in dierlijk voedsel (vlees, zuivelproducten en eieren)

Ik ben een dierenliefhebber, maar ik hou ook van mijn stukje vlees. Ik koop geen kiloknallers, ik haal mijn vlees liever bij de slager zodat ik weet waar het vlees vandaan komt.