Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
safina schreef:Ik kan dat laatste amper ‘lastig’ vallen noemen, maar vreemd is het wel. Het schijnt dat als je je als katholiek wil laten uitschrijven je ook iets van zes instanties aan moet schrijvenGut, ik kan de keren dat ik ze door de jaren heen aan de deur heb gehad niet meer op mijn beiden handen tellen. Maar nooit kwamen ze het licht brengen, of Jezus, of God of wat dan ook. (Dat grapje van "zet hem daar maar neer" is trouwens zo oud als de weg naar Rome....) En nooit is het woord "hel" gevallen. En nog nooit is het gebeurd dat ze na een vriendelijk doch resoluut:"nee, dank u wel, ik heb geen interesse." Op mijn ramen gingen kloppen, voeten tussen de deur staken, bleven aanbellen of bleven terugkomen.
(..) Dus als de katholieke kerk roept dat er ruim vier miljoen katholieken in Nederland leven, die zijn vertegenwoordigen, dan hoorde ik daar zonder het te weten bij. Dat vind ik nou echt mensen ongewild lastig vallen met je geloof.

__Nathalie__ schreef:Waarschijnlijk zijn ze niet getrouwd?
Voor de buiten wereld lijkt het vaak iets kleins maar er gaat echt meer aan voor af. Het is niet verboden een relatie te hebben met een niet jg en dan kun je gewoon jg blijven. Maar als je gedoopt bent en daarmee gekozen hebt voor dat waar de jg voor dan dan heb je wel net bepaalde richtlijnen te maken.
Een vriendin van mijn moeder is ook weduwe geworden. Is ook een wereldse man tegen gekomen. Hij heeft verder geen interesse in het geloof maar laat haar hierin vrij.
Wat hier het probleem van is is het ongetrouwd samen zijn. Ongetrouwd samen slapen etc. Niemand heeft haar laten vallen. Ja sommige jg deden moeilijk als in dat als je een keer geen zin hebt je dan minder gestimuleerd word om te gaan Door een wereldse als een jg en zo zijn er nog meer punten. Maar alleen het samen zijn met een niet jg is geen reden om iemand te laten vallen
Ze zijn 4 jaar geleden getrouwd na een jaar samen zijn. Zij nog steeds jg hij nog steeds niet en dat is prima. Ongetrouwd samen zijn zou niet prima zijn.
Sammie schreef:Nou in sommige kringen wordt dat wel bepaald. Niet een ander, maar door een iets. In dit geval door een heilig boek dat volgens hun door ‘een’ God is ingegeven. Wellicht kun je het beter begrijpen als je de vergelijking maakt dat we het in Nederland het wel heel normaal vinden als een ander (de overheid) bepaald dat je niet een derde van het leven mag beroven, want dan krijg je (cel)straf. Daar hoor je zelden iemand over.. sterker nog de straf kan niet streng genoeg zijn en men moet eigenlijk branden in die cel voor de rest van z’n leven, maar als een gemeenschap de afspraak heeft dat men niet ongehuwd samenwoont dan is dat raar, vreemd en mogen zij dat niet voor een ander bepalen.. Het is maar net wat je samen afspreekt.
maar het is hier off-topic.Zwerte schreef:Je vindt het krom omdat je wrs te diep doordenkt. Overigens kun je bij ongehuwd samenwonen ook schade aanrichten hoorIk vind trouwens je vergelijking wel erg krom. Bij een moord/doodslag doe je een ander echt iets aan, terwijl samenwonen zonder huwelijk geen schade aanricht bij derden. Als wij wetten hebben die alleen op ons eigen leven betrekking hebben, zijn we het daar ook niet zomaar mee eens (gelukkig!). Als we een wet zouden krijgen dat je niet mag samenwonen zonder papiertje, zou dat echt niet geaccepteerd worden.
Denk aan je familie, je eer etc. Dus ook ‘schade’ is dubbelzinnig op te vatten.
We vinden het normaal dat iemand die ander dood straf krijgt, dat dat eigenlijk zelfs op geen enkele manier ter discussie gesteld mag worden. Díe situatie vindt (en vond) je dus ook binnen bepaalde gemeentes/samenlevingen waar samenwonen voor het huwelijk taboe is. Zonder daar dan verder een waardeoordeel van goed of slecht aan te hangen. Ballard_L schreef:En hier kan ik mij in vinden en daarom noem ik de JG dus haast sektarisch. Als iets mij wel is bij gebleven en ‘mooi’ te noemen is dat men niet mag oordelen over een ander en dat alleen God dat mag. Het is tegelijkertijd één van de lastigste om vol te houden, want mensen oordelen en vooroordelen continue. Dat is nu eenmaal een evolutionair voordeel geweest, maar goed dat wil niet zeggen dat je je best niet kan doen om op bepaalde vlakken te proberen het niet te doen.Maar als de bijbel voor hun de waarheid is (wat het voor mij ook is, alleen interpreteer ik hem op een andere manier dan JG) dan bepaald imo de gemeenschap niet wat je wel en niet moet doen, maar God.
Kinke schreef:Behalve de 'regeltjes' uit een boek bestaat er ook nog zoiets als gevoel of liefde voor iemand. Hoe kun je iemand zo keihard laten vallen, en dan in het genoemde geval dus ook nog iemand met kanker. Sorry, je kunt proberen recht te praten wat krom is maar voor zulk gedrag kan ik echt geen respect opbrengen.
Gelukkig heb ik een schoonfamilie (bijna 30 personen) die het volledig respecteert dat ik niet gelovig ben (als enige dus) en andersom heb ik geen problemen met hun geloof. Zij 'zeuren' er ook niet over tegen mij, proberen mij niet om te praten oid en dat is de reden dat het helemaal prima gaat zo.
Denk dat de wereld er dan imo een stuk beter uit ziet. Kinke schreef:Dat ligt er maar net aan Ballard, of je je star vasthoudt aan de regeltjes die je hebt geleerd of dat je ook begrip hebt voor de zienswijze van een ander. Ik ben zelf niet gelovig, mijn man komt uit een katholiek gezin. Gaat primaGelukkig heb ik een schoonfamilie (bijna 30 personen) die het volledig respecteert dat ik niet gelovig ben (als enige dus) en andersom heb ik geen problemen met hun geloof. Zij 'zeuren' er ook niet over tegen mij, proberen mij niet om te praten oid en dat is de reden dat het helemaal prima gaat zo.
Ik vind het heel mooi dat het wel kan! Dat ze je respecteren zoals je bent. Ikzelf zou het alleen niet kunnen, omdat ik het erg fijn vind om over mijn geloof te praten met mijn man. Ik vind het fijn om over die diepere dingen te praten, maar vind het mooi om te horen dat jullie met zoveel respect met elkaar omgaan. Ik denk dat veel mensen daar nog van kunnen leren
Ayasha schreef:moord vergelijken met ongehuwd samenwonen vind ik bullshit. Dat ís niet te vergelijken, de ernst van die twee daden ligt zo ver uit elkaar dat het simpelweg niet te vergelijken is. Mag je nog zoveel mooi praten dat het gewoon om "regeltjes gaat" als je wil.

Ballard_L schreef:Nee dat bedoelde ik ook met dat er echt uitzonderingen zijnIk vind het heel mooi dat het wel kan! Dat ze je respecteren zoals je bent. Ikzelf zou het alleen niet kunnen, omdat ik het erg fijn vind om over mijn geloof te praten met mijn man. Ik vind het fijn om over die diepere dingen te praten, maar vind het mooi om te horen dat jullie met zoveel respect met elkaar omgaan. Ik denk dat veel mensen daar nog van kunnen leren
En zo is het bij mij ook. Verder hebben we dezelfde normen en waarden, alhoewel ik zelf wel meer openminded ben dan mijn schoonfamilie. Kinke schreef:Ballard_L schreef:Fem: Precies! Daarom vind ik dat doodzwijgen ook zo apart, omdat er ook meerdere keren in dit topic is aangegeven dat JG dingen uit naastenliefde doen.
Tja, blijkbaar is je liefde voor bepaalde regeltjes groter dan die voor bijvoorbeeld je eigen kind.