Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

DatBenIkNou

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:56

Een letterlijk 'voet tussen de deur' nog nooit meegemaakt hier. Altijd respectvol en beleefd als je geen interesse hebt. Toch denk ik zeer negatief over JG. Heb van zeer dichtbij meegemaakt dat als je afwijkt van wat zij vinden hoe je moet leven, ze je als een baksteen laten vallen. Onze oude buurvrouw's hele leven draaide om JG, bijbelavonden, bijbelwoensdagmiddag voor kinderen, altijd druk ermee en een rijk sociaal leven. Totdat zij voor de tweede keer weduwe werd en een paar jaar later verliefd werd op een jongere man die geen JG was en zich ook niet wilde laten bekeren. Ze moest kiezen tussen JG of haar vriend, dit terwijl haar hele familie ook tot de JG behoorden, inclusief haar moeder. Die hele gemeenschap heeft haar in 1x laten vallen toen ze geen einde aan haar relatie wilde maken. Zelfs haar moeder wilde haar niet meer zien, dit terwijl onze buurvrouw op dat moment ook nog eens vocht tegen borstkanker. Op slag kwam er geen mens meer over de vloer, iedereen heeft haar in de steek gelaten. Haar hele bestaan bestond uit het geloof en alles in één klap weg. Dit gebeuren heeft mijn kijk op geloven in het algemeen, zeer negatief gemaakt. Zolang je volgens het boekje maar klakkeloos doet en leeft zoals ZIJ vinden dat het moet, is het oké. Maar zodra je daarvan afwijkt? Brrrr....nee ik vind het iets heel engs gewoon.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:22

Waarschijnlijk zijn ze niet getrouwd?

Voor de buiten wereld lijkt het vaak iets kleins maar er gaat echt meer aan voor af. Het is niet verboden een relatie te hebben met een niet jg en dan kun je gewoon jg blijven. Maar als je gedoopt bent en daarmee gekozen hebt voor dat waar de jg voor dan dan heb je wel net bepaalde richtlijnen te maken.

Een vriendin van mijn moeder is ook weduwe geworden. Is ook een wereldse man tegen gekomen. Hij heeft verder geen interesse in het geloof maar laat haar hierin vrij.

Wat hier het probleem van is is het ongetrouwd samen zijn. Ongetrouwd samen slapen etc. Niemand heeft haar laten vallen. Ja sommige jg deden moeilijk als in dat als je een keer geen zin hebt je dan minder gestimuleerd word om te gaan Door een wereldse als een jg en zo zijn er nog meer punten. Maar alleen het samen zijn met een niet jg is geen reden om iemand te laten vallen

Ze zijn 4 jaar geleden getrouwd na een jaar samen zijn. Zij nog steeds jg hij nog steeds niet en dat is prima. Ongetrouwd samen zijn zou niet prima zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:38

safina schreef:
Gut, ik kan de keren dat ik ze door de jaren heen aan de deur heb gehad niet meer op mijn beiden handen tellen. Maar nooit kwamen ze het licht brengen, of Jezus, of God of wat dan ook. (Dat grapje van "zet hem daar maar neer" is trouwens zo oud als de weg naar Rome....) En nooit is het woord "hel" gevallen. En nog nooit is het gebeurd dat ze na een vriendelijk doch resoluut:"nee, dank u wel, ik heb geen interesse." Op mijn ramen gingen kloppen, voeten tussen de deur staken, bleven aanbellen of bleven terugkomen.
(..) Dus als de katholieke kerk roept dat er ruim vier miljoen katholieken in Nederland leven, die zijn vertegenwoordigen, dan hoorde ik daar zonder het te weten bij. Dat vind ik nou echt mensen ongewild lastig vallen met je geloof.
Ik kan dat laatste amper ‘lastig’ vallen noemen, maar vreemd is het wel. Het schijnt dat als je je als katholiek wil laten uitschrijven je ook iets van zes instanties aan moet schrijven :=

Wat betreft de voeten tussen de deur.. Dat hebben ‘wij’ wel meegemaakt. M’n ouders in dit geval. Mn vader gaf aan géén interesse te hebben en die man plant zn voet tussen de deur. Jaren terug! Ik ben ze redelijk recent ook een aantal keer tegengekomen en bij mij is het niet gebeurd. Dus het kan best zo zijn dat dit vroeger een tactiek was, maar dat ze dat hebben aangepast. Laatste keren vond ik ze zelfs best vriendelijk en zeker niet opdringerig. Maar het hele gebeuren vind ik gewoon te sektarisch. Zoals het vermijden en pas weer erkennen als er openlijk spijt is betuigd. En hoewel ik er weinig mee op heb, vond ik de post van zippora heel verhelderend :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:05

__Nathalie__ schreef:
Waarschijnlijk zijn ze niet getrouwd?

Voor de buiten wereld lijkt het vaak iets kleins maar er gaat echt meer aan voor af. Het is niet verboden een relatie te hebben met een niet jg en dan kun je gewoon jg blijven. Maar als je gedoopt bent en daarmee gekozen hebt voor dat waar de jg voor dan dan heb je wel net bepaalde richtlijnen te maken.

Een vriendin van mijn moeder is ook weduwe geworden. Is ook een wereldse man tegen gekomen. Hij heeft verder geen interesse in het geloof maar laat haar hierin vrij.

Wat hier het probleem van is is het ongetrouwd samen zijn. Ongetrouwd samen slapen etc. Niemand heeft haar laten vallen. Ja sommige jg deden moeilijk als in dat als je een keer geen zin hebt je dan minder gestimuleerd word om te gaan Door een wereldse als een jg en zo zijn er nog meer punten. Maar alleen het samen zijn met een niet jg is geen reden om iemand te laten vallen

Ze zijn 4 jaar geleden getrouwd na een jaar samen zijn. Zij nog steeds jg hij nog steeds niet en dat is prima. Ongetrouwd samen zijn zou niet prima zijn.

En met die laatste zin heb ik dus heel veel moeite. Een ander mag toch niet voor jou bepalen of je wel of niet ongetrouwd samen wil zijn? Hoeveel stellen op de wereld zijn er niet die hun hele leven al ongetrouwd bij elkaar zijn en hoeveel getrouwde stellen op de wereld zijn er niet gescheiden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:13

Nou in sommige kringen wordt dat wel bepaald. Niet een ander, maar door een iets. In dit geval door een heilig boek dat volgens hun door ‘een’ God is ingegeven. Wellicht kun je het beter begrijpen als je de vergelijking maakt dat we het in Nederland het wel heel normaal vinden als een ander (de overheid) bepaald dat je niet een derde van het leven mag beroven, want dan krijg je (cel)straf. Daar hoor je zelden iemand over.. sterker nog de straf kan niet streng genoeg zijn en men moet eigenlijk branden in die cel voor de rest van z’n leven, maar als een gemeenschap de afspraak heeft dat men niet ongehuwd samenwoont dan is dat raar, vreemd en mogen zij dat niet voor een ander bepalen.. Het is maar net wat je samen afspreekt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:22

Dit voorbeeld is totaal niet met elkaar te vergelijken, mijns inziens. Iemand doodmaken of samen gelukkig zijn is totaal verschillend. Je doet er niemand kwaad mee als je ongetrouwd samenwoont. Ik denk dat je nationale en internationale wetten niet kunt vergelijken met een regel die door een groep mensen is bedacht. Jij zegt dat het door een iets is bepaald, maar dat ben ik niet helemaal met je eens. Voor zover ik begrepen heb van andere gelovigen is het ooit door mensen opgeschreven en wordt het heden ten dage door mensen op een eigen manier geïnterpreteerd. Zo staat er bijvoorbeeld ook nergens in de koran dat je een hoofddoek moet dragen (gaf mijn Turkse collega aan).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:24

Sammie schreef:
Nou in sommige kringen wordt dat wel bepaald. Niet een ander, maar door een iets. In dit geval door een heilig boek dat volgens hun door ‘een’ God is ingegeven. Wellicht kun je het beter begrijpen als je de vergelijking maakt dat we het in Nederland het wel heel normaal vinden als een ander (de overheid) bepaald dat je niet een derde van het leven mag beroven, want dan krijg je (cel)straf. Daar hoor je zelden iemand over.. sterker nog de straf kan niet streng genoeg zijn en men moet eigenlijk branden in die cel voor de rest van z’n leven, maar als een gemeenschap de afspraak heeft dat men niet ongehuwd samenwoont dan is dat raar, vreemd en mogen zij dat niet voor een ander bepalen.. Het is maar net wat je samen afspreekt.

In principe heb je natuurlijk gelijk. Het gaat gewoon om onderlinge afspraken. Maar ik denk dat het wel wat genuanceerder is dan dat. Als je bijv er in opgroeit, zal je echt niet zo snel kiezen voor een leven zonder dat geloof. Dat maakt het contact met je familie vaak toch wel wat lastiger. Er bestaat meer dwang in het leven dan rechtstreeks een pistool tegen je hoofd krijgen. Dus ik denk niet dat het altijd 100% vrijwillig is en dat iedereen ook werkelijk elke regel even belangrijk vind. Zoals het verhaal van DatBenIkNou, die vrouw wilde het geloof houden maar was blijkbaar van mening dat een relatie zonder huwelijk ook wel kon. En dan is het heel erg dat vanwege een verschil in interpretatie van de regels, zo iemand eruit geschopt wordt en alleen komt te staan. Daar heb ik ook moeite mee.

Ik vind trouwens je vergelijking wel erg krom. Bij een moord/doodslag doe je een ander echt iets aan, terwijl samenwonen zonder huwelijk geen schade aanricht bij derden. Als wij wetten hebben die alleen op ons eigen leven betrekking hebben, zijn we het daar ook niet zomaar mee eens (gelukkig!). Als we een wet zouden krijgen dat je niet mag samenwonen zonder papiertje, zou dat echt niet geaccepteerd worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:33

Nee, het verschil zit hem niet in dood maken en gelukkig maken of iemand kwaad doen. Het gaat om de overeenkomst. Dat je dus iets afspreekt en dat je je daar aanhoudt of in ieder geval zoveel mogelijk probeert. Een samenleving is geen statisch iets, het wordt continue gevormd door de mensen zelf. Ooit vond de samenleving slavernij heel normaal en nu vinden we het totaal niet kunnen. Je denkt gelijk terecht, maar wie weet wat de generatie over 200 jaar over onze samenleving vindt. We mogen hem dan wel nagenoeg perfect kunnen vinden, maar dat is maar net hoe de samenleving erover denkt. Ook in Nederland was het nog geen 100 jaar geleden een schande als je als ongehuwde moeder door het leven ging en niet trouwde voor je samenwoonde. Dat was héél normaal. Omdat dat was afgesproken. Door de wet, door de bijbel, door de overheid. Gaandeweg hebben wij de vrijheid gekregen om wel samen te wonen voor te trouwen en kijkt niemand meer daar van op. Maar als je binnen een samenleving, een gemeente bepaalde afspraken maakt om dat niet te doen, vind ik het niet raar als men daar ‘schande’ van spreekt.

Ik vind het een beetje vreemd om te spreken dat ‘iemand’ het ‘recht’ niet heeft om.. maar onze samenleving kent rechten, maar ook plichten. En we vinden het heel normaal dat de overheid allerlei dingen voor ons bepaald. Ik hoor zelden mensen zeggen dat iemand niet het recht heeft om te bepalen dat je belasting moet betalen. Waarom dan wel zeggen dat iemand het recht niet heeft om te bepalen of je wel of niet samen mag wonen. Als je kiest voor een bepaalde samenleving dan pas je je aan, dan houdt je je aan die regels. Als een buitenlander hierheen komt roepen we dat ook. Hij komt hier wonen, dus past zich maar aan aan onze regels..

Hoewel ik zelf vindt dat iedereen ’t zelf zou mogen bepalen, snap ik niet dat iemand als tegenargument roept ‘men heeft het recht niet’. Je kiest voor die samenleving met die regels. En binnen die samenleving kun je beginnen om die regels aan te passen, maar niet omdat ‘men het recht niet’ heeft, maar om tig andere redenen. Binnen een democratie heeft namelijk iedereen het recht om regels aan te passen en te maken, je hebt er alleen een meerderheid van minstens 50% +1 voor nodig.

En over hoofddoekjes in de koran en Bijbel is een hele andere discussie. Eén die ik ook best aan wil gaan, al zijn we zo klaar want dat staat er inderdaad niet in :') maar het is hier off-topic.

Zwerte schreef:
Ik vind trouwens je vergelijking wel erg krom. Bij een moord/doodslag doe je een ander echt iets aan, terwijl samenwonen zonder huwelijk geen schade aanricht bij derden. Als wij wetten hebben die alleen op ons eigen leven betrekking hebben, zijn we het daar ook niet zomaar mee eens (gelukkig!). Als we een wet zouden krijgen dat je niet mag samenwonen zonder papiertje, zou dat echt niet geaccepteerd worden.
Je vindt het krom omdat je wrs te diep doordenkt. Overigens kun je bij ongehuwd samenwonen ook schade aanrichten hoor :D Denk aan je familie, je eer etc. Dus ook ‘schade’ is dubbelzinnig op te vatten.
In onze huidige samenleving zou zo’n wet idd niet geaccepteerd worden, maar dat wil verder niet zo heel veel zeggen. Over 200 jaar kan het anders zijn. En of het vroeger een in NL wet was weet ik niet eens, maar ‘normaal’ was het niet. En dat is maar net wat ik duidelijk probeerde te maken en het feit dat jullie aangeven dat je de vergelijking krom vinden en/of raar bewijst eigenlijk precies mijn punt. :D We vinden het normaal dat iemand die ander dood straf krijgt, dat dat eigenlijk zelfs op geen enkele manier ter discussie gesteld mag worden. Díe situatie vindt (en vond) je dus ook binnen bepaalde gemeentes/samenlevingen waar samenwonen voor het huwelijk taboe is. Zonder daar dan verder een waardeoordeel van goed of slecht aan te hangen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-04-15 11:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:37

Maar als de bijbel voor hun de waarheid is (wat het voor mij ook is, alleen interpreteer ik hem op een andere manier dan JG) dan bepaald imo de gemeenschap niet wat je wel en niet moet doen, maar God. En als je gelooft dat God de maker en heerser is over alle dingen, dan mag hij ook bepalen (hiermee bedoel ik 'verwachten' of je wel of niet iets doet, omdat je Hem wil volgen) wat je wel en niet doet. Hier zullen anderen anders over denken, maar ik denk wel dat het daarop gebaseerd.

Ik vind wel dat het verhaal wat net verteld werd over de buurvrouw heel erg is. Ik zou zelf ook wel vreemd opkijken als één van mijn gelovige vrienden gaat samenwonen, maar zou hun nooit daarom afwijzen.

(over hoofddoekjes: In de bijbel staat iig dat een vrouw met bedekt hoofd moet bidden)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:42

Behalve de 'regeltjes' uit een boek bestaat er ook nog zoiets als gevoel of liefde voor iemand. Hoe kun je iemand zo keihard laten vallen, en dan in het genoemde geval dus ook nog iemand met kanker. Sorry, je kunt proberen recht te praten wat krom is maar voor zulk gedrag kan ik echt geen respect opbrengen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:50

Ballard_L schreef:
Maar als de bijbel voor hun de waarheid is (wat het voor mij ook is, alleen interpreteer ik hem op een andere manier dan JG) dan bepaald imo de gemeenschap niet wat je wel en niet moet doen, maar God.
En hier kan ik mij in vinden en daarom noem ik de JG dus haast sektarisch. Als iets mij wel is bij gebleven en ‘mooi’ te noemen is dat men niet mag oordelen over een ander en dat alleen God dat mag. Het is tegelijkertijd één van de lastigste om vol te houden, want mensen oordelen en vooroordelen continue. Dat is nu eenmaal een evolutionair voordeel geweest, maar goed dat wil niet zeggen dat je je best niet kan doen om op bepaalde vlakken te proberen het niet te doen.
De JG staat hier trouwens niet alleen is, er zijn aardig wat strenge stromingen die zulke ‘eigen’ regels hanteren.

@Kinke als je iets recht wil praten wat krom is, zul je eerst moeten bepalen wát krom is en wát recht is. En als dat verschilt dus pér samenleving/gemeente en soms zelfs pér individu.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-04-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:50

Dat ben ik met je eens Kinke.
Ik heb helaas binnen mijn geloof ook trieste gevallen gezien.
Voorbeeld: Meisje werd ongepland zwanger, haar ouders hebben haar in eerste instantie niet willen zien en spreken omdat ze vonden dat ze iets vreselijks had gedaan in Gods ogen. (Seks voor het huwelijk en dan ook nog zwanger worden).
Uiteindelijk hebben ze haar weer wel ontvangen en is het weer goed gekomen.

Maar die dingen snap ik niet, je kunt toch niet je bloedeigen kind verstoten.
Je mag het dan niet eens zijn met de keuzes die iemand maakt, maar dan houd je nog altijd van je kind.

Dan hadden mijn ouders mijn zusje allang moeten verstoten.
Hier heb ik het ook wel eens met mijn moeder over gehad.
'Wat als ik zwanger thuis kom zonder partner'..
Mijn moeders antwoord was: 'Wat dan? Dan help ik je waar ik kan en geef ik je de ruimte om keuzes te maken die je zelf wil'...

Kijk en dat is zoals het ook kan.
God wil helemaal niet dat we mensen verstoten, God wil dat we zelfs onze vijand nog lief hebben..

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:51

Kinke schreef:
Behalve de 'regeltjes' uit een boek bestaat er ook nog zoiets als gevoel of liefde voor iemand. Hoe kun je iemand zo keihard laten vallen, en dan in het genoemde geval dus ook nog iemand met kanker. Sorry, je kunt proberen recht te praten wat krom is maar voor zulk gedrag kan ik echt geen respect opbrengen.

Probeer opzich niets goed te praten, want ben het er niet mee eens dat je zo mensen in de steek moet laten. Als ik met een ongelovige jongen was thuis gekomen, was dit opzich ook niet erg geweest, maar mijn ouders hadden wel aangegeven of dit goed was. Je komt echt van twee verschillende werelden en je kan hier moeilijk dingen van delen. Het kan goed gaan, begrijp me niet verkeerd, maar vaak is het niet zo.

Ik vind de gedachte om de God na te volgen en te doen wat hij wil niet krom (zou raar zijn, want dat daar streef ik ook naar), maar wel de gedachte dat als iemand iets fout doet hem keihard af te vallen. Dat is voor mij totaal niet christelijk, omdat je dit niet doet uit naastenliefde.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:52

Volgens mij staat in de bijbel ook de regel: heb uw naaste lief.....
Helaas geldt dat schijnbaar alleen als je aan alle regels voldoet die opgelegd worden.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:53

Precies Ballard, dat is totaal niet christelijk... Want dan volg je letterlijk en alleen het gebod/de regel, i.p.v. je naasten liefhebben.

Ben nu wel nieuwsgierig welk geloof jij hebt/aanhangt. (Mag ook via pb) :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:55

Fem: Precies! Daarom vind ik dat doodzwijgen ook zo apart, omdat er ook meerdere keren in dit topic is aangegeven dat JG dingen uit naastenliefde doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:01

Dat ligt er maar net aan Ballard, of je je star vasthoudt aan de regeltjes die je hebt geleerd of dat je ook begrip hebt voor de zienswijze van een ander. Ik ben zelf niet gelovig, mijn man komt uit een katholiek gezin. Gaat prima :D Gelukkig heb ik een schoonfamilie (bijna 30 personen) die het volledig respecteert dat ik niet gelovig ben (als enige dus) en andersom heb ik geen problemen met hun geloof. Zij 'zeuren' er ook niet over tegen mij, proberen mij niet om te praten oid en dat is de reden dat het helemaal prima gaat zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:03

En wat mij betreft zou het ook zo 'moeten' horen. :) Denk dat de wereld er dan imo een stuk beter uit ziet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:05

Ballard_L schreef:
Fem: Precies! Daarom vind ik dat doodzwijgen ook zo apart, omdat er ook meerdere keren in dit topic is aangegeven dat JG dingen uit naastenliefde doen.

Tja, blijkbaar is je liefde voor bepaalde regeltjes groter dan die voor bijvoorbeeld je eigen kind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:09

moord vergelijken met ongehuwd samenwonen vind ik bullshit. Dat ís niet te vergelijken, de ernst van die twee daden ligt zo ver uit elkaar dat het simpelweg niet te vergelijken is. Mag je nog zoveel mooi praten dat het gewoon om "regeltjes gaat" als je wil.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:24

Kinke schreef:
Dat ligt er maar net aan Ballard, of je je star vasthoudt aan de regeltjes die je hebt geleerd of dat je ook begrip hebt voor de zienswijze van een ander. Ik ben zelf niet gelovig, mijn man komt uit een katholiek gezin. Gaat prima :D Gelukkig heb ik een schoonfamilie (bijna 30 personen) die het volledig respecteert dat ik niet gelovig ben (als enige dus) en andersom heb ik geen problemen met hun geloof. Zij 'zeuren' er ook niet over tegen mij, proberen mij niet om te praten oid en dat is de reden dat het helemaal prima gaat zo.

Nee dat bedoelde ik ook met dat er echt uitzonderingen zijn :) Ik vind het heel mooi dat het wel kan! Dat ze je respecteren zoals je bent. Ikzelf zou het alleen niet kunnen, omdat ik het erg fijn vind om over mijn geloof te praten met mijn man. Ik vind het fijn om over die diepere dingen te praten, maar vind het mooi om te horen dat jullie met zoveel respect met elkaar omgaan. Ik denk dat veel mensen daar nog van kunnen leren ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:24

Ayasha schreef:
moord vergelijken met ongehuwd samenwonen vind ik bullshit. Dat ís niet te vergelijken, de ernst van die twee daden ligt zo ver uit elkaar dat het simpelweg niet te vergelijken is. Mag je nog zoveel mooi praten dat het gewoon om "regeltjes gaat" als je wil.

Die vergelijking wordt ook níet getrokken. :)

maar iig bedankt dat je de vergelijking die ik wél wil trekken bevestig :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:33

Ballard_L schreef:
Nee dat bedoelde ik ook met dat er echt uitzonderingen zijn :) Ik vind het heel mooi dat het wel kan! Dat ze je respecteren zoals je bent. Ikzelf zou het alleen niet kunnen, omdat ik het erg fijn vind om over mijn geloof te praten met mijn man. Ik vind het fijn om over die diepere dingen te praten, maar vind het mooi om te horen dat jullie met zoveel respect met elkaar omgaan. Ik denk dat veel mensen daar nog van kunnen leren ;)

Ik weet niet of we een uitzondering zijn, denk het zelf niet :D
Wij praten er ook wel eens over maar we zullen daarin altijd blijven verschillen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het maar net is hoe je bent opgevoed, zoals hij zegt: 'het is me met de paplepel ingegoten, ik weet niet beter" :D En zo is het bij mij ook. Verder hebben we dezelfde normen en waarden, alhoewel ik zelf wel meer openminded ben dan mijn schoonfamilie.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:34

Kinke schreef:
Ballard_L schreef:

Tja, blijkbaar is je liefde voor bepaalde regeltjes groter dan die voor bijvoorbeeld je eigen kind.

Voor bepaalde regeltjes zou ik niet zeggen, maar voor God wel. Mijn liefde voor God is ook groter dan voor alles hier op aarde, Hij staat op nummer 1. Ik weet niet of je de bijbel hebt gelezen? Daar staat het verhaal over Abraham die zijn enigste zoon Izaäk zelfs wilde offeren voor God. Hij wilde alles voor Hem doen, terwijl hij zielsveel van zijn zoon hield. En nu wil ik niet zeggen dat wat JG doen met doodzwijgen en iemand afstoten goed is, dat is natuurlijk een ander verhaal, maar ik vind het wel erg mooi dat ze zich volledig inzetten voor God.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:41

nope, niet gelezen. Dat wil er bij mij gewoon niet in, dat je liefde voor God groter is dan voor je bloedeigen kind, wat in jouw lichaam is gegroeid. Echt, ik snap het niet.