Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:31

Michelle77 schreef:
Als ik een champignonroomsaus maak doe ik het als volgt.
Ik fruit wat uitjes met knoflook en doe de champignons erbij. (1 bak champignons)
Peper en zout erbij.
Als de champignons redelijk gaar zijn (ik houd niet van die dikke harde half rauwe stukken)
Dan doe ik een flesje kookroom erbij. Kan ook slagroom oid.
Ik doe er wat aromat bij, een rundvlees bouillonblok (begin met een halve naar smaak)
Om evt wat aan te lengen kun je ook wat melk erbij doen.
Bakje crème fraiche.
Als je een wat dikkere saus wilt dan in een apart kommetje wat bloem mixen met melk en voorzichtig toevoegen tot gewenste dikte.
Als laatste doe ik ook altijd wat jus vh vlees erdoor.

Ik weet geen specifieke hoeveelheden, behalve heel bakje champignons, flesje kookroom en creme fraiche. Alles op eigen smaak.

Ik krijg hier een redelijke hoeveelheid saus van. Voor hoeveel personen is het?

Deze saus maak ik ook rustig voor pasta in roomsaus trouwens. Ik zou m oom als soep kunnen eten zo lekker vind ik m haha

Dank u, dank u *\o/*

Dit klinkt al een stuk makkelijker, in elk geval niet te veel rare ingrediënten.

Dat bouillonblokje doe je alleen door de kookroom, geen water er verder bij?

Het is voor 3 personen, maar twee daarvan laten hun vlees verdrinken in de saus dus ik denk dat een flesje kookroom en een bakje creme fraiche + de rest van de ingrediënten wel voldoende zal zijn.

Ik ga de spullen zo halen en ga het tweede kerstdag maken, ik laat hier wel weten (of pb) hoe het was!

M_D_H

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:35

Je kan ook als basis bechamelsaus gebruiken. Dat is de romige saus die in de lasagne zit.

Heel simpel: bloem, boter en melk (of als je hem wat romige wilt hebben kookroom) voor de smaak een klein beetje bouillon er door.
Champignons bakken in een pan, door de saus heen roeren en klaar.

:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 11:37

persoonlijk vind ik een roux maken wel ingewikkelder dan een potje kookroom gebruiken, haha :D Ik doe het ook het liefst via de methode van michelle.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:40

Ik doe idd geen water erbij. Echt alleen room of melk. Het is een vrij machtige saus, maar ik laat mijn vlees er ook graag in zwemmen :D

Het is ook erg lekker met aardappelen, boontjes en varkenshaas (zo at ik het vroeger bij m'n mams) en alleen dan vind ik aardappelen lekker haha.

Voor 3 personen is dit idd wel genoeg. Wij eten er met z'n 2en altijd enorm van en dan houd ik ook altijd wel over.

Succes!

En als je vragen hebt, kun je gerust een pb sturen, dan krijg ik gelijk een mail en kan ik je vraag beantwoorden ;) Weet niet of ik nl het topic die dag steeds volg :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:45

Ik doe altijd champignon's met uitje fruiten dan bloem erbij en meebakken, dan boullion en room en beetje voor beetje bij. Wordt die tenminste eerder de gewenste dikte is mijn ervaring :Y)

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:51

Michelle77 schreef:
Ik doe idd geen water erbij. Echt alleen room of melk. Het is een vrij machtige saus, maar ik laat mijn vlees er ook graag in zwemmen :D

Het is ook erg lekker met aardappelen, boontjes en varkenshaas (zo at ik het vroeger bij m'n mams) en alleen dan vind ik aardappelen lekker haha.

Voor 3 personen is dit idd wel genoeg. Wij eten er met z'n 2en altijd enorm van en dan houd ik ook altijd wel over.

Succes!

En als je vragen hebt, kun je gerust een pb sturen, dan krijg ik gelijk een mail en kan ik je vraag beantwoorden ;) Weet niet of ik nl het topic die dag steeds volg :D

Geen water dus, genoteerd! Ik denk dat het wel gaat lukken en anders zie je wel een PB verschijnen, dank je!

Haha toevallig, dat vetgedrukte ga ik dus ook maken, boontjes in spek gerold, aardappels met schil uit de oven (olie, rozemarijn, knoflook) en dan die varkenshaasjes met jouw saus.

Hopelijk gaat niks fout want ik ben echt geen keukenprinses en kook voor het eerst met een extra gast erbij dus ik wil natuurlijk goed voor de dag komen, maar ik begin in de ochtend al met voorbereiden (boenen + partjes snijden van de aardappels, koken boontjes) zodat ik 's avonds zo min mogelijk stress heb :D

Ook de anderen bedankt voor de tips!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:51

@Apwi,

Je kunt ook wat ui fruiten, champignons bakken en dan creme fraiche (of een zachte verse kaas als je een andere smaak wilt) mengen met bruschettakruiden (van de xenos bijvoorbeeld, die gebruiken wij altijd). Flink wat peper erdoor en klaaaar.

Dit kun je zelf aanvullen met wat sterkere smaken, dit is wel heel basic namelijk.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:01

De saus kun je ook rustig in de ochtend al bereiden, heb je ruim de tijd, geen stress mocht het niet lukken bijvoorbeeld.
Daarna wel iets van folie eroverheen zodat er geen "velletje" op komt.

Het is echt een heel makkelijke saus, kan niet anders zeggen. Mijn zus doet er ook wat worchestersaus bij, maar dat heb ik nooit in huis, dus doe dat er nooit in _O-

Toen ik het huis uitging, kon ik eigenlijk nauwelijks wat in de keuken. Mijn mams was er altijd en kookte altijd, nooit wat hoeven doen. Kon dan wel weer goed eieren bakken, omeletjes, roerei etc hahaha

Deze saus heb ik vanaf het begin kunnen maken.

Ondertussen kan ik toch best wel redelijk koken, maar ik vergeet nog standaard zout bij het koken van groenten of aardappelen te doen. Weet ook nooit hoelang iets kookt, ik prik even om te voelen. Ook qua hoeveelheden doe ik altijd maar wat op smaak. Heb toch wel iets van de genen van mijn mams gekregen. Die kon echt lekker koken, maar haar zussen ook.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:21

Wij doen dit jaar geen kerstdiner maar een soort borrel! Dus verschillende fingerfood! Alles zelfgemaakt en met verse producten.

- Mini saucijzenbroodjes
- Bitterballen
- Dadels met geitenkaas en parmaham
- Serranoham met meloen
- Blini's met gerookte zalm
- Gekruide toastjes met paling/appel salade
- Carpaccio (met rucola, pijnboompitten en parmezaan)
- Fruitspiezen met (water)meloen, blauwe bessen, marshmallows en aardbeien

Voor de kids nog knakworstmummies!

En verder een kaasplankje en diverse smeersels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:24

Oh ik heb zelf jarenlang in een supermarkt gewerkt rond deze tijd van het jaar dus ik weet precies hoe het gaat. Wij waren zelfs nog allebei de kerstdagen open. Die waren altijd heel rustig, maar de 5 dagen in de aanloop ervan was altijd flink bijpoten. Lange dagen en pas naar huis als alles klaar was voor de volgende dag, wat vaak pas rond een uur of 1 's nachts was :+

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:27

Wel altijd heel gezellig vond ik! Leukste dagen om te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:28

Met een leuk team was het idd altijd lachen. Werken in je mooie kleren, iedereen super vriendelijk... Maar als onze terror teamleider in de buurt was kon ik altijd wel janken :') Ging ook ineens alles slecht, rijen door de hele winkel en dan valt er net iets op de grond ofzo :=

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:10

Ik ben dr uit.
Er hebben zich inmiddels 2 personen extra aangemeld.
We doen dus toch de rollade ipv de kip. Past geen kip+rollade in mijn kleine oventje.
Rollade ligt inmiddels al in de marinade.
Vanmorgen boodschappen gedaan. Was om half 9 al in de winkel maar toch al knettertje druk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:49

Oke wij hebben vandaag onze inkopen gedaan bij de Hanos en zijn er dan ook compleet uit gekomen!

Amuse: Glaasje champagne, een hapje pate en olijfjes
Voor: Eendenborst met een rode wijn en portsaus met chips van pastinaak en zoete aardappel
Tussen: Een coquille met beure blanc en een schijfje truffel
Tussen: Een mini glaasje (een slokje) bospaddestoelensoep.
Hoofd: Een wildduo (hertenrack en hazenrugfilet) op een bedje van bloemen couscous en garnering van zoete aardappel, pastinaak en truffelaardappel.

En het dessert word voor ons meegenomen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:06

ziet er lekker uit!

hier is nu ook het mengsel voor de rarebit klaar (andere helft meteen gebruikt voor mijn ovenaschotel van vanavond) en de schuimpjes zijn af.
http://www.bekijkdezevideo.nl/video/316 ... erbaarlijk
interessante manier die best werkt, maar je hebt enorm plakkerige handen en het duurt nog behoorlijk lang omdat je steeds maar kleine hoeveelheden in de oven kan. Volgende keer dus weer gewoon klassiek.
En ik zou minder suiker doen, het is echt mierzoet.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:37

zit er idd lekker en luxe uit emmaa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:50

Dank jullie! Wij zijn groot fan van het lekker uitgebreid eten op tweede kerstdag. Op eerste kerstdag gaan we altijd met de hele familie van moeders kant uit eten, altijd heerlijk maar nooit echt heel speciaal. Met de familie van de andere kant die ook wel van lekker culinair eten houden maken we er op tweede kerstdag altijd iets moois van.

Fijne is dat alleen de bospaddestoelensoep wat voorbereiding treft, de rest kunnen we allemaal een paar uur van tevoren doen :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:27

Zo, mijn bitterballen zijn de vriezer in gegaan!

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:58

Ik geloof dat ik alle boodschappen binnen heb. Was bijna vergeten dat we vandaag en morgen ook gewoon nog moesten eten. Ben blij dat ik normaal maar voor twee mensen boodschappen hoef te doen. Voor 18 is toch best wel veel. Koelkast en vriezer zitten vol. Gelukkig kan het drinken wel een paar dagen op het balkon staan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:01

herkenbaar, ik heb vanavond wat ruimer gekookt, hopelijk kunnen we daarmee (met wat voorproeven ;-) Morgen overdag nog wat laatste dingetjes halen, en de tafel alvast dekken. Ik heb er weer zin in. Heb net even zitten kijken, vrijwel alles is zelfgemaakt. Alleen wat jam bij de scones, fudge en de bonbons niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:03

lovis schreef:
Ik geloof dat ik alle boodschappen binnen heb. Was bijna vergeten dat we vandaag en morgen ook gewoon nog moesten eten. Ben blij dat ik normaal maar voor twee mensen boodschappen hoef te doen. Voor 18 is toch best wel veel. Koelkast en vriezer zitten vol. Gelukkig kan het drinken wel een paar dagen op het balkon staan.

Haha, herkenbaar. Ik heb een hoop spullen in de garage gezet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:30

Wij zijn eruit! Niet zo uitgebreid als de meesten hier, maar natuurlijk wel alles zelfgemaakt. :)

Aperitief:
Glaasje cider

Amuse:
Scholfilet met tomatentapenade

Voorgerecht:
Mosterdsoep

Hoofdgerecht:
Confit de canard met als bijgerechten spruitjes en pastinaakpuree

Nagerecht:
Stoofpeertjes met frambozensaus en cashewcreme

Bewust gekozen voor een menu dat niet zo zwaar op de maag ligt en een dessert zonder suiker, ijs en chocolade. Na al die etentjes geloof ik het wel even. ;)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:58

Lekker Dani!

Wij hebben vanmorgen boodschappen gedaan -het was gelukkig niet druk, en ik heb net t stoofpotje en pesto gemaakt. Maak zo nog rode pesto en dan doen we de rest morgen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:23

Lielle schreef:
ziet er lekker uit!

hier is nu ook het mengsel voor de rarebit klaar (andere helft meteen gebruikt voor mijn ovenaschotel van vanavond) en de schuimpjes zijn af.
http://www.bekijkdezevideo.nl/video/316 ... erbaarlijk
interessante manier die best werkt, maar je hebt enorm plakkerige handen en het duurt nog behoorlijk lang omdat je steeds maar kleine hoeveelheden in de oven kan. Volgende keer dus weer gewoon klassiek.
En ik zou minder suiker doen, het is echt mierzoet.

Mmmm Welsh Rarebit! Dat eet ik vaak bij Gumbleton in Hoorn, beste High Tea ever :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:43

drukte viel me hier ook mee. Ik heb nu alles in huis; pannacotta, geitenkaasmousse en soep zijn inmiddels klaar en het proefrondje soesjes vullen is ook gelukt. Vandaag alleen nog de eggs drumkilbo maken (dat is best bewerkelijk) + de kipsalade en dan tafel dekken etc. Schiet best lekker op