Je vraagt je wel eens af...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:29

dees_daan schreef:
Ik vraag me dan weer af waarom je dat zou willen.
Dat soort dingen gaan mij echt te ver.

Omdat door dit soort onderzoeken de functie en werking van het brein beter in kaart gebracht kan worden, en eventuele storingen of ziektes ook beter te genezen of behandelen zijn.

Ohja, en omdat het super cool zou zijn om een computer met je brein te kunnen besturen. 8-)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:41

Waarschijnlijk een vrij simpele vraag maar; als ik tegenover iemand ga staan en ik leg mijn armen op beide schouders van die persoon, en de persoon tegenover mij doet hetzelfde. Dan duwen we elkaar even hard naar benden met onze armen.
Wat gebeurt er dan? Vallen we even snel, helemaal niet, of sneller?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:08

Kaus schreef:
Waarschijnlijk een vrij simpele vraag maar; als ik tegenover iemand ga staan en ik leg mijn armen op beide schouders van die persoon, en de persoon tegenover mij doet hetzelfde. Dan duwen we elkaar even hard naar benden met onze armen.
Wat gebeurt er dan? Vallen we even snel, helemaal niet, of sneller?

Je zakt beiden iets in, maar door de gelijkwaardige krachten kom je steviger te staan,
je houdt elkaar in evenwicht terwijl je elkaar probeert neer te drukken.
je valt dus niet.

er is ook zo'n test waarbij vier mensen op een bepaalde manier over elkaar heen liggen (eerste ligt over de tweede, tweede ligt over de derde etc) terwijl ze nog op een stoel liggen en een circel vormen.. als je dan de stoelen weghaalt blijven ze als een soort levende tafel in evenwicht staan.. kan het filmpje /foto van die 'test' niet vinden.. wel een prive 'fotootje' van hetzelfde 'experiment..

Afbeelding

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:51

Ik vroeg me af.. Wat gebeurd er als je een bloedtransfusie krijgt met een andere bloedgroep. Wat ik op internet vind is dat je bloed gaat stollen maar waarom? En hoeveel mensen weten hun bloedgroep? En wat nou als je snel bloed nodig hebt en je bloedgroep is niet bekend?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:55

Arrabel schreef:
Ik vroeg me af.. Wat gebeurd er als je een bloedtransfusie krijgt met een andere bloedgroep. Wat ik op internet vind is dat je bloed gaat stollen maar waarom? En hoeveel mensen weten hun bloedgroep? En wat nou als je snel bloed nodig hebt en je bloedgroep is niet bekend?

GTST? :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:58

Arrabel schreef:

Je lichaam zal een andere bloedgroep als virus of vijand zien, daarom het 'aanvallen'. Bloedgroep staat hier in NL geloof ik bij iedereen in zijn of haar medisch dossier :)

secricible

Re: Je vraagt je wel eens af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:03

En anders kan dit heel snel getest worden voordat er bloed gegeven wordt of in nood kan 0 gegeven worden, omdat iedereen dit kan ontvangen (maar dit is ook zeldzamer).
Wanneer je de verkeerde bloedgroep krijgt in een grote hoeveelheid klontert het bloed zodanig dat je overlijdt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:10

Arrabel schreef:

Ik doe dit even uit mn hoofd, hopelijk heb ik de details nog goed!
Als je bijv bloedgroep B hebt, heb je antistoffen in je bloed tegen bloedgroep A. Dus krijg je dat toegediend, dan gaat je lichaam het bloed aanvallen en daardoor onstaan stolsels. Bloedgroep A heeft anti-B, bloedgroep O heeft zowel anti-A als anti-B. AB heeft geen enkel antistof tegen bloed en is daarmee dus een universele ontvanger: je kan alles krijgen zonder problemen. Bloedgroep O heeft dus beide en kan dus echt alleen Obloed ontvangen.
Rhesusfactor is ook nog van belang, dit is simpeler want je hebt het wel (+) of niet (-). Logischerwijs wordt dit er gewoon uitgefiltert en is al het bloed wat gegeven wordt negatief.
Als je snel bloed nodig hebt en het is echt niet bekend, dan krijg je sowieso gewoon Onegatief bloed want dat geeft nooit problemen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:22

Bedankt voor de antwoorden!

@ SindyKaya: Ja :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:49

Zwerte schreef:
Onegatief bloed want dat geeft nooit problemen.

Daarom zeg ik bij 'gevaarlijke' situaties altijd "gaan jullie maar als eerste. Ik ben O-negatief, als jullie straks hevig bloedend op de grond liggen mag ik aan jullie bloed doneren, omgekeerd is moeilijker" :p

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:58

Hoe kan het dat sommige mensen beter zijn in bepaalde dingen dan andere? Dat heeft iets met de heresenen te maken, maar wat is het nou precies dat de een beter kan teken dan de ander (bijvoorbeeld)?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:21

secricible schreef:
Wanneer je de verkeerde bloedgroep krijgt in een grote hoeveelheid klontert het bloed zodanig dat je overlijdt.

Doet dat zeer zo'n klontering?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:23

De dochter van een collega van mij heeft longembolie en ik wist niet wat dat was dus zocht ik het op, dat is dus een stolsel (klontering) bloed in je longen en dat kan erg pijnlijk zijn, dus ik denk dat dat wel pijn doet...
Als zo'n klontering bij je hart komt dan staat die volgens mij ook stil.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:16

Er komt bij mij ook weer een vraag op...
Waarom houden mensen van enge dingen?
Of zelfs zwaar ranzige dingen.
Zoals je op dit filmpje kan zien:

Mensen houden ook van spookhuizen en horrorfilms (ik ook tot op zekere hoogte) maar waarom?
Die dingen die je in het filmpje van de Universal Studio's ziet... hoe kan een mens dat leuk vinden?
Je hoort ook al die mensen gillen en ontzettend bang zijn maar toch gaan ze daar naar toe....

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:13

Ik denk dat je er een adrenalinekick door krijgt, en dat mensen het daarvoor doen :) en de gezelligheid met andere mensen misschien (soort van saamhorigheidsgevoel)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:25

Adrenaline kick voelt idd best goed :=

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:42

Ik zou echt doodsangsten uitstaan daar... hahaha
In de achtbaan, bungee jumpen of parachute springen kan ik nog begrijpen maar mensen andere mensen te zien opeten... (ook al weet je dat het nep is) of tussen de zombie's te lopen gaat mij toch te ver.. hahaha :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:27

antje_vip schreef:
secricible schreef:

Als het genoeg klontert, in ieder geval niet erg lang.
Want dan ben je dood.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:38

waarom boerenkool voor in de winter is

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:06

antje_vip schreef:
secricible schreef:

Vast wel. Je bloedvaten slippen dicht en je lichaamsdelen sterven dus langzaam af.
:))

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:54

Wat gebeurt er nu eigenlijk, wiskundig gezien, wanneer je door nul deelt?
Ik weet dat het niet mogelijk is, maar toch doe ik het altijd wil. Mijn rekenmachine en wiskunde docent ontploffen zo ongeveer wanneer ik dat doe :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:56

Het kan gewoon niet, wiskunde is gewoon raar :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:01

Je berichten aantal is magisch!

Maar waarom precies niet? Als ik twee stukjes taart heb, en ik wil die verdelen over 0 personen. Wat dan...?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:07

Dirf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik gok dat de klontering geen pijn doet. Het feit dat je dus eigenlijk in je hele lichaam tegelijk een infarct hebt lijkt me wel vrij pijnlijk, lol...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:10

Kaus schreef:
Je berichten aantal is magisch!

Maar waarom precies niet? Als ik twee stukjes taart heb, en ik wil die verdelen over 0 personen. Wat dan...?

Wat ze mij hebben verteld is dat het gewoon een
afspraak is :=

Hee nu je het zegt met berichten :D