Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:55

Wij hadden ook van die mensen op stal die geen longeerzweep hadden omdat er toch wel genoeg mensen op stal waren die er wel 1 hadden. Ze namen er dan gewoon maar eentje mee. Als je zei dat hij van jou was konden ze doodleuk zeggen: maar je hebt hem nu toch niet nodig? Of nog erger: oh maar er staan er nog meer hoor......
Mag ik me daar ook niet aan irriteren omdat het me geen geld kost?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:56

Sizzle schreef:
Volgens mij zegt gini ook nergens dat ze onfatsoenlijk wordt, maar waarom is het verboden dat ze zich daar aan ergert?
Het ging om deze opmerking. :)
Sizzle schreef:
Het is overigens ieder zijn recht om te reageren zoals hij wil. Waarom mag een Nee zegger niet gepikeerd zijn en mogen de voorstanders wel gepikeerd op zo'n reactie reageren :?

Dat eerste is dus al onjuist en dat tweede.. nah ja daar had ik ook al op gereageerd :)

Onfatsoenlijk worden is nooit nodig als er gewoon op een normale manier een vraag gesteld wordt. (dus niet héee-uh.. ik rijd op jouw OV mee met mijn pas, dan weetje dat)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:58

Van mij mag je prima nee zetten hoor (al mocht t niet van mij, moet je t net zo hard doen haha) . Ikga er ook niet vanuit dat je ja zegt. En denk gerust hmm dat vind ik nniet netjes. Maar zolang iemand netjes de open vraag stelt om mee te mogen reizen vind ik het netjes als je gewoon kunt zeggen 'nee sorry.'. Ik vind het dan weer niet zo netjes om mensen belachelijk Te vinden en arrogant na te kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:02

Ik zie nog steeds niet in waarom het verboden is om je ongenoegen te tonen. Misschien is het al de 4e binnen kwartier en ben je het zat om elke keer weer je spannende boek te onderbreken voor een bedelaar.
Zit jij altijd je hele leven braaf en vriendelijk naar iedereen te lachen terwijl je gewoon even je dag niet hebt?
Let wel: ik heb het niet over vloeken of uitschelden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:04

artikel 71 wet personenvervoer 2000
1.Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs
te gebruiken,een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

iedereen die "mee"reist op de kaart van een onbekende om op die manier goedkoper uit te zijn, kan wel eens pech gaan hebben. Je kunt dan een boete op de mat krijgen voor artikel 71. gaat rond de 90 euro kosten en je betaald alsnog de ritprijs met daarop de wettelijke verhoging van 35 euro. Feitelijk ben je namelijk aan het stelen en dat is strafbaar. En iedereen moet lekker doen waar die zelf zin in heeft maar wees dan wel sportief als je een keer de pineut bent.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:05

`het valt me op dat je gewoon geen nee mag zeggen, of iemand met je meereist.

nog steeds bepaalt degene via wie een ov-chipkaart ( met korting) of er anderen meereizen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:07

rox_en_wilvy schreef:
te gebruiken,een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

iedereen die "mee"reist op de kaart van een onbekende om op die manier goedkoper uit te zijn, kan wel eens pech gaan hebben. Je kunt dan een boete op de mat krijgen voor artikel 71. gaat rond de 90 euro kosten en je betaald alsnog de ritprijs met daarop de wettelijke verhoging van 35 euro. Feitelijk ben je namelijk aan het stelen en dat is strafbaar. En iedereen moet lekker doen waar die zelf zin in heeft maar wees dan wel sportief als je een keer de pineut bent.

Hoezo is het misbruik? Als de ander ermee akkoord gaat, houd je je toch prima aan de regels? Op welke basis moet je dan een boete krijgen :? Er staat niet in de regels dat je elkaars bff (of bekenden) moet zijn immers.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:12

Sizzle schreef:
Ik zie nog steeds niet in waarom het verboden is om je ongenoegen te tonen. Misschien is het al de 4e binnen kwartier en ben je het zat om elke keer weer je spannende boek te onderbreken voor een bedelaar.
Zit jij altijd je hele leven braaf en vriendelijk naar iedereen te lachen terwijl je gewoon even je dag niet hebt?
Let wel: ik heb het niet over vloeken of uitschelden.

Jij zei eerder dat je het recht heb om te zeggen wat je wil.. (dat kan dus van alles in houden)

En verder staat er nergens dat het verboden is om je ongenoegen te tonen, maar alles zeggen wat je wil? Nee helaas... Als jij op een normale (rustige en kalme) manier zegt dat het geen stijl te vinden dat iemand dat doet of vraagt, zie ik daar het probleem ook niet van in. Maar dan ga je ook op een normale manier met elkaar om. Vraag gesteld antwoord gekregen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:17

Zijn er ook wel eens mensen die domweg naast zo'n slapende student die zijn OV op zijn arm gespeld heeft (zodat hij niet wakker hoeft te worden bij controle) gaan zitten en zeggen: ik hoor daarbij?

Sammie: is het inmiddels dan niet duidelijk dat ik dat niet in de letterlijke zin meen? Of moet ik het uitschrijven: sammie sorry dat ik het zo opschreef zodat het leek dat ik het normaal vind dat iedereen een ander uitschelt. Ik zal voortaan mijn post nog 3x doorlezen op mogelijke overintepretatie.

Sammie

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:22

Ja dat was inmiddels wel duidelijk, maar bedankt voor je excuses. Was niet nodig geweest.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:22

Sizzle schreef:
Wij hadden ook van die mensen op stal die geen longeerzweep hadden omdat er toch wel genoeg mensen op stal waren die er wel 1 hadden. Ze namen er dan gewoon maar eentje mee. Als je zei dat hij van jou was konden ze doodleuk zeggen: maar je hebt hem nu toch niet nodig? Of nog erger: oh maar er staan er nog meer hoor......
Mag ik me daar ook niet aan irriteren omdat het me geen geld kost?

Dat is toch een heel ander verhaal? Die mensen vragen het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:48

Nee maar gaan er wel vanuit dat vast iemand het wel goed vind of gewoon geen nee durven zeggen. Dus ik vind het principe vrij vergelijkbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:01

Ik was mijn opstapkrukje met regelmaat kwijt. Dat ze 'm gebruikten vond ik op zich niet zo erg, maar het niet vragen wel. Nog erger was eigenlijk nog wel dat ik 'm op een gegeven moment zelf ergens vandaan moest trekken terwijl ze m niet meer nodig hadden. Ding staat nu achter slot en grendel. En de longeerzweep lijkt mij idem dito ergens te kunnen :) Bij mij iig wel.

D'r is verder ook nooit naar gevraagd :+

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:17

rox_en_wilvy schreef:

Je houdt je dus keurig aan de regels als je met een onbekende meereist als je vraagt van te voren. Je spreekt af om samen ergens in te stappen en samen ergens uit te stappen (of de meereizer eerder). Precies volgens het boekje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:48

Of ik het zou doen ks een tweede maar ik vind er niets mis mee om als iemand bij je komt om dat te vragen iets in de trant te zeggen van "nee, en ik vind het persoonlijk ook niet netjes dat je zoiets vraagt" dan toon ne ongenoegen (zonder iemand een ascocie bal te noemen. Maar blijf je wel beleefd

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:50

Precies! Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn Maartje1990!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:01

Aan de andere kant is NS ook wel vreemd bezig met de mee reis kaarten.
Want wat nou als je singel bent? Dan kan ik goed begrijpen dat je ook wel eens een keertje dat voordeeltje wilt hebben.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:03

Huh, moet je dan perse een relatie hebben wil je met iemand samen kunnen reizen? Ik ging regelmatig met een vriendin/mijn broertjes of ouder met de trein, of die moet je ook niet hebben natuurlijk 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:22

Nee, die wonen aan andere kant van het land ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:24

Marocje schreef:
Huh, moet je dan perse een relatie hebben wil je met iemand samen kunnen reizen? Ik ging regelmatig met een vriendin/mijn broertjes of ouder met de trein, of die moet je ook niet hebben natuurlijk 8-)

Ik mag hopen dat je een relatie hebt met je broertjes of ouder, want anders ben je zeer vervreemd van hen :=
Je hoeft niet perse een romantische relatie te hebben, maar je kan ook intermenselijke relatie hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:26

O ja herkenbaar.
Laatst kreeg ik half t bevel van een conducteur :Y) . Ik had mijn studenten OV, en iemand had een 40% kaartje gekocht en kwam op t station achter dat zn studentenpas thuis lag (yeah right). Dus mocht ie kiezen, of met mij voor 40% korting, of boete :').

Ik kende die jongen totaal niet :').

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:40

Ik heb het zelf trouwens nog niet meegemaakt dat iemand me vroeg of hij mocht meereizen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:02

vuurneon schreef:
Marocje schreef:

Ik mag hopen dat je een relatie hebt met je broertjes of ouder, want anders ben je zeer vervreemd van hen :=
Je hoeft niet perse een romantische relatie te hebben, maar je kan ook intermenselijke relatie hebben.

Dat bedoel ik toch ook -O- :+ . Maar dat je niet mee kan reizen omdat je single bent werd er boven mij geschreven, dus vandaar dat ik andere relaties aanhaalde.. Oke, weer lekker krom beschreven, heb ik wel vaker last van.. O:)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:16

Ess_Ramona schreef:
O ja herkenbaar.
Laatst kreeg ik half t bevel van een conducteur :Y) . Ik had mijn studenten OV, en iemand had een 40% kaartje gekocht en kwam op t station achter dat zn studentenpas thuis lag (yeah right). Dus mocht ie kiezen, of met mij voor 40% korting, of boete :').

Ik kende die jongen totaal niet :').

tja, ik had heel makkelijk gezegd, ik ken die persoon niet.

probleem is dus voor hem.

:evaw: :evaw:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:22

Denk dat die conducteur daar weinig om had gegeven :)