Zwerte schreef:Als eerste wil ik even opmerken dat het mij hier ook opvalt hoe allergisch sommigen reageren op meningen over gewicht. Er word heel veel verkeerd gelezen, ik denk vooral omdat het zo gevoelig ligt en de harde oordelen zijn echt wel massaal aanwezig in de maatschappij. Dat het hier in het topic een stuk netter en milder verloopt zien sommigen gewoon niet, omdat ze direct in de verdediging schieten. Is niet correct, maar wel begrijpelijk.
MAAR ook hier zijn wel degelijk echt nare opmerkingen gemaakt, maar ook hierbij geld dat veel mensen dit zelf niet door hebben. ik ben er zelf ook wel gevoelig op, omdat ik zelf ook sinds mn puberteit met mn gewicht worstel. Voor mij is het bijv heel naar om te lezen dat mensen vinden dat gezond eten heel simpel is (en het dus stellen als feit en niet als mening) want voor mij is dat het absoluut niet, om meerdere psychische en fysieke redenen. Een echt gezond dieet betekent voor mij de hele dag vechten. Als je het van huis uit hebt meegekregen of toevallig lekker vind, heb je altijd makkelijk praten. En uiteraard blijft het een keus om minder gezond te eten, maar ik moet prioriteiten stellen en op dit moment valt mn eetpatroon daar gewoon niet onder. Het valt me altijd op dat het tegenwoordig bij iedereen de hoogste prioriteit zou moeten hebben en dat vind ik echt belachelijk. Je gezondheid bestaat uit veel meer dan je gewicht en dat lijkt men haast wel te vergeten.
Grappig dat je nu in het 2e stukje precies datgene doet waar je het in het eerste stuk over hebt
Je leest niet goed. Ik was degene die zei dat gezond eten simpel is, dat is het namelijk ook. Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is voor iedereen. Daarom zei ik ook dat ik het van huis uit heb meegekregen en dat het voor mij daarom geen moeite kost en dat daar vaak het probleem zit bij mensen die dit niet van huis uit hebben meegekregen. Het is voor een groot deel wat je gewend bent en wat je instelling is.
Uiteraard zorgt gezond voedsel voor veel meer dan een gezond gewicht
en je zegt het zelf al... het is een keus... dus je kunt het uiteindelijk zo moeilijk of zo makkelijk maken als je zelf wilt (of op dat moment kan, want niet voor iedereen zal die keus zo makkelijk zijn) 
Zwerte schreef:Je zegt zelf al dat het ene explicieter is dan de ander, dan zit daar toch al een verschil in? Dat het voor jou, degene die de opmerking maakt, weinig verschil maakt, betekent toch niet dat het voor de ontvanger ook hetzelfde is? Verplaats je eens in de ander, ipv het alleen vanuit jezelf te bekijken. Hoe kwetsend iets is, hangt meer af van hoe het bij de ontvanger binnenkomt, dan van de intentie van jou.
Ik vind het dus wel een wereld van verschil. Een mening zonder verder oordeel over wat die persoon doet vs een oordeel dat hij eigenlijk niet zo over straat zou moeten gaan. Het verschil tussen "tja, ik vind het niet mooi maar hij moet het zelf weten" en "onbegrijpelijk dat iemand met zo'n uiterlijk dat niet voor onze tere oogjes wil bedekken".
Het grote verschil met dit topic en die man die je op straat ziet lopen is dat je in dit topic iets ervan zegt, wat je normaal wss niet zou doen (want hier wordt er om je mening gevraagd). Dus uiteindelijk maakt het toch niet zoveel uit hoe of wat je er van denkt