Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Lente schreef:Nou het lijkt me dat ik dat net onderbouwd heb.
Je moet vooral een autist niet aanleren dat mensen zich kunnen bemoeien. Autisten kunnen namelijk dikwijls géén onderscheid maken tussen positieve en negatieve bemoeienis. Ze hebben die sociale vaardigheid niet.
Lente schreef:Okee, ga ik jou leren vliegen
Petpa schreef:Lente schreef:Nou het lijkt me dat ik dat net onderbouwd heb.
Je moet vooral een autist niet aanleren dat mensen zich kunnen bemoeien. Autisten kunnen namelijk dikwijls géén onderscheid maken tussen positieve en negatieve bemoeienis. Ze hebben die sociale vaardigheid niet.
Maar gaan we dan pamperen of de vaardigheid proberen aan te leren?
Petpa schreef:Lente schreef:Okee, ga ik jou leren vliegen
Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.
Vervolgens is het de keuze om te pamperen of het advies van de deskundigen op te volgen.
Er zijn namelijk autisten die niet continue begeleiding nodig hebben en de dochter blijkt dus onder deze categorie te vallen conform de richtlijnen!
Shadow0 schreef:Petpa schreef:Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.
Nee, er heeft een officiele instantie zonder aanzien des persoons besloten dat het leerlingvervoer gewoon gecanceld wordt. Dat is toch iets anders
Petpa schreef:Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.
!
Petpa schreef:Lente schreef:Okee, ga ik jou leren vliegen
Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.
Vervolgens is het de keuze om te pamperen of het advies van de deskundigen op te volgen.
Er zijn namelijk autisten die niet continue begeleiding nodig hebben en de dochter blijkt dus onder deze categorie te vallen conform de richtlijnen!

Dani schreef:Petpa: je realiseert je toch ook wel dat een verhaal schrijven volstrekt andere vaardigheden vereist dan een reis met het OV? Zaken als menselijk gedrag interpreteren (ben ik hier veilig of niet), omgaan met veranderingen (storing, ander platform, metro die er anders uitziet, omleidingen, tussenstop, halte overslaan, nieuwe dienstregeling), omgaan met de drukte op een station - dat zijn nou net zaken waar een autist heel veel moeite mee kan hebben. En vergeet ook niet dat een schooldag erg vermoeiend is, dus het kan prima dat de heenweg nog wel lukt maar dat de terugweg een drama is.
Het is ook niet zo dat een officiële instantie heeft besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen, er is besloten dat ze geen recht meer heeft op taxivervoer. Dat is niet hetzelfde. Daarnaast zou de dochter van TS dit misschien wel kunnen leren, maar niet in de anderhalve maand die daar nu voor is. En wellicht is TS zelf ook niet in staat om haar dochter daar goed in te begeleiden, ook ouders zijn geen alleskunners.
Petpa schreef:Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.
Shadow0 schreef:Petpa schreef:Mijn neefje heeft een nieuwe indicatie gekregen en het vervoer wordt gewoon gecontinueerd. Per saldo is er dus geen sprake van 100% cancelen!
Het beleid per gemeente wisselt. Maar het betekent zeker niet dat er een deskundige naar de specifieke situatie heeft gekeken.
Ceriadwen schreef:en helemaal niet willen dat ze zelfstandig worden.
Zilfstar schreef:Ceriadwen schreef:en helemaal niet willen dat ze zelfstandig worden.
Helaas zijn er kinderen op deze aarde die nooit zelfstandig kunnen worden. Dat is een gegeven feit. Laat je deze kinderen wel "zelfstandig" wonen en leven dan zijn zij een gevaar vaak vooral voor zichzelf en anders wel voor anderen.
Kun je het nog pamperen noemen... maar er zijn echt kinderen die je nooit los kunt laten.
MarChak schreef:Petpa schreef:Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.
Die 'officiële instantie" was bij ons een schoolhoofd in het bijzonder onderwijs, die na een halve minuut eenrichting gesprek tegen mijn dochter concludeerde dat ze wel 30 km met 2x overstappen en 20 minuten wandelen met het openbaar vervoer kon reizen, en dat 2x per dag in de wintertijd. Jaja.
Gelukkig was de gemeente meer onder de indruk van de andere diagnostiek die we konden laten zien en kreeg ze wel taxivervoer.
Zelf meereizen heen- en terug 2x per dag was geen optie, dat had me mijn baan gekost.
Zilfstar schreef:Ceriadwen schreef:en helemaal niet willen dat ze zelfstandig worden.
Helaas zijn er kinderen op deze aarde die nooit zelfstandig kunnen worden. Dat is een gegeven feit. Laat je deze kinderen wel "zelfstandig" wonen en leven dan zijn zij een gevaar vaak vooral voor zichzelf en anders wel voor anderen.
Kun je het nog pamperen noemen... maar er zijn echt kinderen die je nooit los kunt laten.