Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:47

Als de route duidelijk en overzichtelijk is, zal een autist echt niet snel verdwalen.
Maar wat als er verstoringen zijn... storingen in het OV, aangesproken worden door onbekenden, vertragingen, andere bus/metronummers, bekende pesters in dezelfde coupe, dan kan de verwarring/paniek snel toeslaan. Veel autisten durven/willen/kunnen geen vreemden aanspreken. En die vaardigheid is niet voor iedere autist te trainen. En wat dan...? Dan moet je maar hopen dat je kind je op dat moment kan/wil/mag bellen, zodat je het zelf ergens op kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:48

Nou het lijkt me dat ik dat net onderbouwd heb.

Je moet vooral een autist niet aanleren dat mensen zich kunnen bemoeien. Autisten kunnen namelijk dikwijls géén onderscheid maken tussen positieve en negatieve bemoeienis. Ze hebben die sociale vaardigheid niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:50

Lente schreef:

Je moet vooral een autist niet aanleren dat mensen zich kunnen bemoeien. Autisten kunnen namelijk dikwijls géén onderscheid maken tussen positieve en negatieve bemoeienis. Ze hebben die sociale vaardigheid niet.

Maar gaan we dan pamperen of de vaardigheid proberen aan te leren?

Anoniem

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:50

Okee, ga ik jou leren vliegen :j

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:52

Lente schreef:

Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.

Vervolgens is het de keuze om te pamperen of het advies van de deskundigen op te volgen.

Er zijn namelijk autisten die niet continue begeleiding nodig hebben en de dochter blijkt dus onder deze categorie te vallen conform de richtlijnen!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:53

Petpa schreef:
Lente schreef:

Maar gaan we dan pamperen of de vaardigheid proberen aan te leren?

Precies, wat is nou de bedoeling? Volgens mij is het de bedoeling dat mensen, ook autisten, zo veel mogelijk zelf kunnen doen en daarom zo veel mogelijk leren zelfstandig zich te handhaven in deze maatschappij. Sommige zullen dat nooit kunnen maar dat is een grote minderheid van de totalen.

Het lijkt wel of er mensen bang zijn voor hun baan, en daarom maar zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk aan zich willen binden en helemaal niet willen dat ze zelfstandig worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:55

Petpa schreef:
Er heeft een officiële instantie besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen.

Nee, er heeft een officiele instantie zonder aanzien des persoons besloten dat het leerlingvervoer gewoon gecanceld wordt. Dat is toch iets anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:55

Petpa schreef:
Lente schreef:

Vervolgens is het de keuze om te pamperen of het advies van de deskundigen op te volgen.

Er zijn namelijk autisten die niet continue begeleiding nodig hebben en de dochter blijkt dus onder deze categorie te vallen conform de richtlijnen!

Dit is dus een misvatting. Er is gewoon gehakt en dingen worden niet meer vergoed. Dit is zo snel gegaan dat er écht niet iemand voor iedereen individueel heeft bekeken wat de omstandigheden zijn hoor!

Geloof me, ik ben vóór zelfstandigheid en vaardigheden aanleren maar voor niet elke cliënt is rit mogelijk. Óók niet als het op papier wel zo lijkt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:57

Petpa: je realiseert je toch ook wel dat een verhaal schrijven volstrekt andere vaardigheden vereist dan een reis met het OV? Zaken als menselijk gedrag interpreteren (ben ik hier veilig of niet), omgaan met veranderingen (storing, ander platform, metro die er anders uitziet, omleidingen, tussenstop, halte overslaan, nieuwe dienstregeling), omgaan met de drukte op een station - dat zijn nou net zaken waar een autist heel veel moeite mee kan hebben. En vergeet ook niet dat een schooldag erg vermoeiend is, dus het kan prima dat de heenweg nog wel lukt maar dat de terugweg een drama is.

Het is ook niet zo dat een officiële instantie heeft besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen, er is besloten dat ze geen recht meer heeft op taxivervoer. Dat is niet hetzelfde. Daarnaast zou de dochter van TS dit misschien wel kunnen leren, maar niet in de anderhalve maand die daar nu voor is. En wellicht is TS zelf ook niet in staat om haar dochter daar goed in te begeleiden, ook ouders zijn geen alleskunners.

Petpa

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

Nee, er heeft een officiele instantie zonder aanzien des persoons besloten dat het leerlingvervoer gewoon gecanceld wordt. Dat is toch iets anders :)

Mijn neefje heeft een nieuwe indicatie gekregen en het vervoer wordt gewoon gecontinueerd. Per saldo is er dus geen sprake van 100% cancelen!

Zilfstar

Petpa schreef:

!

En heeft deze officiële instantie dat gewoon weg zo besloten? Dus: er wordt bezuinigd vanaf 1-1 GAAT uw dochter met het OV?
Of hebben zij daadwerkelijk naar dochter in kwestie gekeken en met begeleiders e.d. gesproken en is daaruit gekomen dat de deskundigen haar in staat achten met het OV te kunnen leren reizen?

Volgens mij is het optie 1 en zoals zo vaak worden dit soort besluiten genomen als algemene regel en wordt er niet per individu gekeken of het kan. Hetzelfde als met de overstap naar het zogenaamde Passend Onderwijs waar heel veel ouders van zorgenkinderen ook echt heel blij mee zijn (NOT!) dat is ook gewoon zo besloten door de "overheid" OOK een officiele instantie. Maar of zij gekeken hebben of al die kinderen daadwerkelijk passen op een regulier onderwijs??? Dacht het niet.

050206051012

TS, ik weet niet in welke regio je woont, maar Transvision gaat persoonlijke begeleiding bieden tijdens OV reizen. In Amsterdam is het al, in Utrecht start het in januari en wellicht zal het in meer regio's al werken. Ik neem aan dat dit vanuit het PGB betaald kan worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:58

Petpa schreef:
Lente schreef:

Nee dat is dus niet zo. Er wordt enorm gehakt momenteel in rugzakjes en PGB's. Niet alleen wbt het vervoer, maar ook regulier en speciaal onderwijs. Je praat over pamperen maar volgens mij heb jij geen flauw idee van wat er zich afspeelt in de wereld om je heen.

mamamier

Altijd proberen eruit te halen wat erin zit. Hoe ernstig de stoornis of Hoe laag het iq ook is. Ik heb jaren gewerkt met verstandelijk gehandicapten, zwaar autistisch, gedragsgestoord en iq tussen de 35 en 50. Zelfs met hen ondernamen wij activiteiten die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Soms met succes, soms een grote faal. En dat falen Had natuurlijk een enorme weerslag op de bewoners. Maar we hadden het wél geprobeerd! Overigens zijn de meesten van hen een heel stuk zelfstandiger tegenwoordig. Het heeft tijd nodig en heel veel geduld. Maar de beloning is het waard. Nu zeg ik niet dat de dochter van ts ook zo ernstig beperkt is, maar even om aan te geven dat het voor ieder mens belangrijk is om alles eruit te halen wat erin zit.

Anoniem

Als een autistisch cliënt naar een andere instelling gaat dan gaat daar weken aan voorbereiding aan vooruit.
Neem nu de kerstdagen en sinterklaas, voor sommige autistische cliënten kan dit al een trigger zijn om ongewenst gedrag te vertonen omdat het voor hun onrust teweeg brengt.
Dan heb ik het overigens over de cliënten die in een instelling wonen, ik weet van mijn man dat ze al een maand van te voren deze mensen voorbereiden op deze feestdagen.

Nog een voorbeeld is dat er eens een vervanger op de groep stond en dat er cliënten waren die daar onrustig van werden. De vervanger kon nog zo de best doen (en dan hebben we het over een gediplomeerde) maar die kreeg de cliënten niet rustig.
Ze kenden de persoon niet dus het vertrouwen was er niet.

Alleen maar om aan te geven dat het nog niet zo gemakkelijk is om te denken dat een gediplomeerde maar onbekende voor de cliënt in een bus, metro of trein maar even kan ingrijpen.

Chelle_dora ik weet dat het busje weg valt voor TS haar dochter maar dat betekend niet dat ik het verstandig vindt.
Ze zal idd een andere oplossing moeten vinden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:59

Dani schreef:
Petpa: je realiseert je toch ook wel dat een verhaal schrijven volstrekt andere vaardigheden vereist dan een reis met het OV? Zaken als menselijk gedrag interpreteren (ben ik hier veilig of niet), omgaan met veranderingen (storing, ander platform, metro die er anders uitziet, omleidingen, tussenstop, halte overslaan, nieuwe dienstregeling), omgaan met de drukte op een station - dat zijn nou net zaken waar een autist heel veel moeite mee kan hebben. En vergeet ook niet dat een schooldag erg vermoeiend is, dus het kan prima dat de heenweg nog wel lukt maar dat de terugweg een drama is.

Het is ook niet zo dat een officiële instantie heeft besloten dat de dochter zelfstandig kan reizen, er is besloten dat ze geen recht meer heeft op taxivervoer. Dat is niet hetzelfde. Daarnaast zou de dochter van TS dit misschien wel kunnen leren, maar niet in de anderhalve maand die daar nu voor is. En wellicht is TS zelf ook niet in staat om haar dochter daar goed in te begeleiden, ook ouders zijn geen alleskunners.

Mijn neefje is opnieuw geïndiceerd. Hij heeft een nieuwe indicatie gekregen gezien het feit dat hij niet met het OV kan reizen. Hij zit namelijk in een rolstoel.

Met hem zijn meerdere schoolgenoten opnieuw toegewezen aan een geregeld vervoer en degenen die met het OV reizen gaan dat vanaf volgend jaar ook doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:59

Petpa schreef:
Mijn neefje heeft een nieuwe indicatie gekregen en het vervoer wordt gewoon gecontinueerd. Per saldo is er dus geen sprake van 100% cancelen!

Het beleid per gemeente wisselt. Maar het betekent zeker niet dat er een deskundige naar de specifieke situatie heeft gekeken.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:00

Petpa schreef:

Die 'officiële instantie" was bij ons een schoolhoofd in het bijzonder onderwijs, die na een halve minuut eenrichting gesprek tegen mijn dochter concludeerde dat ze wel 30 km met 2x overstappen en 20 minuten wandelen met het openbaar vervoer kon reizen, en dat 2x per dag in de wintertijd. Jaja.
Gelukkig was de gemeente meer onder de indruk van de andere diagnostiek die we konden laten zien en kreeg ze wel taxivervoer.
Zelf meereizen heen- en terug 2x per dag was geen optie, dat had me mijn baan gekost.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:00

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

Het beleid per gemeente wisselt. Maar het betekent zeker niet dat er een deskundige naar de specifieke situatie heeft gekeken.

Dan is het een kwestie van in bezwaar gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:01

Ceriadwen schreef:
en helemaal niet willen dat ze zelfstandig worden.

Helaas zijn er kinderen op deze aarde die nooit zelfstandig kunnen worden. Dat is een gegeven feit. Laat je deze kinderen wel "zelfstandig" wonen en leven dan zijn zij een gevaar vaak vooral voor zichzelf en anders wel voor anderen.

Kun je het nog pamperen noemen... maar er zijn echt kinderen die je nooit los kunt laten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:02

Zilfstar schreef:
Ceriadwen schreef:

Helaas zijn er kinderen op deze aarde die nooit zelfstandig kunnen worden. Dat is een gegeven feit. Laat je deze kinderen wel "zelfstandig" wonen en leven dan zijn zij een gevaar vaak vooral voor zichzelf en anders wel voor anderen.

Kun je het nog pamperen noemen... maar er zijn echt kinderen die je nooit los kunt laten.

Dit geldt niet voor iedere autist!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:02

Petpa schreef:
Dit geldt niet voor iedere autist!

DAT zeg ik ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:04

Nee, maar het geldt ook niet voor elke autist NIET.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:04

MarChak schreef:
Petpa schreef:

Die 'officiële instantie" was bij ons een schoolhoofd in het bijzonder onderwijs, die na een halve minuut eenrichting gesprek tegen mijn dochter concludeerde dat ze wel 30 km met 2x overstappen en 20 minuten wandelen met het openbaar vervoer kon reizen, en dat 2x per dag in de wintertijd. Jaja.
Gelukkig was de gemeente meer onder de indruk van de andere diagnostiek die we konden laten zien en kreeg ze wel taxivervoer.
Zelf meereizen heen- en terug 2x per dag was geen optie, dat had me mijn baan gekost.

waar ik moeite mee heb in deze post is wintertijd. Wat in hemelsnaam heeft wintertijd ermee te maken dat jouw kind niet met het OV kan?

Daarnaast wat is belangrijker, je baan of je kind?

Ik ben blij dat het voor jou goed afgelopen is, en dat je gebruik kan blijven maken van de voorziening, alleen is de beredenering van jou over het waarom in mijn ogen een verkeerde

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:05

Zilfstar schreef:
Ceriadwen schreef:

Klopt helemaal.Ik heb een dochter die nóóit zelfstandig kan wonen of zelfstandig kan reizen.Dit staat ook in een rapport.