Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rumina schreef:Wat ik me afvraag voor de mensen die het echt ongastvrij vinden om geen vlees te serveren... Vinden jullie dat ook als iemand om geloofsovertuiging geen vlees wil eten? Boeddhisme, jainisme, hindoeïsme? En als je toevallig op een indiaase bruiloft uitgenodigd wordt, vind je het dan ook ongastvrij als er geen westers eten wordt geserveerd?
xx_Horsiex schreef:Ik heb nergens de woorden asociaal en onfatsoenlijk gebruikt en de bokkers die hetzelfde standpunt hebben ook niet. Ik zeg alleen dat ik het minder gastvrij vind. Ik zeg, net zoals zei ook, dat wij WEL rekening houden met de mensen die vega eten.
yarrah schreef:IMJ schreef:Mijn vegetarische vriendinnetje kreeg eens uiensoep zonder vlees. De bouillon was echter wel van rund..
Dat was dus niet de bedoeling! Dus kan me best voorstellen dat er vegetarisch bovenstaat, dan weet je zeker dat er echt niets wat met vlees te maken heeft in zit!
Nee, want dan hoort de vermelding erbij te staan van runderbouillion.
Als ik gebruik maak van "zonder vlees" dan is het zonder vlees. Ook bij het gebruik van gelatine zal er bij staan zonder gelatine. (voor wie het niet weet, gelatine wordt van botten gemaakt)
Trouwens, echte vegie's weten dat je zowiezo dat je heel goed op moet passen voor soepen. De meeste restaurants en catering bedrijven maken nog altijd veel gebruik van pakjes (lekker goedkoop en hoge opbrengst) ..... Daarom sta ik niet in de keuken er wordt niet echt meer puur gekookt.
Toch vind ik af en toe raar dat vegie's veel kaas eten. Voor het maken van kaas heb je stremsel nodig dat komt uit de maag van een kalf.....
tweebelgen schreef:Waarschijnlijk een domme vergelijking, mijn collega's en ik zijn op een Turkse bruiloft geweest, de noten, krenten, rijst, en salade kwamen bijna aan onze strot uit. Gelukkig was er nog wat kip en achteraf enkele stukjes vers fruit. De drank stelde ook niets voor, water, cola en fruisap.
Gastvrij vonden wij het zeker niet. Als je een feest geeft hou dan toch een beetje rekening met je gasten.
petraaken schreef:Waarom schrijft iedereen hier dat je GRATIS eten krijgt op een bruiloft. Volgens mij is het juist niet gratis omdat je toch een cadeau of de welbekende envelop (of tegenwoordig is de nieuwe trend dat ze onmiddellijk hun rekeningnummer op de uitnodiging plaatsen. Zo kunnen de enveloppen met geld ook niet gestolen worden op het feest. Schijnbaar gebeurt dat vaak genoeg.) ik ben vleeseter maar lust ook niet alle vlees en ook niet alle groenten en fruit. Tja ik heb vaak de pech dat er dan veel dingen tussen zitten die ik echt niet lust. Had een paar maanden geleden een bruiloft. Het hoofdgerecht was gelukkig voor mij biefstuk van een of ander koeras maar de groenten waren niet echt mijn ding. Nou de blikken aan de tafel zijn ook niet van de poes hoor als je je bord niet leeg eet.
Verder kan ik me voorstellen dat je niet van iedereen weet of ze enkel vegetarisch eten of allergiëen hebben. Het bruidspaar stelt misschien wel de menu op maar dan nog weet je niet hoe het klaargemaakt wordt en met welke ingrediënten wordt gewerkt in de keuken van de feestzaal.
Frieten ben ik echter nog nooit tegen gekomen op een bruiloft en met honger ben ik ook nog nooit weg gegaan. Ik vul mij dan altijd aan het dessertbuffet.
Echter ben ik van mening dat het van respect getuigd als je in de menu van die avond zoveel mogelijk rekening houdt met de eet voorkeur van je gasten (als je die weet natuurlijk).
Ik las hier dat iemand eens bij de uitnodiging een kaartje had met dieet voorkeuren. Die ga ik onthouden voor als ik ooit eens een feest moet geven.
tweebelgen schreef:@ Lusitana, draai de rollen eens om, waar blijft het respect voor je gasten.
Als ik een Moslim uitnodig doe ik hem ook geen varkensvlees eten.
karuna schreef:Shadow helaas de praktijk. Ook als je melk/lactosevrij en zonnebloem/soyavrij doorgeeft komen ze vaak niet verder dan biefstuk friet/gekookte aardappel en soms sla of erwtjes. Vooraf sla met als je geluk hebt dressing van olijfolie en azijn. Vaak krijg je je bak sla droog echter. Toe als je geluk hebt vers fruit. En je betaald de volle mep.
Dan is het een verademing als je eens ergens eet en de kok is creatief bezig geweest en je eet verrassend, anders lekker en meer dan genoeg inclusief toetje. Zal voor een vegetatier niks anders zijn. Vorige week uit eten geweest en dat was een feestje. Doorgegeven dit mogen we wel hebben en veel plezier ermee. Orgineel en erg. Heb zelfs 2 keer een toetje gehad omdat het cranberrie ijs met aardbeiencoulis zo lekker was. Erbij zat ook lichyijs en bramen/rode bessen die gemarineerd waren in iets heel lekkers. Maar dit is volledig offtopic.
Shadow0 schreef:Nezzie schreef:Je zou bij alle vijf cateraars als vegetariër genoegen moeten nemen met stokbrood, kruidenboter en rijst. Zelfs groente bijgerechten stonden er maar zeer beperkt tussen (1 cateraar).
Dat is toch echt niet meer van deze tijd?Wat saai.