Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:35

Magrathea schreef:
Vrije zorgkeuze is niet per se beter hoor. Ik merk dat veel verzekeraars geen 'vrije zorgkeuze' hebben, maar dat het er in de praktijk eigenlijk toch wel op neer komt omdat er drie miljard zorgverleners zijn waar je uit kan kiezen :j


3 miljard lijkt me niet kloppen. Zelfs 3 miljoen lijkt me al aan de hoge kant...

Citaat:
Dan denk ik ook, tja, die ene fysiopraktijk of die ene tandarts die niet is aangesloten, dat is vast met een reden... Die zal dan wel niet zo goed zijn, denk ik.


De reden is vooral of ze het slikken-of-stikken-contract van de zorgverzekeraar willen tekenen. Dus niet kwaliteit ofzo, daar heeft dat allemaal vrijwel niets mee te maken.

Ik denk dat de prijzen in een aantal gevallen zo langzamerhand niet meer reeel zijn. De zorgverzekeraars hebben heel veel macht en er is dus geen sprake meer van onderhandeling tussen gelijkwaardige partijen. Dat is allemaal leuk en aardig als je niets hebt of alleen het simpelste van het simpelste nodig hebt...
Maar dat is anders als je wel specifieke problemen krijgt. Want een fysio die geen geld meer heeft voor bijscholing (of alleen het allerminimaalste) zal ook niet zo eenvoudig eens een andere weg kunnen bewandelen als de basismethode niet aanslaat.

Als er onderbetaald wordt zijn de gevolgen eigenlijk altijd dat de kwaliteit na korte tijd snel afneemt en er allerlei trucs worden verzonnen om toch maar rond te komen... een zorgvuldige persoonlijke behandeling hoort daar over het algemeen niet bij.

Ik zou dan ook zeggen: overleg zeker ook eens even met je fysio ofzo, om in elk geval de andere kant van het verhaal te horen :j En vrije zorgkeuze is wel degelijk van belang, voor de kwaliteit van zorg als geheel en als menselijk recht.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:46

_O- Natuurlijk niet écht 3 miljard Shadow, daarmee bedoel ik 'heel veel' :')

Ik bedoelde meer dat je als je geen vrije keuze hebt, je niet per se daar een zorgverzekering voor moet laten schieten. Ik heb bij FBTO alle zorgverleners ingetikt waar ik misschien ooit wel eens terecht wil komen, zijn allemaal aan hen gelinkt, dus dat is voor mij zeker geen belemmering :)

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:52

Nou ik heb toch de keuze gemaakt om bij de Menzis te blijven.
Gelijk even mn pakket aangepast, dus dat zit er ook weer op voor dit jaar :)

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:05

Iemand toevallig een tip qua orthodontie? Mijn vriend moet misschien aan de beugel maar dat is n behoorlijke kosten post. . Al ben ik bang dat er noet zoveel vergoeding meer voor te krijgen is..

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:41

EstherMe schreef:
Iemand toevallig een tip qua orthodontie? Mijn vriend moet misschien aan de beugel maar dat is n behoorlijke kosten post. . Al ben ik bang dat er noet zoveel vergoeding meer voor te krijgen is..

Misschien heb je wat aan de samengestelde lijst van Independer? Puur de vergoeding op een rij gezet met daarbij naam verzekeraar en kosten van de aanvullende verzekering. Wel nog even de voorwaarden napluizen op de site van de verzekeraar. De informatie op Independer is soms te summier.
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... -jaar.aspx

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:46

Kwam er vandaag achter dat de zorgtoeslag minder wordt , krijg nu 90 per maand en volgend jaar 78 -O-

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:47

Ja bij independer zag ik t al maar staan niet alle kleine lettertjes er bij. Wie weet zit/zat hier iemand in hetzelfde schuitje :)

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:52

Echt belachelijk. De premie daalt niet met 12 euro per maand.

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:18

Ik krijg dit jaar 17 euro minder toeslag :\

EkmiC
Berichten: 882
Geregistreerd: 23-11-03

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:30

Ik krijg ook 17 euro minder. Maar ga ook 18euro premie minder betalen. Ik kom dus op hetzelfde uit :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:47

Ik ga 8,50 naar beneden bij de zorgverzekering en 17 euro minder toeslag , kan het geld wel beter besteden :P

Ik zit bij de Friesland heb tand extra , die kan naar beneden (80% wordt vergoed en tot 500 euro , dat breng ik dan terug naar 250 ik vermoed dat ik niet weer 11 gaatjes heb en hoef allleen op controle te komen) Scheelt me weer , en heb alles verzorgd bij de friesland :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:52

Heb nog niet gekeken qua toeslag. Dit jaar hield ik er iig van over, omdat ik enkel basis verzekerd ben met hoogste eigen risico :+

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:02

Ik ben nooit ziek -klopt af- Heb een normaal eigen risico

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:13

Ik kwam er vandaag achter dat ik volgend jaar weer mijn eigen risico kwijt ben. Heel fijn, fysio op een (tijdelijke) chronische code, maar dat betekent dus wel in 2013 en 2014 het eigen risico kwijt... dag 710 euro :evaw:

Anoniem

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:50

Waarom ben je dat kwijt dan?

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:53

Oh man, dat is zuur spekkie. :(:)

Ik heb vanmiddag eens zitten rekenen, maar ik ben nergens goedkoper uit dan waar ik nu zit, of ik moet een belachelijk hoog eigen risico willen. Ik ben echt niet aldoor ziek, zwak en misselijk, maar ik ben wel graag gewoon 'safe'... 360 euro eigen risico is meer dan genoeg. :=

Ik ben wel van plan om er dit jaar wat meer uit te gaan halen, als ik dat vermogen aan premie dan toch moet betalen, dan wil ik er wel wat van terugzien ook. Hier met die orthodontie. :Y)

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:14

takkie_muis schreef:
Waarom ben je dat kwijt dan?

Ik heb dit jaar een hernia cadeau gekregen :+ Na de operatie krijg je maximaal 12 maanden een chronische code voor de fysio. Dit betekent dat je de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen (gelukkig was ik hiervoor aanvullend verzekerd), daarna moet je je eigen risico opmaken voordat de 21e behandeling uit je basisverzekering komt. In 2014 krijg ik de fysio vanuit het basispakket en dus moet ik eerst mijn eigen risico hiervoor opeten. Zo ben je kerngezond en heb je nooit wat... en dan krijg je een cadeautje en ben je blij dat je goed verzekerd bent :Y) Maar dus wel 2x eigen risico moeten betalen.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:51

En dan ben je nog blij dat het maar 360 euro is. Je zult de eerste maar op 850 hebben gezet...

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:23

Shadow0 schreef:
En dan ben je nog blij dat het maar 360 euro is. Je zult de eerste maar op 850 hebben gezet...

Tsja, dat heb ik een paar jaar geleden dus gedaan. Het geld heb ik wel achter de hand namelijk. En ondertussen al ruim meer uitgespaard op de premie dan dat. Een van de beste beslissingen ooit met betrekking tot het zorgverzekeringsgedoe :j

Ciara87

Berichten: 173
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Haelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:33

hittepit_12 schreef:
Nalatjuh schreef:
Ik heb zojuist via Anderzorg een (basis)zorgverzekering afgesloten. Met jaarbetaling en 500 euro eigen risico kom ik op € 59,66 per maand.

Zag later dat je ook 40 euro cash gestort kunt krijgen als je jezelf aanmeldt via SocialShop...
Voor diegenen die interesse hebben, ik heb een SocialShop aangemaakt zodat andere wel kunnen profiteren van de korting. Het werkt alleen wanneer je onderstaande link gebruikt en via de 'Bereken Premie' knop jezelf aanmeldt. Normaliter wordt de 40 euro verdeelt over shophouder en aanmelder, maar ik hoef er niets aan te verdienen.
Daarmee komt je maandbedrag bij jaarbetaling op € 56,33. :-)

Voor de mods/duidelijkheid, ik verdien hier zelf dus niets aan!
http://www.socialshop.nl/nl/m-destreel/ ... d482569313


Ik wou van de week al weer terug naar anderzorg, maar nu via jou link gedaan. Bedankt!
Ik kom op 102 euro uit(inclusief)zit nu op 111 bij energiek.
Daar zou ik op 104 euro komen, maar anderzorg heeft sowieso contracten met zorgaanbieders in de buurt.

Zo helpen we elkaar! *\o/*

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:56

Wendy schreef:
Tsja, dat heb ik een paar jaar geleden dus gedaan. Het geld heb ik wel achter de hand namelijk. En ondertussen al ruim meer uitgespaard op de premie dan dat. Een van de beste beslissingen ooit met betrekking tot het zorgverzekeringsgedoe :j


As je mazzel hebt en voldoende reserve loont het inderdaad, en redelijk snel (na iets meer dan 2 jaar) :j Alleen vind ik het zelf dus nogal vervelend dat het een loterij wordt, waarbij de mensen met meer geld en meer gezondheid bevoordeeld worden. Over het ondermijnen van solidariteit gesproken...

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:01

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:
Tsja, dat heb ik een paar jaar geleden dus gedaan. Het geld heb ik wel achter de hand namelijk. En ondertussen al ruim meer uitgespaard op de premie dan dat. Een van de beste beslissingen ooit met betrekking tot het zorgverzekeringsgedoe :j


As je mazzel hebt en voldoende reserve loont het inderdaad, en redelijk snel (na iets meer dan 2 jaar) :j Alleen vind ik het zelf dus nogal vervelend dat het een loterij wordt, waarbij de mensen met meer geld en meer gezondheid bevoordeeld worden. Over het ondermijnen van solidariteit gesproken...

Tsja, maar dat doet dit hele systeem. Net als met al die losse modules waar verzekeraars nu mee komen, het niet contracteren van bepaalde zorgverleners, etc. Maar ook de manier waarop consumenten er zelf mee omgaan.... ik ben bepaald niet de enige in dit topic die er aan meedoet.
Hetzelfde geldt voor de mensen die gaan narekenenen hoeveel fysiotherapie ze nodig denken te hebben en alleen daarvoor een aparte module afsluiten, de mensen met een beperkte oogafwijking die wel de aanvullende verzekering aanhouden omdat ze wel ieder jaar een nieuwe hippe bril willen (ja, dat is mijn grote frustratie, ik maak ieder jaar kosten voor mijn ogen die niet of nauwelijks vergoed worden omdat de mensen met een kleine oogafwijking die veel minder kosten hoeven te maken massaal declareren), mensen die alleen een beugel nemen als het door de verzekering vergoed wordt (hoe noodzakelijk is die beugel dan eigenlijk?), etc, etc.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Zorgverzekering 2014: Wie stapt over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:46

Andersom is het ook zo he. Iemand die heel gezond leeft en nooit wat heeft moet toch ook niet opdraaien voor de kosten van een ander? Zeker niet als die kosten te voorkomen zijn (al is dat natuurlijk niet altijd zo, maar dat kan je niet controleren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:48

x_spekkie_x schreef:
takkie_muis schreef:
Waarom ben je dat kwijt dan?

Ik heb dit jaar een hernia cadeau gekregen :+ Na de operatie krijg je maximaal 12 maanden een chronische code voor de fysio. Dit betekent dat je de eerste 20 behandelingen zelf moet betalen (gelukkig was ik hiervoor aanvullend verzekerd), daarna moet je je eigen risico opmaken voordat de 21e behandeling uit je basisverzekering komt. In 2014 krijg ik de fysio vanuit het basispakket en dus moet ik eerst mijn eigen risico hiervoor opeten. Zo ben je kerngezond en heb je nooit wat... en dan krijg je een cadeautje en ben je blij dat je goed verzekerd bent :Y) Maar dus wel 2x eigen risico moeten betalen.

Oh dat is goed zuur :(:)

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:21

Ik vind het vervelende aan het ophogen van het eigen risico, dat je misschien bewust zorg niet gaat nemen. Ik had laatst in het weekend flink in mijn vinger gesneden. Via het weekendnummer van de huisarts op de huisartsenpost terecht gekomen. Kosten: ruim 100 euro (van het eigen risico af). Dan zorgt dit systeem ervoor dat ik ga denken: ik kan die 100 euro niet missen, ik ga over 2 dagen pas?! Dat doe je toch niet als het om je eigen gezondheid gaat?
Nog een voorbeeld: Stel voor mijn gezondheid heb ik een aantal fysio behandelingen nodig en daar ben ik niet voor verzekerd... ga ik dan nog naar de fysio à 35 euro per behandeling?

Daarom wil ik graag goed verzekerd zijn zodat de keuze positief uitvalt voor mijn gezondheid :)