Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:08

flicka schreef:
Voor alle duidelijkheid nog even: het gaat hier om leven van bijstandsniveau.
Voor een alleenstaande is dat rond de 880 per maand. Met de zorgverzekering eraf houd ik nog 750€ over.

Iemand had het hier over een huur van 150 euro, haha, dat moet wel in een gehuchtje zijn, ik betaal 530 euro voor een flat. En dat is een sociale huurwoning hoor. 220€ huurtoeslag.

Ik voel me niet aangevallen maar wil wel dat het hier on topic blijft. Voor de mensen die het aangaat.

Vergeet je niet je zorgtoeslag ook ?? Je betaalt geen 130 maar 42 als je volledige huurtoeslag krijgt.. En die krijg je in de bijstand.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:19

Geen huurtoeslag nee, want je huurt niet. Maar je krijgt wel hypotheekrenteaftrek. En als je aflost komt het huis naar je toe. Als huurder bouw je niks op maar heb je ook weinig of geen onderhoud. De binnenkant wel.
Voor de riolering heb ik ook wel een verzekering moeten afsluiten als huurder en ik betaal 45 € servicekosten voor schoonmaak hal, lift, glas.

Ik heb geen medelijden met huiseigenaren, je hebt zelf die keuze aangegaan. Er zijn hele vette jaren geweest en nu is het wat minder. Zo gaat dat met de economie.

Triest toch dat je 700 euro overhoudt waar de huur en de vaste lasten nog af moeten.
Vandaar rondkomen van 30/40 euro per week.
Nu zijn we terug bij het topic!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:44

flicka schreef:
Geen huurtoeslag nee, want je huurt niet. Maar je krijgt wel hypotheekrenteaftrek. En als je aflost komt het huis naar je toe. Als huurder bouw je niks op maar heb je ook weinig of geen onderhoud. De binnenkant wel.
Voor de riolering heb ik ook wel een verzekering moeten afsluiten als huurder en ik betaal 45 € servicekosten voor schoonmaak hal, lift, glas.

Ik heb geen medelijden met huiseigenaren, je hebt zelf die keuze aangegaan. Er zijn hele vette jaren geweest en nu is het wat minder. Zo gaat dat met de economie.

Triest toch dat je 700 euro overhoudt waar de huur en de vaste lasten nog af moeten.

Nou, dan mag je in mijn huis en administratie komen kijken. Wat jij nu zegt is héél erg kort door de bocht..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:52

Ik heb een poos noodgedwongen in de wwb gezeten (vroeger de awb geloof ik) en ik ontving € 824 (uiteindelijk) pm..excl de zorgtoeslag en huurtoeslag en alle kwijtscheldingen van gemeentelijke belastingen en hondenbelasting een deel..ik ontving die toen ik mn paarden al had en dan ga je al het mogelijke aan, om die aan te houden..want in zoiets kom je niet zomaar terecht en ook niet zomaar uit en je gaat er vanuit dat zoiets maar tijdelijk is, althans dat is je doel. Ergens bovenop komen, of in sommige gevallen hopelijk snel aan een baan te komen.

Ik werkte hier soms wel een deel bij (en soms ook stages paar uurtjes pw), om maar in die maatschappij te blijven, vandaar dat ik ook gekort werd, mede doordat ik weidegang had, waar ik op elke klant 10euro pm verdiende, zodat mijn paard bijna gratis kon staan (en degene waar ik het van huurde gaf me al geluk, door mn paard voor de helft te mogen plaatsen bij meer paarden dan 5 op het erf)..die mazzel had ik en mocht nog 2 opleidingen doen ook..ben ze zo dankbaar, dat de mogelijkheid er was en mij de tijd gegeven werd die ik nodig had.
Er zullen weinig mensen zijn die bewust hiervoor kiezen..kan me niet voorstellen dat je dit bewust doet, want je moet je ten aller tijden melden, strenge regime (en dat is maar goed ook), alles wordt gecontroleerd en elke eurocent moet je verantwoorden (ook hier weer, das maar goed ook)..heel vervelend, want je voelt je soms net een crimineel met al je bankafschriften en uitleg geven over je MP advertenties, waar je aangekocht spul ( tuintegels), ook weer verkocht als je overhield (moest grotere partij kopen dan ik nodig had en vond een gek die mij er bijna voor wilde geven wat ik er in totaalvoor had beaald..mijn tuintje bestraat, maar zowat gratis) en zo bijna quite kon spelen..want sja, stel je voor dat je er 50euro op verdiende, wat je ooit zelf eerst hebt moeten investeren.

Toch he..er zijn heel wat crisisjaren geweest en echte vrienden waren op de hoogte van mijn situatie en netw at Russel al aangeeft, keuzes maken, prioriteiten stellen etc..ik had mn paarden, mn hobby, mn opleidingen en kreeg de tijd wat dingen in mn leven op orde te stellen..retedankbaar kan ik jullie vertellen!
Maar toch..als ik er zo op terugkijk..ben blij dat ik ervan af ben,maar tóch, we hebben drie zulke tropen jaren gehad, dat je haast heimwee terug zou krijgen naar de wwb bijwijze van...enige wat telde was geen schulden maken en alles en iedereen nog van eten te kunnen voorzien...zorgen dat je niet failliet raakte,werken tot in den treure en ik had mazzel, kon nog ergens schoonmaken in vaste dienst, waar veel mensen niet dat geluk hadden..of dat geluk niet wilde pakken ;)
Geluk bij ongeluk, we blijken met terugwerkende kracht mss nog kans te maken op teruggaaf van huurtoeslag, want we wisten niet dat je dat kon krijgen met een eigen bedrijf, ook al lag die zowat op zn gat..eveneens de zorgtoeslag..en ja, we gaan op vakantie, low budget, zeer low budget (op de camping hier sta je duurder), zul je net zien, geboekt en de rekeningen stromen weer binnen..Onverstandige keus, i know..maar vertrouwen houden, hoe moeilijke tijden ook, positief blijven, hoe zwaar het soms ook is, is the key..alles komt goed, mits je maar creatief blijft en verstandig met de centen omgaat..(kunnen hier zowa in couponing meedoen hahaha)
Met een eigen bedrijf heb je haast nergens recht op en al helemaal geen vangnet, tenzij je je failliet laat verklaren..maar een passie, een droom, opgeven en in de schuldsanering terechtkomen? Nee, dan maar tandje harder werken en elk soort werk aannemen wat je maar kunt aannemen..maar eerlijk is eerlijk, ik heb de wwb als makkelijker ervaren. Elke maand zeker weten waar je aan toe bent financieel..

Dus het verschil tussen mensen in de bijstand en mensen die leven van bijstandsnorm, dat is maar minimaal..behalve de verantwoording die je af moet leggen, maar waar je wel elke maand verzekerd bent dat je je huur kunt betalen etc.

Dus Russel, ik snap exact waar je het over hebt..hoe je het bedoelt ;)

Klinkt heel makkelijk om te zeggen..maar het komt goed, heb vertrouwen..

@Flicka, wij hebben in 2009 voor de keus gestaan, huis kopen of niet..we durfden het niet aan..een stemmetje in je achterhoofd..en die kreeg gelijk..maar er zijn zat mensen die al een huis hadden, baan kwijtraken door bezuinigingen..de hypotheekaftrek weegt niet op tegen de huurtoeslag (de huizen waren destijds ook duurder, net als dat de vaste laste goedkoper waren, eveneens de boodschappen en benzine/diesel) en zoals je zelf alschrijft, alle verzekeringen als huiseigenaar, de reparaties etcetc..soms gebeuren er dingen, zoals je ook als schrijft, met de economie en worden er beslissingen genomen door hoger hand, waar niemand iets wat mee kan (ja dan komen we op politiek terecht en degene die wel voor deze partijden stemden, zeueren nu het hardste, ander topic)..dan worden de verschillen tussen een wwb en een werkend persoon opeens heel klein hoor.
Je komt hier wat verbitterd over en denk dat je een grote groep mensen hier teniet doet in hun leven hoe het maar besloten wordt voor ze.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:01

flicka schreef:

Inzicht in de woningmarkt ontbreekt...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:04

Petpa schreef:
flicka schreef:

Inzicht in de woningmarkt ontbreekt...

Niet alleen inzicht in de woningmarkt...

skvetta

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:20

Ik heb besloten om 2 jaar terug de overstap naar een andere werkplek te nemen om in de toekomst het wat breder te hebben.
Ik werk in de zorg op een woongroep. Nu leef ik momenteel van een leerlingsalaris van €1150 bruto waar mijn reiskosten bij zitten.
Ik heb 2 paarden waarvan 1 gratis staat omdat hij gebruikt word bij therapie met kinderen. In ruil voor weidegang word mijn paard daarvoor gebruikt.
Mijn 2e paard ga ik per 1 september verhuizen naar een andere plek, 20 minuten fietsen van mijn huis en het stalgeld de helft goedkoper als waar ik nu nog sta. Ik hoef dus niet meer met de auto erheen.

Boodschappen doe ik weinig omdat ik vaak avonddiensten heb en dan met de groep mee eet. Dat scheelt me enorm in boodschappengeld!
Ik woon 10 km van de grens met duitsland en ik tank 0,20 cent per liter goedkoper dan in nederland. Op een volle tank scheelt het me zo 8 euro! Ik tank (nu nog) vrij veel, 1x per week. maar als mijn paard dichter in de buurt staat dan word dat ook minder.

Ik verbruik weinig energie, 40 euro per maand. En mijn huurhuis is €275 met huurtoeslag eraf.

Ik hou daarnaast nog redelijk wat over om leuke dingen van te doen. Ik houd mijn uitgaven per maand goed bij en dat scheelt ook al enorm!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:25

Ik zit een heel andere situatie dan de meesten van jullie, daar ik beschermd woon.
Mijn inkomsten zijn inclusief zorgtoeslag zo'n €1200,-.
Ik betaal zo'n €550,- pm (kan overigens ook €600,- zijn, dat weet ik niet precies) aan eigen bijdrage AWBZ (huur, GWE, begeleiding, eetgeld, psychiatrische hulpverlening), €135,- pm aan ziektekostenverzekering, (nog geen) €4,- per maand aan WAverzekering en ong €15,- pm aan internet&telefonie.
Daarnaast gaat er maandelijks €200,- op een spaarrekening.
Van de €311,- die overblijft gaat er wekelijks €30,- naar mijn zakgeldrekening.
Blijft nog €191,- over.
Daarvan ga ik 1x per maand naar de Action en besteed daar ongeveer €50,-.
Wat overblijft is voor onverwachte lagere rekeningen, kattenvoer (€17,50 per zak), reiskosten die buiten m'n zakgeldbudget vallen etc.
M'n boodschappengeld 'krijg' ik van de woonvorm, al betaal ik dat eigenlijk al zelf door de eigen bijdrage AWBZ.

Ik besef heel goed dat ik er erg royaal bij zit tov sommige medeforummers hier, maar besef ook dat ik het niet redt als ik echt op mezelf ga.
Financieel mss wel, maar psychisch niet.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:46

flicka schreef:
@Varekaj, hoe kan jij hier meepraten als je in Belgie woont? Er zijn daar andere maatstaven, ga dus lekker op een paardenforum daar klagen.

Russel, volgens mij lift jij mee op dit topic. Je hebt het alleen maar over familie , buren e.d.

Ik lees het topic vanaf het begin maar misschien kun jij mij jouw omstandigheden nog even uitleggen?
Volgens mij heb jij een of meerdere paarden of een partner.

Voor alle duidelijkheid nog even: het gaat hier om leven van bijstandsniveau.
Voor een alleenstaande is dat rond de 880 per maand. Met de zorgverzekering eraf houd ik nog 750€ over.

Iemand had het hier over een huur van 150 euro, haha, dat moet wel in een gehuchtje zijn, ik betaal 530 euro voor een flat. En dat is een sociale huurwoning hoor. 220€ huurtoeslag.

Ik voel me niet aangevallen maar wil wel dat het hier on topic blijft. Voor de mensen die het aangaat.

Flicka, in Belgie heb je ook bijstand hoor. In meer of min dezelfde lijn. Om dan te roepen dat ze maar moet klagen in een Belgisch topic vind ik echt not done.
Dit topic gaat er toch over dat er wordt geprobeerd met zo weinig mogelijk toe te komen? En bijstandsniveau is voor de staat het minimum om te overleven, om een bepaalde periode zonder werk te kunnen overbruggen. Maar de meesten die niet van de bijstand moeten leven geven meer geld uit dan nodig. En dat willen ze veranderen/aan werken. Dus wat doet het er nu toe als ze Belg is of niet? Of als je zelf mss nog nooit in bijstand hebt gezeten? Zoals Russel (sorry als je het wel
al hebt meegemaakt)
Anders moet jij dan maar een nieuw topic openen, voor enkel degene die wel overleven via bijstand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:49

Ik heb nooit bijstand gehad, maar wel op bijstandsniveau geleefd. Minimumloon, minder toeslagen en ik had netto minder te besteden dan mijn onderbuurvrouw die in de bijstand zat (ik moest alles van 800/900 euro netto per maand doen, incl zorgtoeslag en een lage huurtoeslag), mijn buurvrouw zat inderdaad rond de 1100/1200 netto. Best zuur, als je er 40 uur per week voor moet werken. Maar goed, ik kon rondkomen en was zelfstandig, dat was me toen veel waard!
Laatste week van de maand at ik regelmatig bij mijn ouders, of gewoon brood of crackers met soep 's avonds. Ik had geen grote vriezer, maar wat ik in kon vriezen deed ik.
Een auto en een paard had ik toen niet, alleen een kat. Ik huurde een klein flatje, ingericht met spullen van marktplaats en rommelmarkt, want voor bijzondere bijstand voor inrichting kwam ik niet in aanmerking.

Nu verdien ik ongeveer 2x zoveel, heb een paard en een auto. Ik heb er ook echt even van genoten dat ik het geld had en een hoop leuke dingen gedaan en gekocht.
Nu heb ik de stap gezet om een huis te kopen en moet een stap terug gaan doen in uitgaven. Geen probleem, ik heb het er voor over en ik heb de luxe dat ik een huis kan kopen. Ik ben wel blij met de ervaring van toen. Het leert je waarderen wat je hebt en nu ik de stap terug moet doen is deze makkelijker, omdat je er al een keer geweest bent. En op bijstandsniveau kom ik nu zelfs met een koophuis niet, dus ik zal zeker niet klagen. Ik ben er juist trots op wat ik heb bereikt de afgelopen 10 jaar, in mijn uppie.

Ik heb dan ook zeker veel aan de tips die hier gegeven worden. Weg gemakzucht, welkom creativiteit. :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:53

Babsiej schreef:
Bijstand 880,15 excl vakantiegeld
huurtoeslag 265,00
zorgtoeslag 88,00
------- +
subtotaal 1233,15
huur 555,00
gwl 150,00
zorgverz 110,00
overige verz 50,00
tel int tv 30,00
mobiel 20,00
boodschappen 200,00
------- -/-
totaal 118,15 per maand

Vakantiegeld 46,32 per maand

totaal 164,47 ( of 118,15 als je je vakantiegeld niet kan opsplitsen ) per maand voor onvoorziene dingen. Dan heb ik het gwl redelijk hoog, ziektekosten niet de laagste en overige verzekeringen ook niet heel laag...

Dan valt het met armoede toch wel mee, als je geen schulden etc hebt laten ontstaan in ieder geval.

Ik vind het wel knap als je het vrijwillig doet en je dus een keuze hebt! Succes TS!

1200 euro verdien ik per maand incl 19 ct per kilometer vergoeding.
Die er dus ook weer vanaf gaat aan brandstof.
Dan moet ik ook nog mijn auto verzekering, belasting en onderhoud er af tellen.
En dan gaan mensen hier klagen in de bijstand?!
Nu begrijp ik waarom zoveel mensen geen werk kunnen ( willen) vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:59

Flica, je wil de andere kant van het verhaal niet horen....

Wij leven met werk, jawel onder bijstandsnivo! Jawel met 1 verdiener...als wij in de oliebol komen, dan is er geen vangnet, dan is er miemand die zegt ah gut.

Zoals wij er voor staan, blijken al 30% van de werkenden er voor te staan, maar die breken hun bek open eer ze er voor uit komen! Duidelijk nu? Hoevvel gedwongen verkopen van huizen denk je dat er zijn?

En ja, ik ben al jaren niet naar de tandarts geweest, twee gebroken kronen, tand pis, maar ik zit niet met mijn billen op het strand nu en mijn vriendin wel, want de gemeente ziet op vakante gaan met 2 kids als een recht...dat wordt meegenimen in de berekeningen hoe ze rond moet komen....

Maar de werkende jan banketstaaf die aan de ondergrens van jante modaal hangt wordt al jaren in de rug geschopt.

Als mijn man zijn baan verliest krijgen we geen bijstand, dan eerst onverkoopbaar huis verkopen, restschuld meenemen en dan leven we wellicht nog wel beter dan nu.

Het moraal van dit verhaal, geen vakantie, geen tandarts, geen mooie kleding, geen budgt van 400 euro eten per maand, maar wel herl gelukkig! Godzijdank....want zanikken heel de dag dat je niet hebt wateen ander wel heeft, waardoor de gemeenschap op moet draaien, gaat mijn deur voorbij....

Mijn vriendin kan full time gaan werken, maar dan verliest ze haar recht op uitkering en dus ook haar recht op al die gratis extra's. Haar dwang was, dan stop ik met werken en heb ik volledige uitkering. Niet iedereen schaamt zich om zich open en bloot te geven bij de sociale dienst. Ik moet er niet aan denken...

Maar goed, Flicka is je hetse tegen mij nu over? Ik heb liever dat je in het algemee praat...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:02

@russel
+100
Want zo zit het momenteel voor vele.
Alleen die jammeren niet maar gaan met opgeheven hoofd naar werk wachtend op betere tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:06

Little king, mujn vriendin heeft een huurhuis van 880 euro in de maand, met huursubsidie nu dus ong 600 euro, absurd gewoon, een joekel van een huis...ik vroeg haar waarom zo een duur huis, ze wil fijn leven, de kinderen beide een grote slaapkamer.....

Er zijn zat goedkope woningen, maar dat zijn buurten, moet ik niet aan denken....

Toen ik nog werk had, verdiende ik ook 1240 euro, maar mijn huurhuis was 240 euro, een huis van 800 had ik graag gewild, maar ver buiten mijn budget, dat zie je bij goedverdienende inkomens...huis en buurt was niet echt fijn, maar wel dak boven mijn hoofd, was sociale woningbouw.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:15

...ja en dan is het nog wachten op de sociale woningbouw en tot die tijd moet je het doen met particuliere huren..die vaak net of ver boven de huurtoeslaggrens zitten..of omdat je dakloos raakt en op een vakantiepark terechtkomt en al helemaal nergens recht op hebt..
Bijstandsniveau is bijstandsniveau, minima..of je dit nou krijgt van de sociale dienst, of er een bedrijf voor runt, of voor een werkgever werkt..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:43

flicka schreef:
Geen huurtoeslag nee, want je huurt niet. Maar je krijgt wel hypotheekrenteaftrek.

Aangezien dat inkomensafhankelijk is heb je daar met een laag inkomen minder profijt van.

Citaat:
En als je aflost komt het huis naar je toe.

Hmm. Op dit moment niet echt hoor :) Iets met markt enzo. En aflossen is natuurlijk ook gewoon sparen: als je die ruimte hebt dan kan het. Heb je die ruimte niet... dan schiet dat ook niet echt op.

Citaat:

Vreemd - want waarom is dat minder erg? Mensen in een eigen huis kunnen toch net zo goed pech hebben.. daar verandert dat huis toch niets aan? Ze hebben die keuze gemaakt ja, maar ten eerste kun je niet alles voorzien, ten tweede is het niet altijd een geheel vrije keuze (huren is hier bv gewoon niet mogelijk, er zijn niet voldoende woningen. En vrije sector huur is nog veel onbetaalbaarder dan een huisje kopen.)

Citaat:

Maar ik snap nog steeds niet waarom dat triester is dan als je nu in een eigen huis zit en rond moet komen van 30-40 euro per week?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:00

Het is in alle gevallen erg huur of koophuis werk of bijstand
De economie is gewoon echt kapot aan het gaan.

Het is natuurlijk rond uit belachelijk dat mensen in Nederland aan de voedselbank lopen
En dat er ook nog mensen zijn die gewoon niets hebben.

En wat betreft de keuze huur of koophuis ik heb nooit gekozen voor een koopwoning mijn vriend had er al 1 en ik ben bij hem ingetrokken daarna storte alles pas in.
Inclusief de financiële situatie.

Ik heb er niet om gevraagt om mijn baan kwijt te raken en ik vraag er ook niet om dat ik gewoon niet meer aan de bak kom.
Duizende mensen zitten zonder baan moeten hun woning noodgedwongen verkopen of worden hun huurhuis uit gezet daar vraagt niemand om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:47

Toch snap ik iets niet helemaal eigenlijk; Ik zit nog in ziektewet en zal einde jaar afgekeurd worden door ziekte, maar ik weet nog heel goed toen ik dus paar jaar geleden op afspraak kwam bij de gemeente/uwv er mij toch echt werd verteld dat als ik in de bijstand zou komen en bezittingen zou hebben vanaf bepaald bedrag (auto mocht geloof ik niet meer dan 3.000 euro waard zijn) die eerst verkocht moesten worden en had je een koophuis dan gold dit dubbel en dwars! je kreeg gewoon ijskoud geen uitkering voordat je huis verkocht was en je eventuele overwaarde had opgegeten. Dit was in Den Haag en het eerste waar ik aan dacht waren dus de gezinnen met 1 werkend persoon, die dus zijn baan zou verliezen en een koophuis zou hebben, die je aan de straatstenen niet kwijt raakte, kon het niet geloven gewoon; zorgstaat my ass...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:53

Tegenwoordig is het lang niet meer altijd een plicht om je huis te verkopen omdat vele huizen " onder water " staan.
Bij verkoop komen mensen dus alleen maar meer in de oliebol...

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:28

ohjajoh6 schreef:
Toch snap ik iets niet helemaal eigenlijk; Ik zit nog in ziektewet en zal einde jaar afgekeurd worden door ziekte, maar ik weet nog heel goed toen ik dus paar jaar geleden op afspraak kwam bij de gemeente/uwv er mij toch echt werd verteld dat als ik in de bijstand zou komen en bezittingen zou hebben vanaf bepaald bedrag (auto mocht geloof ik niet meer dan 3.000 euro waard zijn) die eerst verkocht moesten worden en had je een koophuis dan gold dit dubbel en dwars! je kreeg gewoon ijskoud geen uitkering voordat je huis verkocht was en je eventuele overwaarde had opgegeten. Dit was in Den Haag en het eerste waar ik aan dacht waren dus de gezinnen met 1 werkend persoon, die dus zijn baan zou verliezen en een koophuis zou hebben, die je aan de straatstenen niet kwijt raakte, kon het niet geloven gewoon; zorgstaat my ass...

Het is nederland gewoon echt 1 grote middeleeuwse bende aan het worden
En voor het gemak gaan we nog meer bezuinigen en zal de beslasting ook weer omhoog gaan
Wat een feest -O-

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:12

In geval van overwaarde in een woning wordt er wel bijstand versterkt maar op basis van een lening. Is naar mijn weten ook altijd al zo geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:24

Ik heb zo het idee dat flicka een soort jaloezie heeft naar mensen die niet in de bijstand zitten, maar wel met hetzelfde moeten rond komen..kennelijk kan dat niet volgens haar...

En dat is een algemene gedachte van bijstanders....als menslief om 06.10 de wekker hoort gaan en uitgewoond thuis komt met, ja met geld waar je voorts bijna niets mee kan doen, dan is zeuren van iemand die elke dag uitslaapt en nooit moe thuis komt met een hoop stress en gezeik aan zijn kop, wel erg hoog van de toren..

En als je aflossingsvrije hypotheek hebt, spaar je niets, is een keuze om leuk te wonen..maar een bep. Tijd in je leven, immers je hebt een baan, werkt al 33 jaar aaneengesloten....

Niet voor niets is het altijd druk bij de Lidle en nu ook op zondag, rijen dik met mensen tegen 18.00 uur..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:35

Wij hebben zelf tegenslag na tegenslag gehad.
Ziek geworden maar geen uitkering. Ontslagen en veel verderop pas werk gevonden, maar je bent al blij als chronisch zieke dat je werk kunt vinden.
Man baan kwijt geen oprotpremie na toch 20 jaar aan een stuk werken en voor veel minder aan de slag, ook veel verder van huis als eerst. Een auto die eigenlijk betreffende kilometers nog jaren mee kon toch totaal motorisch kapot. Verwarmingsketel van 8 jaar oud onherstelbaar kapot. Zo ook met de koelkast en ga maar door.
En niets om op terug te vallen want ja je hebt een koophuis.
Achteraf de domste zet geweest ooit, want in Nederland wordt je gestraft als je netjes werkt en wat op wilt bouwen. Je mag belasting betalen en met geluk hou je nog net wat over voor een hobby.

Ik kan je zeggen dat ik diverse keren heb gezegd, ik verkoop de boel en ga nooit meer werken.
Beun wel wat bij voor een hobby en ben niet zo moe als nu na het werk.
Want als je geen dik loon hebt in Nederland maar minimum of net daarboven ben je de l.l.
Dan mag je betalen voor die niet willen (en ik heb het niet over die met pech die nu niet aan de bak komen en ook niet over zieken) en je mag betalen voor de bonussen van de top.
terwijl er voor de hardwerkende gewone man niets meer overblijft, maar je ook geen recht hebt op fatsoenlijke potjes.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:29

Wat hebben we het met z'n allen toch slecht hier |(
Bijzonder dat de mensen die het minst te besteden hebben hier het minste klagen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:32

Mavelle schreef:
Wat hebben we het met z'n allen toch slecht hier |(
Bijzonder dat de mensen die het minst te besteden hebben hier het minste klagen.

Knap dat jij dit oordeel kan geven...

Heb je inzage in de financiën van anderen? Nee. Dus oordelen kan niet!