Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:53

Is god alleen verantwoordelijk voor de aarde?
Of ook voor potentieel ander buitenaards leven?

HarriesHorse

unihorses schreef:
dus wie heeft god gemaakt? en wie heeft de maker van de god gemaakt?
en met de gewone oerknal
wie heeft de elementen gemaakt? waar is er zoveel ruimte , voor dit helal? zijn er nog meer ruimtes als dit helal waar wij niks van weten? zitten er helallen verspreid over een grote ruimte, net als de zonnestelsels en melkwegen?

Dat zijn vragen waar ik ook graag antwoord op zou willen hebben, en nog vele anderen....
Maar die antwoorden vinden wij niet omdat we ze toch niet zouden snappen en daar weer vragen over zouden hebben waarom dat zo is etc...
Denk niet dat ik niet met deze vragen zit... ;)

Mi_Amore

Voor mij bestaat God om de simpele reden dat ik iemand nodig heb om mij aan op te trekken,
om het te kunnen blijven geloven dat alles gebeurd om een reden.

Iedereen zijn eigen mening hierover, maar die gedachte is de enige die mij de laatste jaren op de been houd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:55

Sizzle schreef:

anders zou hij het druk hebben met die BILJOENEN zonnestelsels elk weer met diverse planeten erin

Cassidy

unihorses schreef:
daarna zijn wetenschappers er op gedoken, en hebben gevonden dat hij gelijk heeft, en zelfs nu vinden ze nog fosielen die een overgang zijn tussen 2 soorten, en m.b.v fossielen is dit zo klaar als een klontje :)

Evolutie ontstaat als er dieren zijn die bijv. eigenschappen vertonen die een voordeel opleveren bij het overleven. De voorlopers van de giraffe hadden echt niet allemaal zo'n lange nek. Exemplaren die dat wel hadden konden voedsel vinden in de toppen van de bomen, exemplaren die dat niet hadden overleefden het niet omdat ze daar niet bij konden. Dus kreeg je een selectie.
Dus gaandeweg werden de nekken van giraffes steeds langer. En ja, daar ga je tussen vormen van vinden, als je het geluk hebt om die fossielen te vinden.

HarriesHorse

Mi_Amore schreef:
Voor mij bestaat God om de simpele reden dat ik iemand nodig heb om mij aan op te trekken,
om het te kunnen blijven geloven dat alles gebeurd om een reden.

Iedereen zijn eigen mening hierover, maar die gedachte is de enige die mij de laatste jaren op de been houd.

Bedankt voor jou antwoord. Ook voor mij een hulpvol antwoord om over na te denken...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:56

HarriesHorse schreef:
inochiyo schreef:
hier heb ik toch wel graag een bron bij hoor, anders kan iedereen hier maar zulke dingen gaan uitkramen.

Zoek maar op op google, bibliotheek oid. Zo bekend als wat.
Darwin verklaarde aan iedereen dat hij dit zooitje had verzonnen om belangrijk te zijn, om God te vergeten en zelf belangrijk te worden. Hij had zich van God afgekeerd en zelf uitvluchten verzonnen. Op zijn sterfbed echter verklaarde hij aan zij naasten/nabestaanden alles bedacht te hebben.

Darwin is overleden in 1882, je denkt niet dat er in de tussentijd iemand is geweest die zei 'goh, weet je wat? Ik trek het hele zooitje nog effe een keer na' :D Evolutie is een bewezen zaak, niet te ontkennen voor ons mensen. Of ja, je moet het natuurlijk wel willen zien.

Hans Teeuwen zei eens 'gelovigen denken het monopolie op de waarheid te hebben' en dat ben ik deels met hem eens. Geldt niet voor de hele groep uiteraard, maar regelmatig vind ik dat er wel heel simpel zaken op de wil van god en de rest op de duivel wordt afgeschoven. Verder niet teveel vragen stellen, want zo is het nu eenmaal.

Imo is god een vinding in de tijd dat er nog geen wetenschappelijke verklaringen voor natuurfenomenen waren die onverklaarbaar waren voor de mens. Nu wordt het ontstaan van het heelal erbij gesleept en hoe dat precies zit is inderdaad nog niet volledig duidelijk. Maar tot relatief kort geleden was het ook nog een raadsel waar de bliksem vandaan kwam. En hadden wij mensen nooit gedacht nog eens voet op de maan te zetten, en voila... Wetenschap ontwikkeld zich zo snel en blijft dat ook doen, er komen steeds meer antwoorden.
Er is geen god wat mij betreft. het valt niet te rijmen met de ellende die ik zie om mij heen en het feit dat zaken een simpele verklaring hebben. Prima dat er mensen zijn die denken dat het wel zo is, als zij daar steun etc uit halen dan ben ik de laatste om daar wat van te vinden. Maar voor mij is het dus niet zo.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:56

Cassidy schreef:
unihorses schreef:
daarna zijn wetenschappers er op gedoken, en hebben gevonden dat hij gelijk heeft, en zelfs nu vinden ze nog fosielen die een overgang zijn tussen 2 soorten, en m.b.v fossielen is dit zo klaar als een klontje :)

Evolutie ontstaat als er dieren zijn die bijv. eigenschappen vertonen die een voordeel opleveren bij het overleven. De voorlopers van de giraffe hadden echt niet allemaal zo'n lange nek. Exemplaren die dat wel hadden konden voedsel vinden in de toppen van de bomen, exemplaren die dat niet hadden overleefden het niet omdat ze daar niet bij konden. Dus kreeg je een selectie.
Dus gaandeweg werden de nekken van giraffes steeds langer. En ja, daar ga je tussen vormen van vinden, als je het geluk hebt om die fossielen te vinden.

Maar hoe krijgen ze dan een langere nek? En groeit die nek uit zichzelf of rekte die uit als ze klem kwamen te zitten oid? Oké flauw maar ik snap dat niet echt...

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:58

Sizzle schreef:

Hoezo verantwoordelijk? God is de aarde.....

Wij leven , omdat hij leeft...,

Micro- en/of macrokosmos maakt het begrip 'buitenaards' overbodig....
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 27-07-13 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:58

als god toch alles zou hebben geschapen, voor hij de aard en de mens heeft gemaakt, heeft hij dan miljarden jaren mn zn vingers zitten draaien(of dook hij ook plots op uit het niets?)? als je zo lang afgezonderd bent en alleen bent dat is volgens mij niet goed voor je mentale gezondheid. kan men dan stellen dat god infeite thuis hoort in een gesticht?
want de mens is toch geschapen naar evenbeeld van god, dan is hij toch ook vatbaar voor emoties?

wat zorgde ervoor dat god dan plots besliste om snelsnel ( in 7 dagen) de aarde, de mens en een volledig universum te creëren. mss had hij een zenuwinzinking? hij kon toch heus wel beter werk hebben geleverd dat wat hij nu heeft gedaan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:59

HarriesHorse schreef:
Cassidy schreef:
[

Maar hoe krijgen ze dan een langere nek? En groeit die nek uit zichzelf of rekte die uit als ze klem kwamen te zitten oid? Oké flauw maar ik snap dat niet echt...

mutaties in hun genen :) toevallig kreeg hij een langere nek, misschien was er droogte, en weinig te eten op de grond.. dus hij werd sterk. daarom kreeg hij het meeste nageslacht, welke een deel was gezegend met het langere nek gen, en zo worden de minst voordeligen er steeds meer uitgezelekteerd ( gaan dood door gebrek aan eten, of wordt niet meer mee voortgeplant)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:59

Door de jaren heen kregen alleen de dieren die een lange nek hadden nakomelingen, de rest verhongerde. Is misschien een foutje geweest van de natuur, maar het gaf een voordeel aan die dieren, en zo konden ze het doorgeven. En zo zijn er nog veel meer probeersels geweest van moeder natuur die het allemaal uiteindelijk niet hebben gered. Omdat ze zich niet snel genoeg konden aanpassen bijv. Ziedaar: de evolutie.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-07-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:00

Waarom wordt de schuld altijd op God geschoven als we het hebben over pijn en ruzie en alle andere slechte dingen op de wereld? Dat is ook iets wat we niet snappen. Heeft de mens dat zelf niet in de hand? Nogmaals, God is geen marionettenspeler.... Je hebt zelf een wil... Je bent geen robot?!
Waarom roept iedereen dan What doesnt kill you makes you stronger?

Mensen, dit is niet aanvallend bedoelt, puur belangstellend!

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:01

Marin_ka3 schreef:
Sizzle schreef:

Hoezo verantwoordelijk? God is de aarde.....

Wij leven , omdat hij leeft...,

Micro- en/of macrokosmos maakt het begrip 'buitenaards' overbodig....

Precies.

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag over die giraffen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:02

unihorses schreef:
Sizzle schreef:

anders zou hij het druk hebben met die BILJOENEN zonnestelsels elk weer met diverse planeten erin

Misschien een helper-god erbij?

Een god (wat het ook moge zijn) laat zich toch niet door tijd en ruimte beperken?
Zou dus geen probleem moeten zijn.

Er zijn ook theorieen dat God in feite naar een geschiedenis film kijkt en dat wij de echo zijn van get verleden, ofwel we bestaan eigenlijk allang niet meer.
Zo verklaren sommige katholieken het fenomeen maria.
Omdat God voor de schepping al geweten zou hebben wat er ging gebeuren heeft hij de ziel van Maria al voor de erfzonde geschapen zodat zij onbevlekt ter wereld zou komen (dopen is immers pas later uitgevonden).

Marin_ka,
Hoe weet je dat?
Sluit je daarmee ander leven uit? Of hebben die een andere God?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:04

ik geloof niet echt in God. nee, ik geloof wel,
maar ik geloof niet bepaald in iets. Ik geloof in princiepes en in de andere om me heen, ik geloof in dat als je maar hard genoeg ervoor werkt en met een beetje geluk en hoop je heel wat kunt bereiken. Ik geloof in de goedheid in iedereen. Ik geloof dat soms liegen om een ander te sparen ok kan zijn, maar soms is de (harde) waarheid beter hoe hard die ook is
, ik geloof dat je niet iets met iemand anders moet doen wat jij ook niet zou willen dat ze met jou doen en ik geloof dat als iemand jou pijn doet en jij gaat om die persoon terug te pakken hetzelfde met hem/haar doen, je even laag bent gezakt als de persoon die jouw in eerste instantie heeft pijn gedaan. Want dan heb jij gewoon precies hetzelfde gedaan en ben je even erg.Wat voor motief je dan ook had.

Ik geloof in de liefde in men mensen en dieren om me heen en ik geloof in hoop en dat alles wel goed komt, als je er zelf ook naar werkt. Mensen mogen mij naïef noemen, maar ik droom liever dan in die harde wereld te leven :+ ookal kunnen we soms echt niet anders.Misschien veranderd deze mening nog wel in de loop der jaren, daar twijfel ik niet aan. Maar het is niet verkeerd om positief te zijn :)

dit is niet heel goed uitgelegd waar ik nu eigenlijk in geloof, maar het is moeilijk te verwoorden.

Mars

HarriesHorse schreef:
Heeft de mens dat zelf niet in de hand? Nogmaals, God is geen marionettenspeler.... Je hebt zelf een wil... Je bent geen robot?!

Als ik een bom op mijn huis krijg omdat twee landen besluiten oorlog te gaan voeren zonder dat ik daar inspraak in heb, heb ik daar dan een rol in gehad? Als ik op straat wordt doodgereden door iemand die met een dronken kop achter het stuur is gaan zitten, kan ik daar dan iets aan doen?

En waar is dan de liefhebbende almachtige god om mij hiervan te behoeden?

unihorses

HarriesHorse schreef:
Waarom wordt de schuld altijd op God geschoven als we het hebben over pijn en ruzie en alle andere slechte dingen op de wereld? Dat is ook iets wat we niet snappen. Heeft de mens dat zelf niet in de hand? Nogmaals, God is geen marionettenspeler.... Je hebt zelf een wil... Je bent geen robot?!

maar ookal zegt is mijn wil dat ik me gedraag, en ik gedraag mij goed, kan ik net zo goed doodziek worden. omdat iemand dan weetikveelhoeveel jaar geleden de keuze heeft gemaakt om het slechte te laten overheersen. oftewel, dan heb ik toch niks meer in te brengen met mijn wil? ik kan wel goed willen zijn, maar ben nog steeds de klos omdat voorgangers het dan verpest hebben.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:05

HarriesHorse schreef:

als je iets kent van het fokken van paarden dan is dit toch een simpele vraag?
men kiest toch steeds de beste en mooiste paarden uit?

de girafen met de langste nek konden aan de hoge takken, die met een kleine nek sterven.
bijgevolg paren de vrouwtjes enkel met mannetjes met de langste nek. het veulen dat daaruit komt hij dan als hij de genen erft ook een langere nek

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:05

sommige mensen zien alleen god als ze niets anders meer hebben om zich aan vast te klampen . dus als er slechte dingen gebeuren gaan ze zich plots afvragen: waarom ik? hij?zij?wij?

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:06

Mars schreef:
HarriesHorse schreef:
Heeft de mens dat zelf niet in de hand? Nogmaals, God is geen marionettenspeler.... Je hebt zelf een wil... Je bent geen robot?!

Als ik een bom op mijn huis krijg omdat twee landen besluiten oorlog te gaan voeren zonder dat ik daar inspraak in heb, heb ik daar dan een rol in gehad? Als ik op straat wordt doodgereden door iemand die met een dronken kop achter het stuur is gaan zitten, kan ik daar dan iets aan doen?

En waar is dan de liefhebbende almachtige god om mij hiervan te behoeden?

Dat bedoel ik niet, dan hebben die andere mensen dat in de hand en ben jij daar de dupe van.

Alles gebeurt met een reden, anders zou het niet gebeuren! Ben je het daarmee met me eens?

Ik heb ook geen antwoord op alle vragen al zou ik dat wel willen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:07

HarriesHorse schreef:

Cassidy legt dat al mooi uit eigenlijk.
Binnen een groep dieren (kijk bvb eens naar de wilde paarden) zijn er altijd wat verschillen. De één is iets groter, de ander heeft vlekken, de derde heeft een dikkere staart dan de ander etc. Zo ook de giraffen uit voorbeeld van Cassidy, een aantal van de giraffen hadden van nature een iets langere nek. Deze exemplaren hadden het gemakkelijker met eten, want konden beter bij de blaadjes aan de bomen. Op een gegeven moment zijn zij zich gaan voortplanten, de nakomelingen hadden ook weer een lange nek en tevens voordeel van makkelijker eten.
Ook hogere bomen konden zij bereiken, waar de rest dat niet meer kon en stomweg verhongerde. De langnekken zijn zich voort blijven planten, en hoe langer de nek werd, hoe makkelijker ze konden eten en hoe groter de kans op overleven en verdere voortplanting. Let wel, dit gebeurd in een proces van honderden of duizenden jaren. Het is niet binnen een jaar of 20 gebeurd :)

Dit fenomeen staat bekend als 'survival of the fittest', of terwijl: degene die het best is aangepast aan de omstandigheden overleeft en kan zich voortplanten.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:07

Mars schreef:
HarriesHorse schreef:

Cassidy legt dat al mooi uit eigenlijk.
Binnen een groep dieren (kijk bvb eens naar de wilde paarden) zijn er altijd wat verschillen. De één is iets groter, de ander heeft vlekken, de derde heeft een dikkere staart dan de ander etc. Zo ook de giraffen uit voorbeeld van Cassidy, een aantal van de giraffen hadden van nature een iets langere nek. Deze exemplaren hadden het gemakkelijker met eten, want konden beter bij de blaadjes aan de bomen. Op een gegeven moment zijn zij zich gaan voortplanten, de nakomelingen hadden ook weer een lange nek en tevens voordeel van makkelijker eten.
Ook hogere bomen konden zij bereiken, waar de rest dat niet meer kon en stomweg verhongerde. De langnekken zijn zich voort blijven planten, en hoe langer de nek werd, hoe makkelijker ze konden eten en hoe groter de kans op overleven en verdere voortplanting. Let wel, dit gebeurd in een proces van honderden of duizenden jaren. Het is niet binnen een jaar of 20 gebeurd :)

Dit fenomeen staat bekend als 'survival of the fittest', of terwijl: degene die het best is aangepast aan de omstandigheden overleeft en kan zich voortplanten.

Cassidy

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:10

Survival of the fittest idd. En daarmee ook een stukje evolutie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:11

HarriesHorse schreef:
Dat bedoel ik niet, dan hebben die andere mensen dat in de hand en ben jij daar de dupe van.

Okee. Maar dan wordt gezegd dat god van alle mensen houdt, ze lief heeft etc.
Waarom wordt ik niet behoed voor het noodlot van een dronkelap achter het stuur die mij dood rijdt?

Of waarom sterven er kinderen aan afschuwelijke ziektes, waar zij niets aan kunnen doen? Waar is god dan?
Waar was god toen er een enorme tsunami over Japan trok en er duizenden (ook onschuldigen en kinderen) zijn verdronken? En waar is hij als er weer eens een orkaan over Amerika trekt, gezinnen uit elkaar verscheurd, huizen verwoest en wederom duizenden gedood? Dat zijn natuurfenomenen, waar mensen zelf geen hand in hebben.

Ik kan dat dan weer niet begrijpen, dat gaat echt mijn bevattingsvermogen te boven.