. Of bij een ontruiming, dan is het niet handig als je eerst aan de BHV-er gaat vragen waarom je per sé díe nooduitgang moet nemen. Dus met name de situaties met direct gevaar denk ik.@ shadow: ja, maar ik ging er in mijn verhaal dus al van uit dat het kind weet dat je niet moet slaan omdat dit zeer doet. Doet hij het dan toch, dan hoef ik volgens mij niet nog een keer uit te leggen waarom dat niet mag, dat weten ze best, en dan moeten er denk ik toch consequenties tegenover staan. Een kind kan soms best beslissen dat een negatief gevolg voor een ander op dat moment er niet zo toe doet, ik wil daar dus ook een negatief gevolg voor het kind zelf aan koppelen.
Ik wil dan dus niet leren dat je niet mag slaan omdat je straf krijgt, maar dat je niet mag slaan omdat het zeer doet én dat als je het dan toch doet, dat je dan straf krijgt. Soms is alleen intrinsieke motivatie niet genoeg (zie alle mensen die te hard rijden).
Haar zoon zal de bal geen tweede keer meer gooien omdat hij weet dat hij het ook niet fijn zou vinden als iemand de bal op zijn hoofd gooit.


We communiceren meer dan je denkt
alleen ben je dan als ouder wel te laat imo. En idd kinderen proberen echt wel nog een keer wat er gebeurt als
die van mij wel iig.
)