Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:34

@ ukkiepuk: Nou, bijv als je met de baby in je handen staat, de telefoon in de andere, en je peuter z'n handen tegen de hete oven aan wil duwen :P. Of bij een ontruiming, dan is het niet handig als je eerst aan de BHV-er gaat vragen waarom je per sé díe nooduitgang moet nemen. Dus met name de situaties met direct gevaar denk ik.

@ shadow: ja, maar ik ging er in mijn verhaal dus al van uit dat het kind weet dat je niet moet slaan omdat dit zeer doet. Doet hij het dan toch, dan hoef ik volgens mij niet nog een keer uit te leggen waarom dat niet mag, dat weten ze best, en dan moeten er denk ik toch consequenties tegenover staan. Een kind kan soms best beslissen dat een negatief gevolg voor een ander op dat moment er niet zo toe doet, ik wil daar dus ook een negatief gevolg voor het kind zelf aan koppelen.
Ik wil dan dus niet leren dat je niet mag slaan omdat je straf krijgt, maar dat je niet mag slaan omdat het zeer doet én dat als je het dan toch doet, dat je dan straf krijgt. Soms is alleen intrinsieke motivatie niet genoeg (zie alle mensen die te hard rijden).
Laatst bijgewerkt door Sofy op 05-06-13 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:36

Is hier ook, bij direct gevaar is er geen uitleg maar moet je gewoon gelijk luisteren. Achteraf leg ik dan wel uit waarom.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:38

SusanH schreef:
Quellian schreef:
Mijn zoontje gooide eergisteren een tennisbal op de kop van de hond, dan straf ik hem niet, maar ik leg hem uit dat het pijn doet, dat hij dat óók niet fijn zou vinden en dat hij het bést even goed kan maken met de hond. Dan geeft hij een kus op haar kop en zegt 'sorry Mummie'. Dat vriendlief daarna per ongeluk hetzelfde deed en er door zoonlief bij gehaald werd om zijn excuses te maken, betekent voor mij dat hij héél goed begrijpt wat oorzaak - gevolg is zónder straf/onderbreking/uit de situatie halen.

Het niet uit de situatie halen heeft ook mijn voorkeur, maar na 1 keer waarschuwen met uitleg (niet doen want..), en tweede keer waarschuwen is het klaar. Gebeurt het dan nog een keer haal ik haar uit de situatie, leg uit waarom (heel kort, je gaat op de trap want...) en daarna rond ik het samen met haar af. Dan begrijpt ze ook waarom (want ze kan het zelf herhalen als ik er naar vraag). Negen van de tien keer is 1 keer waarschuwen genoeg, maar soms niet.

Quellian waarschuwt haar zoon hier niet. Ze legt uit wat voor gevoel de hond heeft omdat haar zoon de bal gooit (In dit geval kan de hond dat niet zelf vertellen :Y) Haar zoon zal de bal geen tweede keer meer gooien omdat hij weet dat hij het ook niet fijn zou vinden als iemand de bal op zijn hoofd gooit.
Hij heeft dus geen waarschuwing of straf nodig omdat ze heeft uitgelegd wat zijn actie doet t.o.v. de hond (of ander individu) namelijk een zeer hoofd :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:40

Esplendido schreef:
anneliesdj schreef:
Valt me nu wel op dat de 'praat' ouders allemaal flink wat uren maken en de ouders die wel een vorm van straf gebruiken meer thuis zijn. Ik had net wel even een aha- momentje :+

Ik ben een zogenoemde "praatmama" en ik heb bewust gekozen om thuis te blijven voor de kindjes, ik heb dus geen baan.

:D
Vertel eens? Verlies jij nooit je geduld? Hoe oud zijn je kindjes?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:40

Hier ook en denk bij elke ouder wel. Als dochterlief de straat op wil rennen dan trek ik haar ook aan de arm de straat af en als het moet ook nog hardhandig uit reflex. Het gaat vooral om de reactie daarna.

En met het BHV dingetje: Je maakt met elkaar de afspraak/algemeen bekend dat je bij een ontruiming instructies opvolgt van de BHV omdat die je in veiligheid kan brengen. BHV heeft een hesje aan en is herkenbaar. Lijkt mij duidelijke communicatie en is dus van te voren uitgelegd. ;) We communiceren meer dan je denkt

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:40

Bij 3e waarschuwing kreeg ik bijna altijd een tik van mijn vader en heel soms van mijn moeder (bij mijn moeder moet ik dan echt stout geweest zijn) Maar bij straf moet ik ook naar mijn kamer. Maar over het algemeen heb ik toch vrij makkelijke ouders, ik kreeg veel vrijheid omdat ze vertrouwen hebben in mij omdat ze weten dat ik nooit verkeerde dingen ga doen. :D

Als ik een kind zou moeten opvoeden dan zou ik de methode van Nanny jo jo gebruiken, ik zal ook proberen om die tikken te vermijden omdat ikzelf nooit leuk gevonden heb.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:41

anneliesdj schreef:
Esplendido schreef:
Ik ben een zogenoemde "praatmama" en ik heb bewust gekozen om thuis te blijven voor de kindjes, ik heb dus geen baan.

:D
Vertel eens? Verlies jij nooit je geduld? Hoe oud zijn je kindjes?

Wat is nou een praatmama? :o?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:42

ukkiepuk schreef:
Quellian waarschuwt haar zoon hier niet. Ze legt uit wat voor gevoel de hond heeft omdat haar zoon de bal gooit (In dit geval kan de hond dat niet zelf vertellen :Y) Haar zoon zal de bal geen tweede keer meer gooien omdat hij weet dat hij het ook niet fijn zou vinden als iemand de bal op zijn hoofd gooit.
Hij heeft dus geen waarschuwing of straf nodig omdat ze heeft uitgelegd wat zijn actie doet t.o.v. de hond (of ander individu) namelijk een zeer hoofd :)

Maar ik kan me dus echt niet voorstellen dat er geen kinderen zijn die het dan niet nog een keer proberen, en nog een keer. Die de reactie van de hond grappig vinden of het geluid wat het maakt.
Ze voelen zelf dat zere hoofd niet en verplaatsen in een ander is voor een kind heel moeilijk.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:44

F_Orumster schreef:

Dat is een beetje in het topic ontstaan hier maar dat zijn dus de mama's die met de kinderen een gesprek aangaan in de waarom en dingen uitleggen ipv ze straf geven in de vorm van stoeltje, tik geven enz.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 05-06-13 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:44

ukkiepuk schreef:
SusanH schreef:
Quellian schreef:
Mijn zoontje gooide eergisteren een tennisbal op de kop van de hond, dan straf ik hem niet, maar ik leg hem uit dat het pijn doet, dat hij dat óók niet fijn zou vinden en dat hij het bést even goed kan maken met de hond. Dan geeft hij een kus op haar kop en zegt 'sorry Mummie'. Dat vriendlief daarna per ongeluk hetzelfde deed en er door zoonlief bij gehaald werd om zijn excuses te maken, betekent voor mij dat hij héél goed begrijpt wat oorzaak - gevolg is zónder straf/onderbreking/uit de situatie halen.

Het niet uit de situatie halen heeft ook mijn voorkeur, maar na 1 keer waarschuwen met uitleg (niet doen want..), en tweede keer waarschuwen is het klaar. Gebeurt het dan nog een keer haal ik haar uit de situatie, leg uit waarom (heel kort, je gaat op de trap want...) en daarna rond ik het samen met haar af. Dan begrijpt ze ook waarom (want ze kan het zelf herhalen als ik er naar vraag). Negen van de tien keer is 1 keer waarschuwen genoeg, maar soms niet.

Naar mijn mening ben je er alleen met uitleg niet, ik vind dat daar wel een waarschuwing bij hoort. Niet doen, want dat doet pijn. Hond kan trouwens prima zelf vertellen dat hij iets niet leuk vindt hoor :j alleen ben je dan als ouder wel te laat imo. En idd kinderen proberen echt wel nog een keer wat er gebeurt als := die van mij wel iig.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:45

Die vraag stel ik mezelf dus idd ook anneliesdj

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:46

Salsa schreef:
F_Orumster schreef:

Dat is een beetje in het topic ontstaan hier maar dat zijn dus de mama's die met de kinderen een gesprek aangaan in de waarom en dingen uitleggen ipv ze straf geven in de vorm van stoeltje, tik geven enz.

Vind ik wel een ietwat vreemde uitleg want het suggereert dat ouders die wel een vorm van straf geven dus niet uitleggen. De praatmama's blijven eindeloos praten, gerust 14 keer zoals Mindfields in het begin zei en geven dus geen straf.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:46

Sofy schreef:
@ ukkiepuk: Nou, bijv als je met de baby in je handen staat, de telefoon in de andere, en je peuter z'n handen tegen de hete oven aan wil duwen :P.

Dan zal ik van afstand uit reactie nee roepen. Fabiënne zal schrikken van mijn reactie en naar me toe draaien. Waarschijnlijk begint ze te huilen omdat ze geschrokken is. Daarna kan ik haar bij me nemen en uitleggen waarom ik zo reageerde (mama schrok omdat je aan de over wilde zitten en die is heet, dat doet zeer als je eraan zit).

Maar de topicvraag hoe ik mijn kind zou straffen, in jouw voorbeeld zou ik het heel raar vinden als je een kind zou straffen omdat ze aan de oven dreigt te zitten.

In het geval van nooduitgang en BHV maak ik de beslissing welke nooduitgang we nemen. Ik verwacht geen discussie van haar omdat ik aangeef welke kant we opgaan en zij gaat met mama mee.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:48

Salsa schreef:
F_Orumster schreef:

Ik doe het gewoon beide, eerst leg ik het uit, daarna krijgt ze een strafstoeltje daarmee moet ze gaan nadenken waarom het fout is en na paar minuten mogen ze sorry zeggen aan papa en mama :+:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:48

Hier ook beide :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:49

anneliesdj schreef:
De praatmama's blijven eindeloos praten, gerust 14 keer zoals Mindfields in het begin zei en geven dus geen straf.

Ik nodig je uit. Kom eens langs. Eindeloos heb jij zelf bedacht en vind ik persoonlijk een beetje narrig klinken. Het is ook gewoon niet waar. Wij zwammen niet eindeloos tegen onze kinderen, dat is nergens voor nodig.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:51

de ergste straffen zijn hier: niet uit mogen en mobiel afpakken :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:51

Sofy schreef:
@ shadow: ja, maar ik ging er in mijn verhaal dus al van uit dat het kind weet dat je niet moet slaan omdat dit zeer doet.

Een gevaarlijke aanname. Dat ze het goede antwoord kunnen geven op de vraag betekent niet dat ze het ook werkelijk koppelen aan hun eigen gedrag.

(En dat terwijl ik geen moeite heb met consequenties hoor. Alleen durf ik niet te beweren dat consequenties noodzakelijk en beter zijn dan andere methoden.)
Wel vind ik consequenties die echt horen bij de situatie veel logischer dan straf (dus iets willekeurigs negatiefs.)

In het geval van de oven is er volgens mij een verschil tussen besluiten dat het kind even niet meer in de keuken kan omdat het te gevaarlijk is als hij/zij niet bij de oven uit de buurt kan blijven, en boos worden / het kind op een stoeltje zetten / speelgoed afpakken of iets dergelijks. (Of zelfs een pets over de vingers geven... :oo )

Citaat:
Ik wil dan dus niet leren dat je niet mag slaan omdat je straf krijgt, maar dat je niet mag slaan omdat het zeer doet én dat als je het dan toch doet, dat je dan straf krijgt. Soms is alleen intrinsieke motivatie niet genoeg (zie alle mensen die te hard rijden).

Maar wie zegt dat dat niet allemaal kinderen van ouders zijn die juist wel veel straf gaven? En dat ze nu dus nog steeds externe motivatie nodig hebben omdat hun intrinsieke motivatie niet genoeg ontwikkeld is? Ik weet het niet - jij?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:53

anneliesdj schreef:
Vind ik wel een ietwat vreemde uitleg want het suggereert dat ouders die wel een vorm van straf geven dus niet uitleggen. De praatmama's blijven eindeloos praten, gerust 14 keer zoals Mindfields in het begin zei en geven dus geen straf.

Dan ben ik dus geen praatmama, want ik blijf niet eindeloos praten. Ik leg uit en leid onze dochter af. Soms lukt het in één keer en soms heeft ze idd 5x nodig (verdeeld over een aantal weken).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:55

SusanH schreef:
Naar mijn mening ben je er alleen met uitleg niet, ik vind dat daar wel een waarschuwing bij hoort. Niet doen, want dat doet pijn. Hond kan trouwens prima zelf vertellen dat hij iets niet leuk vindt hoor :j alleen ben je dan als ouder wel te laat imo. En idd kinderen proberen echt wel nog een keer wat er gebeurt als := die van mij wel iig.

Een waarschuwing? Ik vind 'het doet pijn' genoeg, moet ik gaan dreigen? 'De volgende keer gooi ik de bal naar jou?'.
Onze hond zal zelf nooit vertellen wat ze wel of niet fijn vindt, want die draagt de kleine man op haar 3,5 poot, hij is heilig voor haar. Zij ook voor hem.

Waarom ben ik te laat als dit gebeurt? Wat moet ik doen? Alles op voorhand waarschuwen? 'Niet de bal tegen de ruit trappen hoor, want dan breekt het glas', terwijl hij geen bal heeft én dubbelglas niet gebroken krijgt? Waarom proberen te voorkomen? Óók de hond een zwieper geven met de bal is een leermoment.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:55

SusanH schreef:

In dit voorbeeld werkt het dus erg goed. De zoon van Quellian zegt terecht tegen haar vriend (die per ongeluk hetzelfde deed) dat hij de hond zeer doet en het goed moet maken met de hond. Kwartje gevallen zonder straf.

Quellian heeft je zoon het gedrag herhaald of heeft jouw uitleg 'geholpen' om het gooien van de bal naar de hond te laten stoppen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:57

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:
De praatmama's blijven eindeloos praten, gerust 14 keer zoals Mindfields in het begin zei en geven dus geen straf.

Ik nodig je uit. Kom eens langs. Eindeloos heb jij zelf bedacht en vind ik persoonlijk een beetje narrig klinken. Het is ook gewoon niet waar. Wij zwammen niet eindeloos tegen onze kinderen, dat is nergens voor nodig.

Haha, dat zal dan wel met bepaalde opvattingen te maken hebben.
Maar Mindfields gaf in het begin aan rustig 14 keer aan haar zoon uit te leggen waarom het niet mag/kan.
En dan denk ik; als ik het 2 of hooguit 3 keer heb uitgelegd, dan is daar ook het moment waarop het kind gewoon hoort te luisteren omdat ik mama ben en mama weet hoe het hoort.
Dus in die zin, vind ik 14 keer behoorlijk eindeloos ja.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:58

ukkiepuk schreef:
Quellian heeft je zoon het gedrag herhaald of heeft jouw uitleg 'geholpen' om het gooien van de bal naar de hond te laten stoppen?

Nee hoor, dat heeft hij niet herhaald. Hij weet wat pijn is, vindt dat niet leuk en snapt dat de hond dat óók niet leuk vindt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:59

anneliesdj schreef:
Salsa schreef:

Dat is toch ook wat ik zeg. Praten en uitleggen ipv straffen. En ja zo vaak als het moet al moet ik zeggen dat nooit ook maar in de buurt van de 14 keer ben gekomen maar dat komt misschien omdat mijn dochter 1,5 is. Volgens mij heb ik iets nooit meer dan 2 keer uitgelegd. Ik val ook niet herhaling maar leg het dan op een andere manier uit. Denk ook niet dat Mindfield iets 14 keer achter elkaar uitlegd :')

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:59

ukkiepuk schreef:
Sofy schreef:
Dan zal ik van afstand uit reactie nee roepen. Fabiënne zal schrikken van mijn reactie en naar me toe draaien.

Dit werkt inderdaad wel bij een hete oven, omdat je dan ook paniek in je stem zult hebben. Maar bij de antieke vaas van oma wellicht niet? En dan zou ik het dus idd toch wel fijn vinden als Fabiënne ook dan reageert op een geroepen 'nee!' zonder bijbehorende uitleg :). Maar waarschijnlijk doet ze dat dus ook, en is het zoals gewoonlijk allemaal niet zo zwart-wit.

Blijft de vraag over het expres slaan/kapot maken nog staan.
Oh, en de vraag of heftige emoties altijd toestaan/erkennen wel handig is? Zoals gezegd vind ik je kind op schoot nemen in een driftbui (dan heb ik het even niet meer over de allerkleinsten, maar over een leeftijd waarop je mag verwachten dat ze zichzelf iets meer in de hand hebben, zeg 6/7 jaar?) toch een vorm van belonen. Hoe kijken jullie daar tegen aan?