Salsa dansen/les

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Salsa dansen/les

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:17

Oeehw, dat is inderdaad luxe! Bij ons is het ook wel luxe hoor, alle locaties hier in Amersfoort zijn zo'n 10 minuten bij ons huis vandaan, zowel met de auto als op de fiets (met de auto moet je een stukje omrijden, maar vinden het nu soms te koud/nat om met de fiets te gaan).

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:53

Ik vind El Corazon echt een top feest, zelf heb ik niet zo dat 'zien en gezien worden' gevoel. Ik heb echter geen idee hoe beginners het ervaren. Ik vind het een leuk feest, altijd plek om te dansen, nooit echt te druk. Wel veel bezoekers, maar ze hebben veel ruimte. De vloer is glad (vind ik prettig, kan ik vaak draaien :P ). Verder is het heel sfeervol, mooie lampen, plek om te zitten op de dansvloer.

Mijn danspartner is momenteel bezig met de masterclass cursus, is die even pittig. Heb die toch maar op mijn verlanglijstje gezet, spins, spotten, footwork. Alles on-2. Erg leerzaam, als ik er het geld voor heb ga ik deze ook doen denk ik.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:01

Haha, ja met dit weer, als er toch vriendinnen met de auto gaan, rij ik graag mee ;)

Jij danst ook al veel langer toch?
De feestjes van mijn dansschool staan bekend als heel gemoedelijk en toegankelijk, alle niveaus op de dansvloer. En ook als beginner wordt je gevraagd door de ervaren. En mijn leraar draait vaak op El Corazon en die zei dat het echt een heel andere sfeer is. Andere cursisten (van hoger niveau) bevestigden dat. Daarom benieuwd hoe andere dat ervaren.

On-2 lijkt mij zo verwarrend :+
Dansschool biedt dit nu ook aan en er stond dus een workshop On-2 op de flyer.
Vroeg een cursusgenootje "is dat voor stellen die alleen met elkaar willen dansen" :D
Wel fijn dat je danspartner die cursus al doet, leer je toch weer wat van!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:13

Als 'laat' lastig is i.v.m. werk enzo zou je ook naar een Matinee party kunnen. Mijn dansschool heeft die elke eerste zondag van de maand in Deventer en in Zeewolde is het wekelijks. Die van ons duurt tot 20.00 uur, ben je lekker op tijd thuis en heb je nog wat aan je avond, in Zeewolde is't dacht ik van 17.00 tot 21.00.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:27

Net les gehad en helaas te horen gekregen dat de cursus niet doorgaat (dit was de vierde les) omdat er teveel mensen hebben afgehaakt. (waaronder mijn broer vanwege een kapotte knie). In april wordt de cursus herhaalt en mogen we dus de eerste 4 lessen gratis mee dansen + elke dinsdag avond mee in dansen met de tweede groep (verder gevorderd). Wat niet heel vervelend is.

Nog wel heel leuk gedanst, ging nergens over (stijve hark!) maar wel veel gelachen :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:57

Oh da's ook jammer zeg. Mijn les heeft nu ook nog maar een stuk of 6 personen nu m'n maatje en ik naar de semi-gevorderden zijn en dan tel ik m'n maatje als invalman dus al mee. Maar die les gaat wel gewoon door.
Maar goed, met de gevorderder dansers mee doen is ook leuk toch.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:59

We zitten nu met 1 ''echt'' koppel en dan 1 man en twee vrouwen (waaronder ik). totaal dus maar 5 mensen.. Maar het is een erg gezellig clubje (vandaag wat meer kennis mee kunnen maken) en we gaan allemaal de dinsdag avond gewoon mee dansen. Alleen maar leuk! :)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:19

@Ethelate, Ik dans nu ongeveer 3,5 - 4 jaar, dus inderdaad, misschien wordt dat door andere mensen anders ervaren. Mijn persoonlijke mening is dat ik het dus erg leuk vind :D
Dat On-2 is inderdaad even verwarrend, vooral omdat als ik veel draai, en ik ben even 'de weg' kwijt, je haast automatisch op de 1 naar achter stapt, terwijl dat dus niet zo hoort. Ook stukje footwork en styling wat er soms tussenvalt is veel lastiger, omdat ik (again) weer naar achter wil stappen.

Jammer dat die matinee's voor mij wat te ver zijn, was wel ideaal geweest, zondag middag is toch vaak al zo'n luie dag. Ik ga dan altijd paardrijden, maar na een uur of drie heb ik meestal niets meer gepland. Zou zo iets handig zijn :P

Helaas dat je les niet doorgaat, maar je hebt in ieder geval iets om op vooruit te kijken :D Ik heb ooit in een les gedanst (gevorderd 1) waar maar 2 koppels waren, we waren met vieren. Soms een inhaler, maar meestal met zn vieren. Omdat we echter al zo ver in de cursus waren, wilde ze deze niet laten vervallen. Was hartstikke leuk, toen de andere plots een avond niet konden, hebben we privéles gehad :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:51

Mensen uit onze les zijn afgelopen zondag naar de Beachclub in Zeewolde geweest, scheen hartstikke leuk te zijn, dus wij willen daar ook een keer heen. Deventer vinden we te ver weg, haha. In Zeist is er 1x per maand ofzo ook dansen, bij de 12 Ambachten, vanaf 16:00u. Dus daar gaan we binnenkort ook eens een kijkje nemen. Al stuur ik denk ik eerst ff een vriendin die in Zeist woont langs, kan ze kijken of het een beetje gezellig is, haha.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:59

Ja Sjoukje, dan kan je het en ervaar je dat misschien anders. 1 maart kom ik Oeteldonk niet uit, maar misschien in april een keer gaan kijken en zelf ervaren.

Is Tilburg te ver weg voor je? Daar kan je elke zondagavond dansen bij T-kwadraat, echt een oefenavond.

Jammer dat de cursus gestopt is! Dat is bijna prive les. Zijn er voor april wel genoeg aanmeldingen?
Gister was de salsa groep erg druk, mensen gewisseld met de dag. Gelukkig was de bachata maar met 10. Dan zijn 2 lesgevers en 3 assistenten een mooie verhouding. Erg leuke figuren geleerd, leuke afwisseling :)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:33

Inderdaad, wat ik al zei, ik heb geen idee hoe een beginner tegen zo'n feest aankijkt. Er is in ieder geval plaats genoeg om lekker te kunnen dansen. Verder als je even een momentje rust wil, kun je zowat op de dansvloer gaan zitten, meteen naar andere kijken :)

Iemand die ik ken gaat regelmatig daarheen, T-kwadraat, daar wil ik inderdaad ook nog eens naartoe.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:06

Hoe bevalt het bij de semi Francis?

Er zijn plannen voor een sunday salsa lounge van 16u tot 21u, op loopafstand.
Hoop dus echt dat ze dat gaat organiseren en het genoeg mensen trekt :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:32

Oehw, dat zou lekker zijn Ethelate!

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:22

wat een heerlijk salsaweekend was dit. Vrijdag les gehad ging super. Zaterdag feestje in Apeldoorn waar Salsa voor geen meter ging maar Bachata wel nou dan houden we het daar bij. Gister nog ff naar vrijdansen waar ik Francis tegen kwam ;) Maar toen ging Salsa gelukkig stukken beter! :)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:27

Klinkt heerlijk Tuttebel! Ik ben ook wel eens naar een feestje geweest waar de vloer niet meewerkte, dan maar bachata/kizomba. Ook goed te doen :)

Ik heb vorige week iets verrekt in mijn rug, kon ik niet gaan dansen donderdag. Ik dacht nog, oh dan gaan we zondag wel, kwam er een bandje in de Santiago in Eindhoven. Maar helaas, nog steeds last. Ondertussen al ongeveer twee weken niet gedanst, terwijl ik overal foto's zie van afgelopen weekend, verhalen van mijn danspartner. En ik maar wiebelend op mijn stoel, wil oooook! (wiebel, wiebel, au rug!). Donderdag vind ik dat ik genoeg gewacht heb, dansen zal ik :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:30

Semi bevalt goed Ethelate, wel heel veel meer uitdaging zeg maar, moet nu echt wel m'n best doen enzo, veel dubbele draaien en veel langere choreografietjes maar da's juist leuk. Nu dóen we tenminste wat in de les ;)

Gisterenavond dus ook even met m'n danspartner (ja, zo noem ik hem nu maar hoor, we dansen toch 't liefst samen en beginnen in de les ook altijd als koppel dus bij deze is hij m'n danspartner ;) ) naar 't vrijdansen bij Salsashakers in Zutphen geweest (en ja, Tuttebel dus gezien en gesproken :P ), even oefenen. Hij had afgelopen week de les niet kunnen volgen dus we moesten toch even kijken of we't nog wisten ;) Niet helemaal maar wat we nog wel wisten ging best aardig nu (fijne vloer om te draaien daar in Zutphen ;) )

Ik had eigenlijk ook nog wel naar Apeldoorn gewild Tuttebel, niet gedaan vanwege centen en omdat ik niks van m'n salsa-vriendin hoorde. Kijk ik 's avonds de foto's die al on-line kwamen tijdens de party, zie ik een foto met haar er op! Was ze toch gegaan maar zonder mij te bellen :/ Beetje jammer.
Maar goed, nu zaterdag feestje in SamSam-Apeldoorn dus dan haal ik 't wel weer in.
Volgende maand ga ik denk ik ook weer een keer naar Villa Bailar.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:25

Leuk dat jullie elkaar op een feestje tegen zijn gekomen :)

Balen Sjouk, je rug goed los laten maken bij de fysio? Dan is het sneller genezen ;)
*Beginners vraag alarm* Is het in de Santiago schoenen wisselen? Fijne vloer? Ik ken de Santiago van toen ik vaak ging stappen op Stratum, kan mij niet herinneren of daar iemand op dansschoenen was.

Hebben jullie geen dubbele draaien bij 1 en 2? Wij begonnen met de inside en outside turn aan het eind van salsa 1.
Wel leuk als er meer uitdaging is, leer je veel meer van.

Gister bij de bachata had leraar verwacht het figuur van vorige week afronden als lesvulling te hebben. Binnen no time had iedereen het figuur er in zitten dus verzon hij ter plekke een 'lekker ingewikkelde' om ons toch bezig te houden, dat was wel even een leuke uitdaging, met handenwissels en een draai dat je arm achter op je rug gedraaid wordt (dat voelde heel raar en niet kloppend de eerste keren), echt leuk om meer dan alleen de basispasjes te kunnen :)

Dus ze is wel naar een feestje gegaan, zonder jou te laten weten? Wat zei ze daarna?

Vrijdag is het Rookie en zaterdag in de Evoluon, een nieuw feest. Hele gave locatie.
Komen blijkbaar ook heel veel goede dansers, mijn leraar moet draaien dus hij zat gister dat ik gewoon moet komen, er genoeg van onze school gaan om te dansen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:43

Was niet echt een 'feestje' hoor Ethelate, gewoon vrijdansen na de lessen zeg maar.

Ik weet niet of er aan't eind van beginners 2 dubbele draaien komen, aan het eind van beginners 1 in ieder geval nog niet. Wel enkele draaien natuurlijk, en cross body leads, reversed cross body leads en enshuva's, en in beginners 2 begonnen we met extra variaties daarop en de copa. Ik heb maar 4 lessen van beginners 2 gehad en daarna overgegaan naar semi-gevorderd dus alles wat in beginners 2 geleerd wordt sla ik zeg maar over. Ik dans met vrijdansen al veel langer dubbele draaien maar in de les dus nog niet gehad. In het vrijdansen komt een dubbele draai toch vaak op een plek waar je daarna gewoon vrij rustig verder kunt, maar in de les behandelt hij een heel choreografietje, waar dan 2 of 3 lessen over gedaan wordt om die te leren en dan volgen de figuren elkaar wat sneller op dan je in 't vrijdansen doorgaans doet als 'nog niet zo ervaren danser'. Dat maakt dat ik er nu wel een tandje bij moet zetten in de les. Maar dat vind ik alleen maar leuk, zo kom ik alleen maar sneller op een hoger niveau.

Ja, ze was idd naar een feestje gegaan zonder mij te bellen. Nu zijn we elkaar niks verplicht hoor maar juist omdat ik aangegeven had dat ik éigenlijk wel zin had om te gaan, vond ik 't wel jammer dat ze me niet even gebeld had. Nahja, geeft niet, ik heb maandag lekker gedanst, morgen weer les en zaterdag party in Apeldoorn.
Gisteren ook nog wel even in Apeldoorn wezen vrij dansen maar 't was weer zo rustig en weer zo weinig gedanst dat ik die voorlopig maar even laat schieten, vind 't een beetje zonde van m'n benzine om daar heen te rijden alleen om een roseetje aan de bar te drinken en 1 dansje te doen met een man die nou niet echt de sterren van de hemel danst...

Leuk joh, inderdaad gewoon gaan, ookal komen er niet veel van je eigen dansschool, gewoon heren vragen. Mijn ervaring is dat de meeste mannen het leuk vinden om met iemand te dansen die ze nog niet kennen. Ik vind het altijd wel jammer als op party's mensen zo in kliekjes bij hun eigen dansschool-genoten blijven hangen, 't is op zo'n party nou juist een mooie gelegenheid om ook es met iemand anders te dansen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:46

In beginners 1 werd er voornamelijk aan een goede basis gewerkt, dus ook oefeningen om de juiste spanning in je lijf te hebben met het dansen (niet te slap en niet te stijf). Ook deden we een groot deel van de les individueel en daarna pas met partners. Nu doen we dat (beginners 2) nog steeds wel hoor, maar we dansen korter individueel en leren nu veel verschillende "routines" en leren ook veel meer variaties. Doordat we de basis er zo goed ingestampt hebben gekregen gaat dat aardig snel! We doen het verder eigenlijk net als bij jullie Francis, ze laten zien welke routine we de les(sen) gaan leren en daar gaan we dan mee aan de slag.

Van de week gingen we trouwens even vrijdansen na de les en wij laten de basispassen dan zoveel mogelijk weg tussen alle figuren, waardoor het er lekker gelikt uitziet. Er zaten een paar anderen van onze les aan de kant en die hadden zoiets van, HUH?! Kunnen wij dit ook allemaal?! Maar moet wel zeggen dat dit mensen zijn die het heel lastig vinden om vrij te dansen en dus heel veilig alleen de basispas dansen en af en toe eens een draaitje er tussendoor gooien ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:08

Wij beginnen idd ook individueel, 'warmdansen' eigenlijk en daar komen dan ook steeds weer nieuwe pasjes bij, verschillende draaien en side-passes voornamelijk. Dat is in beginners 1 en 2 zo maar ook bij de semi en gevorderden nog.
Bij ons is in beginners 1 en 2 ook de basis 't belangrijkst en wordt er m.n. in beginners 2 vanuit het 6-turn-pattern-systeem gewerkt (maar de onderdelen daar voor leer je dus al in beginners 1)
Pas in de semi worden echt 'choreografietjes' gedanst waar dan weer nieuwe variaties in komen en ingewikkelder combinaties, in beginners 1 en 2 is het vooral de basis-figuren en het leren koppelen van die basisfiguren en een aantal eenvoudiger variaties op die basisfiguren.
Maar zoals gezegd, ik weet niet hoe het in beginners 2 verder gaat naarmate de curus volgt, dan zullen de routines langer worden en er meer variaties bij komen neem ik aan.

Basispas dans ik eigenlijk nagenoeg niet in het vrijdansen, hoogstens met een minder ervaren man uit de beginners. In de semi zit de basispas eigenlijk ook nooit in de routines en in beginners 2 waren we al begonnen met die weg te laten. Da's wel heel moeilijk voor een man hoor, want die moet continu onder het dansen bedenken 'what next', maar daar wordt bij ons dus wel in de les al aan gewerkt.
Maar het is toch vooral een kwestie van kilometers maken, hoe meer je ook vrij danst en naar party's gaat, hoe sneller je het koppelen van figuren op pakt en vrij kunt variëren. De routines zijn ook niet bedoeld als 'dansjes' om uit te voeren maar puur om je bouwstenen te geven om zelf mee te variëren, stukjes van te gebruiken en zo aan elkaar te knopen als je zelf wilt. Stukjes lego om je eigen huisje of autotje mee te bouwen ;)
Maar goed, dat geldt dan voornamelijk voor de mannen ,die moeten dat leren doen, als vrouw is't een kwestie van leren herkennen wat de man wil en hoef je niet na te denken over 'what next'.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:42

Oké, veel verschil per dansschool.
Bij ons is Salsa 1 alle figuren op de rechte lijn, waarbij de vrouw om de man draait.
Eerste 2 lessen merengue, toen basis salsa en les 4 kwam en de cross body lead, elke les kwam er een draai of figuur bij. Na 12 lessen hadden we een cross body lead, rechtse draai, man draait, rechtse draai, linkse draai, cross body outside turn, inside turn, keer met schoudercheck, enz. De hele reeks achter elkaar kan je 2 soms 3x achter elkaar dansen in 1 nummer.
Bij Salsa 2 gaan we verder met enshuva's, butterfly (en dan om elkaar heen draaiend), de meer zijwaartse draaien. Heb nu les 4 gehad.
Wij dansen 1 nummer individueel in, elke week een nieuw pasje erbij, gister halve rechtse en halve linkse draai bijv, en de rest alles met partner.

Je merkt goed met een rondje wisselen dat de mannen die niet op feestjes komen, die blijven de reeks uit de les herhalen. Die volg ik dan maar braaf omdat ik de pasjes uit de les doe, want leiden zit er nog niet in, en dan zijn ze helemaal blij dat ze met mij wel het figuur kunnen dansen :+

Ik ga vaker naar feestjes van andere dansscholen, maar wel de makkelijk toegankelijke, en waar iedereen met iedereen danst. Dit is een feest waar 'de top' komt, mijn leraar moet draaien en die zegt "heerlijk, heel de avond goede dansers kijken', en dan wordt je niet zomaar gevraagd, dan is het wel fijn als je weet dat er meerdere bekende zijn. Ik ga samen met mijn vriend, dus genoeg te dansen ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:46

Oh ja, shouldercheck hebben wij in beginners 1 ook gehad idd. En we dansen zeker 3/4 van de les op muziek, oefenen eerst 'droog' tot iedereen 't een beetje door heeft en dan op muziek. Dan meestal nog een tweede variatie droog en dan hebben we dus in één les variatie 'uno' en variatie 'dos' en onder het dansen op muziek roept'ie dan uno of dos en zo worden de figuren afgewisseld. Butterfly en enshuva hebben we ook in beginners 1 gehad, beginners twee begonnen we geloof ik met de sombrero en reversed sombrero als ik me goed herinner. In beginners 1 is les 4 een les merengue.

Dat had ik idd ook in onze les, twee van de mannen hadden moeite met leiden en met hun eigen passen, als ze dan met een dame dansen die de figuren al kent kunnen ze wat meer focussen op hun eigen passen en je kunt ze waar nodig even helpen met wat de volgende move wordt.

Nee, kan me voorstellen dat je je op sommige feesten toch wat minder 'op je plek' voelt, ik heb dat ook wel een keer gehad op een party waar het niveau behoorlijk hoog lag terwijl ik net een les of 3/4 gehad had. Maar inmiddels dans ik op andere party's regelmatig met een aantal van de mannen die daar toen waren.
Maar met iemand gaan met wie je zeker weten lekker kunt dansen is sowieso op elke party wel prettig vind ik. Je weet nooit wie er allemaal is en hoe vaak/door wie je wel of niet gevraagd wordt. Soms zijn er zat mannen maar zijn degenen met wie ik zou willen dansen continu bezet. Dan vind ik 't fijn als mijn maatje Chris er bijv. ook is, dan weet ik gewoon zeker dat ik lekker veel kan dansen.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:16

Zo, even wat lappen tekst bijlezen :P

@ Ethelate, ik heb inderdaad altijd dansschoenen bij. De vloer is er (wat mensen altijd zeggen) erg glad, a vind ik dat zelf altijd wel fijn, als ik bijvoorbeeld een spin aangegeven krijg, of een outside turn met 3 of 4 draaien ofzo. Dan hoef je niet zo te 'werken' en is een klein zetje al voldoende. Laatst was er iets met mijn schoenen, heb ik met mijn gewone laarsjes gedanst. Dat was haast niet te doen, het was ineens zó glad, dat ik nauwelijks grip had, ook niet fijn :P

Oh, ik heb geen idee wat ik in het begin allemaal geleerd heb. Moet ook zeggen dat ik de meeste namen niet onthou. Wat ik wel merkte, is dat je inderdaad veel leert van naar feestjes gaan. Dat je een aantal moves al kende omdat een man van hoger niveau die goed aangegeven had tijdens een feestje. Leggen ze de pasjes uit en denk je 'oh, dus dát bedoelde hij :+ '
Het losdansen, de shines/footwork, is bij ons herhaalt tot en met niveau 6, wel niet meer zo veel als in het begin. Meer om je techniek wat verder te bevorderen, om je meer zelfvertrouwen te geven als de heer je eens 'loslaat'. Zo hebben we ook de spins los moeten oefenen, dat was me lastig zeg :P Merkte toen ineens heel erg hoeveel steun je hebt aan een heer die je ronddraait in plaats van zelf steeds bijtappen.

Zaterdag een feestje in het Evoluon, hoor iedereen erover, maar ik kan niet.. Jammer, lijkt me een leuk feest!

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:18

Als ik er over na denk wat we in eerste cursus hebben gehad kom ik op: linker/rechter draai, crossbodylead, butterfly en nog meer maar ik weet het niet meer (A)

Nu in salsa 2 leren we: inside- en outside turn, enchufe, ocho’s, checks, en pasjes voor in breaks. vast ook wel meer maar ik ben er zo slecht in om dat te onthouden.

Idd ik heb me op een feestje ook wel eens heel ellendig niet op mijn plek gevoeld.
Meestal gaan we wel met een groepje mannen en vrouwen zodat je wel danspartners hebt. Maar paar vriendinnen van me kunnen ook als man salsa en bachata wat ook erg handig is!
Ik blijf erbij dat ik het liefste met mijn beste vriend dans. Gaat ook altijd lekker.

Ik blijf alleen de gewoonte houden dat als iets niet lukt ik sorry ga zeggen terwijl bijna alle mannen dan zeggen dat het niet hoeft haha..

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:32

Dat jullie die namen ook allemaal weten. Ik herken ze wel, maar kom er zelf nooit op. Ik sta altijd onhandig te gebaren 'ja die ene, waar je zo met je voeten doet, en dan doe jij zo (staat voor te doen)'. En dan zegt de gesprekspartner de goede naam 'oh ja.. die dus' :P
Ik ga naar feestjes ook altijd met mijn danspartner, heb je altijd iets te dansen. Naar het vrijdansen bij mijn salsa club ga ik ook wel eens alleen, maarja dan ken je nog een hoop mensen natuurlijk.

En inderdaad, afleren die gewoonte. Aldus mijn leraar: Sorry is alleen als je de man tijdens stylingmoves een knal verkoopt :+