Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vivian_ve schreef:Kuggur schreef:
Hoe kun je wetenschap definieren als religie? Leg dat eens uit.
"Ik geloof erin" is bepaald niet genoeg. Ik geloof dat het morgen gaat vriezen (Ik woon in IJsland) Maakt dit de weersvoorspelling mijn religie? Met de weervoorspeller in het journaal mijn profeet? Volgens jouw definities wel....
Je gaat vrolijk voorbij aan allerlei definierende eigenschappen van de wetenschappelijke methode en religie die duidelijk aantonen dat dit twee héél verschillende zaken zijn, het lijkt me niet nodig je die voor te kauwen gezien je een wetenschappelijke opleiding volgt.
Dat je desondanks vind dat de "scientific standpoint"zoals je het noemt eigenlijk een religie is vind ik bizar.
Dat is helemaal prima dat jij dat bizar vind, ik vind het heel logisch. Als je naar de definitie van religie kijkt, past de scientific point of view hier wel degelijk in. Je zou evolutie bijv als de hogere macht kunnen zien waar wij in geloven en als waarheid zien (of je kunt dat weglaten aangezien er niet altijd een hogere macht aanwezig hoeft te zijn voor religie). Net zoals andere mensen er overtuigd van zijn dat God alles heeft geschapen. Ik studeer natuurlijk geen religie maar zoals ik word onderricht, wordt er ons geleerd dat we alles vanuit meerdere standpunten moet bekijken. Nogmaals; wij proberen het leven te verklaren door de evolutietheorie toe te passen, er zijn onnoemelijk veel bewijzen dat dit klopt en toch kunnen we nooit met 100% zeggen dat dit inderdaad de waarheid is. Dit was eigenlijk helemaal niet de discussie van het topic, en zeker niet het doel van mijn vorige post maargoed...Citaat:Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
Sammie schreef:Adam en Eva zijn nooit twee mensen geweest. Adam betekent in de eerste taal waarin de Bijbel is geschreven ''mens'' en Eva vruchtbaarheid of de levend gevende.
Geeft toch al weer een hele andere dimensie aan het verhaal over de mens die het leven gaf aan drie (dus niet 2!) beschreven zonen.
Op de een of andere manier hebben o.a. de Griekse schrijvers die namen aangehouden, waardoor nu het hardnekkige idee blijft bestaan dat het letterlijk om 2 mensen zou gaan. 1 man en 1 vrouw..
Sammie schreef:wow bestaan er tegenwoordig zelfs extreme atheisten
FirebirdM schreef:Sammie schreef:wow bestaan er tegenwoordig zelfs extreme atheisten
Militant atheism, Richard Dawkins.
https://www.youtube.com/watch?v=VxGMqKCcN6A
Sammie schreef:Adam en Eva zijn nooit twee mensen geweest. Adam betekent in de eerste taal waarin de Bijbel is geschreven ''mens'' en Eva vruchtbaarheid of de levend gevende.
Geeft toch al weer een hele andere dimensie aan het verhaal over de mens die het leven gaf aan drie (dus niet 2!) beschreven zonen.
Op de een of andere manier hebben o.a. de Griekse schrijvers die namen aangehouden, waardoor nu het hardnekkige idee blijft bestaan dat het letterlijk om 2 mensen zou gaan. 1 man en 1 vrouw..
Wendy schreef:Sammie schreef:Adam en Eva zijn nooit twee mensen geweest. Adam betekent in de eerste taal waarin de Bijbel is geschreven ''mens'' en Eva vruchtbaarheid of de levend gevende.
Allemaal leuk en aardig, maar heel veel mensen geloven letterlijk wat in de bijbel staat. Dat is geloven...
Sammie schreef:Tjonge.. Lees dan op zn minst de eerste pagina. Daar staat minstens 3 x dat we NIET van de apen afstammen..
.Citaat:Wel als je religie zó breed definieert, dan verliest de term zijn zin, dan is ieder mens religieus, zelfs de meest extreme atheist. En dat is simpelweg onzin
Sammie schreef:Wat is nu precies je punt? Want dat ontgaat mij eventjes.. Er zijn idd mensen die alles letterlijk geloven. Dat was in de middeleeuwen nog veel erger, er zijn er ook die niet alles letterlijk nemen en symboliek er in zien. Maar beiden geloven hoor. De een ''gelooft'' niet minder dan de ander, omdat die alles ''letterlijk'' nemen.
vivian_ve schreef:Nogmaals; wij proberen het leven te verklaren door de evolutietheorie toe te passen, er zijn onnoemelijk veel bewijzen dat dit klopt en toch kunnen we nooit met 100% zeggen dat dit inderdaad de waarheid is
Heino schreef:Kuggur schreef:Prima, maar waar zou je op wedden...?
Mijn punt was dat je wetenschap idd ook als geloof op kan vatten.