Ben ik nou echt zó dom??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:57

sflj schreef:
Gaby schreef:
Hoeveel moet je eigenlijk weten over een kristalnacht of een beeldenstorm dan? Het Wilhelmus lijkt mij belangrijker. En daar kan ik 3 coupletten van zingen.

Dat gaat je dan nog vies tegenvallen. ;)

De meeste nederlanders kennen maar 1 couplet.
En ik weet wat de beeldenstorm is en wanneer die plaatsvond en wat de kristalnacht is, maar mijn vraag was vrij letterlijk. Moet je weten wat het is, moet je jaartallen kunnen noemen, of plaatsen? Wanneer weet je genoeg om voor een inburgeringscursus te slagen of om te kunne zeggen dat je ruim voldoende relevante algemene kennis hebt?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:58

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar wat een plaatsvervangende schaamte zeg.

Jezus wat een achterlijke dingen komen hier naar boven zeg. Ik wil het niet zeggen maar ik vind het echt gewoon triest :+ Waar is de algemene kennis?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:58

eenitraM schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar wat een plaatsvervangende schaamte zeg.

Jezus wat een achterlijke dingen komen hier naar boven zeg. Ik wil het niet zeggen maar ik vind het echt gewoon triest :+ Waar is de algemene kennis?

Foetsie karaboetskie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:59

Gemiddelde tuin van Nederland bij een inburgerinscursus?
Geen fiets die is gejat _O-

Oke héél erg flauw im sorry

Annemiek80

Anne_GTI schreef:
Annemiek80 schreef:

een februarinacht in 1952 en ongeveer 2200 mensen? laatste weet ik niet zeker, maar heb tussen de 2000 en 2500 in mijn hoofd

Gaan jullie nu allemaal op zijn kop staan als ik zeg dat zowel Napoleon als Columbus Amerika niet ontdekt hebben?

Maar dat was een instinker... net als de kiwi.

De vikingen hebben amerika ontdekt, 500 jaar eerder dan Columbus, en de katholieke kerk was hier gewoon van op de hoogte.

Beeldenstorm: De strijd tussen de protestanten (die toen in opkomst waren) en de katholieken, tijd van Maarten Luther (nee niet martin luther king ;)

Dat de oorspronkelijke inwoners gewoon uit Azië naar de overkant gewandeld zijn 10.000 jaar geleden was dan nog eerder....
En hoe heeft Piri Reis zijn kaart kunnen maken?

Maar die 'ontdekten' Amerika niet lol...
You got me... ik heb geen flauw idee wie Piri Reis is

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

muntdrop schreef:
Pfff geschiedenis dingen moet je echt niet aan mij vragen weet wel altijd wat er ongeveer is gebeurd maar details en jaartallen weet ik echt niet. Heb het ook gelijk laten vallen toen dat kon :) kreeg ik vorig jaar opeens de geschiedenis vanengeland en amerika bij engels :')

Wat ik grappig vond was dat Alva nadat ie hier eruit gekickt was in Amerika in St. Augustine nog een mooi fort gebouwd heeft. Die Amerikaan vertelde er vol trots over. Waarop ik zei dat wij op onze beurt blij waren dat ie toen opgerot was. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:00

Piri Reis? Dat is geen algemene kennis meer joh. Daar heb ik met een overfanatieke geschiedenisdocent zelfs nog nooit van gehoord

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:01

tante_trien schreef:
Foetsie karaboetskie :D

Ja, echt iets om trots op te zijn :n Wat dom zeg. Gewoon een schande!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:01

Hoeveel moet je eigenlijk weten over een kristalnacht of een beeldenstorm dan? Het Wilhelmus lijkt mij belangrijker. En daar kan ik 3 coupletten van zingen.[/quote]

En wanneer is het wilhelmus geschreven? wat zijn de bijzonderheden van het wilhelmus?

en nee... ik heb geen google gebruikt lol, anders zou ik wel dichterbij gezeten hebben met het aantal dodelijke slachtoffers van de watersnoodramp :)

Over het wilhelmus... lekker patriottistisch zijn wij nederlanders trouwens
'Ben ik van duitse bloed'
'De koning van Spanje heb ik altijd geeerd'[/quote]

Dat is toch gewoon geen algemene kennis meer over wanneer het is geschreven enz :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:02

Algemene kennis is eeecht niet wat hier gevraagd wordt hoor.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:03

xJitskee schreef:
Piri Reis? Dat is geen algemene kennis meer joh. Daar heb ik met een overfanatieke geschiedenisdocent zelfs nog nooit van gehoord

En Mercator?

Gaby

Annemiek80 schreef:
Gaby schreef:

Hoeveel moet je eigenlijk weten over een kristalnacht of een beeldenstorm dan? Het Wilhelmus lijkt mij belangrijker. En daar kan ik 3 coupletten van zingen.

En wanneer is het wilhelmus geschreven? wat zijn de bijzonderheden van het wilhelmus?

Heeft een couplet of 20. Eerste letter van elk couplet vormt samen Willem van Nassov (in oud-hollandse spelling dus). Dat heeft een specifieke term, niet anarchisme ... even denken ... acrostichon. Verving een ander volkslied. Dit volkslied vond Wilhemina mooier.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 18-08-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Annemiek80 schreef:
xJitskee schreef:

En Mercator?

Ook nog nooit van gehoord :n

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:04

Doanique schreef:

Algemene kennis? Hoofdsteden? Provincies? Landen? Geschiedenis? Blanken en zwarten? Schilders? WO 1? Behoorlijke basis...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:05

Al sinds de basisschool snap ik het nut van geschiedenis niet. :Y)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:05

Ik 'voel' een generatiekloof ....

Dit zijn toch echt allemaal dingen die ik op de lagere school heb moeten leren hoor, de jaartallen precies kunnen me niet schelen, maar een redelijke tijdsindicatie moet je wel kunnen geven als je wat geschiedenis van het Wilhelmus kent :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:06

Annemiek80 schreef:
You got me... ik heb geen flauw idee wie Piri Reis is

Piri Reis was een kaartenmaker die eeuwen voordat de kustlijn van Antarctica dmv satelieten kon worden gemeten al had ingetekend op een kaart.

Hoe hij aan de kennis kwam om de kaart te maken is nog altijd een mysterie maar op sommige vlakken is hij heel accuraat en staan er gebieden op ingetekend die nog niet officieel ontdekt waren op dat moment.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:07

Martine (eenitram) , ik voel dan weer plaatsvervangende schaamte over jouw gebrek aan tolerantie. Als je niet tegen dit topic kunt, staat het je vrij om gewoon weer te gaan.
Leven en laten leven, ok?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:08

Gaby schreef:
Annemiek80 schreef:

Heeft een couplet of 20. Eerste letter van elk couplet vormt samen Willem van Nassov (in oud-hollandse spelling dus). Dat heeft een specifieke term, niet anarchisme ... even denken ... acrostichon. Verving een ander volkslied. Dit volkslied vond Wilhemina mooier.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

het enige wat ik daar nog aan toe kan voegen is dat het officieel het oudste volkslied ter wereld is ... ik neem aan dat ze dan van het jaar dat het geschreven is uitgaan... Wilhelmus weetjes zijn pas weer (met de OS) op tv geweest btw lol

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:08

tante_trien schreef:
Al sinds de basisschool snap ik het nut van geschiedenis niet. :Y)

Verdiep je in geschiedenis en je komt tot de ontdekking dat net als de economie er ook daar een golfbeweging is.

Zo lijkt de huidige economische crisis en de uitwerking daarvan heel veel op een crisis in de 19e eeuw als gevolg van paardengriep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:09

... ja want dit kom ik dagelijks tegen :j :')

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:10

xJitskee schreef:
Annemiek80 schreef:

En Mercator?

Ook nog nooit van gehoord :n

Die heeft de mercator-kaart(projectie) gemaakt, die was dus kaartenmaker. Hij gaf de wereld op getrouwe manier weer, zonder dat de bolvorm op het platte vlak teveel werd vervormd.

Typo eruit gehaald. Het is vervormd, niet vercormd.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 18-08-12 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:11

riagr schreef:
Martine (eenitram) , ik voel dan weer plaatsvervangende schaamte over jouw gebrek aan tolerantie. Als je niet tegen dit topic kunt, staat het je vrij om gewoon weer te gaan.
Leven en laten leven, ok?

Ach ik neem alles met een flinke lepel zout hoor, een deel van algemene kennis komt gewoonweg met de jaren... nu voel ik me echt oud

Ik kan ook lachen om de fouten die ik gemaakt heb hoor, wat ik al eerder noemde Maarten Luther en Martin Luther King waren in mijn ogen dezelfde persoon tot ik een jaar of 15/16 was en daadwerkelijk de geschiedenis van Amerika leerde met geschiedenis.
Ik heb het woord ontbijt tot mijn 18e geschreven als ontbeid, geen idee waarom lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:11

eenitraM schreef:
Doanique schreef:

Algemene kennis? Hoofdsteden? Provincies? Landen? Geschiedenis? Blanken en zwarten? Schilders? WO 1? Behoorlijke basis...

Sorry dat ik geschiedenis heb laten vallen :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:12

Het liedje van Wihellumus gaat over Willem zelf. Hij was dus van Duitse bloed, vandaar.