Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:04

Ik lees soms wel de recensies maar denk aardig goed te kunnen filteren. Als iets regelmatig genoemd wordt (vooraf niet gekeken, gegeten, geen oog voor gasten, betelde dingen die niet kwamen etcc. Bleek allemaal te koppen en werd verschillende keren genoemd ) zit er vaak een kern v waarheid in. Maar soms waag ik ondanks de recensies de gok ook gewoon. Ik ben niet zo heel kritisch, als het maar gezellig is en ik mn goed te eten eten op tijd krijg :P

Magrathea

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:37

Ik mag aannemen dat als je een allergie hebt, je dat zelf wel aangeeft. Als je vraagt 'wat zit hierin?' kan ik zomaar net dat ene ingrediënt net vergeten. Vraag dan gewoon 'ik ben allergisch voor dittum, zit dat hierin?' Veel effectiever :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:02

Bij ala cart bestellingen vraag ik eigenlijk nooit of er nog allergieen zijn ( neem aan dat als de gast dit heeft, geen gerecht kiest waar dit inzit of dit met bestellen zelf aangeeft. ) Met het verassingsmenu vraag ik dit eigenlijk altijd, gezien het beter is om te voorkomen dan dat we straks de ambulance moeten bellen :)

Verder heb ik net even een aantal recensie's zitten lezen van m'n werk, valt me op dat eigenlijk alles van de laatste tijd enorm positief is. Enigste aanmerking was het feit dat wij geen karaf kraanwater schenken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:31

Ja ik heb net ook zitten lezen, het loopt echt uiteen bij ons :+ de één vindt t fantastisch, de ander brult nooit meer terug te komen.. Veel dingen waarvan ik denk 'dat meld je toch gelijk ipv achteraf op het internet te gaan lopen miepen'...
En dat het blijkbaar raar is dat we geen café zijn maar een restaurant. Oftewel het wordt niet gewaardeerd als je nog een uur blijft hangen na het betalen van de rekening ed. Dat is toch niet zo raar? We zetten de mensen niet de deur uit maar dat we vriendelijk verzoeken (als mensen niet zelf al aanstalten maken om te vertrekken) om weg te gaan is dat toch niet zo heel erg...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:39

Magrathea schreef:
Veel dingen waarvan ik denk 'dat meld je toch gelijk ipv achteraf op het internet te gaan lopen miepen'...

Juist in een serviceverlenend beroep denk ik dat je dat soort dingen zoveel mogelijk voor moet zijn. Het kan niet altijd - maar de drempel om dingen te melden is voor een aantal mensen vrij groot, en dat moet mogen. Want zo'n melding stoort toch de avond. En in een aantal gevallen levert het dus ook nog eens een conflict op (in het topic staan voorbeelden) en dat is gewoon niet leuk als je een avondje weg bent.

Ik vind het dus best begrijpelijk dat mensen niet alles melden - en denk dat je daar als horeca gewoon erg alert op moet zijn, en niet te makkelijk moet denken: oh er zijn geen klachten, DUS alles is prima in orde.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 19:39

Als ik om 9 uur al wordt verzocht weg te gaan terwijl ik wil natafelen dan vind ik dat gek ja. Wij vragen het nooit eigenlijk..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:40

Bij ons zitten ze om half 2 nog na te tafelen :')

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:43

Dat ik niet wist wat in de soep zat dat was wss een typfoutje want dat weet ik wel.

Saffier schreef:
x_Heidi schreef:
Ik wil mijn collega best halen, maar het is gewoon zo geregeld dat iedere serveerster haar eigen "blok" mensen in de gaten houd en bediend. En die ziet de mensen dus waarschijnlijk heel erg snel helpen hoor :) het is bij ons heel vriendelijk geregeld vind ik!

Zorgt het niet voor verwarring bij mensen als ze niet gedurende de hele avond dezelfde serveerster hebben?
Ik weet uit eigen ervaring dat ik graag dezelfde serveerster heb zodat ik weet wie ik aan kan spreken.
Ben zelf ook serveerster geweest en wij hadden ieder een eigen deel met eigen tafels en daarvoor regelde wij alles de gehele avond, mensen weten precies wie ze moeten hebben bij een vraag (of klacht natuurlijk) of als ze nog iets willen bestellen.

Dat is bij ons ook zo, behalve bij de soep, het brood en het ijs. De hoofdgerechten en het drinken word gebracht door dezelfde.. en alles word ook door dezelfde opgenomen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:46

Magrathea schreef:
Ik mag aannemen dat als je een allergie hebt, je dat zelf wel aangeeft. Als je vraagt 'wat zit hierin?' kan ik zomaar net dat ene ingrediënt net vergeten. Vraag dan gewoon 'ik ben allergisch voor dittum, zit dat hierin?' Veel effectiever :)

Niet iedereen doet dat helaas, op gebakken vis doen wij als garnering vaak een of andere garnaal :') Bleek een vrouw daar allergisch voor te zijn, die had niets gezegd...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:52

Magrathea schreef:
Veel dingen waarvan ik denk 'dat meld je toch gelijk ipv achteraf op het internet te gaan lopen miepen'...

Deze drempel is inderdaad hoog. Je wilt namelijk niet een ondankbare zeikerd zijn en tegelijk ben je ook nog ietwat verbaasd of teleurgesteld.
Daarnaast weet ik dat ik een zeurpiet ben, want vaak kan ik het zelf lekkerder en dan denk ik potverdorie kokkie, doe eens je best en je weet ook dat het gerecht in de keuken weinig kostte. Maar ik denk dan dat ik een zeurpiet ben zeker als een ander het wel lekker vind, maar een dag later denk ik dat ik beter wel wat had kunnen zeggen. Ook is het moment dat je wat zeggen moet moeilijk. Vaak denk je bij de eerste hap nog positief en naarmate je halverwege het beu raakt dan ben je eigenlijk te laat?

Ik vind het nu ook jammer dat ik gister niet heb aangegeven dat ik het hoofdgerecht teleurstellend weinig smaak vond bevatten en ik het niet grappig vond dat ik een in 3 stukken gesneden fikse teen knoflook zo in mijn mond had. Ik hou van knoflook, maar niet op deze manier. De wijn was denk ik te lang open, het had die zure wrangheid.
De buurman had een mishandeld biefje (opengesneden op de grillplaat gegooid).
Tja, gemiste kans nu.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:12

Ik lees recensies vaak wel, maar let vooral op concrete voorbeelden. "Snelle bediening", "Eten goed warm", "heerlijk dessert"..of juist "lang moeten wachten" of "kleine porties." Zie ik zo'n opmerking meerdere keren terugkomen, dan ga ik er vanuit dat het (deels) terecht is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:01

Courses schreef:
Bij ons zitten ze om half 2 nog na te tafelen :')

Hier ook rustig, hihi.
Bij ons gaat de laatste ronde aan drank(alcholisch of non-alcoholisch) er rond 2 uur in(hotel, café, restaurant) en even daarna worden ze toch wel vriendelijk verzocht om te vertrekken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:20

Douce schreef:
Als ik om 9 uur al wordt verzocht weg te gaan terwijl ik wil natafelen dan vind ik dat gek ja. Wij vragen het nooit eigenlijk..

Dat heb ik ook een keer gehad. Lekker aan het eten, was ook goed, de bediening was behoorlijk traag maar het was gezellig. Om vijf voor tien wilde we een nagerecht bestellen maar dat kon niet meer want de keuken ging om 10u dicht. Als de bediening niet zo traag was geweest waren we wel op tijd geweest. Maar daar gaat het niet om, je kan het niet maken om te zeggen 'de keuken is dicht het is bijna 10 uur' Dat meldt je vooraf. Nooit meer terug geweest.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:23

Mwoah, maar als je 3,5 uur hebt gezeten en flink hebt gedronken moeten de meeste mensen sowieso niet veel meer natafelen :Y) dan is het trouwens een uur of half11

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:46

Maar niet iedereen zit zwaar aan de drank he. Er zijn ook genoeg mensen die echt heel gezellig nog met elkaar zitten te praten en dan blijven zitten. Zijn vaak de families die mekaar niet zo vaak kunnen zien en dan lekker bijpraten!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:25

Dat vind ik zelf als bediening echt tenenkrommend, een keer een groep zakenmannen die 7 gangen kwamen eten dus wij echt ons best gedaan dat zo snel mogelijk te doen. Geloof dat we in 3 uur alle gangen hadden gedaan, incl 5 amuses en arrivée hapjes.

Nouja was toen 11 uur, hebben ze tot kwart voor 3 gezeten.. ongeveer 1 keer per uur een rondje drinken. En dan alles nog opruimen, het was half 4 dat ik eindelijk thuis in bed lag :=

Sindsdien schenken wij om 1 uur een laatste rondje en dan is het uit met de pret :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:38

Wij dus ook om half 2/2uur. En dan zijn het alleen de sluitdiensten die nog aanwezig zijn. Alles in het restaurant is dan verder klaar en enkel de glazen moeten dan nog van tafel en dat is zo gedaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:41

Aan de ene kant snap ik dat je mensen er niet zomaar uit kickt. Aan de andere kant heb ik zoiets... discotheken en cafees hebben toch ook gewoon een sluitingstijd waar ze aan dienen te houden?

Ik vind het niet meer dan normaal hoor, dat je rond een uur 1 mensen verzoekt weg te gaan. Zet je feestje dan maar door in de plaatselijke kroeg, die wellicht to 2 uur open is en dan ook sluit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:42

Ik zou me trouwens VRESELIJK opgelaten voelen als ik met mijn groepje de enige ben die het personeel nog aan het werk loopt te houden zo laat. Ik zou dan lang en breed rond een uur of 11 of zo hebben gezegd van, goh, zullen we een kroeg op gaan zoeken als we nog verder willen drinken/kletsen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:46

Ja precies, dat is een bekende uitspraak... You don't have to go home but you can't stay here ;)
Daarnaast hebben wij genoeg te doen, als de gasten om 11 uur allemaal vertrokken zijn is het 2 uur eer dat wij klaar zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:48

Dat ligt bij ons anders omdat wij een gescheiden restaurant en café hebben. De mensen die nog willen natafelen in restaurant prima, maar de sluitdiensten zijn voronamelijk in het café, waar meestal nog wel gewoon mensen zitten en die lopen af en toe gewoon rondje door eetzaal heen. Heel veel meer hebben die mensen dan ook niet meer nodig. Dan voel je, je dus al minder snel opgelaten.

Of eten in de serre, dan heb je veel minder in de gaten dat je al alleen bent

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:49

Dat zal ook schelen. Als mensen bij ons nog als enige gasten binnen zitten dan beginnen we al met schoonmaken om hen heen. Dan is het als ze eenmaal weg zijn alleen nog een kwestie van een tafeltje schoonmaken en indekken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:54

Maar begrijp ik uit de berichten hiervoor dat 10 uur/ half 11 normaal is om te stoppen met de keuken terwijl er nog mensen zitten te eten? Je mag toch aannemen dat de bediening weet dat om een bepaalde tijd de keuken dicht gaat en er dus alles aan doet om er voor te zorgen dat mensen om 10uur ook alle gangen gehad heeft. Of er voor zorgt dat als mensen bv om 9u binnen komen, ze weten om 10u gaat de keuken dicht.

Ik ga heel vaak uit eten en heb dit in in heel wat jaren tijd maar 1x meegemaakt.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:57

Nee absoluut niet, ik vind dat de keuken door moet gaan tot dat alle gasten gegeten hebben. Halverwege een menu stoppen is toch van den zotte?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:57

Nee de keuken gaat bij ons door tot niemand meer een dessert wil en dus iedereen niets meer nodig heeft uit de keuken. Dat houdt wel in dat we rond 9 uur geen nieuwe bestellingen aannemen (hoofdgerechten). Dus als je half 9 binnen kunt lopen kun je bestellen wat je wilt, maar 9 uur is te laat. We moeten ergens een grens trekken.

Bah ik kan ons systeem niet goed uitleggen, hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.