Hebbie nog voetbalplaatjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:05

Anouk_17 schreef:
wahah, achjaa ik kan er op sommige momenten wel om lachen hoor.

Liep zondag bij de AH, en achter me aan liep een manneke van een jaar of 5 met een bordje om zijn nek.
'' IK SPAAR VOETBALPLAATJES '' :')

En verder vroeg hij niets, hij wees alleen maar de heletijd naar zijn bordje om z'n nek. Ik vond het wel grappig haha :')

Dat vind ik dan gewoon weer echt super schattig :j :j
(en goed over nagedacht door z'n ouders ;))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:07

Hahaha, zie het al voor me dat ik mijn kind laat meebeslissen over belangrijke zaken als de vakantie of de auto e.d. :D
Ja, ik vraag haar wel eens wat ze wil eten en dan is de keuze bij ons eigenlijk altijd wel iets gezonds, want ik ben niet van de junkfood en dat heb ik mijn kind ook niet meegeven. Van mij mag ze best meebeslissen wat we eten, hoor, toch niets mis mee? Ze is bijna 6 en we doen heel erg veel samen, dusssssss......... ;)

Maar ik heb de leiding in huis, niet zij ;) . Ik ken overigens ook weinig ouders die de kinderen genoemde zaken laten beslissen, hoor. Overigens is het wel zo dat de hele maatschappij tegenwoordig op keuzes gebaseerd is. Is toch wel fijn om je kind daarmee te leren omgaan, hoe lastig ook (denk bv aan hoe vroeg je op school al vakken/richtingen moet kiezen). Maar thuis zijn er natuurlijk grenzen. Ze zijn er vast, dat soort ouders, maar het overgrote deel waar ik veel mee omga, nee, daar zijn de ouders toch echt de baas. Opvoeden is niet makkelijk. Dat vind ik zelf ook niet. En dan heb ik het ook niet alleen maar over de grenzen in de gaten houden en nee zeggen. Opvoeden is heel veel meer. Ik hou niet van vervelende kinderen en ook niet van vervelende, egocentrische en kortzichtige volwassenen. Die hebben nl. over het algemeen ook geen goede opvoeding gehad. Al mag je dat nooit tegen ze zeggen natuurlijk :+ . Sommige volwassen zijn vergeten hoe het was om kind te zijn. Kunnen zich er ook niet (meer) in verplaatsen. Vraag me af hoe die opgevoed zijn. Al geloof ik dat ik dat niet eens wil weten. Ik leer mijn kind tenminste nog wat empathie, al hoewel ze dat al van nature heeft. Daar kunnen sommige volwassenen eigenlijk best nog wat van leren.:D

manzano

Toen mijn ouders paar maanden terug verhuisden moest ik m'n laatste "zooi" daar uitzoeken. Toen kwam ik ook m'n flippo-albums en m'n panini-stickerboeken (paarden en voetbal) tegen.
Echt zo leuk om weer te zien!

Heb echt zo veel handjeklap enzo gedaan om plaatjes van elkaar te winnen :')

Anouk_17

haha inderdaad, een bordje helemaal zelf geknutseld en gekleurd. Geen gezeur aan je hoofd en het kind kan toch laten merken dat hij de voetbal plaatjes spaart. Heb hem dan ook maar de plaatjes gegeven die ik had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:08

foxy80 schreef:
Pmarena heeft hem echt helemaal.

Ik zie het ook bij vrienden van ons, prima stel, daar niet van, maar die toegevelijke toegeeflijkheid van hem naar de kinderen is gewoon tenenkrullend.
Kwamen ze deze zomer bij ons eten, hij zou op een bepaald moment de kids naar zijn moeder brengen zodat we rustig dessert konden eten en natafelen.
Zegt hij zo tegen het driejarige zoontje dat druk zit te spelen: "Wil je naar oma vertrekken?"
Driemaal raden wat kind antwoordt temidden van zijn speelgoed....
Vervolgens wordt de driejarige eerst gesmeekt mee te gaan, dan wordt er wat flinker gezegd dat hij zijn speelgoed nu moet loslaten en het eindigde met discussie tussen het stel en krijsend kind manu militari in de auto duwen...
Die verdomde kiescultuur ook! Om de zoveel tijd staat er in de krant weer een onderzoek waaruit blijkt dat KINDEREN mee beslissen over de vakantiebestemming, aanschaf auto, wat er gegeten wordt etc. Dat KAN toch helemaal niet?

Mwoah , dat mee-beslissen vind ik zo erg nog niet , kind is deel van het gezin en mag ook zijn mening inbrengen :)

Maar bij een jong kind kun je natuurlijk wel beter gewoon zeggen wat er gaat gebeuren (kom , we gaan naar oma , dan kun je met oma verder spelen) of in het geval van de vakantie zelf 2 bestemmingen uitzoeken...en dat het kind dan mag kiezen welke het wordt , ofzo :P

Sommige dingen mogen / kunnen wel , sommige dingen mogen / kunnen niet , daar heb je als volwassene heel veel aan als je dat als kind al leert :)

Gaan zitten schooieren bij vreemde mensen dat hoort gewoon niet.

Hihi , Anouk , die van 5 met dat bordje : dat zou ik dan wel weer kunnen waarderen :D

Zo'n wat ludieke actie daar zou ik dan denk ik wel voor vallen , zeker als het ventje echt niet vervelend is verder , die zou ik dan in de spontaniteit van het moment nog wel mijn plaatjes geven denk ik (als ik die onzin aan zou pakken , moet ik hem wel op tijd zien :P ) Maar dat ventje was toch niet alleen neem ik aan ?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:08

Betteke schreef:

Hier precies hetzelfde, ik gok: dezelfde generatie :D
Nu zijn mijn beide dochters wel bokkers.[/quote]

Zelfde generatie zou goed kunnen. :j Mijn dochters zijn geen bokkers.[/quote]

Ik zag jouw leeftijd in je profiel, dan ben ik gelukkig toch bijna de helft jonger. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:10

foxy80 schreef:
Pmarena heeft hem echt helemaal.

Ik zie het ook bij vrienden van ons, prima stel, daar niet van, maar die toegevelijke toegeeflijkheid van hem naar de kinderen is gewoon tenenkrullend.
Kwamen ze deze zomer bij ons eten, hij zou op een bepaald moment de kids naar zijn moeder brengen zodat we rustig dessert konden eten en natafelen.
Zegt hij zo tegen het driejarige zoontje dat druk zit te spelen: "Wil je naar oma vertrekken?"
Driemaal raden wat kind antwoordt temidden van zijn speelgoed....
Vervolgens wordt de driejarige eerst gesmeekt mee te gaan, dan wordt er wat flinker gezegd dat hij zijn speelgoed nu moet loslaten en het eindigde met discussie tussen het stel en krijsend kind manu militari in de auto duwen...
Die verdomde kiescultuur ook! Om de zoveel tijd staat er in de krant weer een onderzoek waaruit blijkt dat KINDEREN mee beslissen over de vakantiebestemming, aanschaf auto, wat er gegeten wordt etc. Dat KAN toch helemaal niet?

Mijn kinderen leggen ook wel eens een wens op tafel qua eten, waarom zou dat niet mogen?

Electra63

Re: Hebbie nog voetbalplaatjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:11

Ik vraag zeker 3 x per week wat mijn dochter wil eten. En damn, ze kiest altijd gezond ipv pizza of patat.
En vakantie heb ik ze ook wel eens mee laten kiezen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:13

De AH is gewoon een veel goedkopere BSO :+ , je schopt je kinderen na schooltijd en op woensdagmiddag naar de Appie en dat bespaart je een hoop kosten _O- .

Ik geef de brutale apen ook niks :n , neem ze wel mee en geef ze aan mijn moeder die ze dan aan mijn oude buurkindjes geeft :j .
Vind het ronduit onbeschoft dat ze gaan lopen schreeuwen en schelden om die dingen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:14

Geen idee, MB, haha, maar ik zal mijn kind wel weer niet goed opvoeden dan. :')
Mijn kind mag regelmatig met ideeen komen wat we gaan eten. Geen enkel probleem. Ze kiest altijd een lekkere groente uit en mag haar vleesvervanger ook vaak bepalen (wij zijn vegetarisch). En op een andere dag kies ik het eten uit. Wij hebben het supergezellig, hoor....... En wat anderen daarvan menen te vinden, mij echt een biet. :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:15

Een wens is wat anders dan een beslissing ;)

Maar daar is idd niks mis mee.
Wij mochten ook vaak aangeven wat we wilden eten. Al betekende dat niet automatisch dat het dat ook altijd werd :n

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:18

Van mij mogen ze wel eens meebeslissen hoor en wat een ander daarvan vindt, zal mij een biet wezen! :j

Mijn kinderen zijn echt wel netjes hoor! _O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:19

Prima dat jij dat goed vind. Heb ik ook geen last van ;)

Maar je reageerde op een stukje dat kinderen beslissingen nemen met de opmerking dat jouw kinderen ook de "wens" op tafel leggen qua eten.
Daar reageerde ik alleen maar op.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:29

Wensen uiten is an sich niks mis mee, en occasioneel zelf bij je kinderen te raden gaan ook niet, maar uit dat onderzoek bleek dat kinderen mee bepalen wat er gegeten werd, dus meer in de trant van: (out of the blue) mam, vanavond wil ik pizza hebben!
Ook bleek dat er in heel veel gezinnen apart gekookt werd naar ieders wensen. Helaas hadden ze er niet bij gezegd of dat uit noodzaak was (bv allergie) of uit onvrede met het menu (nee ik eet geen boontjes!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:30

pmarena schreef:
Het is niet leuk om iets weg te geven , als de "ontvanger" van je verwacht en EIST dat je het geeft :P
Een kind heeft geen RECHT op een plakje worst , of op iemands voetbalplaatjes of snoepjes en als ouder hoor je je kind aan te leren dat het fijn is als je het aangeboden krijgt , maar het niet vanzelfsprekend is dat dat altijd gebeurt en dat het al helemaal niet kan om het te gaan eisen.
De kinderen sie een plakje worst krijgen, zijn vaak nog erg jong, denk je dat die al weten wat zijn 'rechten' zijn? Mijn zoon mag ook niet vragen om dingen, maar ze weten precies waar ze wat krijgen, dat werken winkels ook in de hand. Als hij vraagt, mag hij het van mij niet hebben en dan word ik door de winkelmedewerker aangekeken of ik mijn kind iets vreselijks ontneem. Dan is het ineens zielig, maw in de ogen van een ander doe je het nooit goed.
Komop , je leert je paard toch ook dat het op het galop-paadje soms wel eens moet stappen , je geeft ze toch niet altijd hun zin , zou fraai worden :P
Ik zal mijn kind ook een bit in hangen en zweep en sporen gebruiken, misschien dat dat helpt :D
Opvoeden die hap ! Fijn voor de omgeving en fijn voor dat kind , en ook voor jezelf uiteindelijk :j
Opvoeden is lang zo gemakkelijk niet als je het hier schetst. Sommige mensen hebben al moeite met het opvoeden van hun hond en die praten niet eens terug.

En tja het lijkt me op zich vrij vanzelfsprekend dat bokkers die (nog) geen kinderen hebben zich wat sneller realiseren hoe brutaal ze eigenlijk zijn , want die zijn nog niet afgestompt door hun eigen kroost :P
Zo, hoe bevooroordeeld, afgestompt door mijn kind? Jij durft.

Mensen met kinderen zijn vaak toch wat makkelijker , zijn het gejengel gewend en vinden dat de buurt daar ook maar van mee moet genieten want "zo zijn kinderen nu eenmaal".
En al weer dank voor het over een kam scheren van iedereen.

Gelukkig zijn er nog ouders die niet verwachten dat de wereld zich aanpast aan hun kind(eren) , maar die hun kind leren dat het zich op een gezonde en sociale manier aanpast aan de wereld , dat mensen rekening met ELKAAR moeten houden.....en niet alleen dat volwassenen zich maar moeten buigen rond de wil van het kind :)
Rekening met elkaar houden, dat is inderdaad heel fijn als dat gebeurt, moet echter wel van 2 kanten komen

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijker wordt om dat idee toe te passen als je eenmaal zelf kinderen hebt en er middenin zit , daarom ook zwaar respect voor de vaders en moeders die WEL gewoon nog fatsoenlijk kinderen op kunnen voeden +:)+
En dank, want het is niet allemaal appeltje eitje. Mijn kind zegt keurig 'dank je wel' en 'u' en vraagt niet om dingen in een winkel. Een lief en opgevoed kereltje van bijna 5, maar o wee, als hij eens 1 foutje begaat, ondanks dat hij het 90% van de tijd wel netjes doet, dan is dat wat blijft hangen bij de volwassenen. Denk daar eens aan, ipv te roepen dat kinderen onopgevoed zijn (ook die zullen er rond lopen hoor), maar wat zie je nou van het kind, behalve een momentopname in de winkel. En daar wordt dan op gebaseerd dat een kind niet opgevoed is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:32

Zolang we hier thuis maar gezond, gevarieerd en vegetarisch eten elke dag, vind ik het als moeder prima. :)
Het zinnetje 'ik wil...' (in dwingende vorm) is hier in principe verboden ook. ;)
Dan hoor ik liever de vraag 'mag ik?' Dat klinkt al een stuk vriendelijker en zo gaan we met elkaar om hier thuis.
Geldt eigenlijk ook voor volwassen mensen. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:34

foxy80 schreef:
Wensen uiten is an sich niks mis mee, en occasioneel zelf bij je kinderen te raden gaan ook niet, maar uit dat onderzoek bleek dat kinderen mee bepalen wat er gegeten werd, dus meer in de trant van: (out of the blue) mam, vanavond wil ik pizza hebben!
Ook bleek dat er in heel veel gezinnen apart gekookt werd naar ieders wensen. Helaas hadden ze er niet bij gezegd of dat uit noodzaak was (bv allergie) of uit onvrede met het menu (nee ik eet geen boontjes!).

Ik kook vandaag weer apart. Mijn jongste dochter en haar vriend lusten geen spruiten, dus ik heb ook nog sperziebonen.
Wat maakt dat verder uit? Ik lust ook niet alles.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:34

foxy80 schreef:

Zeggen mijn kinderen ook wel eens hoor! Dan vragen ze ineens of we pannekoeken eten of iets. Soms wil ik daar best wel gehoor aan geven! Ach, daarmee help je echt de opvoeding niet om zeep!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:35

Mindim, inderdaad, ik erger me ook kapot aan winkels waar ze snoepjes uitdelen e.d.
Moest wel weer lachen bij de vleesafdeling..... Er wordt standaard aan mijn dochter gevraagd of ze een plakje worst wil, maar ze eet dus geen vlees. Ze is wel zo bijdehand om dan te zeggen dat ze wel graag een stukje kaas wil. :D
Tja...... ik geef haar geen ongelijk. Die afdeling zit er naast, dus...... :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:36

Ik heb ook wel eens twee verschillende groenten, omdat er eentje bij zit die mijn dochter niet zo lekker vindt, maar waar ik dan wel heeeeeeel veel zin in heb. Wat maakt dat nou uit........ Ik kan me daar nou echt niet druk over maken..... Blijkbaar doe ik het helemaal fout. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:37

Ik eet vanavond pannekoeken, niet omdat ik die nou zo overheerlijk vind :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:38

Ik vind pannenkoeken gewoon geen volwaardige maaltijd. ;)
Maar goed, dat mijn kind ze af en toe wel wil, a la, maar dan eet ik meestal wat anders. Want ik eet liever iets gezonds... (ja, ik weet dat je ook hartige pannenkoeken kunt eten, maar mijn dochter wil ze met suiker en stroop). ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:38

En wat als je nou zegt dat je geen sperziebonen maakt? Kan dat of breekt WO III los?
Of hollen ze naar de patatzaak en zit je alleen te eten?
Maw hoe vrij ben je hier zelf in?

Als het je eigen keus is prima hoor, maar een hoop ouders doen het niet alleen daarom, maar omdat ze anders dramatoneel krijgen. En ergens kan dat toch niet, zo geconditioneerd worden door je eigen kroos (die dan weer door jou geconditioneerd zijn, wat een vicieuze cirkel zeg).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:39

Pfff, dwangvoederen is dat tegenwoordig weer in? Mijn jongste dochter heeft jaren op appelmoes geleefd, maar het was wel altijd gezellig aan tafel. :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:40

Mindim schreef:
pmarena schreef:
Het is niet leuk om iets weg te geven , als de "ontvanger" van je verwacht en EIST dat je het geeft :P
Een kind heeft geen RECHT op een plakje worst , of op iemands voetbalplaatjes of snoepjes en als ouder hoor je je kind aan te leren dat het fijn is als je het aangeboden krijgt , maar het niet vanzelfsprekend is dat dat altijd gebeurt en dat het al helemaal niet kan om het te gaan eisen.
De kinderen sie een plakje worst krijgen, zijn vaak nog erg jong, denk je dat die al weten wat zijn 'rechten' zijn? Mijn zoon mag ook niet vragen om dingen, maar ze weten precies waar ze wat krijgen, dat werken winkels ook in de hand. Als hij vraagt, mag hij het van mij niet hebben en dan word ik door de winkelmedewerker aangekeken of ik mijn kind iets vreselijks ontneem. Dan is het ineens zielig, maw in de ogen van een ander doe je het nooit goed.
Komop , je leert je paard toch ook dat het op het galop-paadje soms wel eens moet stappen , je geeft ze toch niet altijd hun zin , zou fraai worden :P
Ik zal mijn kind ook een bit in hangen en zweep en sporen gebruiken, misschien dat dat helpt :D
Opvoeden die hap ! Fijn voor de omgeving en fijn voor dat kind , en ook voor jezelf uiteindelijk :j
Opvoeden is lang zo gemakkelijk niet als je het hier schetst. Sommige mensen hebben al moeite met het opvoeden van hun hond en die praten niet eens terug.

En tja het lijkt me op zich vrij vanzelfsprekend dat bokkers die (nog) geen kinderen hebben zich wat sneller realiseren hoe brutaal ze eigenlijk zijn , want die zijn nog niet afgestompt door hun eigen kroost :P
Zo, hoe bevooroordeeld, afgestompt door mijn kind? Jij durft.

Mensen met kinderen zijn vaak toch wat makkelijker , zijn het gejengel gewend en vinden dat de buurt daar ook maar van mee moet genieten want "zo zijn kinderen nu eenmaal".
En al weer dank voor het over een kam scheren van iedereen.

Gelukkig zijn er nog ouders die niet verwachten dat de wereld zich aanpast aan hun kind(eren) , maar die hun kind leren dat het zich op een gezonde en sociale manier aanpast aan de wereld , dat mensen rekening met ELKAAR moeten houden.....en niet alleen dat volwassenen zich maar moeten buigen rond de wil van het kind :)
Rekening met elkaar houden, dat is inderdaad heel fijn als dat gebeurt, moet echter wel van 2 kanten komen

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijker wordt om dat idee toe te passen als je eenmaal zelf kinderen hebt en er middenin zit , daarom ook zwaar respect voor de vaders en moeders die WEL gewoon nog fatsoenlijk kinderen op kunnen voeden +:)+
En dank, want het is niet allemaal appeltje eitje. Mijn kind zegt keurig 'dank je wel' en 'u' en vraagt niet om dingen in een winkel. Een lief en opgevoed kereltje van bijna 5, maar o wee, als hij eens 1 foutje begaat, ondanks dat hij het 90% van de tijd wel netjes doet, dan is dat wat blijft hangen bij de volwassenen. Denk daar eens aan, ipv te roepen dat kinderen onopgevoed zijn (ook die zullen er rond lopen hoor), maar wat zie je nou van het kind, behalve een momentopname in de winkel. En daar wordt dan op gebaseerd dat een kind niet opgevoed is.

Ben ik op zich wel met je eens Mindim :j :j
En daarbij moet het ook wel fout gaan natuurlijk in een supermarkt zo af en toe om een kind te leren wat wel en niet mag. Dus op zich ben ik het daar met je eens.

Waar ik me wel aan stoor (als niet-opvoeder misschien makkelijk gezegd, maar toch); zijn ouders die niet op hun strepen durven staan (wellicht thuis wel, dat kan ik niet zien) en maar blijven zeggen terwijl de halve boel wordt afgebroken (bij wijze van): "schatje niet doen", "schatje dat mag niet", "schatje, hou eens op" etc. etc. etc.
Dan erger ik me dus eigenlijk niet zo zeer meer aan het kind := :=

En eerlijk is eerlijk...... ik erger me ook echt wel eens (niet alleen aan kinderen overigens). Maar goed...... Je werkt veel uur, reist veel uur, bent moe, hekel aan boodschappen, maar moet snel even gebeuren en dan wordt je daar ook nog eens in gehinderd. Tja..... dan is de tolerantiegrens wat minder hoog dan normaal ;)
Maar de enige die daar weer last van heeft ben ik zelf ;) :D
Ik zal NOOIT uit m'n slof schieten tegen wie dan ook. Hooguit ff klagen hier op bokt (of thuis). Maar goed, dat is menselijk toch......... Denk dat iedereen dat wel herkent.