Nouks schreef:LOL, dus als ik een messenset koop en ik ontvang in eerste instantie alleen het houten blok en een half jaar later 2 van de 8 messen mag ik ook niet klagen, ondanks dat ik de messen waarvoor ik de set heb gekocht nooit heb ontvangen? Volgens mij gaat het om de foto's (het eindproduct), niet om het feit dat er een fotograaf bij je op bezoek komt...
Nu vergelijk je een product met een dienst

Dat klopt natuurlijk niet.
Een groot deel van de prijs bij een fotoreportage is natuurlijk het "loon" van de fotograaf.
Het is nogal per fotograaf afhankelijk of je voor alleen de dienst betaald of ook voor een product (bijv. de foto's).
Er zijn genoeg fotograferen die voor een shoot gewoon een uurtarief rekenen, waar je nog geen foto's bij krijgt.
En natuurlijk zijn er ook fotografen die een totaal pakket aanbieden van een all-inclusive prijs voor de shoot + een vooraf afgesproken aantal foto's.
Alleen in dat laatste geval betaal je voor zowel een dienst als het product.
De dienst is geleverd, het product gedeeltelijk. Want er zijn al wel digitale foto's geleverd ter goedkeuring voor de te leveren afdrukken.
Maar de klant heeft in dit geval in een eerder stadium al aangegeven dat ze die afdrukken "niet meer hoeft".
En ik heb ook al een aantal keer gezien dat ze over en weer contact hebben gehad over de bewerking van de foto's. De fotograaf heeft bewerkte foto's opgestuurd ter goedkeuring voor de te leveren afdrukken. Maar daar zijn ze samen tot op dit moment nog niet uitgekomen.
In mijn ogen is het dus niet zo zwart/wit dat je kunt zeggen dat de fotograaf volledig in gebreke is gebleven en totaal geen dienst heeft geleverd. Want dat is gewoon niet zo.
True, het loopt allemaal nógal traag.
Maar iemand in gebreke stellen voor het niet leveren van afdrukken, terwijl de klant al heeft aangegeven dat ze die afdrukken al niet meer wil... dat werkt natuurlijk niet
De klant had al aangegeven dat ze niet tevreden was met de foto's, dus daarom is van levering van die foto's nooit sprake geweest.
Dan ben je voorbij dat stadium en moet je samen naar een andere oplossing zoeken

Maarja, het is niet anders, fijn dat dít in ieder geval gelukt is. Durf je nu volgende keer nog een fotograaf in te huren?