Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:40

ChristinaGW schreef:
Ik snap het niet, je zegt dat je niet mag oordelen, maar je doet het later toch. Niet gelovigen zijn maar stom dat ze niet zien wie God is, wat Jezus voor ons zou hebben gedaan. Je wilt niet oordelen en toch laat je in reactie doorschemeren dat een goed niet gelovig mens niet in de hemel komt.

En God kan dus blijkbaar alle zonden vergeven, behalve de zonde van het niet geloven in Hem?

Snap ik niet...

We mogen inderdaad niet oordelen, dat het zo overkomt dat ik wel oordeel was niet de bedoeling. ;) Wat ik bedoelde is dat als jij voor de keuze hebt gestaan en je kiest niet voor God.. Tsja.. Nogmaals, ik weet dan nog niet wat God doet maar ik denk dat ik het wel weet.

Het niet geloven in Hem.. Tsja, dat is wel erg makkelijk denken he? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:41

Marijee schreef:
En zoals Rebeccaa al zei, waarom heeft God eigenlijk zoveel ellende op deze wereld gebracht? Oorlog, ziektes, geweld en jaloezie? Waarom? Om het leven 'spannend' te houden?

God heeft de ellende niet op aarde gebracht, de mens heeft dat gedaan, die verleid werd door de duivel.

RoodZonnetje

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:43

Wat ik me afvraag, wat betekent geloven nu voor jullie (gelovigen) in de praktijk? Geeft het houvast? Of geeft het een richtlijn van hoe goed te leven? Geeft het troost?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:44

_Ella_ schreef:
bah wat een topic zeg... ik ben ook gelovig, maar heb het gevoel hier voor rotte vis uitgemaakt te worden. Alsof je niet helemaal snik bent als je gelooft.

Ik vindt het ook naar.. Je moet je als Christen helemaal verantwoorden. Dat mensen vragen hebben begrijp ik maar in dit topic heb ik al een hele hoop nare reacties gezien.. Waar is het respect voor de medemens? Je kwetst hier nl écht andere mensen mee.

Het grappige is, mensen vliegen alleen maar bovenop het Christelijke geloof. Als je Jood ben of moslim of boeddhist of whatever vind iedereen dat oke en normaal.. Maar Christenen zijn blijkbaar toch een ander verhaal..

Zou er dan toch een kern van waarheid inzitten? :D Waarom is de Bijbel in zoveel landen verboden? Er staan geen slechte dingen in..
Is hij verboden omdat er toch een waarheid inzit?

Dit bevestigd maar weer dat het het ware geloof is en ik ben blij dat ik daar deel van uit mag maken! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:46

Heino schreef:
Wat ik me afvraag, wat betekent geloven nu voor jullie (gelovigen) in de praktijk? Geeft het houvast? Of geeft het een richtlijn van hoe goed te leven? Geeft het troost?

In de praktijk betekent het leven naar God's wil en leven zoals jij denkt wat God van je vraagt. Dus de mensen om je heen liefhebben, helpen etc. Het geloof geeft mij in moeilijke tijden zeker troost omdat ik weet dat er een God is die voor mij zorgt en van mij houd. :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:47

Hannah_Menno schreef:
In de praktijk betekent het leven naar God's wil en leven zoals jij denkt wat God van je vraagt. Dus de mensen om je heen liefhebben, helpen etc. Het geloof geeft mij in moeilijke tijden zeker troost omdat ik weet dat er een God is die voor mij zorgt en van mij houd. :D

Ja dat begrijp ik, maar wat betekent het voor jóu? Waarom geloof je? Of valt dat niet uit te leggen omdat het er nu eenmaal is?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:48

Hannah_Menno schreef:
Het grappige is, mensen vliegen alleen maar bovenop het Christelijke geloof. Als je Jood ben of moslim of boeddhist of whatever vind iedereen dat oke en normaal.. Maar Christenen zijn blijkbaar toch een ander verhaal..

Nou... kijk eens op Nieuws en Maatschappij, Moslims zijn ook niet bij iedereen even geliefd :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:49

Heino schreef:
Ja dat begrijp ik, maar wat betekent het voor jóu? Waarom geloof je? Of valt dat niet uit te leggen omdat het er nu eenmaal is?

Oh sorry wilde je die kant op! Haha! :D
Ik geloof omdat ik zoveel dingen gezien heb dat ik er niet meer om heen kan, ik heb mensen zien genezen, ik heb mensen gezien die in tongen spraken, ik heb wonderen gezien ik heb...
Diep in mij voel ik een liefde, een liefde zo groot.. Daar kan ik gewoon niet om heen. Het is erg moeilijk uit te leggen maar het voelt zeg maar als een warme bron in je lichaam.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:50

Heino schreef:
Nou... kijk eens op Nieuws en Maatschappij, Moslims zijn ook niet bij iedereen even geliefd :P

Ja klopt maar Christenen.. Gunst, da's blijkbaar ook een volkje apart! :+
En naar mijn weten is de Koran nergens verboden..

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:50

Citaat:
Wat een onzin , heel sneu als je dit geloofd , want dan wordt je dus wel gedwongen om het kado aan te pakken , anders kom je niet in de hemel .
Ik vind gelovige mensen erg arrogant om te denken , dat diegene die het kado weigeren ........tja eigen schuld , worden afgeserveerd naar de hel .
Gelukkig leef ik niet angst , en hoef ik ook niet verlost te worden ,
Bovendien zou de mens dan het enige dier zijn dat kan worden verleid door de duivel ?
Waar blijven andere dieren dan mensen na hun dood , volgens jou geloof ?
Dieren zijn namelijk puur , zij oordelen en veroordelen niet , doen nooit iets verkeerd .
Die zouden dan denk ik allemaal in de hemel komen , ben benieuwd ?

Citaat:
Onzin? Dat vind jij. ;) Ik voel me niet gedwongen, het is een vrije keuze en daar mag je voor kiezen ja of nee. En nee, ik leef niet uit angst, ik ken geen angst. Jij hoeft niet verlost te worden? Kun je je eigen zonden vergeven? Volgens mij niet. ;)
Dieren komen inderdaad in de hemel, en je zult zelf ook wel begrijpen dat dieren niet kunnen denken. ;)

ik wil hier toch nog even op ingaan sjonnie48, je zegt dat als je het kado weigert je afgeserveerd wordt naar de hel, dat is niet zo, als jij niet verlost wil worden, (= het kado niet aanpakken) dan laat God je met rust, dat is toch precies wat je wil? Hij doet heel veel voor je maar als je uiteindelijk zelf niet bij God wil horen dan laat God dat toe en kom je dus op een plaats waar God niet is (de hel)

(ik zie dat ik de quote verpest heb, maar de eerste was van sjonnie48 en de onderste van Hannah_menno dacht ik?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:53

sjonnie48 schreef:
Wat een onzin , heel sneu als je dit geloofd , want dan wordt je dus wel gedwongen om het kado aan te pakken , anders kom je niet in de hemel .
Ik vind gelovige mensen erg arrogant om te denken , dat diegene die het kado weigeren ........tja eigen schuld , worden afgeserveerd naar de hel .
Gelukkig leef ik niet angst , en hoef ik ook niet verlost te worden ,
Bovendien zou de mens dan het enige dier zijn dat kan worden verleid door de duivel ?
Waar blijven andere dieren dan mensen na hun dood , volgens jou geloof ?
Dieren zijn namelijk puur , zij oordelen en veroordelen niet , doen nooit iets verkeerd .
Die zouden dan denk ik allemaal in de hemel komen , ben benieuwd ?

Het punt is juist dat volgens het geloof: God de aarde zonder het kwaad gemaakt heeft, en toen aan de mens heeft gegeven. De mens heeft het kwaad toegelaten in de wereld (Adam, Eva, appel. Later moord, and so on.) Daarom is de wereld niet zo'n fijne plek meer om te leven. Zo ligt het, God heeft niet gewild dat het zo zou worden. Maar we hebben er wel allemaal mee te maken, omdat het kwaad in principe sterker is dan de mens. Maar niet sterker dan God.
God zou om kunnen draaien en ons daar kunnen laten, maar dat doet Hij niet. Hij steekt zijn hand uit, en we mogen bij hem komen. En dat mag je helemaal zelf weten, wil je dat niet... dan niet. Je kan niet zeggen dat God je dan naar de hel stuurt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:53

Heino schreef:

Ik denk vooral het eerste en het laatste, de middelste wordt misschien wel geprobeerd maar daar wordt in mijn ogen de plank vaak misgeslagen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:54

Hannah_Menno schreef:
Ik geloof omdat ik zoveel dingen gezien heb dat ik er niet meer om heen kan, ik heb mensen zien genezen, ik heb mensen gezien die in tongen spraken, ik heb wonderen gezien ik heb...
Diep in mij voel ik een liefde, een liefde zo groot.. Daar kan ik gewoon niet om heen. Het is erg moeilijk uit te leggen maar het voelt zeg maar als een warme bron in je lichaam.

Geefnie, was ook geen heel duidelijke vraag denk ik :)

Ik vind het zo bizar dat ik bvb dat soort dingen nog nooit meegemaakt heb, terwijl anderen het meerdere malen meemaken. Hoe komt dat toch? Sta ik er niet voor open? Ben niet gelovig opgevoed, kan me alleen herinneren dat ik toen mijn moeder de kinderbijbel voorlas op mn 3e ofzo ik de slappe lach kreeg omdat "dat toch allemaal helemaal niet kan?!" :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:01

Heino schreef:
Hannah_Menno schreef:

Geefnie, was ook geen heel duidelijke vraag denk ik :)

Ik vind het zo bizar dat ik bvb dat soort dingen nog nooit meegemaakt heb, terwijl anderen het meerdere malen meemaken. Hoe komt dat toch? Sta ik er niet voor open? Ben niet gelovig opgevoed, kan me alleen herinneren dat ik toen mijn moeder de kinderbijbel voorlas op mn 3e ofzo ik de slappe lach kreeg omdat "dat toch allemaal helemaal niet kan?!" :P

Raar is het toch niet? En misschien vat jij dingen anders op... :)
Op je 3e de slappe lach krijgen van het voorlezen van de bijbel, nog nooit van gehoord en meegemaakt, ging je moeder er dan heel erg lollig mee om of zo?

Het valt me op Heino dat je alle zaken van de moslims, zoals hoofddoeken, wat uit een boek komt en mensen die overtuiging hebben je helemaal in mee gaat en christenen begrijp je niet. :?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:03

Heino schreef:

Misschien.. Ik zoek het ook op, zo ga ik naar avonden van gebedsgenezing en daar zie je wonderen.
Ik ga naar avonden waar profetieen gegeven worden en ik krijg een profetie..
Als je het niet opzoekt en er niet voor open staat zal het denk ik ook niet zo snel op je pad komen! ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:06

MamboBeach schreef:
Op je 3e de slappe lach krijgen van het voorlezen van de bijbel, nog nooit van gehoord en meegemaakt, ging je moeder er dan heel erg lollig mee om of zo?

Het valt me op Heino dat je alle zaken van de moslims, zoals hoofddoeken, wat uit een boek komt en mensen die overtuiging hebben je helemaal in mee gaat en christenen begrijp je niet. :?

Het is bij Moslims op Bokt (hoeveel zijn er daar nu van?) nooit zo aan de orde gekomen, dus beetje voorbarige conclusie trek je nu...

Ik vind het wel raar ja, dat anderen allerlei wonderen zien, onverklaarbare genezingen etc. en dat ik die nog niet meegemaakt heb. Vraag me af waar dat dan door komt. Ik denk dat ik er op zich wel voor open sta maar dat ik het anders interpreteer. Maar waar komt dat dan door? Opvoeding? Omgeving?

Waarom ik destijds de slappe lach kreeg, geen idee. Mijn moeder deed er niet lollig over of wat dan ook, maar ben denk ik veel te rationeel om te kunnen geloven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:06

Hannah_Menno schreef:
Heino schreef:

Misschien.. Ik zoek het ook op, zo ga ik naar avonden van gebedsgenezing en daar zie je wonderen.
Ik ga naar avonden waar profetieen gegeven worden en ik krijg een profetie..
Als je het niet opzoekt en er niet voor open staat zal het denk ik ook niet zo snel op je pad komen! ;)

Mag ik vragen welke kerk jij bezoekt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:09

MamboBeach schreef:
Mag ik vragen welke kerk jij bezoekt?

Tuurlijk, evangeliegemeente de Regenboog. ;)
Die avonden ware niet bij ons in de kerk maar ergens anders.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:09

Heino schreef:
MamboBeach schreef:

Het is bij Moslims op Bokt (hoeveel zijn er daar nu van?) nooit zo aan de orde gekomen, dus beetje voorbarige conclusie trek je nu...

Ik vind het wel raar ja, dat anderen allerlei wonderen zien, onverklaarbare genezingen etc. en dat ik die nog niet meegemaakt heb. Vraag me af waar dat dan door komt. Ik denk dat ik er op zich wel voor open sta maar dat ik het anders interpreteer. Maar waar komt dat dan door? Opvoeding? Omgeving?

Waarom ik destijds de slappe lach kreeg, geen idee. Mijn moeder deed er niet lollig over of wat dan ook, maar ben denk ik veel te rationeel om te kunnen geloven.

en paranormale zaken geloof je zeker ook niet in?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:12

MamboBeach schreef:
en paranormale zaken geloof je zeker ook niet in?

Dat weet ik niet. Ook nooit meegemaakt, of niet als zodanig opgevat. Heb wel meerdere malen paranormale beurzen bezocht maar ben er nog steeds niet uit wat ik daar van denk. Voel er ook niet veel bij, behalve "jij denkt dit, ik weet nog niet wat ik er van denk".

Krijg overigens weer wel de kriebels van bepaalde kerken. Kerken die "ongelovigen met Jezus in contact willen laten treden" en hen "willen redden". Dat komt me zo opdringerig over.

MamboBeach

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:16

Nouja, kriebels krijg ik er niet van want ik maak het nooit mee dat het aan me wordt opgedrongen... Niet qua het christelijke geloof, ik ondervindt daar geen hinder van.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:21

MamboBeach schreef:
Nouja, kriebels krijg ik er niet van want ik maak het nooit mee dat het aan me wordt opgedrongen... Niet qua het christelijke geloof, ik ondervindt daar geen hinder van.

Dat kan. Mijn ex-stiefvader (ingewikkeld verhaal :')) blijft mijn moeder bijvoorbeeld mails sturen met bijbelteksten, omdat hij hoopt dat ze met Jezus in contact mag komen. Ondanks herhaaldelijke verzoeken van haar kant dat ze dit niet wil. Mijn stiefzusje gaat nu op een kamp van de kerk waar ze "buitenkerkelijke mensen redden". Terwijl het meisje zelf tegen mij zegt dat ze niet zo veel waarde aan het geloof hecht en haar vader weet dit ook. Dit soort dingen voel ik me heel ongemakkelijk bij. Ik hoef niet gered te worden, want ik voel me prima zo. Ik snap dat hij de beste bedoelingen heeft, maar nee is nee en dat lijkt niet altijd even goed door te dringen..

Op straat staan af en toe koren/bands met bijbelse liederen. Inclusief bijbehorende borden dat Jezus iedereen liefheeft en dat ongelovigen bevrijd moeten worden van hun blindheid. Dat vind ik ook eng. Omdat daarmee de suggestie gewekt wordt dat ik echt wat mis.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:27

Ahhh Heino dat is naar ja.

Ik heb zelf bijna alleen maar gelovige vrienden maar ik heb 1 hele goede ongelovige vriendin.
Die dwing ik niks op. Soms vraagt ze weleens wat of komen we op het geloof uit tijden het praten en dan leg ik dingen uit.
Dwingen werkt averechts.. Mensen moeten er zelf voor kiezen niet omdat ze gedwongen worden.

Al krijg ik soms ook de kriebels van dit topic hoor.. :+ Het is blijkbaar voor sommige erg moeilijk om de mening en het geloof van iemand anders te respecteren en het is erg leuk om iemand aan te vallen..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:27

Daar houd ik ook niet van hoor en ik vind je verhaal niet zo ingewikkeld! :)
Mijn broer zit ook bij een kerk en dan feliciteer ik hem op zijn hyves voor zijn verjaardag en dan zie ik de meest christelijke gebeden voorbij komen... Dat hoeft voor mij niet zo heel eerlijk gezegd...

Zo ook een tante van mij die overleden is en bij, ik meen pinkstergemeente zat, en haar man er niets van moest hebben. Mijn tante is overleden, mijn oom een half jaar later getrouwd met een vriendin van mijn tante die ook bij haar in de kerk zat en hij is nu helemaal van het geloof...
Kijk, laten we eerlijk zijn, hij is getrouwd zodat ze konden rampetampen met goedkeuring van God.
Nadien hoef je hem niet tegen te komen en hij wil je bekeren en alleen maar over het geloof praten, we hebben ook gezegd dat niet te willen en dat hij dat maar in de de kerk doet en niet bij de familie. Heel toevallig zien we hem nooit meer...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:29

Heino, snap dat dat je benauwd. Zou het mij ook doen als het me zo opgedrongen wordt.

Maar je ex-stiefvader heeft blijkbaar een tik van de molen gehad. Nee is nee dat maakt niet uit of je nu christen bent of niet.

Als je stiefzusje mee gaat is toch haar probleem. Daar hoeft jij niet mee te zitten. Dit lijkt mij blijkbaar ook de hand van je ex-stiefvader? Dat zulke kampen er zijn prima, leven en laten leven maar ook absoluut niet mijn ding.

En die bands op straat, gewoon negeren.
Ik zie ook wel van die vage punk lui lopen die hun 'muziek' op straat spelen. Wordt ik ook niet vrolijk van en loop ik dus gewoon van weg.

Je kan het opzoeken en je kan het van je af laten glijden. Dat laaste maakt het een stuk makkelijker.

Iemand vroeg wat het betekend om christen te zijn in het dagelijks leven.
Nou voor mij geeft het op de uitbundige momenten (vreugde en verdriet) een stuk rust dat je het idee hebt dat je altijd je gevoel met iemand kan delen. Dat er altijd iemand naar je luisterd ook al praat hij niet terug. Dat er altijd iemand is die onvoorwaardelijk van je houdt omdat je probeerd naar zijn 'gedragscodes' te leven.

Dat betekend voor mij niet dat iemand anders of minder is als hij/zij niet geloofd. Dat iemand die een goed leven leid niet naar de hemel gaat. (in de hel geloof ik niet).