OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:17

K_im schreef:
Maar je hoeft voor de trein toch alleen de studentenov bij je te dragen?

Kan ik morgen gewoon veilig met mijn studentenov (+brief) reizen zonder kans op boete? Ik heb morgenochtend geen tijd (en plaats) waar ik kan kijken of ik mijn reisproduct nu wel eindelijk op kan halen!)

Voor mij dezelfde vraag!!!!! Heb ook de brief + ov chipkaart (student) gekregen, maar in mijn plaats kan ik ook geen ''reisproduct'' ophalen.

Szan

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:58

Gewoon je studenten OV meenemen en de brief, dan moet het goedkomen...
Dat zei het LAKS althans een paar dagen terug :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:05

En als er toch iets gebeurt: noteer exacte tijdstip plus plaats plus busnummer (niet alleen 'lijn 12' maar ook het nummer van de bus zelf, dat staat meestal voorop), en stuur een schitterende klachtenbrief met kopietjes aan LAKS, Kassa en Rover.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:06

Oke, ik weet dat het vast al ongeveer een miljoen keer gezegd moet zijn in dit topic, alleen ik moet zo straks weg en ik heb even geen tijd om het topic door te bladeren. Dus bij deze; het spijt me voor het stellen van deze vraag.
Ik heb dus een studentenweekOV en ik rijd alleen maar met een Veolia trein en ook met de bus. Moet ik nou alleen mijn OVchipding laten zien in de trein (Veolia, NS.. maakt niks uit? dus niet incheckken/uitchecken)? En hoe zit het in de bus? Moet ik me daar wel in- uitchecken?
Bedankt alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:25

Shadow0 schreef:
En als er toch iets gebeurt: noteer exacte tijdstip plus plaats plus busnummer (niet alleen 'lijn 12' maar ook het nummer van de bus zelf, dat staat meestal voorop), en stuur een schitterende klachtenbrief met kopietjes aan LAKS, Kassa en Rover.

Ik moet met de trein, maakt dat nog verschil?

Hier bij ons kijken ze in de bus trouwens niet eens naar je ov/kaart. Maar in de trein is dus wel altijd echt controle.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:47

Wat ik hier al gelezen had, is dat je niet hoeft in te checken met je studentenOV bij ns. Dus ik vrolijk met de trein, werd mij dus door een conducteur verteld dat het wel moet?

Bedenk me nu net dat ik de dag daarna helemaal niet heb ingecheckt maar wel een kaartje ernaast had gekocht (was weekend) en dat daar verder helemaal niet naar gekeken werd?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:50

Wat raar Jaduuh :?
Ik reis al ruim een jaar met de studenten OV kaart, en heb nog nooit gehoord dat je moet in- en uitchecken bij NS. Als je even kijkt op de website van NS of van de studenten OV chipkaart kan je het voor de zekerheid nakijken.

Maar bij mijn weten kletst die conducteur uit z'n nek :+

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:35

Even een vraagje.. Ik moet vanaf volgende week maandag naar school maar mijn studenten ov-chipkaart loopt dan nog niet. Die gaat pas in per 1 oktober. Wat is een goedkope manier om deze maand met de bus te kunnen reizen?
Ov maand abonnement heb ik al opgezocht, maar daar wordt ik niet veel wijzer uit.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:18

Celinee_ schreef:
Even een vraagje.. Ik moet vanaf volgende week maandag naar school maar mijn studenten ov-chipkaart loopt dan nog niet. Die gaat pas in per 1 oktober. Wat is een goedkope manier om deze maand met de bus te kunnen reizen?
Ov maand abonnement heb ik al opgezocht, maar daar wordt ik niet veel wijzer uit.

Van welke plaats naar welke plaats moet je? En moet je hierbij alleen met de bus of ook met de trein?
En je bent waarschijnlijk nog 18? (Dan heb je reductietarief)
Als ik dit weet kan ik het een en ander voor je uitzoeken :)

Hier alvast een site om wat wijzer te worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Sterabonnement

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:24

Ik moet van Oosterwolde (fr) naar Groningen. Kan met de bus en trein, maar ga het liefst alleen met de bus. Ik ben in juli 18 geworden.

Ga je link even bekijken. :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:37

Celinee_ schreef:
Ik moet van Oosterwolde (fr) naar Groningen. Kan met de bus en trein, maar ga het liefst alleen met de bus. Ik ben in juli 18 geworden.

Ga je link even bekijken. :)

Dat is een busreis van een uur!! En ik zie via 9292ov.nl dat je daarvoor een 6-sterrenabonnement nodig hebt. Dit kost 135,25 voor een maand. (Mogelijke centrumzones: 1206;1433;1441;1442;1443;1445;1451;1452;1453;1463;1473;1512)

Een retourtje met de bus kost voor jou (roze strippenkaart) omgerekend 7,34 euro per keer (2x 11 strippen). Dit betekent dat je minimaal 19x een retour met de bus moet gaan om je abonnement er uit te halen. Weet niet of dat nu nog zin heeft?

[edit]
Je mag volgens mij nog geen roze strippenkaart gebruiken. Dan moet je met een blauwe. Prijs 10 euro per retour. Dan moet je dus minimaal 14x een retour met de bus gaan :)

Een iets goedkopere (maar moeilijkere) oplossing is om een NS-maandtrajectkaart te kopen voor een zeer kort traject (bv. Groningen - Groningen Noord). Dit kost 58 euro. Hierbij koop je een OV-supplement alle zones. Dit kost 73 euro. Bij elkaar 131 euro. Hiermee mag je dus met de trein op dat korte traject MAAR met de bus/tram/metro door HEEL Nederland!!
(Dit is trouwens zeker een voordeligere oplossing voor de mensen die 19+ zijn; dan was bovenstaand 6-sterren abonnement namelijk 205 euro)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:00

Jeetje.. duur grapje :=
ik kan mijn ov kaart toch wel gebruiken wanneer ik er geld op zet? En hoeveel geld moet ik er dan opzetten? Is dat gewoon 10 euro per dag?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:41

Bij een studenten-ov-chipkaart kun je geld opzetten

maar: dit kun je NIET besteden bij de NS / treinverkeer
(dus wel bij bus, tram en metro).

Ik ben dus zo stom geweest €20 op mijn kaart te zetten om een NS-treinkaartje te komen. Werkte het niet.
Nu is mijn studentenkaart verlopen en woon ik in het buitenland.
Geld terug laten boeken / overzetten naar een 'gewone' ov-chipkaart kost ook geld...

Weten jullie hoe het zit met het opzeggen van je ov-studentenkaart.
Via IB-groep heb ik met een speciaal nummer gebeld om mijn studenten-reisproduct stop te laten zetten. Op het eind van het gesprek werd melding gemaakt ik mijn stufi ook nog moest stopzetten.

Moet ik mijn studenten-reisproduct nu ook nog van mijn chipkaart laten halen?

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:47

Ik zou eerst even kijken of er in de bus van oosterwolde naar groningen wel een scanner staat. Als deze er niet staat zou je gewoon kunnen proberen je kaart te laten zien.
De stadsbussen in Groningen hebben namelijk ook nog geen scanner dus hoef je je pasje alleen maar te laten zien.
( Komt er een controleur heb je uiteraard wel een probleem, maar die komt zelden voor )

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:40

Volgens mij staat er wel een scanner in maar dat weet ik niet zeker. :)
Nu bedenk ik me net dat ik met iemand reis die wel een geldig ov heeft, dan kan ik korting krijgen toch? Wanneer krijg ik die korting dan, als ik een kaartje koop in de bus? Of ook wanneer ik geld op m'n ov heb gezet of wanneer ik een strippenkaart heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:42

Volgens mij heb je alleen korting in de trein :) en na 9 uur sochtends.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:54

Oké, nou dan moet ik toch maar een strippenkaart halen. Zo een van 45 strippen, dan kan ik 2 dagen vooruit. Kost 22.50 per strippenkaart, dat is (wanneer ik 4 dagen in de week naar school zou moeten) 45 euro per week. (2 x 11 strippen per dag)
Volgens mij kan ik nog beter een kaartje in de bus kopen dan, van Oosterwolde naar Groningen en weer terug kost bij elkaar 10 euro. Dan ben ik ook nog goedkoper uit.

Of bereken ik nu iets verkeerd?
%)

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:12

Mijn vriend heeft begin juli een bevestiging gekregen dat hij een studenten OV Chipkaart kreeg, hij moest op dat formulier invullen op welk adres het bezorgd moest worden. Omdat we inmiddels verhuisd waren heeft hij bij de optie 'alternatief bezorgadres' zijn nieuwe adres ingevoerd. Krijgt hij een week later een bevestiging dat het naar het oude adres wordt gestuurd! :( Waaaaarom geven ze dan die optie op het formulier als er toch niet naar gekeken wordt?
De oude woning is een modelwoning waar niemand sleutels van heeft behalve een makelaarskantoor...zij zijn voor ons gaan kijken na 3 weken (want de kaart zou binnen 3 weken bezorgd worden) maar er was niks. Nu hebben we weer gebeld naar de OV Chipkaart mensen, maar zij houden vol dat hij bezorgd is en dat we maar naar het postkantoor moeten gaan. We wonen in Amsterdam en er zijn nogal wat postkantoren in de omgeving....maargoed we zijn ze allemaal af geweest maar allemaal zeiden ze dat ze post van zo lang geleden allang terug gestuurd hebben.
Nu hebben we dus weer gebeld (kaching!) en wordt er over 5 dagen besloten of de kaart geblokkeerd wordt en of hij een nieuwe krijgt... dat duurt weer 3 weken.

Ondanks dat hij alles dus ruim op tijd heeft aangevraagd moet hij nu ongeveer een maand zijn eigen vervoer betalen. :\

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:20

Jeetje Nouka dat is echt matig.. ik zou alle strippenkaarten en treinkaartjes (of wat dan ook) bewaren en proberen t geld terug te krijgen, want dit is echt belachelijk.

Chely, ik heb vernomen dat je binnen een paar maanden een brief krijg dat je je product er af moet halen... Dan moet je dus naar zo'n activeringspunt en kun je dat doen, dat heeft nu nog geen zin.

Celine, rijdt er qbuzz bij jullie? die hebben nog geen scanners! Ik kan ook heel handig illegaal naar paardje bussen :)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:31

Ja qbuzz :j dacht dat ik er een tijdje terug een scanner in heb zien staan, maar dan was dat vast arriva ofzo. Zal morgen wel even kijken. :D

Edit: In de provincie Fryslân kunt u per 4 januari van dit jaar al reizen met de OV-chipkaart. Op alle Friese bussen van Qbuzz kunt u reizen met de OV-chipkaart. Behalve op De Opstapper, de Buurtbus, de Deeltaxi Drachten en enkele (spits)ritten die worden gereden door inhuurbedrijven.
http://www.qbuzz.nl/regio+frysl%C3%A2n/ ... kaart.aspx

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:56

Ja je kunt ook reizen met je OV studentenkaart hier in Groningen, alleen kunnen ze hem hier niet uitlezen... maar misschien is dat in Friesland anders.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:09

Volgens mij kunnen ze 'm hier in Friesland wel uitlezen, dus dan zou ik evt. de terugreis illegaal kunnen. :P

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:37

Je moet inchecken als je de bus in gaat, en uitchecken als je de bus uit gaat... ik weet niet of je een directe verbinding hebt, maar dan gaat dat dus waarschijnlijk niet op.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:10

miccamaaike schreef:
Jeetje Nouka dat is echt matig.. ik zou alle strippenkaarten en treinkaartjes (of wat dan ook) bewaren en proberen t geld terug te krijgen, want dit is echt belachelijk.

Nog leuker, je kunt hier in de tram alleen maar met OV Chipkaart reizen....... gelukkig heeft hij een eigen gekocht vorig jaar, maar daar kun je toch een uitdraai van aanvragen om de kosten bij te houden?

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:56

Heb het niet doorgelezen; maar ik had vorig jaar dus al de studenten OV chipkaart, deed het na veel gezeur (moest 2 maanden reizen zelf betalen en kreeg niks terug) goed. Staat ook nog 50 euro op.

Nu wilde ik na mijn vakantie (toen de studenten gratis reizen al moest doen) met de bus; stond er : onvoldoende saldo!

Ten eerste staat er nog geld op en ten tweede moet ik al gratis reizen?

Of moet je elk schooljaar weer het product ophalen??