draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:38

ik ben het niet roerend met je eens en ik ga ook niemand naar de mond praten. niet iedereen is even rigoureus in het 'groene' denken. de ene persoon wil bijdragen aan een beter wereld door groene stroom te gebruiken, de ander kiest voor veganisme. ik vind niet dat jij mensen zo hard mag veroordelen zich niet instellen op het bijdragen aan een betere wereld. dat je je mening erover hebt is prima, maar de manier waarop jij je mening kenbaar maakt, vind ik niet discussie-waardig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:38

Rosannee_ schreef:
er leiden ook dieren voor jou mooie leren laarzen of jou dure lerenzadel.

want ik geloof er niks van als je zegt dat dat wel op een diervriendelijke manier word gedaan..

Tegen wie heb je het nu precies? Oh en 'lijden' met een lange 'ij'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:39

ilse86 schreef:
ik ben het niet roerend met je eens en ik ga ook niemand naar de mond praten. niet iedereen is even rigoureus in het 'groene' denken. de ene persoon wil bijdragen aan een beter wereld door groene stroom te gebruiken, de ander kiest voor veganisme. ik vind niet dat jij mensen zo hard mag veroordelen zich niet instellen op het bijdragen aan een betere wereld. dat je je mening erover hebt is prima, maar de manier waarop jij je mening kenbaar maakt, vind ik niet discussie-waardig.

Heb je alle laatste bijdragen dan gelezen? Want zelfs daarin hebben we toch een redelijk 'midden' weten te vinden.
Met mijn vorige bijdrage 'plaagde' ik je natuurlijk een beetje.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:42

Naja, denk dat je ook wel een beetje toe moet geven dat mensen dit topic hebben verlaten omdat ze weigerden zo aangesproken te worden. Mogsy bijvoorbeeld.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:53

ik draag geen bont van dieren die niet opgegeten worden, dus wel van een schaap bijvoorbeeld.

ook vind ik dat een dier een goed leven moet hebben gehad en dat kan bijna niet met een roofdier in gevangenschap.

dus voor mij geen echt bont, nepbont daar in tegen vind ik geweldig en ik zie daar ook geen bezwaar in van wie dan ook.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:59

Ik heb echt leren handschoenen met als binnen voering echt bont. Nou een gat in de markt. Geen prikkende vingers met deze kou! Geweldig :) Zijn ook de enige handschoenen waarbij ik geen pijn lijdt vanwege de kou, dus ik zweer bij die dingen.

Ik heb ook jassen, bodywarmers met nepbont eraan. (bontkraag)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:02

ik draag ook nep bont. voel me niet lekker in echt bont, maar dat is persoonlijk. ik eet bijvoorbeeld wel vlees en draag ook wel leer. moet iedereen dat niet gewoon voor zichzelf bepalen?
heb ook een tijdje uitsluitend proefdiervrije cosmetica gebruikt. toen ik er later achterkwam dat bepaalde ingrediënten verplicht in vivo getest moeten worden, is dat geloof ook in duigen gevallen. Gelukkig is daar nu strenge wetgeving voor gekomen waardoor alle vivo tests vitro worden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:03

Ninx schreef:
Alice13 schreef:
ik draag bont!
Het is, afval, konijnen bont en heel mooi.
Op een van de foto's op mijn profiel heb ik de trui wel aan.
Ik vind bont heel mooi, al zal ik nooit een bont jas kopen.

Ik draag ook leren laarzen en mijn paarden spullen zijn ook allemaal leer.

Ik vind leer net zo erg als bont en net zo mooi dus ik draag het wel!

Sorry dames!

Dat zegt men, maar de meeste konijnen die voor hun pels gehouden worden eet men niet op.
Als je het dan echt eerlijk wil doen: koop een aantal konijnen, slacht ze in de achtertuin en naai ze op je trui. Dan weet je zeker dat ze een goed leven hebben gehad en eerlijk aan hun eind zijn gekomen.
Vries ze lekker in, dan heb je ook nog een eerlijk stukje vlees.

Daar ben ik helemaal voor, als iedereen nu zijn eigen bont leer en vlees houd, is er ook meteen geen over productie meer!

In Nederland mag geen bont worden verkocht van dieren die voor bont zijn gefokt! (is mij verteld)

Het bont in mijn trui is trouwens echt afval bont, is aan het bont te zien.
Ik heb een mode opleiding gedaan dan leer je wel het een en ander over leer en bont producten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:24

@Alice
In Nederland mag gewoon nerts- en vossenbont worden verkocht hoor!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:33

Fristi_ schreef:
Ik heb echt leren handschoenen met als binnen voering echt bont. Nou een gat in de markt. Geen prikkende vingers met deze kou! Geweldig :) Zijn ook de enige handschoenen waarbij ik geen pijn lijdt vanwege de kou, dus ik zweer bij die dingen.

Ik heb ook jassen, bodywarmers met nepbont eraan. (bontkraag)

Waar heb je die handschoenen vandaan?! :D lijkt me heerlijk!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:00

@ brainless, dat is jammer Ik hoopte zo dat het waar was!

Ik denk dat in Nederland de bont vraag erg laag is. Er is maar een beperkte groep die echt bont draagt.

In Rusland bijvoorbeeld draagt iedereen bont, lekker warm. (logisch)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:58

Volgens mij zijn veel van die hippe jassen met bont kraagje wel van echt bont gemaakt.
Ik draag ook geen bont (donateur van Bont voor Dieren) en eet geen kadavers. Maar inderdaad ligt er ook een mooi leren zadel op mijn paard. Als daar nou eens een fijn alternatief (en dus geen Wintec) voor kwam zou ik het serieus overwegen.

Overigens genereert vraag wel degelijk aanbod. Dus als niemand meer vlees zou eten, is de bio industrie ook rap weg. Idem met de pelsfokkerij, de mensenrechten schendende industrie. En als niemand meer zou auto rijden, is ook Volkswagen snel failliet.

Niet dat ik dat wil hoor, ieder mag zijn eigen keuze maken, maar "hij was toch al dood" is natuurlijk een kulargument.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:57

Maar wie of wat creëert de behoefte dan? Vroegâh droegen mensen bont om warm te blijvenof bij gebrek aan ander materiaal. Later is bont een luxe item geworden. Hoe kan het dat die behoefte omslaat? Is dat dan de schuld van de individuele consument of van ontwerpers die de kleding maken? Wie bepaalt de mode? Niet de individuele consument hoor!
Maar als je helemaal 'groen' wilt zijn, mag je ook geen brood meer eten. De akkers worden immers bemest met mest van dieren die in gevangenschap zijn gehouden. Hetzelfde geldt voor soja. Dus hoe ver wil je er bij nadenken vraag ik me dan af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:04

alex66 schreef:
ik draag geen bont van dieren die niet opgegeten worden, dus wel van een schaap bijvoorbeeld.

ook vind ik dat een dier een goed leven moet hebben gehad en dat kan bijna niet met een roofdier in gevangenschap.

dus voor mij geen echt bont, nepbont daar in tegen vind ik geweldig en ik zie daar ook geen bezwaar in van wie dan ook.

Heb jij honden of katten?

Zomaar een vraag hoor.....

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:09

Ik draag bond. Ik let wel op wat of welk bond ik koop. als je tegen bond bent vraag ik me af of je schoenen draagt? in de meeste zit leer of seude verwerkt zonder dat het mensen door hebben..

Over de nertsenfokkerij.

Over de hokken er zit maar 1 nerts in 1 hok inverband beschadiging aan het vacht.

Over het leven in gevangenschap en dan voornamelijk op hun natuurlijke gedrag gericht kunnen konijnen, cavia's, vogels, chinchilla's, fretten dat bij mensen thuis dan wel?

Over de dood volgens mij worden ze in nederland niet gelijk vergast maar krijgen ze eerst een injectie met nacosse middel zodat ze er niks van merken.

Het voer is gewoon het vlees van hun maatjes die inmiddels dood gemaakt zijn.

Veder vind ik dat we hier de nertsfokkerij niet moeten afschaffen het is hier in nederland vergeleken met andere landen heel veel beter voor de beesjes.

In andere landen zijn de hokken vaak nog kleiner. en als hier de nertsfokkerij stopt gaan ze toch wel in andere landen veder.

Ik bedoel dit niet aanvallend. maar zo denk ik er over.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:12

Dat zijn in de kern zeker roofdieren. Excuses als: "Ja, maar ze zijn in gevangenschap geboren, dus dat maakt dan niet uit" gelden hier niet. De nertsen worden ook in gevangenschap geboren.

Van mij zouden nertsenfokkerijen best dicht mogen. Ik woon vlakbij zo'n fokkerij en het ruft als de ziekte als de wind de verkeerde kant op staat. Alleen daarom mag ie al dicht. Daarnaast vind ik dat die dieren best de jasjes aan mogen houden. Vind nepbont net zo mooi. Voor de warmte hoef je t hier niet te doen. Maar dat is mijn mening ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:14

ilse86 schreef:
Dat zijn in de kern zeker roofdieren. Excuses als: "Ja, maar ze zijn in gevangenschap geboren, dus dat maakt dan niet uit" gelden hier niet. De nertsen worden ook in gevangenschap geboren.

Van mij zouden nertsenfokkerijen best dicht mogen. Ik woon vlakbij zo'n fokkerij en het ruft als de ziekte als de wind de verkeerde kant op staat. Alleen daarom mag ie al dicht. Daarnaast vind ik dat die dieren best de jasjes aan mogen houden. Vind nepbont net zo mooi. Voor de warmte hoef je t hier niet te doen. Maar dat is mijn mening ;)

Mee eens. maar stel er zijn zoon 1 miljoen (even voorbeeld) nertsen in nederland. en nederland verbied de nertsenfokkerij dan gaat die 1 miljoen echt niet dood nee die word geexporteerd naar het buitenland. en daar is het alleen maar slechter voor deze dieren..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:21

Ja, maar stel je wilt het stoppen, dan moet je ergens beginnen. Ik weet zelf ook wel dat die dieren het hier in verhouding beter hebben hoor. Maar dat geldt voor praktisch alle dieren. De omstandigheden in (volgens mij) met name armere landen zijn ronduit slecht voor die dieren.
Maar ik denk dat de consumptie van bont met name in het westen al minder is geworden. Ik lees regelmatig van die glossy's en als ik zie hoe het dragen van bont verworpen wordt door veel designers en celebs.. Dit zijn de mensen die de mode bepalen...
Er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die doorgaan met het dragen van bont, maar dat wordt ze steeds minder in dank afgenomen. Niet alleen door PETA by the way...

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:37

Sorry,heb niet het hele topic doorgelezen (was een beetje veel 19 blz ;) )
Ik ben wel eens op een 'bont' fokkerij geweest.
Het was gruwelijk.Ik wist ook niet dat we daar heen gingen,anders was ik nooit meegegaan (ben ook meteen weer weggelopen)
Heb het ook duidelijk kenbaar gemaakt wat ik er van vond :(
Het gaat idd om vraag dat het weer 'opbloeit'.
Vorige week was het hier behoorlijk koud en toen was er op de radio dat de vraag naar bont weer enorm was toegenomen.
Mijn reactie meteen : waarom?Er zijn meer dan genoeg alternatieven!!
Ik vind het persoonlijk ook niet eens mooi.
Ben het helemaal eens met ilse86,het zijn toch de designers en celebs die de toon zetten.Maar hier zie je nog wel met enige regelmaat mensen met een bontjas en dan vnl ouderen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:39

Ja, maar ik vind dat je het die ouderen minder kwalijk kunt nemen. Dat is net als met roken: vroeger werd dat algemeen aanvaard door de samenleving. Mensen stonden daar eerder niet bij stil. Waarschijnlijk is die bontjas van die bejaarde dame al 30 jaar oud en stinkt ie naar mottenballen ;)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:58

noordje schreef:
Sorry,heb niet het hele topic doorgelezen (was een beetje veel 19 blz ;) )
Ik ben wel eens op een 'bont' fokkerij geweest.
Het was gruwelijk.Ik wist ook niet dat we daar heen gingen,anders was ik nooit meegegaan (ben ook meteen weer weggelopen)
Heb het ook duidelijk kenbaar gemaakt wat ik er van vond :(
Het gaat idd om vraag dat het weer 'opbloeit'.
Vorige week was het hier behoorlijk koud en toen was er op de radio dat de vraag naar bont weer enorm was toegenomen.
Mijn reactie meteen : waarom?Er zijn meer dan genoeg alternatieven!!Ik vind het persoonlijk ook niet eens mooi.
Ben het helemaal eens met ilse86,het zijn toch de designers en celebs die de toon zetten.Maar hier zie je nog wel met enige regelmaat mensen met een bontjas en dan vnl ouderen.

De alternatieven zijn dan ook niet om aan te zien :Y) , nep bont is gewoon niet zo mooi, warm, isolerend en vochtafdrijvend als echt bont.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:05

Als ze een bonte jas kopen om af te dragen, i.p.v. vanwege de mode, heb ik er weinig tot geen problemen mee als het goed bont is (als je begrijpt wat ik bedoel).
Maar hier hoor ik een aantal keer konijnenbont als goed bont genoemd worden. Konijnen hebben ongeveer de sneuste levens die je kan voorstellen. Dus de kans dat je een jas van goed konijnenbont tegenkomt is minimaal (of je moet zelf de konijnen aanleveren en de jas zo bestellen). Dan zie ik het echt nog liever van nertsen, waar de regelgeving veel diervriendelijker is.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:24

zal niet zo snel bont kopen.
maar had voor mijn dochter een mooie jas gekocht behoorlijk aan de prijs en kwam er later achter dat de kraag van konijnen bont is.
maar heb hem niet weggehangen en ze draagt hem nog.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:41

Maar als alternatieven bedoel ik geen nepbont hoor.
Er zijn genoeg andere materialen die ook warm zijn.
Maar waarom dan iedereen weer aan de bontjas wilt?
Ik kan niet zeggen dat de nertsen en vossen op dat bedrijf het nou zo lekker hadden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:47

Ik denk dat iedereen het voor zichzelf moet blijven bekijken. Ik veroordeel mensen die bijvoorbeeld met spuitbussen jassen gaan bekladden, enkel om een statement te maken. Ik ben meer voor de dialoog.
Ik draag geen echt bont omdat ik nepbont net zo mooi vind, ik eet geen paardenvlees, maar wel rundvlees. sjah...