OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:51

Ik wilde hem vorige week gaan activeren in een naastgelegen dorp (bij ons is niet zo'n activeerding). Kwam ik daar, zegt die vrouw dat het pas in 2010 kan :') .
Terwijl in de brief stond vanaf 16 december.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:52

had ik al gedaan, bij ons op station staat er niet zo ding. Wel bij c1000 die gaf aan dat er geen bestelling was. Kan pas 22 januarie activeren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:52

Misser schreef:
Scan je kaart even bij een automaat (op de meeste NS-stations), dan kan je bekijken welke abonnementen er op je kaart staan.

Dat doet ie pas als ie geactiveerd is, dat abonnement moet je dan eerst weer activeren..
En dat kan niet bij een normale automaat om in en uit te checken. :=

Exit13

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:54

Nee het kan bij sommige NS-kaartjesautomaten. Ik bedoel niet 'product ophalen', maar abo bekijken. Als het goed is zie je daar je tijdelijke abo bij staan. Voor dit jaar staat er nl ook al iets op, zodat je met korting met de bus/tram kan reizen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:55

Ik was naar de klantenbalie geweest op het station (Den Bosch) en die zei dat ik er zowel een saldo op moet zetten (heb ik gedaan) en dat je daarnaast ook nog je kaart moest activeren en dat noemen ze dan ophalen.. Ik heb al die sites al meerdere keren bezocht maar ik word er geen wijs uit hoor. :n

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:56

Miss_m schreef:
Ik gebruik hem als het erg koud is, mijn scooter dood is, als niemand me kan brengen of met de trein naar vrienden ga, max paar x per maand(meestal uitzonderingen daar gelaten).
ik ga er nu vanuit dat ik mijn opleiding gewoon ga halen.
Wat kost het als je hem moet terug betalen ?

Maar als ik mijn opleiding gewoon haal hoef ik toch niks te betalen ?
is het net als met stufi dat je binnen 10 jaar je opleiding moet halen... ?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:59

Ik geloof dat zodra je je opleiding tijdelijk stop zet, je je ov in moet leveren.. En dat is ondanks dat je het wel gaat halen..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:00

Wellicht hebben jullie wat aan deze informatie:

Vanaf 1 januari 2010 is in het gehele openbaar vervoer de papieren OV studentenkaart niet meer geldig als vervoerbewijs.
De papieren ov studentenkaart word vervangen door een Studenten OV-chipkaart (SOVC)
In januari 2010 halen de studenten gefaseerd hun officiële studentenreisproduct voor 2010 en verder op.
Tot die tijd reizen zij met een tijdelijk studentenreisproduct, dat al vooraf op hun SOVC is geplaatst.

Veel studenten beschikken inmiddels over hun SOVC.
Studenten die deze kaart erg laat hebben aangevraagd, zullen zoveel mogelijk voorzien van een tijdelijke SOVC, als voorloper op de officiële SOVC.

Een beperkte groep studenten zal desondanks nog zonder (tijdelijke) SOVC zitten, in dit geval zal de student zijn papieren OV van 2009 moeten kunnen tonen, kan de student dit niet dan moet de vervoerder de procedure van het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs volgen.
Vanaf 1 februari 2010 moeten alle studenten beschikken over een SOVC.
Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kunnen studenten een SOVC aanvragen.

Wellicht is jou kaart al gewoon bruikbaar, laat dit bijvoorbeeld nalezen door een HC op de trein.

Verder voor studenten met een week je hoeft niet doordeweeks in en uit te chekken aangezien je vrij mag reizen.
In het weekend moet je zorgen voor salde en moet je wel in en uit chekken.
Voor studenten met weekend, doordeweeks in en uit chekken en in het weekend niet.

Hoop dat het zo iets duidelijker is?
Mocht je nog vragen hebben hoop ik deze te kunnen beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 29-12-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:02

hee ja zo is het voor mij wel een stuk duidelijker! Ik kan dus nog even mijn gewone ov laten zien :) Gelukkig!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:02

Ik kwam net tot de conclusie dat dat ding in mijn portemonnee zit. Maar ik heb nog niets geactiveerd oid....

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:03

maaike5581 schreef:
.

Verder voor studenten met een week je hoeft niet doordeweeks in en uit te chekken aangezien je vrij mag reizen.
Voor studenten met weekend, doordeweeks in en uit chekken en in het weekend niet.

Is dat echt zo? Heb je een bronvermelding? Zou wel chill zijn namelijk ;).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:04

Mij is juist verteld dat je sowieso in en uit moet checken, óók als je op dat moment vrij reizen hebt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:05

dorientjuh schreef:
Mij is juist verteld dat je sowieso in en uit moet checken, óók als je op dat moment vrij reizen hebt.

Ja dat is mij ook verteld!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:06

em_papillon schreef:
hee ja zo is het voor mij wel een stuk duidelijker! Ik kan dus nog even mijn gewone ov laten zien :) Gelukkig!

Dat kan mits je nog geen SOVC heb ontvangen, let er wel op dat na 1 februari dit dus niet meer word geaccepteerd.

Liezel1 schreef:
Ik kwam net tot de conclusie dat dat ding in mijn portemonnee zit. Maar ik heb nog niets geactiveerd oid....

Je hoeft nu nog niets te activeren, er is een tijdelijk reisrecht op gezet en je zal binnenkort bericht ontvangen om het tijdelijke aan te passen voor de rest van 2010 en verder.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:07

En hoe moet je dan handelen als de treinen nog niet aangepast zijn voor de OV chipkaart?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:07

Dat is dus niet wat ze bij de NS klantenbalie zeggen..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:08

dorientjuh schreef:

Dit klopt niet, ik werk zelf bij de NS en heb deze vraag meerdere malen gehad, dit is na gevraagd bij ons medewerker contact center en op het moment dat je vrij reist hoef je niet in en uit te checken, bij controle in de trein is namelijk te zien of je in het bezit bent van weekend of week.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:08

Dit wordt volgende week echt drama!!!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:09

Hoe kunnen ze dat controleren in de trein dan?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:09

Destino schreef:
En hoe moet je dan handelen als de treinen nog niet aangepast zijn voor de OV chipkaart?

Alle HC's zijn uitgerust met een zogenaamde MCL reader en deze kan je kaart uitlezen.
Mocht je reizen vanaf een station waar je door gesloten poortjes heen moet zal je wel moeten in checken vanwege de toegang, dit geld dus ook voor het uit checken.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:11

Destino schreef:
Hoe kunnen ze dat controleren in de trein dan?

Iedere HC heeft een MCL reader, hierin kunnen de gegevens, zoals saldo, geldigheid, in checkpunt en of het een week of weekend kaart is worden uitgelezen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:12

Liezel1 schreef:
Dit wordt volgende week echt drama!!!!

Valt mee Liezel, niet alleen voor de reizigers maar ook voor het personeel is het allemaal nieuw en zijn er onduidelijkheden, totdat alles goed werkt zal het personeel (ga ik vanuit) coulant zijn.
En als je vragen hebt stap gewoon naar personeel toe, ze zullen proberen je vragen te beantwoorden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:13

Maar bij ons is het traject dordrecht - geldermalsen. Hier rijdt de NS niet, maar Arriva. Zij hebben de treinen pas klaar in maart. Er is geen station met poortjes..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:14

Misser schreef:
maaike5581 schreef:
.

Is dat echt zo? Heb je een bronvermelding? Zou wel chill zijn namelijk ;).

Mijn bron?
Ja die heb ik wel echter kan je dat zelf niet nalezen, mijn informatie komt uit mijn railpocket en van het medewerker contact center.
Ik werk zelf bij de NS.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:16

Destino schreef:
Maar bij ons is het traject dordrecht - geldermalsen. Hier rijdt de NS niet, maar Arriva. Zij hebben de treinen pas klaar in maart. Er is geen station met poortjes..

Hmm ja hoe Arriva werkt durf ik niet te zeggen, deze informatie is van en voor de NS.
Echter zal hetzelfde wel gelden van het papieren ov.
Voor jou geef ik het advies om contact op te nemen met Arriva.