Wat stemmen jullie op 4 juni?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wat stemmen jullie op 4 juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:55

Dan gaat je stem automatisch naar de partij met de meeste stemmen. Dan kan je net zo goed op een willekeurige partij stemmen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:35

Ah, okee. Dat ligt in Nederland toch net iets anders.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:44

Dat is idd Nederland ook zo geloof ik, Blue Eyes :)
Wat moet ik me trouwens precies bij 'bijzitter' voorstellen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:47

Iemand die aan dat tafeltje zit. Je moet dan de mensen aankruisen die gekomen zijn. Soort van afwezigheden opnemen hier in België.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:03

@Frouk: Moet ook zeggen dat ik dat geen goede opmerking vindt van Rutte. Vind het een beetje zo'n populistisch vrijheid-van-meningsuiting-je-moet-alles-kunnen-zeggen standpunt :P. Maargoed, voor mij nog geen reden om te switchen, verder sluit de VVD het beste aan bij mijn opvattingen.
@cp112: D66 en Groenlinks zijn idd ook nog meer pro-Europa. Groenlinks is mij te links, D66 zou mijn tweede keus zijn denk ik. Hebben ook wel een goed programma.
Kwam afgelopen woensdag Pechthold ook nog tegen in Groningen trouwens, campagne voerend.

Pempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:06

M'n moeder stemt waarschijnlijk op de Partij voor de Dieren :}
zelf mag ik nog niet stemmen :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:34

Heino schreef:
Dat is idd Nederland ook zo geloof ik, Blue Eyes :)
Wat moet ik me trouwens precies bij 'bijzitter' voorstellen?

Volgens mij niet:
Citaat:
Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen. Een blanco stem wordt namelijk gezien als een ongeldige stem. De overgrote meerderheid van proteststemmen tegen de gevestigde orde wordt dan ook niet 'blanco' gedaan, maar op een protestpartij. In Nederland waren dat in het verleden onder meer de Boerenpartij en de Lijst Pim Fortuyn, in Vlaanderen is dit onder meer het Vlaams Belang.

Deze wordt dus niet (zoals blijkbaar in Belgie) automatisch meegerekend met de partij die al de meeste stemmen heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:37

excuseer, vlaams belang is een protestpartij? >;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:38

Oh dat dacht ik altijd! Weer wat geleerd :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:40

In dit verband wel, denk ik. Een protestpartij = een partij die zich afzet tegen de bestaande orde, in mijn (persoonlijke) optiek ;) VB is dat wel. Maar ik ben niet heel bekend met de Vlaamse politiek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:43

IMO is elke politieke partij een protestpartij... Lijkt me dat ze het allemaal anders willen.
Dan zou groen ook een protestpartij moeten zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:58

Zo zou je dat ook wel kunnen zien, denk ik :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:14

LETS schreef:
@Frouk: Moet ook zeggen dat ik dat geen goede opmerking vindt van Rutte. Vind het een beetje zo'n populistisch vrijheid-van-meningsuiting-je-moet-alles-kunnen-zeggen standpunt :P. Maargoed, voor mij nog geen reden om te switchen, verder sluit de VVD het beste aan bij mijn opvattingen.
@cp112: D66 en Groenlinks zijn idd ook nog meer pro-Europa. Groenlinks is mij te links, D66 zou mijn tweede keus zijn denk ik. Hebben ook wel een goed programma.
Kwam afgelopen woensdag Pechthold ook nog tegen in Groningen trouwens, campagne voerend.

Ik dacht dus hetzelfde over Groen links :j

M'n vader vond het zo raar, wij komen uit een PVDA familie :)) Maar die zijn zo aan het klote de laatste tijd :n Bah, M'n vader heeft om die reden de laatste keer dat hij mocht stemmen SP gestemd maar die hebben ook rare voorstellen in mijn ogen en sluiten absoluut niet op mijn opvattingen aan. Dus tja, dan maar eens wat anders :D

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:52

Via stemwijzer.nl had ik erg veel overeenkomsten met de PVV. Toch denk ik dat ik niet ga stemmen. Heb me er te weinig in verdiept en heb momenteel ook niet de tijd om dat te gaan doen. Misschien zonde van mijn stem, maar ik stem liever nit, dan dat ik ergens op stem en er niet helemaal achter kan staan omdat ik me te weinig ingelezen heb.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:09

CDA of PvdD, ben er nog niet helemaal uit :n

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:55

Ik heb besloten niet te stemmen. Evenals mijn ouders.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:37

Ik kwam uit op PVV, maar ben er nog niet over uit of ik eigenlijk wel ga stemmen. :+

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:56

Ik heb gelezen dat bij de EU verkiezingen zowel de blanco stemmen, als de niet-stemmen! niet van invloed zijn op de zetelverdeling. (naar mijn weten is het niet-stemmen tijdens de nationale verkiezingen wel van invloed, bij het niet-stemmen gaat de niet uitgebrachte stem naar de grootste partij.)

IK vind dat iedereen moet stemmen. Ik snap niet dat mensen niet gaan stemmen! Mensen hebben in het verleden gestreden, zijn gestorven om dit voor ons voor elkaar te krijgen!
En als je er geen interesse voor hebt? Wat mij al onwaarschijnlijk lijkt, aangezien het over onze toekomst gaat en dat verdient wel wat aandacht lijkt me! Verder kost het slechts een aantal minuten om een enquete in te vullen waar een politieke partij uit komt!!!

STEMMEN DUS!!

Ik stem trouwens op de eerste vrouw van de lijst van de SP (Feminist heh.. :+ )

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:41

Ik stem normaal altijd en altijd op een vrouw, maar uit principe ga ik niet stemmen deze keer.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:08

Welk principe dan?
Ik ben het met Ghani eens, stemmen! Het gaat om je eigen toekomst, dus waarom dan niet even de moeite nemen je te verdiepen in wat partijen?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:30

Nou, ik heb bv van geen enkele partij wat dan ook gemerkt. Ik zou niet weten waar men voor staat etc. Ik ben als burger ook op geen enkele manier benaderd om betrokken te geraken bij de verkiezingen. Alleen gehoord: ga stemmen op 4 juni. Maar waarom, dat heb ik nergens gehoord. Vind het bizar dat als het zo belangrijk schijnt te zijn, dat je als burger niets hoort. De enige partij waar ik wat van heb gehoord is de SP middels een filmpje in mijn inbox, een dag geleden. Maar ook dat maakt het niet duidelijk wat hun standpunten zijn. Nu zeg ik niet dat alles vanuit hen moet komen, maar als zij als partijen van Nederland niet eens mij proberen te benaderen (ze hebben toch mijn stem nodig?) op welke manier dan ook, zijn deze verkiezingen dan wel belangrijk? Op geen enkele manier heb ik dat gemerkt, waardoor ik het gewoon ook vergeten was. En als je dan een stemkaart in de bus krijgt en je weet niet eens waar het over gaat (want waar stemmen we nou voor?).... Nee, uit protest stem ik niet. En ik hoop dat meer mensen niet stemmen, als teken dat wanneer ze willen dat wij als burger gebruik maken van ons stemrecht, er wel wat moet gebeuren. Ik heb geen tijd om me in elke partij te verdiepen, maar zelfs al gaat het om één hoofdpunt... Ik zou het niet weten. Bij geen enkele partij. Ik wil weten waar ik voor stem en als ik benaderd word op welke manier dan ook dan wil ik best wat informatie opzoeken etc, maar niemand heeft mij nog duidelijk gemaakt waarom ik ga stemmen bij deze verkiezing. Dus dit jaar geen stem van mij. Ik heb overigens altijd gebruik gemaakt van mijn stemrecht, maar als het meer 'voor de fun is' omdat je mag stemmen of gewoon maar standaard op dezelfde partij als ik meestal stem, dan doe ik het niet.

Mijn ouders gaan dus beiden ook niet stemmen. Mijn opa wil wel stemmen en stemt Partij voor de Dieren, altijd.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:15

Zowel GroenLinks als SP komen op de meeste punten oereen met mijn mening, zo blijkt uit 3 verschillende stemhulpen. Ik ben er nog niet uit welke partij het gaat worden...
Ik dacht zelf eerder aan Libertas, PVV of PVD :+ Maar die komen blijkbaar niet echt overeen met mijn mening.. Lastig zeg.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:52

Polivy, wat apart zeg, dat in de ene gemeente je doodgegooid wordt met flyers en in de andere je er helemaal niets van merkt. Bij ons stonden ze afgelopen weken enthousiast te flyeren van diverse partijen :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:56

Raar ja. nu woon ik in een klein dorp,maar ook in grotere plaatsen in de buurt niets gemerkt. wel met nationale verkiezingen overigens.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:23

maar je kan toch even een testje doen op internet? Dat ze niet veel van zich laten horen, zou ik geen reden vinden om dan maar niet te stemmen.
Het gaat dus om je toekomst en het verschil tussen partij 1 en partij 2 is zó groot.
Ik zou me niet laten stoppen omdat ik er niet genoeg van heb gezien de afgelopen tijd!!!

(Ik probeer je gewoon over te halen om te gaan stemmen.. ;) )