Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

d_ruiter

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:37

de wereld verandert toch constant..?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:49

d_ruiter schreef:

...en alles reageert op die veranderende omstandigheden, past zich aan = evolutie.

hc

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:18

d_ruiter schreef:
aardlagen kwamen door God.. is dat niet gewoon in de loop der tijd ontwikkelt...? God hoeft dat toch niet gemaakt te hebben... Wat hij gemaakt heeft kan veranderd zijn..

Maar de natuur kan zoiets niet in zo'n korte periode maken als het christendom aanhoudt. Daar gaat veel meer tijd inzitten.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:55

Wat ik me dan afvraag..
Iedere niet-gelovige vind, volgens mij, dat er geen mens perfect is.
Maar als je niet in een God gelooft, dus zonder regels e.d., hoe weet je dan dat een mens niet perfect is?
Vinden jullie het dan niet vreemd dat er inderdaad niemand perfect is?
Waar basseer je dat op? Hoe komt dat?
Wij als christenen zeggen dan omdat je tegen God ingaat met de dingen die je doet enzo, dat doet elk mens dus niemand is perfect.
Als er geen God is, zouden er dan geen perfecte mensen op aarde rondlopen?
Hoe weet je wat goed en wat fout is als er nooit een God is geweest? Waar baseer je dan die regels op?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:06

xTamara schreef:
Wat ik me dan afvraag..
Maar als je niet in een God gelooft, dus zonder regels e.d., hoe weet je dan dat een mens niet perfect is?

Het hangt er vanaf welke levensovertuiging je aanhangt. Boeddhistische visies kunnen er bijvoorbeeld van uitgaan dat de mens wel perfect is, precies zoals die is.
Maar als dat niet zo is, dan kun je het ideaalbeeld vormen uit alle losse beelden. Bijvoorbeeld: jij hebt in je hoofd een soort standaardbeeld van een paard. En daarbij heb je ook een idee van de juiste verhoudingen, de juiste bouw. Geen enkel beeld voldoet perfect aan dat beeld: het ene paard heeft een wat langere rug, de andere heeft een wat te schuine schouder, of een te korte hals. Maar toch heb je in je hoofd hoe het als 'ideaal' zou kunnen.
Op dezelfde manier vorm je je uit alle mensen volgens mij ook een beeld van 'de perfecte mens'. De ene keer bewonder je iets in de ene mens, een andere keer weer iets anders bij een andere. Al die 'goede' dingen samen vormen het ideaal, terwijl je toch niemand kent die overal en altijd aan het ideaal voldoet.

Citaat:
Hoe weet je wat goed en wat fout is als er nooit een God is geweest? Waar baseer je dan die regels op?

De regels kun je bv ontlenen aan ethische overwegingen. Dat wij als mensen in elk geval samen moeten leven, en daarom moeten zoeken naar een manier die het optimaalste is. Dat je niet mag doden kun je bijvoorbeeld zien als regel van God, maar je kunt het ook zien als een praktische regel omdat het gewoon heel lastig leeft in een maatschappij waarin men elkaar mag doden. En je kunt bovendien ook nog respect hebben voor het leven op zich, zonder dat je dit koppelt aan een aparte macht als 'God'.

Als dit soort vragen echt interessant vindt, is het best leuk om een aantal filosofische boeken te lezen. (Een leuk begin is 'De wereld van Sofie')

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:07

Flosje446 schreef:
d_ruiter schreef:
aardlagen kwamen door God.. is dat niet gewoon in de loop der tijd ontwikkelt...? God hoeft dat toch niet gemaakt te hebben... Wat hij gemaakt heeft kan veranderd zijn..

Maar de natuur kan zoiets niet in zo'n korte periode maken als het christendom aanhoudt. Daar gaat veel meer tijd inzitten.

Het hele christendom hangt dat idee helemaal niet aan hoor, dat qua tijdsrekening dit historisch klopt. Dat is maar een beperkte fundamentalistische stroming.
Waarom harken de niet-gelovigen toch steeds het hele christendom op 1 hoop? Alsof daarbinnen niet heel veel meningen bestaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:14

beantsje schreef:
Waarom harken de niet-gelovigen toch steeds het hele christendom op 1 hoop? Alsof daarbinnen niet heel veel meningen bestaan?

Ik denk om dezelfde reden dat je nu de niet-gelovigen op een hoop veegt ;) Onder de niet-gelovigen bestaan ook heel veel genuanceerde meningen. Maar het is soms lastig om al die nuances te blijven zien.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:17

Maar wat is perfectionisme? Hoe bepaal je of iemand perfect is? En een persoon kan voor de een perfect zijn en voor de ander niet. De perfecte persoon zal je nooit vinden, niemand is namelijk volmaakt.
En dat een niet-gelovige geen regels heeft vind ik onzin. Er is de wet, maar daar naast heb ik voor mezelf ook bepaalde regels. En met mijn logische verstand weet ik voor mijzelf heel goed wat goed en fout is, daar heb ik geen Jezus Christus voor nodig en als je die wel nodig hebt om te bepalen wat wel en niet kan, vind ik diegene een aardig triest persoon.

@beantsje: Hoe zit het dan volgens jou in elkaar? Er zijn zo veel verschillende meningen binnen één geloof, waarom is er niet gewoon één richting waar in gelooft wordt als het toch allemaal op hetzelfde gebaseerd is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:24

Flosje446 schreef:
Maar wat is perfectionisme?

Perfectionisme wordt vooral gebruikt aan te duiden dat iemand alles perfect wil hebben. Dat is iets anders dan waar het hier om gaat.

Citaat:
Hoe bepaal je of iemand perfect is? En een persoon kan voor de een perfect zijn en voor de ander niet. De perfecte persoon zal je nooit vinden, niemand is namelijk volmaakt.

Maar toch heb je een idee van wat dat 'volmaakte' zou zijn, zelfs al ken je niemand die dat is.
('Perfect' en 'volmaakt' zijn overigens gewoon twee woorden met dezelfde betekenis.)

Citaat:
Er is de wet, maar daar naast heb ik voor mezelf ook bepaalde regels. En met mijn logische verstand weet ik voor mijzelf heel goed wat goed en fout is, daar heb ik geen Jezus Christus voor nodig en als je die wel nodig hebt om te bepalen wat wel en niet kan, vind ik diegene een aardig triest persoon.

Dat vind ik niet erg respectvol klinken. Het lijkt me iets waar ieder zijn eigen basis mag hebben. Dat jij het geloof in Jezus niet hebt, betekent niet dat iemand 'een triest persoon' is als die dat wel heeft.

Citaat:
Er zijn zo veel verschillende meningen binnen één geloof, waarom is er niet gewoon één richting waar in gelooft wordt als het toch allemaal op hetzelfde gebaseerd is.

Om dezelfde reden dat niet alle niet-gelovigen hetzelfde zijn en hetzelfde vinden en denken. Iedereen moet zelf een weg vinden door de vele vragen en de mogelijke antwoorden. En iedereen kiest daar uit wat voor die persoon belangrijk is. En zo creeert iedereen een eigen levensvisie, waarvan sommigen erg samenhangen en andere veel minder. Maar natuurlijk hoeven ze niet allemaal hetzelfde te zijn!

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:33

Shadow0 schreef:
xTamara schreef:
Wat ik me dan afvraag..

Het hangt er vanaf welke levensovertuiging je aanhangt. Boeddhistische visies kunnen er bijvoorbeeld van uitgaan dat de mens wel perfect is, precies zoals die is.
Maar als dat niet zo is, dan kun je het ideaalbeeld vormen uit alle losse beelden. Bijvoorbeeld: jij hebt in je hoofd een soort standaardbeeld van een paard. En daarbij heb je ook een idee van de juiste verhoudingen, de juiste bouw. Geen enkel beeld voldoet perfect aan dat beeld: het ene paard heeft een wat langere rug, de andere heeft een wat te schuine schouder, of een te korte hals. Maar toch heb je in je hoofd hoe het als 'ideaal' zou kunnen.
Op dezelfde manier vorm je je uit alle mensen volgens mij ook een beeld van 'de perfecte mens'. De ene keer bewonder je iets in de ene mens, een andere keer weer iets anders bij een andere. Al die 'goede' dingen samen vormen het ideaal, terwijl je toch niemand kent die overal en altijd aan het ideaal voldoet.

Citaat:

De regels kun je bv ontlenen aan ethische overwegingen. Dat wij als mensen in elk geval samen moeten leven, en daarom moeten zoeken naar een manier die het optimaalste is. Dat je niet mag doden kun je bijvoorbeeld zien als regel van God, maar je kunt het ook zien als een praktische regel omdat het gewoon heel lastig leeft in een maatschappij waarin men elkaar mag doden. En je kunt bovendien ook nog respect hebben voor het leven op zich, zonder dat je dit koppelt aan een aparte macht als 'God'.

Als dit soort vragen echt interessant vindt, is het best leuk om een aantal filosofische boeken te lezen. (Een leuk begin is 'De wereld van Sofie')

Ja oke je hebt ook wel gelijk, maar ik vraag me gewoon af (en dan heb ik het over niet-gelovigen) als die mensen regels maken, bijv. niet doden, hoe weet je dan dat dat inderdaad een goede regel is.
Misschien omdat je hart je dat ingeeft, maar dat komt weer door opvoeding e.d.
Maar omdat mensen niet perfect zijn die opvoeding + regels ook niet perfect.

Hm, misschien een goed idee ja ;)
Denk wel veel na over dit soort dingen..

edit: even off topic, geloof jij ofniet? Ik zie je namelijkGod met een hoofdletter schrijven, veel ongelovigen doen dat niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:43

xTamara schreef:
Ja oke je hebt ook wel gelijk, maar ik vraag me gewoon af (en dan heb ik het over niet-gelovigen) als die mensen regels maken, bijv. niet doden, hoe weet je dan dat dat inderdaad een goede regel is.

Dat zijn ook hele goede vragen :j

Ik duik nu toch even de filosofie in, want er zijn meer mensen die zich dat af hebben gevraagd, en die er ook een antwoord op hebben bedacht.
Een van de bekendste antwoorden (van Kant, die het in een vrij dik boek heeft weten te verpakken :) ) is bijvoorbeeld dat je niets moet doen als je niet zou willen dat iedereen het doet.
Dus: je moet bv de wet respecteren omdat het niet zou werken als iedereen die wet maar negeert. En je mag niet doden, omdat het niet kan dat iedereen maar mensen gaat doden.

Een andere manier om er naar te kijken is dat je altijd dat moet doen, wat het grootste voordeel voor iedereen heeft. Dus je telt als het ware alle 'geluksgevoelens' bij elkaar op, en dan kijk je wat het meeste oplevert. Daaruit volgt dat je bijvoorbeeld je eten moet delen, want als je je eten deelt zijn er twee mensen gelukkig, terwijl als je het allemaal voor jezelf houdt, jij wel gelukkig bent maar de ander niet, waardoor het totaal dus minder is. (Het is maar een eenvoudig voorbeeld, en je kunt hier uren, dagen, maanden over discussieren.)

Ook kun je proberen om een aantal principes te blijven volgen: anderen geen pijn doen, hulpvaardig te zijn, rechtvaardig te zijn, en meer van die dingen. Zo zijn er allerlei dingen waar je die regels kunt baseren.

Toevoeging: ik zie nu je vraag, en nee, ik ben niet gelovig. Maar ik schrijf God hier maar met hoofdletter, omdat ik het met hoofdletter een aanduiding vind voor de christelijke God, en met kleine letter een aanduiding voor een god in het algemeen (dat kan dus ook een hindoestaanse of germaanse god zijn.)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:48

Ik begrijp de drukte om een folder niet. Ik heb een oud papier bak waar ik alle dingen die ik niet wil lezen, of na het lezen onzinnig vind gewoon in donder. En als je niet gelovig bent en niet geconfronteerd wil worden met (in jouw ogen) onwaarheden........kun je een overgroot gedeelte van de folders beter meteen in de open haard gooien ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:54

Flosje446 schreef:
@beantsje: Hoe zit het dan volgens jou in elkaar? Er zijn zo veel verschillende meningen binnen één geloof, waarom is er niet gewoon één richting waar in gelooft wordt als het toch allemaal op hetzelfde gebaseerd is.

Tja, ik heb de waarheid ook niet in pacht...
Alle christenen in de wereld geloven wat omschreven staat in de geloofsbelijdenis. Eigenlijk is het gewoon een soort van definiéren. We hebben als kerk gewoon een keer met elkaar afgesproken dat degenen die dat geloven, christenen zijn.

Maar er zijn nog zoveel meer dingen...wat is waarheid? Voor mij is de bijbel waar. De geest die daaruit ademt, is de geest van God. Maar niet als een boek dat van a tot z een historische verhandeling is, maar als een verzameling geschriften, geschiedschrijving, filosofische verhandelingen, verhalen, gedichten, brieven.
het is dus zaak om je je te realiseren welk literair genre je leest, als je een boek uit de bijbel leest. En het gaat om het totaalbeeld; als een verstokte vrijgezel in een brief in de bijbel schrijft dat je maar beter vrijgezel kan blijven en beter niet kunt trouwen, dan wil dit niet zeggen dat dit een universele christelijke opdracht is.
Ook het scheppingsverhaal (althans het eerste scheppingsverhaal) is een duidelijk literair genre. Het heeft strofen en een refrein. Als je het zo leest, krijgt het dan niet een heel andere lading?

Even weer terug naar de schepping:
Het tweede scheppingsverhaal luidt als volgt (voor de liefhebbers dit begint bij Genisis2:4)
Citaat:
In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte, 5 groeide er op de aarde nog geen enkele struik en was er geen enkele plant opgeschoten, want God, de HEER, had het nog niet laten regenen op de aarde, en er waren geen mensen om het land te bewerken;
(2:5) geen mensen om het land te bewerken – In het Hebreeuws is er hier en in het vervolg een woordspel tussen ’adam, ‘mens’, en ’adama, ‘land/aarde/aardbodem/akker’.
6 wel was er water dat uit de aarde opwelde en de aardbodem overal bevloeide. 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.
8 God, de HEER, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste hij de mens die hij had gemaakt. 9 Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad.

Als je het wetenschappelijk bekijkt, is dit een totaal andere volgorde als in het eerste scheppingsverhaal. Ook weer een heel andere stijl.
Geeft dat al niet aan dat het nooit bedoeld is als geschiedschrijving?

Hoe dan ook, dit is mijn interpretatie en ik heb er goed over nagedacht. Maar er zijn ook velen die het heel erg met mij oneens zijn en die er ook goed over nagedacht hebben. Wij onderschrijven allen de geloofsbelijdenis en daarmee zijn wij allen christenen. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat we elkaar allemaal in onze opvattingen in onze waarde laten. Respect voor anderen is tenslotte niet voor niets een van de kernwaarden uit het christendom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:00

beantsje schreef:
Als je het wetenschappelijk bekijkt, is dit een totaal andere volgorde als in het eerste scheppingsverhaal. Ook weer een heel andere stijl.
Geeft dat al niet aan dat het nooit bedoeld is als geschiedschrijving?

Maar het gaat er om dat een bepaalde groepering binnen het Christendom (en dat is zeker geen kleine groepering) wel erkenning wil dat de Bijbel letterlijk waar is / kan zijn. En daar gaat het mis.
Zoals ik al zei: de Bijbel als literair of spiritueel werk is (wat mij betref althans) geen enkel probleem. Maar het is geen wetenschap en het moet niet pretenderen dat wel te zijn. Als je namelijk als wetenschap erkend wilt worden, moet je ook voldoen aan de regels die wetenschap stelt. En dat doet het scheppingsverhaal niet. Jouw mening is volgens mij niet zo anders dan de mijne, maar er is dus een substantiele groep die daar anders over denkt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:02

Ik zat in de meeleeshoek, maar wil dit wel even zeggen, Shadow: waarom zeg je dan 'daar gaat het mis'? Jouw mening is anders, maar die mensen hebben toch ook recht op hun mening?
De mijne ligt ook meer in de buurt van die van Beantsje, maar ik vind het niet 'misgaan' als mensen wel letterlijk het scheppingsverhaal willen geloven. Knap ook, want ik kan dat niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:07

Blue_Eyes schreef:
Ik zat in de meeleeshoek, maar wil dit wel even zeggen, Shadow: waarom zeg je dan 'daar gaat het mis'? Jouw mening is anders, maar die mensen hebben toch ook recht op hun mening?

Nee, want dat is geen gebied waar meningen ter zake doen. Zoals Beantsje heel terecht en scherp opmerkte: "Eigenlijk is het gewoon een soort van definiéren. We hebben als kerk gewoon een keer met elkaar afgesproken dat degenen die dat geloven, christenen zijn."

Nu, zo'n definitie is er ook van de wetenschap. Een wetenschappelijke theorie kan en mag pas wetenschappelijke theorie genoemd worden als er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. En die definitie kan niet eenzijdig veranderd worden om bepaalde verhalen toch mee te laten doen.

Citaat:
De mijne ligt ook meer in de buurt van die van Beantsje, maar ik vind het niet 'misgaan' als mensen wel letterlijk het scheppingsverhaal willen geloven. Knap ook, want ik kan dat niet.

Het geloven is geen probleem. Maar het erkend willen krijgen als een reeel wetenschappelijk alternatief wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:13

Het gaat mij eigenlijk om deze zinsnede:
Citaat:
Maar het gaat er om dat een bepaalde groepering binnen het Christendom (en dat is zeker geen kleine groepering) wel erkenning wil dat de Bijbel letterlijk waar is / kan zijn. En daar gaat het mis.

Waar ik eigenlijk niet direct in zie staan dat dat gaat om wetenschappelijk. 'Erkenning wil dat de Bijbel letterlijk waar kan zijn.'
Ik zou die erkenning ook wel willen, want het zou me in de afgelopen 19 pagina's een hoop uitleg/verdedigwerk hebben bespaard... ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:15

Even nog in aanvulling op Beantsjes bericht van net, mijn 'vertaling' van de Geloofsbelijdenis naar 'leesbare taal':
Citaat:
Ik geloof in God, de Vader, die de hemel en aarde gemaakt heeft.
En in Jezus Christus, zijn zoon, die onze Heer is. Hij werd geboren uit een maagd, die door de heilige Geest zwanger was geworden. Hij heeft onder het regime van Pontius Pilatus geleden, is gekruisigd, gestorven en begraven. Hij is naar het dodenrijk gegaan en op de derde dag weer opgestaan uit de dood. Nu is hij in de hemel, waar hij bij God zit en zal oordelen over ons allemaal.
Ik geloof in de helige Geest. Ik geloof dat alle christenen samen een geheel zijn in de ogen van God. Ik geloof dat God de zonden van mensen kan en wil vergeven. Ik geloof dat we na onze dood weer zullen opstaan en eeuwig zullen leven.

Eerder al geplaatst in dit topic, maar wel goed om even voor ogen te houden: wat gelooft een christen nu eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:19

Blue_eyes: Ik denk dat ik je punt wel snap, dat had ik inderdaad beter anders kunnen verwoorden :j
(Overigens laat de geloofsbelijdenis op die manier vrij weinig ruimte voor vrije interpretatie. Ik denk dat er strict genomen veel christenen toch geen christen zijn, en dit ook niet de hoofdzaak van het geloof vinden. En daaronder zijn ook bisschoppen en dominees die ik gesproken heb. Ingewikkeld.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:21

Geloof me dat er nog heel veel ruimte is voor vrije interpretatie. Welk deel denk je dan dat er niet 'algemeen' is? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:30

... en toen wist ik het toch niet meer goed te verwoorden. Ikzelf dacht aan het opstaan uit de dood en het zwanger worden van de heilige maagd, maar terugdenkend werd dat wel geloofd.
Alleen, de geloofsbelijdenis komt op mij toch specifiek over, met veel details die niet zo relevant zijn (de drie dagen, de naam van de keizer). Dat vind ik opvallend, maar dat is misschien wel meer mijn mening.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:32

Huertecilla schreef:
d_ruiter schreef:

...en alles reageert op die veranderende omstandigheden, past zich aan = evolutie.

hc

De wereld verandert misschien wel maar eigenlijk lijden de meeste godsdiensten wel heel erg aan evolutionaire inertie. Het heeft tot 350 jaar na Galileo's dood geduurd voordat door de vorige paus werd toegegeven dat de katholieke kerk fout zat bij het veroordelen van het heliocentrische wereldbeeld. Tegen die tijd had toch echt iedereen geaccepteerd dat de zon niet om de aarde draaide. Maar met de evolutietheorie ging in ieder geval de katholieke kerk niet nogmaals een dergelijke blunder maken. Daarvan zei dezelfde paus gelijk maar dat het wetenschappelijk gezien de enige juiste verklaring lijkt te zijn. Dat is op zich al een enorme vooruitgang, eerst 400 jaar voordat de katholieke kerk de wetenschap volgde en nu nog maar iets meer dan 100. :#

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:34

@Shadow: Pontius Pilatus was niet de keizer maar de stadhouder (praefectus, waarvoor nog geen echte Nederlandse naam is) van Judea. ;) Maar goed, dat is een detail en ook iets waar weinig aan te geloven valt, want dat is een stukje dat historisch bewezen is, dat er tijdens het regime van Pilatus een jood met de naam Jezus, die Messias werd genoemd, is gekruisigd.
Tja, en de derde dag heeft een symbolische waarde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:37

Blue_Eyes schreef:
@Shadow: Pontius Pilatus was niet de keizer maar de stadhouder van Judea. ;) Maar goed, dat is een detail en ook iets waar weinig aan te geloven valt, want dat is een stukje dat historisch bewezen is, dat er tijdens het regime van Pilatus een jood met de naam Jezus, die Messias werd genoemd, is gekruisigd.

Klopt, maar dat vind ik dus een detail waar welliswaar geen twijfel over is, maar wat (voor mij dan) gewoon nauwelijks een hoofdzaak zou zijn als je het christendom zou samen willen vatten. Zoals ik al zei: misschien is dat gewoon mijn eigen mening, maar ik vind het opvallend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:39

randalinpony schreef:
Citaat:
Toen ik ooit het scheppingsverhaal en het verhaal van Adam en Eva aan het voorlezen was uit de kinderbijbel zei mijn zesjarige dochtertje "hé mama, dit boek is zeker door een man geschreven".

Oh mie oh mai! :D _O- _O- :')

Volgens de Koran zijn vrouw en man evenwaardig want beiden geschapen door dezelfde god (pin me niet vast op de precieze formulering)
Toch nog ergens misgegaan.... Mannen....

Weet je, eigenlijk is de man het beste bewijs tégen het creationisme... zoiets verzin je toch niet! :D 8)7 :roll:

:D inderdaad hoezo "intelligent design"