Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:53

Echwel schreef:
Rosita ik denk dat die taak toch bij de ouders ligt en anders bij de leraar...

,,

Ben ik niet met je eens...
Hij is bijna meer op school en bij ons dan thuis, vergis je niet in de opvoedkundige taak van de buitenschoolse opvang tegenwoordig....

Traumatiseren is mijn doel niet, wel het bewust maken van wat zijn grapjes met mensen kunnen doen en waar Hitler voor gezorgd heeft...
Ik bedoel.. het is geen puberale sukkel die schijt heeft aan alles, hij heeft dingen opgevangen en maakt daar grapjes van. De andere kinderen lachen erom en zo wordt het nog grappiger...Hij heeft echt geen flauw benul waar ie grapjes over maakt, de woorden met uitleg komen duidelijk niet aan. Als ouders daart vervolgens niets mee doen of ook niet kunnen uitleggen waar het om gaat, is het voor zo'n jochie ook niet te begrijpen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:54

Toch als de ouders geen gehoor geven aan jullie, kun je je afvragen hoe er thuis over gesproken wordt

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:55

Ikima: daar vraag ik ook niet om! Ik vraag in mijn begin post, wat mensen er ervaren hebben.

Echwel: Tja, nu kunnen ze het ook sluiten omdat het niet meer over mijn vraag gaat. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:55

Echwel schreef:
Rosita ik denk dat die taak toch bij de ouders ligt en anders bij de leraar...

Als leraar heb je zeer zeker ook een opvoedkundige taak, en als er van huis uit al geen aandacht aan wordt geschonken, mag dat vanuit school wel degelijk komen.
Een knulletje van 9 is echter nog veel te jong om hem met de harde werkelijkheid te confronteren. Mijn handen jeuken om hem iig een film te laten zien, of boeken te laten zien over de Holocaust tijdens WO 2, maar dat kan hij nog niet aan.
Ik vraag me alleen af hoe een kind van 9 aan grapjes over Hitler komt? Dan moet daar in zijn omgeving toch over gesproken zijn?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:56

rosita, ik vind het goed van je dat je deze kids iets mee wilt geven, maar ik denk ik niet dat je gemachtigd bent een soortgelijk uitje te doen. Deze kids komen op een buitenschoolse opvang als ik goed begrijp, Met gedrags/opvoedproblemen? Heb je enig idee of het verband kan houden met de probematiek van dit kind? thuissituatie, stoornis?
ik weet wel zeker dat veel ouders hier protest tegen aan zouden tekenen, en ik vraag me af of het zin heeft, aangezien dit kind 9 is, en waarschijnlijk ook cognitief een achterstand heeft. Daarnaast vraag ik me af, of dat in jullie ´takenpakket´ hoort. Naar mijn weten is een buitenschoolse opvang niet veel meer dan prettig verblijf met veiligheid en structuur bieden en kan je (soms helaas) niet veel meer. (been there, daarom was mijn overstap van een logeerhuis naar behandelgroep ook een makkelijke keuze ;) )

ik werk op een 24-uurs behandelgroep met kinderen tussen 8-12 jaar oud, vrijwel allemaal uit huis geplaatst met een Onder Toezicht Stelling, maar ik weet zeker dat wij dit soort uitjes nooit zouden organiseren. 9 jaar is echt te jong, kids van 9 hebben nog angst voor inbrekers en spoken, lijkt me een concentratiekamp iets minder handig ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:56

Rosita, met een klein kind, hoe fout zijn grappen ook zijn, ga je niet naar een vernietigingskamp. Je wilt dat joch toch niet traumatiseren? Verder vind ik dat dit nou niet in de discussie thuishoort.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:57

Ik ben niet in Auschwitz geweest, wel in Tsjechië in Terezin.
Eerste keer met school, 2e keer met ouders.
Ook al is Terezin geen echt concentratiekamp, toen barstte ik bijna in tranen uit..
Ik wil graag naar Auschwitz..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:59

Citaat:
Hij heeft echt geen flauw benul waar ie grapjes over maakt, de woorden met uitleg komen duidelijk niet aan.

daarom heeft het ook geen enkel nut!

beter kan je zeggen: ´weet je waar je het over hebt? Nee? hou er dan over op.´
of, als hij doorgaat, zou ik hem er net zolang over laten praten of schrijven tot hij het er nooit meer over hebt. beter kan je hem even goed op de plek zetten, dan hem proberen te laten begrijpen, want dat gaat toch niet werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:00

evanescence schreef:
Ikima: daar vraag ik ook niet om! Ik vraag in mijn begin post, wat mensen er ervaren hebben.

Echwel: Tja, nu kunnen ze het ook sluiten omdat het niet meer over mijn vraag gaat. ;)

Een oneerbiedige opmerking plaats je daar, sorry dat ik het zeg. De discussie gaat een kant uit die je niet zint, en dan moet er maar een slotje op? Ik denk dat de moderators van Bokt dit topic niet gaan sluiten omdat het offtopic gaat of wat meer diepgang krijgt dan jij met je oppervlakkige vraag eigenlijk van plan was geweest.

Over deze periode kan niet genoeg gesproken worden. Ook als het van je vraag afwijkt, ook als het een kant uitgaat die je niet zint. Hier om een slotje vragen (of van de kant van de moddies een slotje plaatsen) zou ik ronduit en ik zeg het nogmaals, ronduit BELACHELIJK vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:01

Toevallig waren we aan het praten over werk in de familie.
Toen kwam mijn vader er mee dat zijn oom werkte voor de duitsers in de oorlog.

Dat was geluk, want zo hadden ze eten wat dat betreft hadden ze geluk!
Hij zette telefoonpalen neer in opdracht van de duitsers.
Nu het leukste, diezelfde nacht zaagde hij ze zelf net zo hard weer om en nam ze mee naar huis als brandhout. :+ Ze hadden de hele zolder vol telefoonpalen.
En die duitsers de volgende morgen maar vloeken dat die palen toch wéér weg waren! _O- :')

Hij had ook nog een groep duitse onderduikers onder zijn huis in de kelder liggen, die wilden niet vechten voor Hitler. - die dus ook mee aten van de opbrengst van het werk wat hij voor de duitsers deed -

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:02

milo schreef:
Citaat:
Hij heeft echt geen flauw benul waar ie grapjes over maakt, de woorden met uitleg komen duidelijk niet aan.

daarom heeft het ook geen enkel nut!

beter kan je zeggen: ´weet je waar je het over hebt? Nee? hou er dan over op.´
of, als hij doorgaat, zou ik hem er net zolang over laten praten of schrijven tot hij het er nooit meer over hebt. beter kan je hem even goed op de plek zetten, dan hem proberen te laten begrijpen, want dat gaat toch niet werken.

Dat is dus confrontatie aan gaan met een kind en dat heeft geen enkele zin. Wat jij zegt word dus in mijn richting (ook opvoeder) totaal afgeraden. Een kind van 9 is potverdikke wel bekwaam genoeg om dit te begrijpen of iig te begrijpen dat het niet "hoort". Door een kind als dom te bestempelen en het maar een of andere loze straf te geven (welke hij overigens ook niet zal begrijpen en wat bijgevolg geen zin zal hebben) zorg je voor nog meer opstandigheid.

Als je opvoedkundige adviezen geeft voor moeilijk opvoedbare kinderen, zorg dan wel dat je er wat van weet... :\ Alsof deze kinderen nog niet genoeg met slechte opvoedingsmethodes geconfronteerd geweest zijn. (anders zat hij daar immers niet). Snap echt niet dat mensen adviezen geven over zulke kinderen die sowieso al enorm kwetsbaar zijn zonder er ook maar iets van af te weten :\

Een kind heeft het op deze leeftijd vaak makkelijker met dingen te begrijpen als het de dingen ZIET terwijl er uitleg gegeven wordt. Dus uitleg tijdens een bezoek aan zo'n kamp is helemaal niet zo'n krom idee. Kan best zijn dat het dan wel aan komt omdat het kind het dan ziet en dus beter begrijpt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:04

Sorry hoor maar kan de discussie over opvoedkundige dingen even ergens anders :Y)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:04

De rest bedankt voor de antwoorden... Lieveli, als je niets nuttigers kan melden dan dat het niet in deze discussie thuis hoort ( die tenslotte begon met wie is er weleens geweest, hier sluit mijn vraag behooorlijk bij aan!) én mijn teksten niet leest, aangezien ik absoluut níet naar een vernietigingskamp wil...

Echwel... dit zijn veelal ook ouders die óf nauwelijks Nederlands spreken en zéker niets willen/kunnen overdragen uit het verleden, deze moeder spreekt echter wél goed Nederlands, maar heeft de kracht/puf niet tegen deze jongen in te gaan...

@ Cassidy: precies, film, boeken, vernietigingskampen, das helemaal niet wat ik voor hem wil. Ik wil geen getraumatiseerd kind, wil hem alleen bewust maken van wat zijn grapjes met mensen kunnen doen en wat die 'o zo grappige Hitler met zijn teken' heeft gedaan...
De grapjes... tsja... heeft een ontspoorde oudere broer van 19 en één van 13 die er met school nu mee bezig is...

@Milo: thuissituatie spreelt uiteraard niet mee...helaas..
Het niet veel meer bieden is idd een obstakel waar ik hard tegenaan loop ( daarom ook waarschijnlijk de overstap naar een dagbehandelcentrum ;)) maar ik wil ( en gelukkig worden mij die mogelijkheden wel geboden) wel iets meer dan alleen :'dit wil ik hier niet horen, Hitler heeft veel ellende veroorzaakt en dus wil ik daar geen grapjes over' ( nogmaals.... geen trauma's die ik wil veroorzaken, daarom ook de vraag hoe dit 'museum' is, wat je er kan zien, wat je er tegenkomt aan foto's etc)

Edit: verbaas me over je laatste opmerking... ik wil onze kinderen niet monddood maken, heeft totaal geen nut ook.. als hij het niet begrijpt waarom hij die grapjes niet mag maken, zal het nog meer doorgaan. Door het bespreekbaar en begrijpelijk te maken, komt het besef...
veel verder zal ik niet gaan over wel of niet opvoeden als pedagogisch medewerker, maar mijn vraag staat nog steeds ;)
Wat zie je in Amersfoort en hoe heftig is het
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 18-01-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:05

Nogmaals, waar heeft dat jochie de naam Hitler gehoord? Hoe komt het dat hij er zulke onnozele grappen over maakt? Zoek de bron op en je hebt het probleem te pakken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:07

_rosita_ schreef:
De rest bedankt voor de antwoorden... Lieveli, als je niets nuttigers kan melden dan dat het niet in deze discussie thuis hoort ( die tenslotte begon met wie is er weleens geweest, hier sluit mijn vraag behooorlijk bij aan!) én mijn teksten niet leest, aangezien ik absoluut níet naar een vernietigingskamp wil...

Echwel... dit zijn veelal ook ouders die óf nauwelijks Nederlands spreken en zéker niets willen/kunnen overdragen uit het verleden, deze moeder spreekt echter wél goed Nederlands, maar heeft de kracht/puf niet tegen deze jongen in te gaan...

@ Cassidy: precies, film, boeken, vernietigingskampen, das helemaal niet wat ik voor hem wil. Ik wil geen getraumatiseerd kind, wil hem alleen bewust maken van wat zijn grapjes met mensen kunnen doen en wat die 'o zo grappige Hitler met zijn teken' heeft gedaan...
De grapjes... tsja... heeft een ontspoorde oudere broer van 19 en één van 13 die er met school nu mee bezig is...

@Milo: thuissituatie spreelt uiteraard niet mee...helaas..
Het niet veel meer bieden is idd een obstakel waar ik hard tegenaan loop ( daarom ook waarschijnlijk de overstap naar een dagbehandelcentrum ;)) maar ik wil ( en gelukkig worden mij die mogelijkheden wel geboden) wel iets meer dan alleen :'dit wil ik hier niet horen, Hitler heeft veel ellende veroorzaakt en dus wil ik daar geen grapjes over' ( nogmaals.... geen trauma's die ik wil veroorzaken, daarom ook de vraag hoe dit 'museum' is, wat je er kan zien, wat je er tegenkomt aan foto's etc)

Ik vond mijn opmerking behoorlijk nuttig. Het ging over de psychologie achter de oorlog, en niet over een klein jongetje

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:08

Dat is dan een van de nieuwe generatie die op het Museumplein roepen alle joden aan het gas, omdat ze dus van huis uit geen respect leren voor anderen..
Je zou denken in deze tijd dat het niet mogelijk zou zijn..
En dan komt toch het anitsemitisme weer boven, tegen de jongeren die dit roepen wordt weinig aktie ondernomen, zouden ze een andere bevolkingsgroep zo uitschelden zouden ze uit elkaar gedreven worden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:08

Cassidy:
Citaat:

Lijkt me duidelijk waar die het gehoord heeft.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:08

Cassidy schreef:
Een oneerbiedige opmerking plaats je daar, sorry dat ik het zeg. De discussie gaat een kant uit die je niet zint, en dan moet er maar een slotje op? Ik denk dat de moderators van Bokt dit topic niet gaan sluiten omdat het offtopic gaat of wat meer diepgang krijgt dan jij met je oppervlakkige vraag eigenlijk van plan was geweest.

Over deze periode kan niet genoeg gesproken worden. Ook als het van je vraag afwijkt, ook als het een kant uitgaat die je niet zint. Hier om een slotje vragen (of van de kant van de moddies een slotje plaatsen) zou ik ronduit en ik zeg het nogmaals, ronduit BELACHELIJK vinden.

Ik zeg niet het me niet zint! Je gaat nu worden in mijn mond legen. En mijn vraag is niet oppervlakkig misschien voor jou wel ja. Ik ben geintreseert in de ervaringen van andere mensen, die daar geweest zijn. Als ik meer van de rest wou weten, had ik dat er ook bij gevraagt!
En de volgende keer, kan je het ook wat anders melden. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:14

Cassidy schreef:
evanescence schreef:

Wat een reactie. :roll: Een discussie over opvoeding gaat in mijn ogen toch echt heel ergens anders over dan over de vraag "wie is er wel eens in Auschwitz geweest?". ;)
Er staat niet eens dat ze om een slotje vraagt overigens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:14

Wat is dit nu weer voor flauwekul? Sorry hoor, als je de ervaringen wilt horen, moet je er rekening mee houden dat je ook de rest hoort.
Hert is hetzelfde als vragen naar ervaringen van iemand die een executie heeft meegemaakt, maar niet weet waarom degene die daar geexecuteerd wordt eigenlijk die straf moet ondergaan. En dan beginnen te piepen als er wel nader op wordt ingegaan. Wel willen weten naar het "Hoe" en niet naar het "Waarom". Dat is pas echt sensatiezoekerij!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-01-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:17

Ergens vind ik het spijtig, het is juist goed om als je ergens naartoe wilt juist beetje dieper te gaan en vooraf kennis te hebben. Soms mis ik echt bij mensen de drijfveer om te leren of verdiepen.
Als je dan zoiets bezoekt kan je dan echt volop de dingen begrijpen. Leren uit de geschiedenis is proberen voorkomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:18

@ Cassidy: rustig maar hoor. ;) "De rest" is logisch, dat komt vanzelf. Maar ik snap best dat de TS het liever over haar vraag heeft aangezien ze naar ervaringen vraagt en daar het hele topic over gaat. :)

@ pharagirlke: wat niet fair? Ik zeg gewoon dat een discussie over opvoeding wel erg offtopic is. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:19

katiavl schreef:
Ergens vind ik het spijtig, het is juist goed om als je ergens naartoe wilt juist beetje dieper te gaan en vooraf kennis te hebben. Soms mis ik echt bij mensen de drijfveer om te leren of verdiepen.
Als je dan zoiets bezoekt kan je dan echt volop de dingen begrijpen. Leren uit de geschiedenis is proberen voorkomen.

En misschien willen andere mensen juist ergens naartoe om er daar kennis op te doen. ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:20

Fiffill schreef:
katiavl schreef:

En misschien willen andere mensen juist ergens naartoe om er daar kennis op te doen. ;)

Maar voor je daar naartoe gaat moet je al een minimum aan kennis hebben, mits er alleen word aangegeven wat daar gebeurt is.
Dus alleen daar naartoe gaan zorgt voor een grote leemte. Zeker omdat je dan niet op een correcte manier kan verklaren hoe dingen kunnen gebeurt zijn dus mis je een groot stuk van het leerprocess.
Je neemt iets waar, maar zal minder effect hebben dan wanneer je iets waarneemt en kan zeggen waarom.
Pas dan kan je een langdurige verandering in gedrag waarnemen. En dat is ook de reden waarom de kampen open zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:22

Ga met Katiavl mee. Je moet toch wel enigszins beslagen ten ijs komen om te weten wat het inhoudt. Een blanco bezoek aan een KZ dekt de lading niet, bij lange na niet.