Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:44

Muispluis: mijn normen zijn in elk geval anders. Ik vind het erg storend.

Rock: wat mij betreft zijn mensen wel ook dieren, maar... de voorbeelden van echt de meest basale lichaamsfuncties zijn voor mij toch niet de essentie wat een mens of een dier is. Wat mij betreft zit daar veel meer achter, heeft het veel meer te maken met het vermogen om te leren bv, de manier waarop sociaal contact vormgegeven wordt, etc. En in dat opzicht vind ik mensen niet volkomen anders dan dieren, maar wel uitstijgend boven de andere dieren. (De abstractie van ons denken is echt beslist wel uniek namelijk.)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:45

Maar BE, geloof jij dat scheppingsverhaal echt? Letterlijk bedoel ik dan? En wat vind je dan van de evolutietheorie?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:47

God heeft ons geschapen met een eigen wil, en dat had een doel. Dat kon dus misgaan, dat wist Hij. Maar toch heeft Hij daarvoor gekozen, en niet voor willoze marionetten die hij alleen maar met een touwtje hoefde te besturen.

@Bravespots: ik zit er ergens tussenin. Ik denk dat er een heleboel dat er wel gebeurd is, niet in de Bijbel staat, want anders zou dat boek een complete bibliotheek in beslag nemen. Dat kan dus zoiets zijn als tussenvormen, maar ook bv. het scheppen van andere mensen (waardoor bv. de zoons van Adam en Eva zich dus een vrouw konden nemen zonder met hun zus te hoeven trouwen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:48

ik vind mensen helemaal niet uitstijgen boven dieren...integendeel.....dieren maken hun eigen leefgebied niet stuk,volgens mij doen mensen dat wel..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:48

Shadow0 schreef:
Rock: wat mij betreft zijn mensen wel ook dieren, maar... de voorbeelden van echt de meest basale lichaamsfuncties zijn voor mij toch niet de essentie wat een mens of een dier is. Wat mij betreft zit daar veel meer achter, heeft het veel meer te maken met het vermogen om te leren bv, de manier waarop sociaal contact vormgegeven wordt, etc. En in dat opzicht vind ik mensen niet volkomen anders dan dieren, maar wel uitstijgend boven de andere dieren. (De abstractie van ons denken is echt beslist wel uniek namelijk.)

Maar andere dieren hebben dan toch weer andere talenten die wij niet hebben? Die kunnen onder water zwemmen voor uren en weet ik veel voor andere onvoorstelbare dingen. Ok, ons denken is uniek, maar andere dieren hebben ook unieke dingen, wat maakt ons dan precies erboven uit stijgen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:49

Dieren maken hun eigen leefgebied niet stuk? Moet je mijn hond zijn mand zien... Clown
Buiten dat: mensen maken ook niet bewust hun eigen gebied stuk, maar ze willen wel zoveel mogelijk comfort en dat gaat ten koste van hun leefgebied. Jammer, zeggen ze dan.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:51

Daarom zijn er toch ook de zeven hoofdzonden? Daardoor maken mensen hun gebied stuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:52

Is het niet ontzettend makkelijk om alles te schuiven op wat er ooit is gebeurt, in plaats van daar zelf verantwoording in te nemen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:53

Bravespots, misschien denk ik wat simpel, maar ik denk dat de mens boven dieren uitstijgt, omdat wij de baas zijn over andere dieren. Wij hebben de kennis en intelligentie om 'de baas te spelen' over andere dieren. Ik bedoel, zelfs de grootste dieren kunnen we opsluiten. We kunnen ze maken en breken in principe. Dat zie ik een dier niet zo gauw doen. Ja, als het erop aan komt en we 1 op 1 moeten...dan moeten we het tegen een hoop dieren afleggen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:56

Maar dan nog... Alleen vanwege intelligentie... Hebben we daarom recht om te doen wat we doen?

BraveSpots

Blue_Eyes schreef:
@Bravespots: ik zit er ergens tussenin. Ik denk dat er een heleboel dat er wel gebeurd is, niet in de Bijbel staat, want anders zou dat boek een complete bibliotheek in beslag nemen. Dat kan dus zoiets zijn als tussenvormen, maar ook bv. het scheppen van andere mensen (waardoor bv. de zoons van Adam en Eva zich dus een vrouw konden nemen zonder met hun zus te hoeven trouwen).

Dat vind ik echt verbazingwekkend dat je zoiets geloofd (positief bedoeld). Ik vind het vreemd, en niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik kan me er echt totaal niks bij voorstellen, dat mensen effectief letterlijk geloven in zulke dingen als het scheppingsverhaal. Nu voel ik me raar, net alsof mijn fantasie me tekortschiet of zoiets Verward ...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 15-12-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Rock schreef:
Is het niet ontzettend makkelijk om alles te schuiven op wat er ooit is gebeurt, in plaats van daar zelf verantwoording in te nemen?

Wat bedoel je daar precies mee/bedoel je mij? Lachen

Shadow0

Het abstracte, en de intentie. Dat wij als mens eigenlijk behoorlijk onafhankelijk zijn en willen zijn van ons leefgebied en daar ook bewust mee aan de slag gaan. (Overigens, Geerke, 'uitstijgend boven' is geen moreel oordeel, het is niet dat het 'beter' is dat wij dat doen, maar het is wel meer dan (andere) dieren doen.)

Ik vind trouwens niet dat wij de baas zijn over de dieren, net zomin als ik zou vinden dat een leeuw de baas is over de zebra.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:59

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat vind ik echt verbazingwekkend dat je zoiets geloofd (positief bedoeld). Ik vind het vreemd, en niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik kan me er echt totaal niks bij voorstellen, dat mensen effectief letterlijk geloven in zulke dingen als het scheppingsverhaal. Nu voel ik me raar, net alsof mijn fantasie me tekortschiet Verward ...

En ik vind het juist zo verbazingwekkend dat mensen in zoiets stoms als de evolutietheorie kunnen geloven. Micro-evolutie okee, maar macro-evolutie?
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. Clown En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-12-08 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:00

Rock schreef:
Maar dan nog... Alleen vanwege intelligentie... Hebben we daarom recht om te doen wat we doen?

Heb jij huisdieren? Een paard? Wat geeft jou het recht om jezelf eigenaar van die dieren te noemen?

Het recht, nja...dat wil ik niet meteen zeggen, maar ik zeg wel eerlijk dat ik het recht wel neem. Ik heb 2 honden, een kat en 2 cavia's. Deze krijgen eten wanneer IK dat wil, gaan naar buiten wanneer IK dat wil. Dus ja, ik neem het recht. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:01

Mijn zus is lesbisch & dat vind ik hartstikke tof.
Ik heb straks een schoonzus ipv een schoonbroer, hoe leuk is dat.
Mijn zus is de leukste die ik ken & of ze nu op mannen of vrouwen valt, dat verandert niets.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een geloof liever heeft dat ze het verbergt en toch met een man trouwt.
is gelukkig zijn niet het belangrijkste?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:02

Anders lees je even een paar pagina's uit het topic door, Laura? Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:02

bij de dieren (in het wild)is een soort evenwicht...dat is bij de mens zoek...normaal overleven de sterkste ,wij houden alles in leven.

nee blue-eyes ...een dik boek geloven wat 2000 jaar geleden is geschreven is veel geloofwaardiger...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:03

Blue_Eyes schreef:
En ik vind het juist zo verbazingwekkend dat mensen in zoiets stoms als de evolutietheorie kunnen geloven. Micro-evolutie okee, maar macro-evolutie?
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. Clown En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.

Dan ben ik wel benieuwd. Dit verhaal klinkt mij namelijk een stuk aannemelijker. Het is overigens wetenschappelijk aangetoond dat mensen van apen afstammen. Ik vind het namelijk nogal ver gezocht dat God gewoon ineens een compleet mens op de aardkloot heeft gedumpt Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:03

Blue_Eyes schreef:
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.

Ik snap dat je vragen hebt bij de evolutietheorie (heb ik zelf ook), maar het scheppingsverhaal is (imo) even extreem toch? Jij komt op mij over als een erg logisch en inteligent persoon, net daarom verbaasd het mij zoveel dat je dan (deels) geloofd wat het scheppingsverhaal verteld Lachen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:04

Voor mij wel, Geerke Lachen Ik heb er jaren over nagedacht, en voor mij zit daar veel meer logica in.

@Xono: Het is niet wetenschappelijk aangetoond dat mensen van apen afstammen. Er wordt gezegd dat mensen en apen dezelfde voorouder zouden hebben. Dat is wel wat anders.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:04

Blue_Eyes schreef:
BraveSpots schreef:

Dat vind ik echt verbazingwekkend dat je zoiets geloofd (positief bedoeld). Ik vind het vreemd, en niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik kan me er echt totaal niks bij voorstellen, dat mensen effectief letterlijk geloven in zulke dingen als het scheppingsverhaal. Nu voel ik me raar, net alsof mijn fantasie me tekortschiet Verward ...

We zijn ook maar toevallig ontstaan, als we geen omgevingsgeluk hadden waren wij misschiend degene met het zadel op, of waren we er gewoon niet.
De plasticiteit die onze hersennen zo fantastisch maakt is puur geluk. Grappig eigenlijk.

Verder vind ik dat mensen moeten geloven wat ze willen, maar discussieren vind ik altijd fantastisch

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:05

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.

Ik snap dat je vragen hebt bij de evolutietheorie (heb ik zelf ook), maar het scheppingsverhaal is (imo) even extreem toch? Jij komt op mij over als een erg logisch en inteligent persoon, net daarom verbaasd het mij zoveel dat je dan (deels) geloofd wat het scheppingsverhaal verteld Lachen.

Dank je Lachen
Zo lang er geen beter alternatief is... en de evolutietheorie is voor mij echt niet geloofwaardiger dan het scheppingsverhaal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:05

Heb ik gedaan.
Nu word de mens met een dier vergeleken.
Welk dier heeft sex vanwege het orgasme, gebruikt anti conceptie middelen en heeft een voorkeur voor sexe?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:07

Voor de één is het scheppingsverhaal geloofwaardig, voor de ander de evolutietheorie en voor nog een ander kunnen beide. Dat is zo en dat zal nog lang zo blijven. Wat is eigenlijk de connectie met de probleemstelling van het topic, want nu ben ik echt het spoor kwijt...