Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Rock: wat mij betreft zijn mensen wel ook dieren, maar... de voorbeelden van echt de meest basale lichaamsfuncties zijn voor mij toch niet de essentie wat een mens of een dier is. Wat mij betreft zit daar veel meer achter, heeft het veel meer te maken met het vermogen om te leren bv, de manier waarop sociaal contact vormgegeven wordt, etc. En in dat opzicht vind ik mensen niet volkomen anders dan dieren, maar wel uitstijgend boven de andere dieren. (De abstractie van ons denken is echt beslist wel uniek namelijk.)
Blue_Eyes schreef:@Bravespots: ik zit er ergens tussenin. Ik denk dat er een heleboel dat er wel gebeurd is, niet in de Bijbel staat, want anders zou dat boek een complete bibliotheek in beslag nemen. Dat kan dus zoiets zijn als tussenvormen, maar ook bv. het scheppen van andere mensen (waardoor bv. de zoons van Adam en Eva zich dus een vrouw konden nemen zonder met hun zus te hoeven trouwen).
Rock schreef:Is het niet ontzettend makkelijk om alles te schuiven op wat er ooit is gebeurt, in plaats van daar zelf verantwoording in te nemen?
BraveSpots schreef:Blue_Eyes schreef:@Bravespots: ik zit er ergens tussenin. Ik denk dat er een heleboel dat er wel gebeurd is, niet in de Bijbel staat, want anders zou dat boek een complete bibliotheek in beslag nemen. Dat kan dus zoiets zijn als tussenvormen, maar ook bv. het scheppen van andere mensen (waardoor bv. de zoons van Adam en Eva zich dus een vrouw konden nemen zonder met hun zus te hoeven trouwen).
Dat vind ik echt verbazingwekkend dat je zoiets geloofd (positief bedoeld). Ik vind het vreemd, en niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik kan me er echt totaal niks bij voorstellen, dat mensen effectief letterlijk geloven in zulke dingen als het scheppingsverhaal. Nu voel ik me raar, net alsof mijn fantasie me tekortschiet...
Rock schreef:Maar dan nog... Alleen vanwege intelligentie... Hebben we daarom recht om te doen wat we doen?
Blue_Eyes schreef:En ik vind het juist zo verbazingwekkend dat mensen in zoiets stoms als de evolutietheorie kunnen geloven. Micro-evolutie okee, maar macro-evolutie?
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1.En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.
Blue_Eyes schreef:En ik vind het juist zo verbazingwekkend dat mensen in zoiets stoms als de evolutietheorie kunnen geloven. Micro-evolutie okee, maar macro-evolutie?
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.
Blue_Eyes schreef:BraveSpots schreef:
Dat vind ik echt verbazingwekkend dat je zoiets geloofd (positief bedoeld). Ik vind het vreemd, en niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik kan me er echt totaal niks bij voorstellen, dat mensen effectief letterlijk geloven in zulke dingen als het scheppingsverhaal. Nu voel ik me raar, net alsof mijn fantasie me tekortschiet...
En ik vind het juist zo verbazingwekkend dat mensen in zoiets stoms als de evolutietheorie kunnen geloven. Micro-evolutie okee, maar macro-evolutie?
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1.En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.
BraveSpots schreef:Blue_Eyes schreef:En ik vind het juist zo verbazingwekkend dat mensen in zoiets stoms als de evolutietheorie kunnen geloven. Micro-evolutie okee, maar macro-evolutie?
Eerst was er niets, en dat is ontploft. Ja, dat is 1. En toen kwam er vanuit die ontploffing vanuit het niets ineens een bacterie. Hee! Waar kwam die vandaan? Die groeide, en kreeg pootjes, en kroop uit het water het land op. Sommigen tenminste, want anderen bleven liever zwemmen. Diegenen die het land op kropen deden er een paar miljoen jaar over om longen te krijgen, zonder te stikken. Etcetera. Is natuurlijk een beetje gechargeerd allemaal, maar nee, dat gaat er bij mij echt niet in. Dat zoiets gecompliceerds als een mens 'toevallig' is ontstaan.
Ik snap dat je vragen hebt bij de evolutietheorie (heb ik zelf ook), maar het scheppingsverhaal is (imo) even extreem toch? Jij komt op mij over als een erg logisch en inteligent persoon, net daarom verbaasd het mij zoveel dat je dan (deels) geloofd wat het scheppingsverhaal verteld.